Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2006, 18:01   #21
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AntiDeutsch Bekijk bericht
de Joden zijn de autochtone inwoners van de As Palestina-Mesopotamië.
Dat heb ik niet ontkend.

Aan de staat Israël daarentegen is helemaal niets autochtoon. Een met geweld opgelegd importproduct, meer niet.
Oud 8 november 2006, 18:03   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door schaduwrijk
ik vind het straf te zeggen dat wanneer je kritisch bent ten aanzien van de israelieten (de regering,...) dat je dan een antisemiet bent.
Is ook zo.

Oude truuk, been there, done that. Pakt niet.
Oud 8 november 2006, 18:05   #23
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

Oude truuk, been there, done that. Pakt niet.
Bij mensen die er fier over zijn dat hun vader een Waffen-SS'er was pakt dit inderdaad niet. Men spreekt dan ook over domme mensen.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:07   #24
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mensen die er fier over zijn dat hun vader een Waffen-SS'er was pakt dit inderdaad niet. Men spreekt dan ook over domme mensen.
*knip*

Geknipt op vraag van de geviseerde.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:09   #25
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor een belachelijke vergelijking is me dat nu . Het gaat erover dat de Joden voor de geboorte van Christus tot nu altijd al in die regio hun roots hadden. België bestaat pas sinds 1830, je zou moeten weten dat wij allen afstammen van Germanen en Kelten en de Walen van de Romeinen. Dus in dat opzicht zijn de oorspronkelijke inwoners van dat gebied nog steeds de inwoners.

Leer eens het verschil tussen een muur en een veiligheidshek. Weeral slaag je de bal mis door hier wat te zeveren over Italianen.
De Walen stammen af van de Romeinen?
Wacht, zo weet ik er ook één : de Walen stammen af van de Welshmen. Etymologisch zijn deze twee woorden immers identiek. En als je dit niet gelooft, vind ik wel iets anders uit.

Maar terug serieus nu, het woord "veiligheidshek" is een fraai voorbeeld van "newspeak", waar Orwell over schreef in "1984". De Israelische regering heeft nog zulke taalmanipulaties bedacht, zoals "Operatie Vrede voor Galilea", als benaming voor een oorlog.
Indien de enige bedoeling van de afscheidingsmuur/-hek was om "veiligheid" te creëren, waarom houdt men zich dan niet aan de Groene Lijn, maar incorporeert men stukken Westbank. Denk je nu werkelijk dat het afpakken van olijboomgaarden van de Palestijnen de veiligheid van Israel zal vergroten?

De enige oplossing voor Israel is vrede door onderhandelingen, zoals ook Grossman zegt. Elke redelijke mens ziet dit in, ook veel moedige Israeli's, zoals Rabin. Wie werkelijk het anti-semitisme wil bestrijden en het lijden van de Israelische burgers wil verlichten, kiest voor de vrede, niet voor de haat. Ik denk dat Albert Einstein, Bob Dylan en Leonard Cohen het hier mee eens zouden zijn.
Oud 8 november 2006, 18:13   #26
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
De Walen stammen af van de Romeinen?
Wacht, zo weet ik er ook één : de Walen stammen af van de Welshmen. Etymologisch zijn deze twee woorden immers identiek. En als je dit niet gelooft, vind ik wel iets anders uit.

Maar terug serieus nu, het woord "veiligheidshek" is een fraai voorbeeld van "newspeak", waar Orwell over schreef in "1984". De Israelische regering heeft nog zulke taalmanipulaties bedacht, zoals "Operatie Vrede voor Galilea", als benaming voor een oorlog.
Indien de enige bedoeling van de afscheidingsmuur/-hek was om "veiligheid" te creëren, waarom houdt men zich dan niet aan de Groene Lijn, maar incorporeert men stukken Westbank. Denk je nu werkelijk dat het afpakken van olijboomgaarden van de Palestijnen de veiligheid van Israel zal vergroten?

De enige oplossing voor Israel is vrede door onderhandelingen, zoals ook Grossman zegt. Elke redelijke mens ziet dit in, ook veel moedige Israeli's, zoals Rabin. Wie werkelijk het anti-semitisme wil bestrijden en het lijden van de Israelische burgers wil verlichten, kiest voor de vrede, niet voor de haat. Ik denk dat Albert Einstein, Bob Dylan en Leonard Cohen het hier mee eens zouden zijn.
Idd, Rabin was een fijn mens, een (vredes)duif, en werd neergeknald door een havik .

http://forum.politics.be/showthread.php?t=66764
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:15   #27
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn vader was 11 jaar toen WO2 begon.

Verder ook geen Waffen-SS'ers in de familie.

Toch pakt uw truukje bij mij niet.
Oud 8 november 2006, 18:30   #28
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als ik jouw eerdere bijdrages lees kan ik enkel veronderstellen dat je op zijn minst een Vlaams belang sympathisant bent. Dat zegt voor mij al meer dan voldoende..

Laatst gewijzigd door Sinistra : 8 november 2006 om 18:30.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:59   #29
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België is mede door haar katholiek-Latijns verleden steeds een voorname promoter geweest van het antisemitisme. Niet voor niets werkte de lokale bevolking in dit land nergens zo gewillig mee met de Duitsers als het op het deporteren van Joden aankwam.
Zo'n beschuldiging zal de lokale (linkse) bevolking van de belziek graag horen. U maakt toch geen onderscheid tussen rechts en links daar men er niets van ziet staan. Den belziek mede schuldig aan de holocaust, de katholieken, de lokale bevolking. En dat na 62 jaar joods kontlikken moet de pc'ers van dit land hard aankomen zulke verwijten.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 19:03   #30
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als hij u niet kan pakken op het één, doet hij een poging op het ander in dit geval het gevreesde vb.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 19:27   #31
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron: Gazet van Antwerpen, woensdag 8 november 2006

De militaire vleugel van de Palestijnse Hamas-organisatie heeft woensdag moslims in de hele wereld opgeroepen Amerikaanse doelen aan te vallen nadat in het noorden van de Gaza-strook achttien Palestijnen, onder wie acht kinderen, in hun slaap waren gedood door Israëlisch tankvuur.

"Amerika biedt politieke, financiële en logistieke steun voor de misdaden van de zionistische bezetter . Daarom zijn het volk en de natie over de hele wereld verplicht de Amerikaanse vijand harde lessen te leren," aldus een verklaring die naar het persbureau AP werd gestuurd.

De Hamas heeft tot nu toe alleen geweld gebruikt tegen Israëlische doelen. Of de oproep van de gewapende vleugel een ommekeer in dat beleid aankondigt was niet duidelijk.

Voor diegenen wiens ogen nu nog steeds niet zijn opengegaan het bewijs dat de V.S, Israël en de E.U er goed aan gedaan hebben geen financiële steun meer te verlenen aan Palestina zolang de neonazistische Hamas beweging daar aan de macht is. Vaak genoeg hoorde men opperen dat Hamas een "verzetsbeweging" is die vocht tegen "de onderdrukker" Met deze verklaring is duidelijk dat nu de maskers wel definitief zijn afgevallen en dat Hamas nu in volledige Al_Quaida stijl ook de oorlog verklaren aan de Verenigde Staten.
Dat heeft die zionistische schurkenstaat Amerika alleen maar aan zichzelf te danken. Het is uiteraard te hopen dat Hamas voldoende militair materieel krijgt van Syrië en Iran.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 8 november 2006 om 19:28.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 20:21   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik jouw eerdere bijdrages lees kan ik enkel veronderstellen dat je op zijn minst een Vlaams belang sympathisant bent.
Oud 8 november 2006, 20:29   #33
Neutraal?
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik niet ontkend.

Aan de staat Israël daarentegen is helemaal niets autochtoon. Een met geweld opgelegd importproduct, meer niet.
Als u toegeeft dat de Joden autochtone inwoners zijn, waarom is de staat Israel dit dan niet?

Wie legt wie geweld op, welk land heeft vrede kunnen sluiten met 2 vijanden? Welk volk stuurt zelfmoordenaars uit met als enkel doel on onschuldige mensen te doden? Welke staat heeft keer op keer concessies gedaan, en welke staat heeft met geweld geantwoord? Welke staat heeft haar eigen inwoners weggeruimd om plaats te maken voor vrede, met als antwoord dat ze bekogeld wordt met raketten vanuit de ontruimde gebieden?

Ik zal nooit zeggen dat Israel nooit fouten gemaakt heeft, maar A) geven ze dit toe B) gebeurt het per ongeluk C)Zoekt Israel actief vrede D) Fouten worden onderzocht en wordt er zoveel als mogelijk aangedaan om het niet te herhalen.

Maar zelfs als we dit allemaal weglaten, wat denkt u dat Israel kan doen?
Vredesonderhandelingen? In Sharem Al Sheik was er akkoord over 95%! van alle gebieden die de Palestijnen voor zich eisen, en zelfs over Oost Jerusalem was er een vergaand akkoord maar Arafat trok zich terug. Zelf maar gebieden ontruimen kijk naar de resultaten van de terugtrekking uit Gaza.
Wat moet Israel nog meer doen? Is het niet eens tijd dat de Palestijnen iets ondernemen, is het zoveel gevraagd om niet raketten te schieten als dank voor het ontruimen van Gaza. Of misschien niet zelfmoord als iets dat te begeren is in school boeken schrijven.

Denkt u niet dat als de Palestijnen ook maar 1! keer echte wil tot vrede aan de dag brengen door iets te doen en niet alleen maar te beloven en niks te doen. Dat Israel dan niet heel ver zou gaan om vrede te sluiten.
Neutraal? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 20:32   #34
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neutraal? Bekijk bericht
Als u toegeeft dat de Joden autochtone inwoners zijn, waarom is de staat Israel dit dan niet?
Mensen zijn geen staat.

Mensen kunnen een staat stichten. Als ze dat doen op een plek waar anderen al een staatkundige inrichting hebben, en ze doen dat ondermeer met bommen en later met oorlogen, dan moet dat imperialisme en diefstal genoemd worden.
Oud 8 november 2006, 20:33   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Denkt u niet dat als de Palestijnen ook maar 1! keer echte wil tot vrede aan de dag brengen door iets te doen en niet alleen maar te beloven en niks te doen. Dat Israel dan niet heel ver zou gaan om vrede te sluiten.
80 pct van hun land is gestolen door een andere staat.

Ze hebben helemaal geen vrede nodig, maar restitutie.
Oud 8 november 2006, 20:47   #36
Neutraal?
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
80 pct van hun land is gestolen door een andere staat.

Ze hebben helemaal geen vrede nodig, maar restitutie.
Al ga je daar van uit dat Israel geen recht op de bezette gebieden heeft is er nog land geen sprake van 80%.

Israel is aangevallen en de Palestijnen zijn uit zich zelf weggelopen, als u denkt dat als een land aangevallen wordt ZONDER provocatie zich verdedigt en wint wat keer op keer gebeurd is en dan geen recht heeft om een bufferzone op te richten dan weet ik het ook niet.

En Israel heeft geen recht op restitutie voor de honderden vermoorde mensen?

En al klopt dit allemaal niet wat is het verschil of je vrede of restitutie noemt het kan nooit eenzijdig zijn.

Laatst gewijzigd door Neutraal? : 8 november 2006 om 21:01.
Neutraal? is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 20:57   #37
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Al ga je daar van uit dat Israel geen recht op de bezette gebieden heeft is er nog land geen sprake van 80%.
Israël is zelf 80 pct van de bezette gebieden.

Citaat:
Israel is aangevallen en de Palestijnen zijn uit zich zelf weggelopen, als u denkt dat als een land aangevallen wordt ZONDER provocatie zich verdedigt en wint wat keer op keer gebeurd is en dan geen recht heeft om een bufferzone op te richten dan weet ik het ook niet.

En Israel heeft geen recht op restitutie voor de honderden vermoorde mensen?
Een bezetter, zelfs al bezet hij al 60 jaar, moet niet verwachten dat hij bloemekees naar het hoofd gegooid zal krijgen.
Oud 8 november 2006, 21:00   #38
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël is zelf 80 pct van de bezette gebieden.

Een bezetter, zelfs al bezet hij al 60 jaar, moet niet verwachten dat hij bloemekees naar het hoofd gegooid zal krijgen.
Is de vraag of in 1948 de Zionisten het recht hadden van een nieuwe staat in te richten op dat grondgebied nog relevant? De geschiedkundige en juridische gronden waarop het ontstaan gebaseerd zijn van de staat Israël zijn voldoende gekend en worden vaak genoeg ter discussie gesteld.

Ook al zijn dergelijke discussies onproductief en irrelevant, moet elk zoeken naar kennis toegejuicht worden, al was het maar om het heden te kunnen begrijpen en toekomstige evoluties zo mogelijk te voorzien.

Volksverhuizingen zijn er steeds geweest, gewild of ongewild, vredig of gewelddadig, gevraagd of ongevraagd. Vele migraties verliepen geruisloos of ontsnappen aan onze historische kennis, andere zijn goed gedocumenteerd.

Archeologen en antropologen trachten het verhaal van de grote trek van de mens te achterhalen, van Afrika naar het Midden-Oosten, naar India, naar Centraal-Azië, naar China, naar Europa, naar Amerika. De trek van de Bantoes door Afrika is een fascinerend verhaal. Maar ook die van de Mongolen, de Germanen en de Arabieren. Met de afstand in de tijd ligt ook onze emotionele betrokkenheid lager.

Dat de Walen een belangrijke rol speelden in de ontwikkeling van de Zweedse staalindustrie is een bekend gegeven. Holland heeft zijn Gouden Eeuw te danken aan de migratie van mensen uit de Zuidelijke Nederlanden.

Er zijn echter ook in de 20ste eeuw heel wat migraties die nog wel tamelijk vers in ons geheugen liggen.

Tot op vandaag immigreren elk jaar nog miljoenen mensen in de Verenigde Staten. In 1990 was 7.9% van de bevolking, bijna 20.000.000 mensen, niet in de VS geboren. (Hiervan: Israël: 86.048, Jordanië: 31.871, Libanon: 86.369, Palestina: 21.070, Syrië: 36.782, Egypte: 66.313).

Tussen 1915 en 1923 werden miljoenen Armeniërs gedeporteerd, waarbij er ongeveer anderhalf miljoen vermoord werden.

In 1923 werd een akkoord gesloten tussen Turkije en Griekenland waarbij 2.000.000 christenen werden verplaatst van Turkije naar Griekenland en 800.000 moslims van Griekenland naar Turkije.

In 1945 moesten drie miljoen volksduitsers de Centraal-Europese landen verlaten.

Tussen het einde van de 19de eeuw en 1948 zijn er een aantal joden maar ook veel Arabieren uit de omliggende landen naar het grondgebied getrokken dat nu Israël heet, voornamelijk aangetrokken door de economische successen die door de joden geïnitieerd werden.

Na de onafhankelijkheid van Israël zijn er ongeveer 500.000 niet-joodse mensen uit Palestina weggetrokken en ongeveer 600.000 joodse mensen uit diverse Arabische landen, waar zij alles hebben moeten achterlaten, naar Israël verhuisd. Er is dus duidelijk sprake van een evenwichtige bevolkingsruil.
De pas opgerichte staat Israël heeft onder meer opgevangen, meestal met achterlating van al hun bezittingen:
129.539 joden uit Irak
37.395 joden uit Egypte
50.619 joden uit Yemen en Aden,
8.523 joden uit Syrië
4.032 joden uit Libanon
35.802 joden uit Lybië
52.118 joden uit Tunesië
24.067 joden uit Algerije
266.304 joden uit Marocco
Totaal: 608.399

Ik heb hier geen cijfers bij de hand van joden die toen uit de islamitische landen naar Europa of de VS zijn gevlucht.

In Israël bestaan er echter geen "vluchtelingenkampen" meer voor die vluchtelingen. Net zo min als in Duitsland voor de drie miljoen vluchtelingen die het (West-Duitsland dan) heeft moeten opvangen in diezelfde periode.
Overwegend vanaf de tweede helft van de 20ste eeuw tot vandaag hebben de landen van de Europese Unie miljoenen mensen onthaald en vele mensen die gebukt gaan onder totalitaire ideologieën zetten vandaag hun leven op het spel om naar Europa te kunnen verhuizen.

Er is ook nog het leed van de 20.556.781 vluchtelingen die onder het mandaat van de UNCHR vielen. (Belangrijkste landen van oorsprong van de vluchtelingen per 1 januari 2003: Afghanistan: 2.481.0003, Burundi: 574.000, Sudan: 505.200, Angola: 433.000, Somalia: 429.000, Democratic Rep. Congo: 415.000, Iraq: 401.000, Bosnia-Herzegovina: 372.000, Viet Nam: 348.000, Eritrea: 316.000.)

Het is bijna onbegonnen werk van een volledige inventaris te maken van de volksverhuizingen die de menselijke geschiedenis gekend heeft, laat staan dat het mogelijk zou zijn van de individuele verhalen van leed, maar ook van succes, op te tekenen.

Maar in het Midden-Oosten wordt een probleem verder gekoesterd rond mensen die men om propagandistische redenen in 1967 "Palestijnen" is gaan noemen.
Oud 8 november 2006, 21:07   #39
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Is de vraag of in 1948 de Zionisten het recht hadden van een nieuwe staat in te richten op dat grondgebied nog relevant? De geschiedkundige en juridische gronden waarop het ontstaan gebaseerd zijn van de staat Israël zijn voldoende gekend en worden vaak genoeg ter discussie gesteld.
Wat je met dit uitgebreide historische betoog over wereldwijde migratie wenst aan te tonen, is me een raadsel.

Of het zou moeten zijn dat je de gewelddadige landdiefstal door de ene staat tenkoste van een andere wenst te verdrinken in historische cijfers die met de zaak niets te maken hebben.

Het is niet omdat de diefstal lang geleden is, of omdat de dief zijn eigen bezittingen achtergelaten heeft, dat hij nu een eigendomsrecht heeft op zijn buit.

Het grondgebied waarop Israël is opgericht, is de morele eigendom van de nakomelingen van degenen die er woonden voor 1948. Het hele grondgebied. Het lijkt me zeer normaal dat die mensen dat niet willen opgeven.
Oud 8 november 2006, 21:18   #40
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat je met dit uitgebreide historische betoog over wereldwijde migratie wenst aan te tonen, is me een raadsel.

Of het zou moeten zijn dat je de gewelddadige landdiefstal door de ene staat tenkoste van een andere wenst te verdrinken in historische cijfers die met de zaak niets te maken hebben.

Het is niet omdat de diefstal lang geleden is, of omdat de dief zijn eigen bezittingen achtergelaten heeft, dat hij nu een eigendomsrecht heeft op zijn buit.

Het grondgebied waarop Israël is opgericht, is de morele eigendom van de nakomelingen van degenen die er woonden voor 1948. Het hele grondgebied. Het lijkt me zeer normaal dat die mensen dat niet willen opgeven.
Ook al weigert men zich te laten leiden door figures en facts, het kan geen kwaad, denk ik zo, van de dingen in hun context te plaatsen.

In verband met het "Palestijnse" probleem kan men zich dan de vraag stellen waarom daar inderdaad nog altijd een probleem bestaat, terwijl veel grotere groepen intussen perfect geïntegreerd zijn.

Since 1948 it is we who demanded the return of the refugees ... while it is we who made them leave ... We brought disaster upon ... Arab refugees, by inviting them and bringing pressure to bear upon them to leave ... We have rendered them dispossessed ... We have accustomed them to begging ... Then we exploited them in executing crimes of murder, arson and throwing bombs upon men, women and children – all this in the service of political purposes ... schreef een voormalig premier van Syrië in zijn mémoires in 1972.

Het kan ook geen kwaad van wat historische kennis te hebben (inzicht wordt dan nog niet verlangd): wie woonden er op dat grondgebied vóór 1948?

Het mag een verrassing zijn voor u, maar deze vraag werd reeds duizenden malen gesteld en uitvoerig behandeld.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be