Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 7 oktober 2006, 11:01   #21
Jo Creten
Schepen

Standaard

Het komt meermaals naar voren in de peilingen. Het economisch programma van het VB, dat zijn juist de leugens waarvoor de meerderheid hen niet vertrouwt.

- het VB wil solidarisme, dat wil zeggen afschaffen van de vakbonden. ik begrijp dat niet. waar komt dat grenzeloos vertrouwen in de werkgevers vandaan? waarom zeggen ze aan de ene kant dat ze opkomen voor de kleine werknemer en aan de andere kant vinden ze niet dat die werknemers zich mogen verenigen?

- als je werkelijk voorstander bent voor het vergoeden van mannen of vrouwen die thuisblijven om de kinderen op te voeden, of andere zorgtaken op te nemen, kijk dan eens naar het programma van Vivant.

- de zorgvergoeding of mantelzorg is de laatste tien jaar serieus uitgebreid; bij mantelzorg gaat het specifiek om mensen van de eigen familie die zorgtaken voor een familielid opnemen. met de opkomende vergrijzing zijn dit noodzakelijke maatregelen. als het VB zich daarvan bewust is, dan mogen ze het wel eens over die zorgtaken hebben.

- de vrouwen zijn ook nog steeds de meerderheid in de zorgsector. de zorgsector die zeker niet altijd goed betaald wordt en veel engagement vraagt, met onregelmatige uren en soms zware lichamelijke inspanning.
als het VB terug wil naar gezinnen met één geldverdieners, dan zullen ze er rekening mee moeten houden dat die geldverdieners ook jobs in de zorgsector zullen moeten aannemen.

- er zijn werklozen die opgeleid worden en met enthousiasme een baan in de zorgsector aannemen, maar er zijn er ook veel die zo'n baan weigeren.

(dt-foutje aangepast)

Laatst gewijzigd door Jo Creten : 7 oktober 2006 om 11:02.
Jo Creten is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:26   #22
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht
Het komt meermaals naar voren in de peilingen. Het economisch programma van het VB, dat zijn juist de leugens waarvoor de meerderheid hen niet vertrouwt.

- het VB wil solidarisme, dat wil zeggen afschaffen van de vakbonden. ik begrijp dat niet. waar komt dat grenzeloos vertrouwen in de werkgevers vandaan? waarom zeggen ze aan de ene kant dat ze opkomen voor de kleine werknemer en aan de andere kant vinden ze niet dat die werknemers zich mogen verenigen?
Fout!!
VB wil enkel de dépolitisering vd vakbonden.
Waarom moet een vakbond gelinkt zijn aan een politieke partij??

Citaat:
- als je werkelijk voorstander bent voor het vergoeden van mannen of vrouwen die thuisblijven om de kinderen op te voeden, of andere zorgtaken op te nemen, kijk dan eens naar het programma van Vivant.
Ik ben pro-Vivant wat betreft hun economische-/belasting standpunten.
Maar daar stopt het wel.

Trouwens, eerst valt u VB aan omwille hun standpunt 'thuiswerken', en vervolgens zegt u..."Hé, kijk eens naar Vivant die zeggen dat ook. Goed hé"....

Citaat:
- de vrouwen zijn ook nog steeds de meerderheid in de zorgsector. de zorgsector die zeker niet altijd goed betaald wordt en veel engagement vraagt, met onregelmatige uren en soms zware lichamelijke inspanning.
als het VB terug wil naar gezinnen met één geldverdieners, dan zullen ze er rekening mee moeten houden dat die geldverdieners ook jobs in de zorgsector zullen moeten aannemen.
De lonen in de zorgsector zijn gewoon schandalig laag. Da's de schuld van de huidige- en vorige regering eh...Niet van't VB.
Die lonen moeten omhoog, en dan kunnen een één geldverdiener in combinatie met de vergoeding die z'n partner dan krijgt om de kinderen op te voeden zeker rondkomen.

Citaat:
- er zijn werklozen die opgeleid worden en met enthousiasme een baan in de zorgsector aannemen, maar er zijn er ook veel die zo'n baan weigeren.
Lonen omhoog, en dan zal de aantrekkelijkheid van die sector wel toenemen. Ook weigeren veel werklozen een job omdat ze in een voldoende betalende hangmat liggen. Beperk die steun (in tijd welteverstaan) en ge zult zien hoe aktief ze plots kunnen worden.
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:26   #23
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht

Het is onjuist dat het Vlaams Belang tegen het bestaan van de vakbond is. Ik weet dat de vakbond dat zegt (het Vlaams Belang is tegen ons, dus zijn wij tegen hen) maar dat is niet waar. Het Vlaams belang is niet tegen het bestaan van vakbonden. Ze is er enkel tegen dat de vakbond geen rechtspersoonlijkheid wil aannemen en haar leden maar moeten opdraaien voor de eventuele schade bij vakbondsactie's.

Ze is er ook tegen dat de vakbond zich laat gebruiken om werkloosheidsvergoedingen uit te keren. Ze kunnen daardoor weliswaar meer personeel aanvaarden en krijgen daarvoor geld, maar bij de interprofesionele onderhandelingen over loon en andere arbeidsvoorwaarden, moeten wij in ruil daarvoor een derde gesprekspartner aan tafel aanvaarden. namelijk de overheid.

Van die overheid komen termen al loonmatiging, loonstop enz... en dat is onaanvaardbaar. Loon en arbeidsvoorwaarden zijn een zaak tussen werkgevers en werknemers. de overheid moet daar niet in tussen komen.

Citaat:
Dat is juist Vivant zegt dit ook en ook de traditionele partijen zien wel heil in de zaak. Tijdskrediet is daar een afkooksel van. Maar laten we wel wezen. Het oorspronkelijk idee komt van het Vlaams Belang en het is unfair dat men daarvan maakt: "Het Vlaams Belang wil de vrouw aan de haard". zonder meer.

Citaat:
- de zorgvergoeding of mantelzorg is de laatste tien jaar serieus uitgebreid; bij mantelzorg gaat het specifiek om mensen van de eigen familie die zorgtaken voor een familielid opnemen. met de opkomende vergrijzing zijn dit noodzakelijke maatregelen. als het VB zich daarvan bewust is, dan mogen ze het wel eens over die zorgtaken hebben.
Dat doen ze ook en deden dat zelfs als eerste. Maar het wordt door de traditionele partijen naar de bevolking toe vertaalt met: "Het Vlaams Belang wil de vrouw aan de haard"

Citaat:
Dat doen ze ook, maak je geen zorgen.

Citaat:
Ik weet het, en het gebeurd vaak om religieuse redenen. Dat is dan ook niet echt verantwoord.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 7 oktober 2006 om 11:39.
Paulus is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:30   #24
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Fout!!
Waarom moet een vakbond gelinkt zijn aan een politieke partij??
Als je denkt dat het ABVV-ACOD een aanhansel is vd SP-a, ben je wel héél slecht ingelicht.
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:31   #25
polksalad
Burger

polksalad's schermafbeelding

Standaard

Hey wordt de Stijn niet gefinancieerd door de staat???
Uit wiens hand men eet diens taal men spreekt....Baronneke
polksalad is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:39   #26
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Als je denkt dat het ABVV-ACOD een aanhansel is vd SP-a, ben je wel héél slecht ingelicht.
Dan kun je vast enkele punten opsommen waaruit blijkt dat ze niet op dezelfde lijn zitten. Ze hebben zelf begrip voor het generatiepact jandorie nog aan toe.

Maar je hebt gelijk. Officieel is er geen link.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:41   #27
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Officieel is er geen link.
En al de rest is stemmingmakerij. Er zitten zeker evenveel pvda-ers en lsp-ers binnen de top-regionen als sp-a'ers.
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:46   #28
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ach komaan man.

Sprak men er bij het ABVV een tijdje geleden niet van om "vanaf nu de partij de rug toe te keren!"?? Waarop VDL er in zijn speech direct op reageerde.

Vanwaar kwam dat dan opeens eh.
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:53   #29
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach komaan man.

Sprak men er bij het ABVV een tijdje geleden niet van om "vanaf nu de partij de rug toe te keren!"?? Waarop VDL er in zijn speech direct op reageerde.

Vanwaar kwam dat dan opeens eh.
Ik (en anderen met mij) heb anders wel al meermaals gestaakt en betoogd tegen SP-a ministers. Zij worden langs geen kanten gespaard.
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:55   #30
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En al de rest is stemmingmakerij. Er zitten zeker evenveel pvda-ers en lsp-ers binnen de top-regionen als sp-a'ers.
Ik ben lid van het ABVV en men heeft mij en andere afgevaardigden gevraagd om niet voor het Vlaams Belang te stemmen. Tijdens de vorming werd er een dag ingelast om de ABVV afgevaardigden te beïnvloeden tegen het Vlaams Belang.

Ik vind niet dat een vakbond zich met politiek moet bezighouden. Op elk pamfletje staat tegenwoordig: "Vlaams Belang? Neen Bedankt!"

Met een averechts effect op de werkvloer natuurlijk.

Paulus.
Paulus is offline  
Oud 7 oktober 2006, 11:59   #31
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik (en anderen met mij) heb anders wel al meermaals gestaakt en betoogd tegen SP-a ministers. Zij worden langs geen kanten gespaard.
Ik heb het anders meegemaakt dat alle vakbondsafgevaardigden van West-Vlaanderen werden uitgenodigd in Oostende om eens naar Vandelanotte te luisteren en het standpunt van de SPa.

Dat blijkt een doodnormale zaak te zijn.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 7 oktober 2006 om 11:59.
Paulus is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:02   #32
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze worden zeker meer gespaard dan andere 'kleuren'.

Trouwens de enige echte confrontatie die ik ken was tijdens het generatiepact. Voor de rest moet je toch al een eindje teruggaan eh. Of ben ik mis?
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:05   #33
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben lid van het ABVV en men heeft mij en andere afgevaardigden gevraagd om niet voor het Vlaams Belang te stemmen.
Het ABVV is een linkse vakbond. Logisch dus dat er gevraagd word om niet voor een extreem-rechtse partij te stemmen. Btw, je bent wel ronduit rechts maar ge zijt aangesloten bij een linkse vakbond. Je bent nationalist, maar je bent wel aangesloten bij een internationalistische vakbond ???? Graag wat uitleg.
Citaat:
Ik vind niet dat een vakbond zich met politiek moet bezighouden. Op elk pamfletje staat tegenwoordig: "Vlaams Belang? Neen Bedankt!"
Vakbondswerk bestaat erin de politiek te beïnvloeden en te controleren om zo beter de de werknemers te beschermen. Vakbondswerk is veel meer dan alleen een tussenpersoon tussen werknemer en werkgever. Trouwens door politieke inmenging vd vakbond zijn in het verleden al menige sociale conflicten voorkomen
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:07   #34
Confucius
Gouverneur

Standaard

De rode baron, is dat geen figuur uit de eerste wereldoorlog aan de kant van de duitsers ? Ik meen me nog een "ongesubsidieerde" amerikaanse film te herinneren die aan hem gewijd was.
Confucius is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:08   #35
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben lid van het ABVV en men heeft mij en andere afgevaardigden gevraagd om niet voor het Vlaams Belang te stemmen. Tijdens de vorming werd er een dag ingelast om de ABVV afgevaardigden te beïnvloeden tegen het Vlaams Belang.

Met een averechts effect op de werkvloer natuurlijk.

Paulus.
't is idd waanzin dat een vakbond zich gaat bezighouden met de politiek.

Het ABVV heeft dat bij ons op de werkvloer ook een tijdje komen vertellen. Dat je beter niet op't VB kon stemmen. Na te veel weerstand zijn ze er maar mee opgehouden . Ook konden ze het nooit staven waarom men niet op't VB mocht stemmen....quasi alle kritische vragen hieromtrend bleven onbeantwoord...'t was grappig om zien eigenlijk.
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:10   #36
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze worden zeker meer gespaard dan andere 'kleuren'.
Werden, Zorlac. De tijd van "2 handen op 1 buik" is verleden tijd.

Laatst gewijzigd door Pietje : 7 oktober 2006 om 12:10.
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:11   #37
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Vakbondswerk bestaat erin de politiek te beïnvloeden en te controleren om zo beter de de werknemers te beschermen. Vakbondswerk is veel meer dan alleen een tussenpersoon tussen werknemer en werkgever. Trouwens door politieke inmenging vd vakbond zijn in het verleden al menige sociale conflicten voorkomen
En gecreëerd!
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:13   #38
zorlac
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Werden, Zorlac. De tijd van "2 handen op 1 buik" is verleden tijd.
De toekomst zal dat uitwijzen...eerst zien, dan geloven.

Maar als't zo is, dan zal ik de eerste zijn om u gelijk te geven
zorlac is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:14   #39
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En gecreëerd!
Soms is het idd nodig conflicten te creëren tegen de politieke klasse om de werknemers beter te beschermen.
Pietje is offline  
Oud 7 oktober 2006, 12:21   #40
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ABVV is een linkse vakbond. Logisch dus dat er gevraagd word om niet voor een extreem-rechtse partij te stemmen. Btw, je bent wel ronduit rechts maar ge zijt aangesloten bij een linkse vakbond. Je bent nationalist, maar je bent wel aangesloten bij een internationalistische vakbond ???? Graag wat uitleg.
Ik heb geen andere keus. Er mogen nu eenmaal geen nieuwe vakbonden meer bijkomen. Trouwens het ABVV moet niet uit de lucht komen vallen. Eén miljoen stemmen, ze kunnen toch ook uitrekenen dat daar Belangers bijzitten.

Maar je daarover wil praten vliegt ge buiten. Dus zwijgen we dan maar.

Citaat:
Voor mij en voor de meeste mensen is de vakbond niet meer dan een orgaan die nodig is om met de werkgever te kunnen praten met de nodige vorming en bescherming. De rest intereseert ons niet veel. Geloof me. Trouwens ze zien zelf ook wel hoeveel volk er nog afkomt als er iets internationaals georganiseerd wordt.

Paulus.
Paulus is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be