Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 30 september 2006, 15:41   #21
benarty
Burger

Standaard

Weer typisch he... ze vinden een zwak punt in de US stemcomputers en dan beginnen ze direct af te vragen of het hier ook kan.
Dit zegt meer over het amerikaanse verkiezingssysteem ...zoals u weet of niet weet zit dat kiessysteem ronduit twijfelachtig ineen.

Het Belgische systeem qua stemcomputers zit anders ineen en gebruikt geen amerikaanse software. Het systeem is door krakers bekeken.
Bovendien, te lang in een stemhokje zitten zal niet onopgemerkt blijven.

Laatst gewijzigd door benarty : 30 september 2006 om 15:44.
benarty is offline  
Oud 1 oktober 2006, 05:59   #22
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard

Het is niet mijn bedoeling om als bijzitter mijn plicht te ontlopen. Integendeel. Ik vind het een eer om als bijzitter te mogen deelnemen aan dit spectakel. En het is mijn morele plicht om als computer technieker de authenticiteit van de software te moeten controleren.
Daar men te maken heeft met een software die op stand alone pc's draaien, is het uiterst gemakkelijk een 'aangepaste' versie te laten draaien. De source code is vrij te downloaden op het internet. Wijzig wat aan de programmatie, compileer, en plaats deze aangepaste versie voor aanvang van de stemming op de computer. Het is niet ondenkbaar dat sommige computer techniekers die instaan voor de installatie van de PC's in het stemlokaal dit zou/kan/wil doen.
Misschien ga ik nu wat te technisch zijn voor sommigen, maar bij assymetrische cryptographie is het mogelijk de bestanden te vergezellen van een signature (een handtekening) die men kan vergelijken met de oorsprongkelijke handtekening van de software, of nog, een CRC check te doen van de gebruikte software op de stand alone PC en te vergelijken met met deze van de originele software.

99% van de voorzitters hebben hier geen technische kennis van en zijn bijgevolg niet in staat om de authenticiteit van de software te verifiëren.

Ik hoop dat ik niet te technisch ben gegaan, want ik hecht veel belang aan de democratische principes en wens zo veel mogelijk mensen duidelijk te maken dat het manipuleren van computersoftware door techniekers vrij eenvoudig is, zeker daar de source code zomaar te rapen valt op het internet.

Laatst gewijzigd door oz457 : 1 oktober 2006 om 06:08.
oz457 is offline  
Oud 1 oktober 2006, 12:24   #23
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

de voorzitter doet het deurtje van de PC wel op slot hé jongens.
als er iemand dat openbreekt, tja dan wordt de stemming in dat bureau ongeldig verklaard.
jules is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be