![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Aan de staat Israël daarentegen is helemaal niets autochtoon. Een met geweld opgelegd importproduct, meer niet. |
|
|
|
|
|
|
#22 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
![]() Oude truuk, been there, done that. Pakt niet. |
||
|
|
|
|
|
#23 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geknipt op vraag van de geviseerde.
|
|
|
|
#25 | |
|
Minister
|
Citaat:
Wacht, zo weet ik er ook één : de Walen stammen af van de Welshmen. Etymologisch zijn deze twee woorden immers identiek. En als je dit niet gelooft, vind ik wel iets anders uit. Maar terug serieus nu, het woord "veiligheidshek" is een fraai voorbeeld van "newspeak", waar Orwell over schreef in "1984". De Israelische regering heeft nog zulke taalmanipulaties bedacht, zoals "Operatie Vrede voor Galilea", als benaming voor een oorlog. Indien de enige bedoeling van de afscheidingsmuur/-hek was om "veiligheid" te creëren, waarom houdt men zich dan niet aan de Groene Lijn, maar incorporeert men stukken Westbank. Denk je nu werkelijk dat het afpakken van olijboomgaarden van de Palestijnen de veiligheid van Israel zal vergroten? De enige oplossing voor Israel is vrede door onderhandelingen, zoals ook Grossman zegt. Elke redelijke mens ziet dit in, ook veel moedige Israeli's, zoals Rabin. Wie werkelijk het anti-semitisme wil bestrijden en het lijden van de Israelische burgers wil verlichten, kiest voor de vrede, niet voor de haat. Ik denk dat Albert Einstein, Bob Dylan en Leonard Cohen het hier mee eens zouden zijn.
|
|
|
|
#26 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=66764
|
|
|
|
#27 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Verder ook geen Waffen-SS'ers in de familie. Toch pakt uw truukje bij mij niet. |
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Banneling
|
Als ik jouw eerdere bijdrages lees kan ik enkel veronderstellen dat je op zijn minst een Vlaams belang sympathisant bent. Dat zegt voor mij al meer dan voldoende..
Laatst gewijzigd door Sinistra : 8 november 2006 om 18:30. |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 8 november 2006 om 19:28. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Wie legt wie geweld op, welk land heeft vrede kunnen sluiten met 2 vijanden? Welk volk stuurt zelfmoordenaars uit met als enkel doel on onschuldige mensen te doden? Welke staat heeft keer op keer concessies gedaan, en welke staat heeft met geweld geantwoord? Welke staat heeft haar eigen inwoners weggeruimd om plaats te maken voor vrede, met als antwoord dat ze bekogeld wordt met raketten vanuit de ontruimde gebieden? Ik zal nooit zeggen dat Israel nooit fouten gemaakt heeft, maar A) geven ze dit toe B) gebeurt het per ongeluk C)Zoekt Israel actief vrede D) Fouten worden onderzocht en wordt er zoveel als mogelijk aangedaan om het niet te herhalen. Maar zelfs als we dit allemaal weglaten, wat denkt u dat Israel kan doen? Vredesonderhandelingen? In Sharem Al Sheik was er akkoord over 95%! van alle gebieden die de Palestijnen voor zich eisen, en zelfs over Oost Jerusalem was er een vergaand akkoord maar Arafat trok zich terug. Zelf maar gebieden ontruimen kijk naar de resultaten van de terugtrekking uit Gaza. Wat moet Israel nog meer doen? Is het niet eens tijd dat de Palestijnen iets ondernemen, is het zoveel gevraagd om niet raketten te schieten als dank voor het ontruimen van Gaza. Of misschien niet zelfmoord als iets dat te begeren is in school boeken schrijven. Denkt u niet dat als de Palestijnen ook maar 1! keer echte wil tot vrede aan de dag brengen door iets te doen en niet alleen maar te beloven en niks te doen. Dat Israel dan niet heel ver zou gaan om vrede te sluiten. |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Mensen kunnen een staat stichten. Als ze dat doen op een plek waar anderen al een staatkundige inrichting hebben, en ze doen dat ondermeer met bommen en later met oorlogen, dan moet dat imperialisme en diefstal genoemd worden. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ze hebben helemaal geen vrede nodig, maar restitutie. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Israel is aangevallen en de Palestijnen zijn uit zich zelf weggelopen, als u denkt dat als een land aangevallen wordt ZONDER provocatie zich verdedigt en wint wat keer op keer gebeurd is en dan geen recht heeft om een bufferzone op te richten dan weet ik het ook niet. En Israel heeft geen recht op restitutie voor de honderden vermoorde mensen? En al klopt dit allemaal niet wat is het verschil of je vrede of restitutie noemt het kan nooit eenzijdig zijn. Laatst gewijzigd door Neutraal? : 8 november 2006 om 21:01. |
|
|
|
|
|
|
#37 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ook al zijn dergelijke discussies onproductief en irrelevant, moet elk zoeken naar kennis toegejuicht worden, al was het maar om het heden te kunnen begrijpen en toekomstige evoluties zo mogelijk te voorzien. Volksverhuizingen zijn er steeds geweest, gewild of ongewild, vredig of gewelddadig, gevraagd of ongevraagd. Vele migraties verliepen geruisloos of ontsnappen aan onze historische kennis, andere zijn goed gedocumenteerd. Archeologen en antropologen trachten het verhaal van de grote trek van de mens te achterhalen, van Afrika naar het Midden-Oosten, naar India, naar Centraal-Azië, naar China, naar Europa, naar Amerika. De trek van de Bantoes door Afrika is een fascinerend verhaal. Maar ook die van de Mongolen, de Germanen en de Arabieren. Met de afstand in de tijd ligt ook onze emotionele betrokkenheid lager. Dat de Walen een belangrijke rol speelden in de ontwikkeling van de Zweedse staalindustrie is een bekend gegeven. Holland heeft zijn Gouden Eeuw te danken aan de migratie van mensen uit de Zuidelijke Nederlanden. Er zijn echter ook in de 20ste eeuw heel wat migraties die nog wel tamelijk vers in ons geheugen liggen. Tot op vandaag immigreren elk jaar nog miljoenen mensen in de Verenigde Staten. In 1990 was 7.9% van de bevolking, bijna 20.000.000 mensen, niet in de VS geboren. (Hiervan: Israël: 86.048, Jordanië: 31.871, Libanon: 86.369, Palestina: 21.070, Syrië: 36.782, Egypte: 66.313). Tussen 1915 en 1923 werden miljoenen Armeniërs gedeporteerd, waarbij er ongeveer anderhalf miljoen vermoord werden. In 1923 werd een akkoord gesloten tussen Turkije en Griekenland waarbij 2.000.000 christenen werden verplaatst van Turkije naar Griekenland en 800.000 moslims van Griekenland naar Turkije. In 1945 moesten drie miljoen volksduitsers de Centraal-Europese landen verlaten. Tussen het einde van de 19de eeuw en 1948 zijn er een aantal joden maar ook veel Arabieren uit de omliggende landen naar het grondgebied getrokken dat nu Israël heet, voornamelijk aangetrokken door de economische successen die door de joden geïnitieerd werden. Na de onafhankelijkheid van Israël zijn er ongeveer 500.000 niet-joodse mensen uit Palestina weggetrokken en ongeveer 600.000 joodse mensen uit diverse Arabische landen, waar zij alles hebben moeten achterlaten, naar Israël verhuisd. Er is dus duidelijk sprake van een evenwichtige bevolkingsruil. De pas opgerichte staat Israël heeft onder meer opgevangen, meestal met achterlating van al hun bezittingen:Overwegend vanaf de tweede helft van de 20ste eeuw tot vandaag hebben de landen van de Europese Unie miljoenen mensen onthaald en vele mensen die gebukt gaan onder totalitaire ideologieën zetten vandaag hun leven op het spel om naar Europa te kunnen verhuizen. Er is ook nog het leed van de 20.556.781 vluchtelingen die onder het mandaat van de UNCHR vielen. (Belangrijkste landen van oorsprong van de vluchtelingen per 1 januari 2003: Afghanistan: 2.481.0003, Burundi: 574.000, Sudan: 505.200, Angola: 433.000, Somalia: 429.000, Democratic Rep. Congo: 415.000, Iraq: 401.000, Bosnia-Herzegovina: 372.000, Viet Nam: 348.000, Eritrea: 316.000.) Het is bijna onbegonnen werk van een volledige inventaris te maken van de volksverhuizingen die de menselijke geschiedenis gekend heeft, laat staan dat het mogelijk zou zijn van de individuele verhalen van leed, maar ook van succes, op te tekenen. Maar in het Midden-Oosten wordt een probleem verder gekoesterd rond mensen die men om propagandistische redenen in 1967 "Palestijnen" is gaan noemen.
|
|
|
|
#39 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Of het zou moeten zijn dat je de gewelddadige landdiefstal door de ene staat tenkoste van een andere wenst te verdrinken in historische cijfers die met de zaak niets te maken hebben. Het is niet omdat de diefstal lang geleden is, of omdat de dief zijn eigen bezittingen achtergelaten heeft, dat hij nu een eigendomsrecht heeft op zijn buit. Het grondgebied waarop Israël is opgericht, is de morele eigendom van de nakomelingen van degenen die er woonden voor 1948. Het hele grondgebied. Het lijkt me zeer normaal dat die mensen dat niet willen opgeven. |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Minister
|
Citaat:
In verband met het "Palestijnse" probleem kan men zich dan de vraag stellen waarom daar inderdaad nog altijd een probleem bestaat, terwijl veel grotere groepen intussen perfect geïntegreerd zijn. Since 1948 it is we who demanded the return of the refugees ... while it is we who made them leave ... We brought disaster upon ... Arab refugees, by inviting them and bringing pressure to bear upon them to leave ... We have rendered them dispossessed ... We have accustomed them to begging ... Then we exploited them in executing crimes of murder, arson and throwing bombs upon men, women and children – all this in the service of political purposes ... schreef een voormalig premier van Syrië in zijn mémoires in 1972. Het kan ook geen kwaad van wat historische kennis te hebben (inzicht wordt dan nog niet verlangd): wie woonden er op dat grondgebied vóór 1948? Het mag een verrassing zijn voor u, maar deze vraag werd reeds duizenden malen gesteld en uitvoerig behandeld.
|
|