![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Peter Mertens (PVDA) - 9 tot 15 februari "Als socioloog zet hij zich fulltime in voor de PVDA. Momenteel richt hij zich vooral op de acties rond de structurele omwenteling in de OCMW ziekenhuizen van Antwerpen, samen met Geneeskunde voor het Volk. Na een kortstondig en, naar eigen zeggen, o |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Communisme daarentegen heeft gedurende haar ganse geschiedenis nog geen enkele keer bewezen te kunnen functioneren zonder uit te monden in dictatuur en repressie. |
|
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Beste Zorro, je hebt in je vorige post de termen communisme en kapitalisme verwisseld.
...Of niet? Sta me dan toe het grondig oneens te zijn met je mening. Trouwens, wat bedoel je met neutraal?? "neutraliteit" en "vrede" zijn de twee meest gebruikte schaamlapjes om de klassenstrijd niet te hoeven goedkeuren, en er zelfs tegenin te gaan. Neutraliteit bestaat niet, mijn beste, en het zal ook nooit bestaan. Hoe jammer dat ook moge zijn. Neutraliteit is in het beste (?) geval systeembestendigend, en in het slechtste geval schuldig verzuim. |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Ik kan u vele tientallen democratieën geven die kapitalisme, in zijn gecorrigeerde vorm dan wel, hanteren en daar heel goed bij varen. |
|
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik ga de uitdaging aan.
Aangezien jij er vele tientallen kent mag jij beginnen. |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#27 |
Vreemdeling
|
![]() En deze correctie loopt vaak anders uit dan je denkt, geef eens een huidige vorm en we spreken nog eens binnen 5 jaar of ik geef je er zelfs 10.
|
![]() |
![]() |
#28 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Cuba is niet meer of minder dan een dictatuur en natuurlijk heeft elke medaille een keerzijde, maar ik neem aan dat u het Nazisme ook niet gaat verdedigen omwille van de enkele positieve zaken die het gevolg waren van dit alles behalve wenselijke regime, ofwel?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||
![]() |
![]() |
#29 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
-Noorwegen -Zweden -Finland -Denemarken -Nederland -Zwitserland -België ... De rest van West-Europa (op Spanje en Liechtenstein na), allemaal democratische staten die de mensenrechten respecteren en nochtans géén proletarische revolutie hebben nodig gehad om dat te bereiken. Het kapitalisme werd na verloop van tijd democratisch gecorrigeerd en stond niet in de weg van de groei van deze democratieën. |
|
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#32 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uiteraard spreken we hier in vergelijking met Noord-Korea of Cuba en wil dit niet zeggen dat ik België opeens goed bestuurd of democratisch goed uitgewerkt vind, laten we wel blijven. |
||
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wijselijk laat je Duitsland uit je lijst weg van meest "succesrijkste democratische staten". Heb effe de webstek van A.I. bovengehaald met een recent rapport over schending van mensenrechten in Duitsland: http://www.aivl.be/ShowPage.cfm?PageID=1507 [size=6] Duitsland: Mishandeling en buitensporig geweld door de politie 14 januari 2004 In Duitsland worden politieagenten systematisch beschuldigd van mishandeling en buitensporig geweld. Amnesty International dringt er bij de Duitse overheid op aan om de klachten over ernstig wangedrag door de politie meteen te onderzoeken... [/size] [size=6]Bieke[/size] |
|
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om even terug te gaan naar het oorspronkelijk onderwerp (even, want ik wil eigenlijk geen communautaire discussies gaan opstarten in deze forumsessies):
het hele pro belgische (of liever anti vlaamse) redeneren van de pvda (en andere linkse partijen) kan men gewoon met één argument onderuit halen. Namelijk: het recht op zelfbeschikking heeft niets van doen met racisme of tweedracht tussen vlamingen en walen. Het ideetje flamingant = racist en walenhater is een groffe leugen, een van die truukjes van het belgisch establishment om radicaal links voor de eigen kar te spannen. Is het immers niet zo dat jullie altijd betogen tegen dat marginale clubje fascisten en daarbij die heilige Belgische Eenheid verdedigen (de bourgeoisie eenheid dus)? Het splitsen van een land (belgië dus) wordt aanzien als een breuk tussen de arbeiderklassen van vlaanderen en wallonië waar die net solidair moeten zijn. Wel op dat punt hebben jullie groot gelijk. Echter, jullie slaan de bal volledig mis als jullie de Belgische Eenheid gaan verdedigen (in naam van die solidariteit), per definitie een burgerlijke kapitalistische staat. Ik ga akkoord met de solidariteit tussen walen en vlamingen in de strijd tegen imperialisme en kapitalisme, maar ik ga niet akkoord met deze belgische nep-eenheid die een verkrampt samengaan is, een samengaan dat niet voor de waalse en vlaamse bevolking is maar voor de belgicistische grootburgerij (dat zijn status vooral te danken heeft aan het belgicistische koloniaal verleden). Ik begrijp jullie afkeer van het rechts nationalisme van het Blok, maar ik zie daarin geen reden om het even rechts nationalisme van de belgicisten te gaan steunen.
![]() |
#35 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dit is wel echt grappig ... 1. Cuba vergelijken met nog armere landen, om Cuba een geslaagd experiment te noemen, is belachelijk. 2. Het kapitalisme doodt niemand, wel de hebzucht van de mensheid. 3. Iedereen gelijk? Neen dank u, iedereen gelijk die gelijk werk levert. 4. Comunisme duldt geen tegenstand en elimineert die omdat het een politiek en economisch systeem is waarbij iedereen hetzelfde moet denken (pluraliteit?). Terwijl het kapitalisme alleen een economisch systeem is, en pluraliteit en creativiteit toelaat. 5. Communisme is ook een waardensysteem: iedeeen even veel, los van hun inspanning. Kapitalisme is geen waardensysteem, men hoeft maar zoveel te werken als men nodig heeft. 6. Er woren in het kapitalisme geen landen uitgebuit, ze laten zich uitbuiten door hun leiders. |
||
![]() |
![]() |
#36 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hoe kan je zoiets beweren... Wil je dan echt voorbeelden? Het volstaat de geschiedenis van de koloniale machten erop na te lezen. Of hoe dacht je dat West-Europa, Japan en de VS rijk en machtig zijn geworden? En, Philip, hun leiders, wie zijn dat denk je? En wie trekt aan hun touwtjes? |
|
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() In het kapitalisme geen landen uitgebuit wat voor onzin is dat. Op dit eigenste moment worden er door bedrijven nog steeds oorlogen gesponserd gewoon doordat ze daardoor goedkoper producten kunnen invoeren.
Kapitalisme is moord ! Kapitalisme is uitbuiting ! |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uiteraard zijn er ook Vlaamsgezinden die neerkijken op alles wat maar naar België of Wallonië ruikt. Ik hoef de fotootjes waar takkers of zo hun voeten afvegen aan een belgische vlag hoop ik niet meer boven te halen? Zijn die representatief voor Vlaamse belangengroepen? U werkt met een stel maten en gewichten, en het zijn er meer dan 1.
![]() |
#39 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een land waar er een schending van mensenrechten is , is een land waar de misdaden tegen de menselijkheid door staat of privépersoon niet vervolgd kunnen worden. Duitsland mag zich zeker bovenaan de lijst zetten als democratisch ,hervormd kapitalistisch , mensenrechten respecterend land. Mogen de Cubanen hun machtshebbers voor de rechtbank dagen? |
||
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bestaat er in ons land ook niet zoiets als 'immuniteit'? Wat als ik morgen de koning voor de rechtbank daag (op grond van het gelijkheidsbeginsel uit de grondwet zou ik daar logisch gezien nog mee moeten winnen ook, met eender welke aanklacht).