Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet het doodsvonnis tegen Saddam Hoessein voltrokken worden?
JA, hij moet geëxecuteerd worden. 20 39,22%
NEEN, hij mag niet geëxecuteerd worden 31 60,78%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2006, 20:46   #21
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Ik heb in deze nog niet gestemd. Principieel ben ik tegen de doodstraf gekant, maar hier moet men misschien pragmatisch zijn?

Het is bekend dat vele aanslagen, en de directe verantwoordelijkheid voor vele duizenden onschuldige slachtoffers in Irak, het werk zijn van sympathisanten van Saddam Hussein. Na zijn hangen zouden die aanslagen waarschijnlijk intensifiëren. Maar zouden zij nadien afnemen? En hoeveel onschuldigen zouden daardoor gespaard blijven?

Ik weet dat niemand hier het antwoord op kan geven.

Het meest verstandige is daarom waarschijnlijk van de geschiedenis zijn loop te laten hebben. En de beslissing aan de Iraakse rechters over te laten.
Oud 5 november 2006, 21:25   #22
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het standpunt van K. De Gucht (nieuwe linkse-liberalen):

Citaat:
De Gucht: ''Uitvoering doodstraf onaanvaardbaar''

,,Gezien de wandaden die Saddam Hoessein in de jaren ’80 heeft gepleegd tegen de sjiieten in Doujaïl, lijkt de zwaarste straf normaal'', aldus De Gucht. ,,Ik zou het echter onaanvaardbaar vinden dat de doodstraf ook wordt uitgevoerd. Dat is ethisch niet aanvaardbaar''.
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF05112006_058
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 23:03   #23
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het is duidelijk dat de meerderheid van de Irakezen dit wil. Blijkbaar telt dit voor u niet.

Wat dat gehaat zijn van Amerika betreft: Geen enkel land of groep van landen trekt zoveel migranten aan.
Wat een prietpraat ...

Het is ook duidelijk dat de meerderheid van de Belgen ...
... belastingverlaging wil
... geen flitspalen wil
...
dus moet dit voor U dan ook maar gebeuren.

Wat is het resultaat indien men de doodstraf uitoefent op Sadam ...
... men verlaagt zich tot dezelfde primitieve en beestachtige gerechterlijke straffen als de US en de andere ontwikkelingslanden op gerechterlijk gebied
... men maakt van Sadam op deze manier een martelaar die door de Soennies zullen worden aanbeden

EEN OSTENTATIEF "NEEN"

Laatst gewijzigd door Gun : 5 november 2006 om 23:03.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 23:04   #24
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Natuurlijk moet de doodstraf uitgevoerd worden. De Iraakse rechtbank heeft daartoe beslist, wij hebben ons voor de rest niet te moeien. Wij hebben in Nüremberg toch ook de veroordeelden opgehangen...

Los hiervan, Saddam heeft toch ook wel goede dingen gedaan voor Irak. Ik zal hem niet toejuichen voor zijn acties tegen o.a. de Koerden, maar Irak was wel stabiel en religieuze conflicten bestonden niet of waren zeer minimaal.
Tja...als je met de harde hand regeerd is dat niet moeilijk. De Koerden en Sjieten moesten mooi braaf zijn, anders werden ze een kopje kleiner gemaakt. Toch vind ik niet dat hij de doodstraf moet krijgen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 23:05   #25
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk ook niet dat de executie van Saddam Hoessein iets zal verbeteren of verslechteren aan de situatie in Irak. Dat lijkt mij ook niet de juiste basis om te oordelen over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van de executie. Die rechtvaardiging berust m.i. in de aard van zijn misdaden.
Bush dan ook?
Oud 5 november 2006, 23:07   #26
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Dan riskeert Busch ook de doodstraf. Die heeft een onwettelijke inval gedaan. Door leugens rond te strooien van vernietegingswapens.
En er zijn al meer Irakezen gedood in de kleine periode dat de ami daar zijn. dan in heel de periode van housein.
Geen enkel regime wordt omver geworpen zonder doden. Maar de ene zijn doden zijn zo dood niet als de andere de zijne.
De overwinnar schrijft de geschiedenis.
Irak, ten tijde van Saddam was een voorbeeld voor het midden OOsten.
Universiteiten, scholen, winkels en de relegie's respecteerden elkaar.
Nu zijn die mensen terug naar de middeleeuwen gebombardeert. Alleen door de bemeoizucht (olie) van onwetenden.
De wereldverbeteraars zijn maar op 1 zaak uit.
Gans de wereld een anargie.
Kijk maar naar de onafhankelijke afrikaanse staten, daar hebben de wereldverbeteraars, door middel van boycots, de bevolking in de armoede, en hongersnood gestopt.
Nu kunnen ze met hun voedseloverschotten naar daar, en de bevolking dik laten betalen!
Correcte analyse
Oud 5 november 2006, 23:08   #27
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Er is een duidelijk verschil tussen die beslissing waarbij mensen gedood worden, en die beslissing waarbij mensen vermoord worden.
De oorlog in Irak maakt duidelijk deel uit van uw tweede punt ...
Oud 5 november 2006, 23:11   #28
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Sadam moet hangen. Dan weten zijn aanhangers wat er gebeurt met terroristen en massamoordenaars.

Zeggen dat hij een icoon of martelaar wordt is sterk overreven. Enkem als hij een heldendood sterft of levend in eigen land blijft kan zoiets gebeuren. Indien hij sterft als een oridnaire criminaal aan de galg of ergens in een vergeethoek in de wereld crepeert zal hij echter nog maar een icoon of martelaar zijn van een minimale groep.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 23:17   #29
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Sadam moet hangen. Dan weten zijn aanhangers wat er gebeurt met terroristen en massamoordenaars.

Zeggen dat hij een icoon of martelaar wordt is sterk overreven. Enkem als hij een heldendood sterft of levend in eigen land blijft kan zoiets gebeuren. Indien hij sterft als een oridnaire criminaal aan de galg of ergens in een vergeethoek in de wereld crepeert zal hij echter nog maar een icoon of martelaar zijn van een minimale groep.
U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... lever jij eens de bewijzen voor de link tussen SH en terrorisme ...

U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.
Oud 5 november 2006, 23:36   #30
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... lever jij eens de bewijzen voor de link tussen SH en terrorisme ...

U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.
Ik denk dat u eerder blind bent en selectief leest.

De aanslagen die nu in Irak plaats vinden is het werk van terroristen. Sommige van deze terroristen zijn aanhangers van AQ en Saddam.

U heeft de beelden niet gezien zeker van kwade aanhangers van Saddam in Tikrit.

Bovendien was de mogelijke aanwezigheid van NBC-wapens en samenwerking met AQ niet de enigste redenen van een invasie in Irak. Dzez waren slechts een onderdeel. Bovendien moesten de Amerikanen deze redenen niet eens gebruiken om een invasie goed te praten.
Ze hadden al een zeer goede reden om Irak binnen te vallen. Namelijk de mislukte moordaanslag op ex-prsident Bush senior. Deze aanslag was bevolen door Saddam. Reden genoeg om een land aan te vallen, zoiets kan men dan ook interpreteren als een oorlogsverklaring.
Oud 6 november 2006, 00:02   #31
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u eerder blind bent en selectief leest.

De aanslagen die nu in Irak plaats vinden is het werk van terroristen. Sommige van deze terroristen zijn aanhangers van AQ en Saddam.

U heeft de beelden niet gezien zeker van kwade aanhangers van Saddam in Tikrit.

Bovendien was de mogelijke aanwezigheid van NBC-wapens en samenwerking met AQ niet de enigste redenen van een invasie in Irak. Dzez waren slechts een onderdeel. Bovendien moesten de Amerikanen deze redenen niet eens gebruiken om een invasie goed te praten.
Ze hadden al een zeer goede reden om Irak binnen te vallen. Namelijk de mislukte moordaanslag op ex-prsident Bush senior. Deze aanslag was bevolen door Saddam. Reden genoeg om een land aan te vallen, zoiets kan men dan ook interpreteren als een oorlogsverklaring.
Zal ik het nog eens herhalen beste Helfigger:

U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... lever jij eens de bewijzen voor de link tussen SH en terrorisme ... U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.

Er is geen (GEEN) link tussen SH en OBL, er is geen (GEEN) link tussen SH en AQ, er is geen (GEEN) link tussen SH en terrorisme.

U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... lever jij eens de bewijzen voor de link tussen SH en terrorisme ... U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.
Oud 6 november 2006, 00:12   #32
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Zal ik het nog eens herhalen beste Helfigger:

Er is geen (GEEN) link tussen SH en OBL, er is geen (GEEN) link tussen SH en AQ, er is geen (GEEN) link tussen SH en terrorisme.

En ik blijf erbij, leest men berichten is opnieuw zonder selectief te zijn.

Als ik het nu over terroristen heb, dan gaat het over de terroristen nu in Irak en niet vanwege een invasie van de Amerikanen omwille van een mogelijke aanwezigheid van AQ van Bin Laden.
De aanhangers van Saddam plegen nu aanslagen in Irak. Dit is voor mij TERRORISME. Wat AQ betreft, deze zijn nu ook operatief in Irak. Nooit gehoord van aanslagen van al-Zarqawi in Irak. Of deze ook aanhangers zijn van Saddam weet ik niet.
Oud 6 november 2006, 00:20   #33
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik blijf erbij, leest men berichten is opnieuw zonder selectief te zijn.

Als ik het nu over terroristen heb, dan gaat het over de terroristen nu in Irak en niet vanwege een invasie van de Amerikanen omwille van een mogelijke aanwezigheid van AQ van Bin Laden.
De aanhangers van Saddam plegen nu aanslagen in Irak. Dit is voor mij TERRORISME. Wat AQ betreft, deze zijn nu ook operatief in Irak. Nooit gehoord van aanslagen van al-Zarqawi in Irak. Of deze ook aanhangers zijn van Saddam weet ik niet.
Domme wortel

Waarom denk jij dat SH nu is veroordeeld?
Oud 6 november 2006, 00:42   #34
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Domme wortel

Waarom denk jij dat SH nu is veroordeeld?
massamoord
Oud 6 november 2006, 00:51   #35
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
massamoord
Dus ...

U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.
Oud 6 november 2006, 00:58   #36
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus ...

U kijkt teveel TV en dan vooral Amerikaanse ... U bent met uw volle gewicht in de val gelopen en U bent niet de enige.
Dus er gebeuren volgens u geen aanslagen in Irak. Nochtans zijn er elke dag doden vanwege Soenitische terroristen die Saddam als hun leider zien. Zelfs de bevolking staat nog achter Saddam.
Oud 6 november 2006, 01:02   #37
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus er gebeuren volgens u geen aanslagen in Irak. Nochtans zijn er elke dag doden vanwege Soenitische terroristen die Saddam als hun leider zien. Zelfs de bevolking staat nog achter Saddam.
Juist

PS: ik stop met deze discussie en de reden ligt hem niet in het feit dat ik ga slapen
Oud 6 november 2006, 08:15   #38
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

,,Gezien de wandaden die Saddam Hoessein in de jaren ’80 heeft gepleegd tegen de sjiieten in Doujaïl, lijkt de zwaarste straf normaal'', aldus De Gucht. ,,Ik zou het echter onaanvaardbaar vinden dat de doodstraf ook wordt uitgevoerd. Dat is ethisch niet aanvaardbaar''.

Een standpunt waarin ik mij best kan vinden.
Oud 6 november 2006, 10:03   #39
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Nope...en ik heb geen zin hier een lithanie af te steken waarom niet.
Oud 6 november 2006, 10:29   #40
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Een standpunt waarin ik mij best kan vinden.
we hebben ons niet te bemoeien met wat de Iraakse bevolking met hun ex-diktator aanvangen.Blazen we dan zo hoog van de toren elke keer een ter dood veroordeelde terechtgesteld word in de States? Die zeker en vast verantwoordelijk is voor heel wat minder doden als Sadam Hussein?
Als ze die vent willen ophangen, dan doen ze dat maar.En als ze hem terug in de presidentzetel willen zetten mag dat ook van mij. Erger als dan het er nu aan toe gaat in Irak, kan het toch moeilijk.En vanuit een egoïstisch standpunt zou ik zeggen dat ik er beter bij zou varen moest de regio in vrede zijn, en het Iraaks regime stabiel, en onder strenge leiding, zoals in de tijd van Sadam.Toens gaf ik minder geld uit aan de benzinepomp.De enigen die baat hebben bij al deze onrust zijn de grote Oil Company's.En wapenfabrikanten...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be