Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2007, 13:15   #21
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Laten we mekaar geen mietje noemen: wie even ernstig nadenkt wéét gewoon dat binnen ten laatste 15 jaar hier GEEN ENKELE auto meer wordt geproduceerd. Onze loonkost - de hoogste in de Westerse wereld- jaagt gegarandeerd ALLE fabrieken naar lageloonlanden. Een sociaal bloedbad staat ons dus te wachten.
Er verdwijnen voortdurend duizenden jobs uit alle westerse landen naar lageloonlanden, ook uit die landen met veel lagere loonkosten, zoals pakweg de VSA.

Citaat:
Tenzij we de reus op lemen voeten, onze staat, snel kunnen laten afslanken. 1 miljoen ambtenaren, 5 regeringen, voor een lapje grond zo groot als een zakdoek en een bevolking van twee keer niks. Ik heb het meegemaakt dat ministeries miljoenen euro's aan reclamebureaus geven voor campagnes die nooit enig effect hebben gehad. Alleen een drastisch halt toeroepen aan die en andere verspillingen kan misschien nog iets oplossen.
ondanks alle loonlastenverlagingen, belastingskortingen, enz. voor grote bedrijven trekken ze toch weg. dat komt omdat andere landen krak hetzelfde doen: je krijgt een opbodsituatie waarbij landen hun werknemers steeds meer in de etalage moeten zetten tov werknemers uit andere landen. Het feit dat er privébedrijven bestaan die zo groot zijn dat ze hele landen (tot zelfs continenten) tegen elkaar kunnen uitspelen is trouwens zeer ondemocratisch. De steeds toenemende grootte van bedrijven is echter een tendens die altijd en overal werkzaam is in het kapitalisme.
Dat die opbodsituatie gedreven door belangen van individuele belangen op termijn tot een overproductiecrisis leidt (waarbij dus bedrijven voor hun korte termijnbelang op termijn de koopkracht op de markt ondergraven - zie bv dalende spaarquotes) en dus het hele systeem in een crisis terecht komt, d�*t is wat we stilaan aan het meemaken zijn (voornamelijk in de VSA, maar dan uiteraard wel met globale gevolgen).
Je concentreert je volgens mij teveel uitsluitend op België, terwijl we intussen in een wereldeconomie leven. Je kunt België en de economische situatie hier niet los zien van andere landen.

Citaat:
Maar ik vrees dat het vijf na twaalf is. Het is de harde wet der verbonden vaten die ons parten speelt: de nivellering tussen de 'have's' (wij) en de 'have-nots' (Indië, China, Afrika, ex-Oostblok,...) is volop bezig en niet meer te stoppen. Onze kinderen zullen het met véél minder moeten doen. Aan dat idee kunnen ze maar beter al wennen.
dat wil niet zeggen dat we zoiets zomaar moeten laten gebeuren. we hoeven ons toch niet met z'n allen te schikken naar kortzichtige privébelangen? dat wil alleen zeggen dat onze economie moet ingericht worden op een manier die ervoor zorgt dat we met meer zaken kunnen rekening houden dan enkel winst. en daarvoor moeten bedrijven afhandig gemaakt worden van privébelangen en sociaal bezit worden.
Op die manier kan bv volledige tewerkstelling gegarandeerd worden, waardoor er geen dure werklozen meer zijn. fantastisch toch, een win-winsituatie! in plaats van werklozen de schuld te geven van werkloosheid en hen te gaan opjagen, kan men veel beter een beleid voeren dat gericht is op volledige tewerkstelling waardoor niemand nog een uitkering nodig heeft.
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini

Laatst gewijzigd door Samsa : 18 april 2007 om 13:19.
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 13:33   #22
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
Op die manier kan bv volledige tewerkstelling gegarandeerd worden, waardoor er geen dure werklozen meer zijn. fantastisch toch, een win-winsituatie! in plaats van werklozen de schuld te geven van werkloosheid en hen te gaan opjagen, kan men veel beter een beleid voeren dat gericht is op volledige tewerkstelling waardoor niemand nog een uitkering nodig heeft.
Dit is je reinste utopie, omdat je ervan uit gaat dat er dan een constante economische nood aan arbeid zal zijn. Aangezien echter een economie gekenmerkt wordt door conjuncturele cycli, zal er ook een periodisch verschillende vraag naar arbeid zijn.

Om het simpel te zeggen: waar gaat een bedrijf een nieuwe werknemer vinden als iedereen al aan het werk is in de "job van zijn leven"?
Oud 18 april 2007, 13:54   #23
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dit is je reinste utopie, omdat je ervan uit gaat dat er dan een constante economische nood aan arbeid zal zijn. Aangezien echter een economie gekenmerkt wordt door conjuncturele cycli, zal er ook een periodisch verschillende vraag naar arbeid zijn.
Awel, als er minder vraag is, 25-urenweek en anders 30-urenweek
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 14:51   #24
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Yep, en dat allemaal zonder loonverlies zeker
Oud 18 april 2007, 15:01   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge zult ze eens horen stomen als ze plots een uur per week meer moeten werken...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:09   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik wou een Opel Vivaro, maar kon me alleen een Agila permiteren, dankzij een familielid heb ik de gulden middenweg, de Combo.

Ik heb net mijn afrekening gekregen van mijn inkomsten vorig jaar. Dus de gruwel zit me net aan het hart. €35000 brutto. 19800 netto. Daar gaat dan nog af, €300 extra voor de gemeentebelasting (die 8% bedraagt) en alle extra taxjes zoals vuil water last, baantax,19 to 21% BTW op zowat alles, etc etc.
Als je dan bedenkt dat mijn werkgever er minstens nog eens de helft bovenop moet leggen, dan zie je pas de verschillen. €52500 totaalkost voor de werkgever, en ik heb met moeite daar iets van een derde van....

Effectief heb ik uiteindelijk op jaarbasis €12000 wat ik kan bijdragen aan de Belgische economie. Ocharme ik lieg, ik geef ongeveer €2000 per jaar uit in het buitenland.... Dus €10000 over. En dan verbaasd zijn dat mensen klagen. Ja, die arme neger in Burkina Faso moet het doen met minder dan €300 per jaar. Maar die arme neger moet van die €300 niks afgeven aan de politici die zijn geld verbrassen. Neen, zijn politici krijgen het geld van hier....
Moest Maddox echter 70 % van zijn loonkost overhouden, dan kon hij ook veel meer kopen, en hij zou dat ook doen, slechts een klein percentage wordt nog gespaard, als er al gespaard kan worden en zelf dat is niet slecht voor de economie omdat lenen voor bedrijven dan weer goedkoper wordt (en de staat daar ook belastingen op kan heffen... )

Veel meer kopen betekent veel meer consumeren, dus meer productie nodig, ...

Als de staat dan nog eens consequent voor in eigen land geproduceerde voertuigen zou kiezen voor hun vloot companycars (of toch voor de merken die hier productie hebben) dat zou ook nog eens een positief signaal geven.
Oud 18 april 2007, 15:15   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb ergens (maar weet niet meer waar) in de pers gehoord of gelezen dat de vestigingsplaats gekozen is in funktie van een ruime afzetmarkt, namelijk in een Oost-Europees land.

Nou moeten de kommunistjes me eens zeggen of ze dat niet goed vinden.

Nou moeten de blokkertjes me eens zeggen of ze liever hebben dat die Polen of whatever geen werk vinden in eigen streek zodat ze lukratief moeten afzakken om hier wat autoradio's, gps'sen en airbags te komen pikken.

Nou moeten jullie konsumentjes mij eens zeggen of je een goedkope tomaat uit Spanje koopt of een dure uit een winterserre uit de buurt van Mechelen? En of je een goedkopere Astra koopt of een dure Polo? Remember Renault, zou ik zo zeggen, ze hebben nooit beter verkocht in Vlaanderen dan na Vilvoorde ...

Niet zeveren hé.

Ik ben wel bloedkurieus welke ontslagpremie ze gaan aanbieden om vrijwillig te vertrekken.

Ge hebt natuurlijk gelijk, ten oosten van ons ligt een enorme markt open je moet als manager wel een oen zijn dat niet te erkennen...

Bovendien willen die nog eens goedkoper werken ook... en in Polen zijn ook havens hé.

Nu wat de keuze van een voertuig betreft, kijkt iedereen naar de prijs natuurlijk, en ik ben nu toevallig bezig mijn keuze te overwegen voor volgend jaar. Opel stond niet op de lijst, wegens niet hebben wat ik zoek, Volvo en Audi wel nog en een van de 2 is serieuze kanshebber, maar het kan nog altijd Land-Rover worden. (ook Europees merk en lid van de Ford groep dus onrechtstreeks steun ik dan Ford en Volvo )

En het andere alternatief is een buitenbeentje, made in munich, althans daar is hun hoofdkantoor, maar eerlijk gezegd wat te duur. Voor 't zelfde geld hebde meer op en ander en eigenlijk even goed.
Oud 18 april 2007, 15:28   #28
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Het is natuurlijk helemaal geen "schande" dat de Opel-Antwerpen vestiging één van de meest productieve GM-vestigingen ter wereld is. Echter, door de globalisering en door de overcapaciteit in het middenklasse-segment worden diverse vestigingen tegen elkaar uitgespeeld. Het huidige aangekondigde ontslag dient in dat perspectief gezien te worden.

2. Wat betreft de keuze voor toekomstige productie-vestigingen van de Astra, zo'n keuze is natuurlijk niet altijd zuiver rationeel. Duitsland bvb. is de "thuis" van Opel; UK is de "thuis" van Vauxhall; en inderdaad, België is daar niet echt tegenop gewassen. Dat zou het ook niet zijn als het groter was, trouwens. Wellicht is ook de top van Opel-Antwerpen te mager wat betreft lobbywerk bij de hogere GM-bazen.

3. We moeten er mee rekening houden dat zulke massaproductie industrie geen gouden toekomst tegemoet gaat in België. De afhankelijkheid van een fabriek van één model (zoals de Golf in Vorst en de Astra in Antwerpen) maakt kwetsbaar. Als we nog iets willen doen op het vlak van autoassemblage, dan zal dat moeten gebeuren zoals in Volvo Gent bvb. waar kleinere volumes van een resem verschillende modellen zeer efficiënt in elkaar worden gestoken. Technische know-how domineert bij zulke concepten over zaken als personeelskost.

4. De Eeuwigdurende Job is een fictie, en dat is het altijd al geweest. Wie denkt dat hij onmisbaar is, dwaalt.

5. We kunnen natuurlijk staatsgesubsidieerde equivalenten van de Wartburg gaan produceren in het ideale rode paradijs, maar de deugdelijkheid van zulke oplossingen is in de voorbije 100 jaar meermaals gekelderd.
En daar valt weinig meer aan toe te voegen.
Neem daar nog eens bij dat de autoindustrie in West-Europa al vanaf het begin van dit millenium met een overcapaciteit zat, ter grootte van de volledige Duitse Mercedes-productie.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 15:47   #29
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Yep, en dat allemaal zonder loonverlies zeker
inderdaad, best mogelijk denk ik
Oud 18 april 2007, 15:49   #30
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Och geen probleem... de VLD gaat weer eens naar de kiezer met 200.000 nieuwe jobs !

Open uw zakken voor 10 juni, daar komt Guynokkio weer !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 16:04   #31
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Stevennr1 stelde :

Citaat:
inderdaad, best mogelijk denk ik
HOE ?

Beste Groeten.
Oud 18 april 2007, 16:34   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Onze Vlaamse markt wordt nu al overspoeld met goedkope Chinese skooters en autos.
Ga maar eens kijken bij Cardoen vb.

Als oud manneke herinner ik me de introduktie van de Japanse autos in onze kontreien. (Jawadde, urenlange kaffee-diskussies dat die dingen niks waard waren ...)

Enfin, de wereldwijde ekonomie (globalisering) ontwikkelt nu gelukkig iets sneller in landen die we soms tijgerlangen of tijgerekonomieën noemen (als ze in Azië liggen natuurlijk), dan elders.
Dat op zich is niet zo slecht. Zelfs integendeel: het is zelfs goed voor ons ook.
Wij moeten ons kunnen handhaven in die dingen waar wij goed in zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 18:51   #33
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze loonkost - de hoogste in de Westerse wereld- jaagt gegarandeerd
Niet voor multinationals met een geautomatiseerde productielijn. Dat, samen met know how, motivatie enz... maakt de Belgische werknemer erg productief.
Deze compenseren voor een groot deel de loonkosten per product.

Uit de Standaard (18/04/07):

"... Politiek ligt het dossier gevoelig, zo vlak voor de federale verkiezingen. Volgens de federale én de Vlaamse regering was Opel een van de meest performante vestigingen in het GM-concern, maar dat was dus niet genoeg. De loonkosten liggen vier procent onder de Duitse loonkosten, klinkt het. Een toon van verslagenheid was te horen in alle politieke geledingen. ... "
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 19:18   #34
Jukes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe kom je via ernstig nadenken aan die "binnen ten laatste 15 jaar"?
Binnen 10 �* 15 jaar is de vergrijzing op haar hoogtepunt, waardoor de loonkost nog zal toenemen. Het resultaat daarvan kennen we. Dit effect beperkt zich natuurlijk niet tot ons land. Heel Europa moet eraan geloven.
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2007, 20:50   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Juist om d�*t op te vangen dient de index: behoud van koopkracht en dus behoud van demogelijkheid om de gefabriceerde producten aan de mensen te verkopen; dat is dus in het belang van GM ook.
Dat zou het maar opvangen indien ook de belastingschalen aan de index gekoppeld waren.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 05:44   #36
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

het vertrouwen in de vakbond onder het werkvolk daalt onder 0 .
Ik en vele andere arbeiders hebben ondertussen genoeg van die vakbonden.
Oud 19 april 2007, 12:07   #37
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door predator Bekijk bericht
Stevennr1 stelde :

HOE ?

Beste Groeten.
De winsten gebruiken voor dat ipv voor het uitkeren van dividend, verder, vermogensbelasting, tobintaks, milieugebruik verrekenen, steun van overheid terugvragen als multinationals weg willen, fabrieken van multinationals colelctiviseren als ze verhuizen, ...
Oud 19 april 2007, 12:26   #38
Sfax
Banneling

Standaard

Je gaat dus:

Citaat:
De winsten gebruiken voor dat ipv voor het uitkeren van dividend,
Investeringen wegzuigen...

Citaat:
verder, vermogensbelasting,
Kapitaal wegzuigen...

Citaat:
tobintaks,
Idem als hierboven...

Citaat:
milieugebruik verrekenen,
Iets dat vandaag al bestaat nog hoger maken?

Citaat:
steun van overheid terugvragen als multinationals weg willen,
De incentive om steun te vragen/aanvaarden wegnemen, waardoor je helemaal geen middel meer hebt om beslissingen te beïnvloeden

Citaat:
fabrieken van multinationals colelctiviseren als ze verhuizen, ...
En je gaat grote al dan niet lege fabriekshallen opeisen (enig idee wat je met pakweg Opel Antwerpen en VW-Vorst moet gaan doen binnen en nietsbeduidend land als België)

Ik zie weinig creatie van extra cash-inflow. Hoe wil je dat dus gaan doen?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 12:37   #39
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Stevennr1 loste onze economische problemen op :

Citaat:
De winsten gebruiken voor dat ipv voor het uitkeren van dividend, verder, vermogensbelasting, tobintaks, milieugebruik verrekenen, steun van overheid terugvragen als multinationals weg willen, fabrieken van multinationals colelctiviseren als ze verhuizen, ...
Je hebt nog één punt vergeten te vermelden : de nieuwe naam voor deze vlek op de landkaart !

Wat denk je van : "De vlakke Woestenij qui est le mien" ?

Beste Groeten.

Laatst gewijzigd door predator : 19 april 2007 om 12:38.
predator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 23:34   #40
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
het vertrouwen in de vakbond onder het werkvolk daalt onder 0 .
Ik en vele andere arbeiders hebben ondertussen genoeg van die vakbonden.
Dit is niet moeillijk, na zo een paar toespraken van de heer kennes...in de toespraken in het bedrijf, zat hij vol tegenstrijdigen, al maanden roept hij op, we gaan actie voeren van hier tot ginderachter...en nu komt hij tot de konstatie, dat hij net zoals wij allemaal met zijn rug tegen de muur staat...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be