![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat regeringen gemiddeld kort duren in België zou misschien ook kunnen komen door de voortdurende onenigheid tussen de Vlaamse en Waalse partijen... Citaat:
Citaat:
Een volksvertegenwoordiging is er trouwens helemaal niet om te zorgen voor een goede regering maar om te zorgen voor een goede vertegenwoordiging van de bevolking. Citaat:
Ondertussen zie ik geen argumenten voor een kiesdrempel voor de Vlaamse Parlementsverkiezingen. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() [quote="k9"]
Nee er moeten grote partijen zijn met veel zetels dat er daarnaast nog 10 partijen zijn met elke 1/2/3 zetels maakt niks uit en zou zelfs goed zijn. [quote] En waarom moet dat? Wie is daarbij gebaat? Ik herhaal nogmaals dat we ook zonder de kiesdrempel al een halve eeuw stabiele regeringen konden vormen die maximaal vijf, minimaal twee partijen bevatten. Wie is daar slechter van geworden? De tijd dat regeringen door één partij werden gevormd of door twee stond ook niet garant voor stabiliteit en politieke orde. Waarom moet er dan nu opeens een kiesdrempel komen? Omdat er elke verkiezingen wat kleine marginale formaties zijn opgekomen die door de tijd werden weggevaagd (Banaan, WOW, ROSSEM)? Dat er na een halve eeuw in Vlaanderen amper drie partijen zijn bijgekomen van belang die hebben standgehouden (VU, Agalev, Blok) is het beste argument om de overbodigheid van een kiesdrempel aan te tonen. Ook zonder dat misbaksel is er natuurlijke selectie in de partijen geweest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() voor de kiesdrempel van 6 %... eindelijk van die vervelende groentjes van af en de kleutertjes !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie niet in waarom er uit gemakzucht met 'zo weinig mogelijk partijen' moet geregeerd worden.
De UITVOERENDE macht zou in principe niet eens partijgebonden moeten zijn, ze voert uit wat de wetgevende macht vraagt, meer niet. De WETGEVENDE macht is het parlement en daar hoeven geen coallities gevormd te worden want daar gebeurt het debat tussen de volksvertegenwoordigers, niet tussen de partijen. De kiesdrempel is er om deze democratisch verkozen volksvertegenwoordigers buiten te houden en de grote partijen meer zetelkes te bezorgen dan ze normaal verdienen. Voor de rest heeft die kiesdrempel absoluut geen nut. Geen drempels dus! Voeg hierbij het referendum en de particratie is volledig herleid tot democratie.
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Ikzelf ben lid van een nieuwe partij en ben toch niet tegen de kiesdrempel. Nu pas komen de superopportunisten boven die water en vuur willen verzoenen- heeft toch ook z'n charme? Veel belangrijker is dat iedereen- en niet alleen de regeringspartijen!- in gelijke mate aan bod komen in de media.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Gouverneur
|
![]() maar gebeurt dit wel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Blijft dat regeringen met meer partijen makkelijker vallen met all gevolgen van dien natuurlijk zijn er daar uitzonderingen op. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De kiesdrempel heeft niks verandert aan het stemgedrag zou ik zeggen ze verandert enkel iets aan de zetelverdeling. Citaat:
![]() |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Om eerlijk te zijn. Ik vind dat een partij,met een zo slecht programma dat ze niet eens 10% van de kiezers achter zich krijgt, niet eens de moeite om over te praten.
Met andere woorden. Als je programma zo weinig mensen aanspreekt spaar je dan de moeite en het geld. Besteed de energie en het geld liever aan de meer dan 100000 mensen die afhankelijk zijn van voedselpakketten in België.
![]() |
#33 |
|
![]() Hoe meer partijen hoe meer vreugde zeg ik altijd. Nu bepalen de partijen teveel wat er gebeurt en is het parlement gewoon een bende ja of nee knikkers (naargelang ze in meerderheid of oppositie zitten). Men moet stemmen zoals de partij het bepaald heeft en als men dat niet doet zal men het wel merken bij de volgende verkiezingen.
Het is voor mij dan ook niet de kamer van VOLKSvertegenwoordigers maar de kamer van PARTIJvertegenwoordigers. En de belangen van het volk(land) en van de partij lopen niet samen. vroeger niet, nu niet en nooit niet.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() eens even wiskundig tewerk gaan.
Hpothetisch: partij Appel haalt 4,9 van de stemmen, partij Peer 5. verschil: Appel haalt amper 0.1 minder dan Peer, dat is een relatief verschil van 2 procent dat Appel minder haalt dan wat Peer haalt. Zetelverdeling. Peer haalt één zetel, Appel nul. Om het procentueel verschil te bepalen, deelt men één zetel van Peer door nul zetels van Appel. Uw rekenmachine geeft 'error' aan, in de wiskunde wordt dit gelijk gesteld aan het begrip 'oneindig'. Stemmenverschil: peer haalt 102 procent van het aantal dat appel haalt. Zetelverschil: peer haalt oneindig keer meer zetels dan wat Appel haalt. Democratie! ![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is nu ook ja. En jij wil het alleen maar erger maken. Daarom protesteer ik. Het is al erg genoeg dat het nu ook is. In plaats van meer democratie schept die drempel gewoon meer particratie!
![]() |
![]() |
#37 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Feit blijft ook dat regeringen in België sowieso makkelijker vallen, ook met 4 partijen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Met jouw redenering zal er de volgende verkiezing minder mensen op de CD&V stemmen omdat ze bijna geen kans maken om in de regering te zitten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() 't is daarom dat den Dimitri dan ook nen Nederlander is.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga nog eens herhalen:
De UITVOERENDE macht zou in principe niet eens partijgebonden moeten zijn, ze voert uit wat de wetgevende macht vraagt, meer niet. De WETGEVENDE macht is het parlement en daar hoeven geen coallities gevormd te worden want daar gebeurt het debat tussen de volksvertegenwoordigers, niet tussen de partijen. De kiesdrempel is er om deze democratisch verkozen volksvertegenwoordigers buiten te houden en de grote partijen meer zetelkes te bezorgen dan ze normaal verdienen. Voor de rest heeft die kiesdrempel absoluut geen nut. Het fabeltje van een regering die makkelijker zal werken slaat nergens op. Het is de particratie die de macht van de wetgevende tak uithold door de scheiding der machten te overbruggen. Zowel regering als parlement worden nu immers uit die partijen gevormd.
![]() |