![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Waarom moet de Benelux een staat zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Als het er op aan komt zie ik liever een Heel-Nederland dan een groot (kwesti van het de Fransen niet moeilijk te maken en de Walen en de Luxemburgers) Natuurlijk is België nog lang niet verslagen.
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Als u meer uitleg wil: die heb ik al genoeg gegeven, en u gaat mijn kostbare tijd niet verspillen omdat u niet in staat bent andere ideeen te lezen dan degene die stroken met de uwe... http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5832 (merk op dat ik expliciet vertrek vanuit Heel-Nederland, en niet van Groot-Nederland in dit onderwerp, voor moest je laatste reddingsboei aan mijn bonafiditeit twijfelen zijn) http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4062 http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5747 http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=5205 etc... A propos, ik heb me altijd al afgevraagd waarom jullie vinden dat Belgie een staat moet zijn. Met welk doel?
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, onder ons gezegd en gezwegen... Waar heb jij al die tijd dat je van het forum was gezeten? Je bent iets giftiger dan vroeger! ![]()
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Trouwens, het feit dat men in Nazi-Duitsland in 1944 al van een 30-jarige oorlog sprak, vind ik niet zo'n goed argument. U weet ook wel hoe men in die kringen dweepte met oorlog, strijd, kracht, etc. en hoe het zelfbeeld daaruit vorm gegeven werd. Een 'nieuwe' 30-jarige Oorlog (de eerste werd al als grootste crisis van het Duitse Rijk gezien, en ook nog in de jaren '60) paste perfect in dat zelfbeeld.
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wij hebben veel met de Nederlanders gemeen, waaronder de taal. Er zijn echter ook elementen die ons onderscheiden van de Noord-Nederlanders. Hetzelfde geld voor de inwoners van Zuid-België (niet Wallonië, want Luxemburgers bv. kan men bezwaarlijk Walen noemen). Uiteindelijk hebben we mer gemeen met een inwoner van Doornik, dan met een inwoner van Leeuwarden. aan de andere kant heeft een inwoner van Maastricht meer gemen met een inwoner van Hasselt dan met een inwoner van Rotterdam. Het liefst heb ik dus dat "Wallonië" mee in het Nederlandse integratieproces stapt, dat gebaseerd dient te zijn op eenheid in verscheidenheid. Als ze echt niet meewillen, dan misschien zonder hen, maar dat zou nefaste gevolgen kunnen hebben. 'Wallonië' zal nooit onafhankelijk worden, daar zijn ze te heterogeen voor. Luxemburgers sluiten nog liever aan bij het Groothertogdom, de Oostkantons waarschijnlijk ook (of Duitsland). De romp zal dan automatisch in de armen van Frankrijk gedreven worden... Voor een keer in de geschiedenis zouden ze het dan gewoon op een schoteltje aangeboden krijgen. Een nauwere samenwerking binnen benlux-verband blijft daarom de beste oplossing. Een politieke herwaardering zou ook een impuls kunnen zijn voor en nieuw Europees integratieproces, desnoods slechts met een aantal kernlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
![]() Citaat:
Wie zegt trouwens dat Frankrijk Wallonië wel wil? Het zou best wel eens kunnen dat heel de provincie Luxemburg bij het groothertogdom wil (en misschien zelfs Namen (of toch tot de Maas)) en zelfs het rijkere Waals-Brabant dat ook wil, dat dan niet het nieuwe uitzuigbroertje wil zijn van Henegouwse en Luikse politici. Wat overblijft is een gebied dat Frankrijk eigenlijk niet interesseert. Ik heb nog geen enkele Franse politicus iets horen suggereren over een "r"attachisme. En wat dan nog als het toch zo blijkt? Wat is er mis met Frankrijk dat aan de Nederlandse grens ligt?
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4972
Een tekst die een deel van mijn motivatie behelst: Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Misschien was dat het Plakkaat van Verlatinghe van 26 juli 1581, waarin duidelijk (naast de Noord-Nederlandse provincies ook Brabandt en Vlaenderen genoemd worden. Dit genootschap was NIET uit een dynastie gegroeid. Misschien was dat ook het minder glorieuze verdrag van 8 februari 1635 tussen kardinaal Richelieu (voor Frankrijk) en stadhouder Frederik Hendrik (voor de Verenigde Provincies), waarin het noorden van de Zuidelijke Nederlanden werd toegekend aan de Verenigde Provincies en het zuiden, Wallonië dus, aan Frankrijk. Als de Nederlanders zich niet hadden teruggetrokken uit argwaan, was Groot-Nederland heden een feit, en België zou dan nooit bestaan hebben (tenminste, als de Spanjaarden niet krachtig genoeg zouden zijn om de Zuidelijke Nederlanden te heroveren).
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
![]() ***tsjirp tsjirp tsjirp***
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Er circuleerde toen ook ee gezegde bij de gezagsdragers in Den Haag. Het is een latijnse spreuk die ik me op dit moment niet helemaal kan herinneren, Gallia amica, sed non vicina (?). Hetgeen wil zeggen: " we willen Frankrijk wel als vriend/bondgenoot, maar niet als buur". Wallonië is onze buffer, welk land geeft die zomaar op?
|
![]() |
![]() |