![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() En wat zijnn de gehanteerde criteria voor persvrijheid?
Omgebrachte journalisten, vervolgingen, of de controle van de pers door mediamagnaten? In dat laatste geval komt de beschaafde wereld op de laatste plaats... |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gaat erom of een journalist vrij zijn werk kan doen, zonder censuur, bedreigingen, geweld, inperking van vrijheden op welke manier dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Grappig. De Nederlandse media is soms zo pro-Israel, pro-VS en pro-multicul dat het dan gewoon een parodie van zichzelf lijkt te zijn. Als Nederland zogenaamde de hoogste persvrijheid heeft, dan stelt die verkiezing duidelijk niets voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan zo'n lijst organizeren zoals je maar zelf wilt. Waardeloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Persvrijheid in de VS?
Waar haal je het vandaan. Is een van jullie toevalligerwijze journalist? Wel, als dat zo is, dan zou hij/zij beter moeten weten, of moet ik even jullie oren wassen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
U leeft in een land waarvan de persvrijheid op de 14e plaats staat. (Ook niet gek, trouwens). Maar dat land is het beste dus zal de verkiezing van de 1e plaats wel niets voorstellen? Dat is hetzelfde als: Belgie mag niet meedoen met de Wereldkampioenschappen voetbal, dus dan zullen de andere landen wel doping hebben gebruikt of de boel omgekocht. ![]() Komt het weleens bij u op dat het misschien anders zou kunnen zijn? Dat de belgische pers toch wel heel erg Frankrijk volgt als het om internationale politiek gaat? Tot slot: PersVRIJHEID heeft op zich niets te maken met inhoudelijke berichtgeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() En dus wel met een eerste minister die nog weleens een krant of tijdschrift wil opbellen om zijn ongenoegen te uiten over het gepubliceerde (Verhofstadt), of zeer nauwe banden tussen politiek en pers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Peilingen waar de VS "belabberd" uitkomen, zijn uiteraard "waardeloos" volgens Antoon.
![]() |
#31 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als alleen publicaties van bepaalde strekkingen worden getolereerd, dan is er geen persvrijheid. Daar hoeven echt geen moorden of censuurwetten bij te pas te komen, al zijn die laatste er ook wel in heel wat Europese landen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Het is niet omdat er verschillende journalisten, kranten, mediaconcerns zijn dat er ook véél meningen zijn of toegelaten zijn.
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ten tweede valt het mij op dat we in Nederland een behoorlijk pluriforme pers hebben en dat elke mening vrij geuit mag worden. Maar wat me ook opvalt is dat ik bij u weinig onderwerpen tegenkom die ik wel in Nederland zie, alsook bij de BBC en de ZDF. U wordt erg eenzijdig ingelicht over internationale conflicten en het midden-oosten, althans op tv. Vandaar misschien dat veel vlamingen/belgen zo bevooroordeeld anti-Israel zijn. Bijvoorbeeld; Het 'feestje dat Hezbollah hield' waarbij tegenover duizenden mensen werd gedeclameerd dat zij zich niet aan de VN-resoluties gingen houden, dat ze niet gingen ontwapenen en waarin Israel opnieuw bedreigd werd is te zien geweest op de nederlandse tv, op alle engelse zenders, op alle duitse zenders maar niet op de franse of belgische tv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoeveel zin heeft een dergelijke index dan, als persvrijheid niet wordt gelinkt aan het tolereren van andere (afwijkende) meningen? Hoeveel zin heeft een dergelijke index wanneer bijvoorbeeld rechtse* columnisten nergens hun ding kwijt kunnen omdat de media allemaal links tot centrum-links zijn. Hoeveel zin heeft een dergelijke index wanneer rechtse* media langs alle kanten wordt tegengehouden met holle frasen als "extremisme", "fundamentalisme", "racisme", "terrorisme" en nog meer van dat fraais. Citaat:
Ik lees geen Nederlandse kranten als Vlaming. Ik kan enkel meespreken over wat ik op de Nederlandse TV-zenders 1, 2 en 3 zie, en dat is allesbehalve objectief. Citaat:
Homosexuelen, transsexuelen, pedofielen, drugverslaafden en andere gedegenereerden mogen zeggen wat ze willen, maar mensen die de traditionele waarden en normen verdedigen (vooral zogenaamd "extreem rechts" en zogenaamde "moslimextremisten") worden constant zwartgemaakt en worden amper een forum gegeven, ondanks het feit dat deze mensen waarden verdedigen die duizenden jaren oud zijn en die ernstig bedreigd worden door de ziekelijke decadentie van de laatste decennia. De media heeft een zware verantwoordelijkheid voor dat laatste. Citaat:
De Vlaamse televisie is net niet eenzijdig met betrekking tot het Midden-Oosten. De ene dag wordt de zaak bekeken van de Palestijnse kant en de volgende dag van de Israelische kant. Zowel Hamas als de Israelische regering worden zwaar bekritiseerd. Heel wat (de meeste?) van de documentaires mbt dit onderwerp komen trouwens van de BBC. De Nederlandse televisie volgt echter vaak de Amerikaanse pro-Israelische lijn, waarbij het nieuws consequent wordt gemanipuleerd in pro-Israelische zin. Het gebrek aan dit soort manipulatie is precies de reden waarom Vlamingen erg kritisch zijn tov Israel. Jullie kennen de feiten gewoonweg niet. Citaat:
Nederland toont dan weer niet hoe Palestijnse burgers nog steeds elke dag hun grond verliezen omdat Israel maar illegale nederzettingen blijft bijbouwen**. Nederland toont dan weer niet hoe Palestijnen elke dag uren moeten wachten aan checkpoints waar joden zomaar voorbij mogen. Nederland toont dan weer niet hoe kinderen elke dat hun leven riskeren enkel en alleen om aan hun school te geraken. Nederland toont dan weer niet hoe brutaal het Israelische leger de Palestijnen behandelt. etc. Deze film toont het ware verhaal van het Palestijns-Israelische conflict. * Als ik het heb over rechts, dan heb ik het over mensen die traditionele waarden en normen verdedigen. Dit geldt zowel voor zogenaamd "extreem rechts" als zogenaamde "moslim-extremisten", orthodoxe joden, religieuze hindoes, ... ** De ontruiming van de West Bank was maar een schijnmaneuver. De West Bank was al een tijd een probleemgebied met weinig joden en veel opstandige Palestijnen. Door de West Bank te ontruimen heeft Israel haar problemen in die sector opgelost en tegelijkertijd aan public relations gedaan, terwijl het illegale nederzettingen blijft bouwen in Gaza. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze is er trouwens bekend voor en dikwijls bekritiseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mee eens, al was dat ook zo voor de Nederlandse zenders, totdat het Pim Fortuyn fenomeen opdook en de media en politiek van tactiek veranderden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan mis je al een groot deel van de media. In Vlaanderen is er in de krantenwereld ook een veel groter onderscheid dan in de televisie: de Gazet van Antwerpen is een heel andere krant dan De Morgen bijvoorbeeld. Het grote verschil tussen de Vlaamse en de Nederlandse televisie is overigens, dat elke maatschappelijke groepering de mogelijkheid heeft door het oprichten van een eigen omroep haar ideeën uit te dragen op tv. Het valt niet uit te sluiten dat er binnen enkele jaren een conservatieve of fortuynistische omroep wordt opgericht, zoals er de laatste jaren ook een jongeren- (BNN), een ouderen- (Max) en een alternatievenomroep (LLink) zijn bijgekomen. In Vlaanderen is die mogelijkheid er niet. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk dat het andersom is. Dat ze dit zeggen zodat we dit gaan denken. Je weet toch zeker wel dat het meeste wat ze ons voorschotelen bedoeld is om de publieke opinie te besturen? I hope. Pin d'Ar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Sorry, maar die idioten reken ik niet tot rechts. Citaat:
Citaat:
Elke maatschappelijke groepering die maar niet te rechts is voor de politiek correcte elite. De dag dat de N-VU of de Nationale Alliantie haar eigen zender krijgt, dan zal ik je gelijk geven. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Nooit gezien, moet ik zeggen. Het laatste half jaar doe ik het zonder televisie, dus het gebeurt tegenwoordig nog maar zelden dat ik een televisieprogramma zie. Ik moet zeggen, ik mis het ook niet. Het niveau is inderdaad nogal zwakjes tegenwoordig, op zowat alle zenders. |
||||||
![]() |
![]() |