Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2007, 09:58   #21
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
Het album geeft een weergave van het koloniale leven in de jaren '30. Veel details die nu kunnen beschouwd worden als racistisch of neokoloniaal, waren toen heel normaal. Het is juist daarom dat "Kuifje in Afrika" een goed tijdsbeeld weergeeft. Een voorbeeldje: zo geeft Kuifje op een bepaald ogenblik les "over ons thuisland België" in een klas vol negerkinderen.

Het album wordt beschouwd de laatste tijd als een racistisch en milieu-onvriendelijk album. In 2007 beslisten Britse uitgevers de strip naar de volwassenafdeling te verplaatsen omdat het album "elementen die voor sommige lezers schokkend kunnen zijn" bevat. Een en ander gebeurde naar aanleiding van een uitspraak van de Britse commissie voor rassengelijkheid. In het album laat Kuifje op een bepaald moment een neushoorn met dynamiet ontploffen. De Scandinavische uitgevers wilden een dierenvriendelijkere versie. Die kwam er ook, en daarin wordt de neushoorn verjaagd door het horen van een schot.

De politieke correctheid begint gevaarlijke vormen van censuur aan te nemen.
Binnenkort kunnen we overgaan tot het censureren van boeken van Jef Geeraaerts. Alles op een hoopje gooien en verbranden ?
Ik vind dit ook belachelijk, maar wat was weer uw mening over Koning Leopold II?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 10:00   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
En die spaarpotten in de vorm van knikkende negerkes, die vroeger op de toog van winkels stonden? Als men daar geld in stopte, was het toch om die arme dutskes te helpen. Is dat dan ook racisme?

Mensen, inderdaad ik krijg de indruk dat politieke correctheid stilaan een hysterische, fobische aandoening aan het worden is, veroorzaakt door mensen met lange tenen.

OK, ik lach minder met de neushoorngrap en vind deze terecht aangepast, maar ik deel eerder de mening dat de blanken ik deze strip zo arrogant zijn, dat ze eigenlijk nog in een slechter daglicht staan dan de Congolezen.

Gaan we nu relativeren? Of worden we stilaan paranoïa? Als we achter alles racisme gaan zoeken, elk steentje omdraaien om maar zeker te zijn dat er nergens een boze racist onder zit, dan geloof ik dat we niet meer gezond bezig zijn.
Net zoals het politiek correcte Vlaams-nationalisme, de noodzaak van een splitsing van BHV en de splitsing van het land. Allemaal politiek correcte zever.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 10:06   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaan we nu relativeren? Of worden we stilaan paranoïa? Als we achter alles racisme gaan zoeken, elk steentje omdraaien om maar zeker te zijn dat er nergens een boze racist onder zit, dan geloof ik dat we niet meer gezond bezig zijn.
dat zijn we volgens mij al lang niet meer!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 10:08   #24
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het CGKR vindt het zelf niet zo leuk precies.

Volgens DS : "Bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding waarschuwt men voor 'hyperpolitieke correctheid.' "

Zouden ze het in de gaten beginnen te krijgen?
Geloof het maar niet. Het CGKR is met deze zaak niet helemaal gelukkig, niet uit principe, doch omdat de klacht propagandistisch gezien wat te vroeg komt. Er is nog niet genoeg gestookt & propaganda gemaakt om een zogenaamd 'draagvlak' uit de grond te stampen ten voordele van een Kuifjes-verbod. Dat is hun enig probleem. Noteer het gebruik van de term "hyperpolitieke correctheid", wat impliceert dat gewone "politieke correctheid" voor hen de norm is (net zoals ze ook vinden dat de N-VA nog niet 'echt gevaarlijk' is, wat impliceert dat deze partij volgens de normen van ons Ministerie van Liefde wel potentieel gevaarlijk is).
Oud 7 augustus 2007, 10:18   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
En die spaarpotten in de vorm van knikkende negerkes, die vroeger op de toog van winkels stonden? Als men daar geld in stopte, was het toch om die arme dutskes te helpen. Is dat dan ook racisme?

Mensen, inderdaad ik krijg de indruk dat politieke correctheid stilaan een hysterische, fobische aandoening aan het worden is, veroorzaakt door mensen met lange tenen.

OK, ik lach minder met de neushoorngrap en vind deze terecht aangepast, maar ik deel eerder de mening dat de blanken ik deze strip zo arrogant zijn, dat ze eigenlijk nog in een slechter daglicht staan dan de Congolezen.

Waarom zou zo'n neushoorn'grap' wel aangepast moeten worden? Voor wie is dat kwetsend? De neushoorns? De neushoornliefhebbers? Gaan mensen ineens massaal neushoorns dynamiteren als ze zo'n prentje hebben gezien?

Mensen worden natuurlijk wel beïnvloed door hetgeen ze te lezen krijgen. Ik denk dat die beïnvloeding het meest oncontroleerbaar is wanneer vooroordelen en stereotypen op een subtiele manier aangebracht worden, omdat je dan minder goed door hebt dat je beïnvloed wordt of kan worden. Een neushoorn dynamiteren, dat valt op. Dat het telkens de mama is die thuisblijft voor de kinderen, of de allochtoon die werkloos is, dat valt minder op.
Ik heb een tijd geleden eens in mijn oude Tiny's zitten bladeren, die staan dus BOL van sekserolstereotypieën. Mochten mijn kinderen die lezen, ik zou daar toch een woordje uitleg bij geven.

Ik denk dat het een goeie zaak is dat mensen de dingen kritisch bekijken en er kritiek op durven geven. Neushoorns dynamiteren, dat doe je niet. En het hoeft niet altijd de mama te zijn die thuis blijft en de allochtoon die werkloos is. Die kritiek mag gaan tot klacht neerleggen bij de rechtbank. Maar mijn mening is althans dat het mag leiden tot een verbod op eender wat.

Een uitzondering daarop is misschien (misschien) oproepen tot geweld. Zie bijv. dat boek waarin opgeroepen wordt homo's van de daken te smijten. Mijn emotionele reactie is dan: verbieden die handel. Mijn rationele reactie weet ik nog steeds niet goed eigenlijk. Moet het verboden zijn aan te zetten en op te roepen tot geweld? Of is het enkel diegene die zich daardoor laat beïnvloeden en dat geweld ook uitvoert die strafbaar is?

Persoonlijk heb ik trouwens niet de indruk dat politieke correctheid fobische vormen aanneemt bij het 'gewone volk'. Een groot aantal van mijn vrienden en kennissen zijn links tot extreem-links en ik hoor hen nog steeds lachen om racistische grapjes en ik zie hen geen hartaanvallen krijgen als er eens iets gezegd wordt dat 'niet zo proper' is. Politiek is er het er, maar ik hoor linksen evengoed zeggen van 'miljaar, dat centrum is weer eens bezig ze'. Ik denk dat dat véél minder goed gedragen wordt door de bevolking dan ons voorgespiegeld wordt.

Ik heb in ieder geval nog niémand in mijn omgeving horen zeggen dat dit werk van Kuifje moet verboden of aangepast worden.
Oud 7 augustus 2007, 10:47   #26
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Verkoop "racistische" Kuifje explosief gestegen

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=hlnMatrix

DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 11:12   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat de oudere Kuifje-strips racistisch zijn, is toch geen nieuws. Dat stond ook in mijn geschiedenisboek op de middelbare school. Het geeft nu eenmaal de houding van die tijd weer. In Nederland bestonden er destijds ook kinderboeken met titels als "Moortje Nikker in luilekkerland", die het hadden over "grote glimmende nikkers".

Het is natuurlijk wel belachelijk om daar nu een zaak van te maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 11:23   #28
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
gelukkig is het een boek al 50 jaar oud en bestond het CGKR toen nog niet.

Dit is een kaakslag voor Hergé die dit jaar 100 jaar zou zijn geworden. Van zijn 23 albums werden er wereldwijd meer dan 200.000.000 verkocht in 60 talen !

Wordt Kuifje, de journalist en stripheld, vanaf vandaag een platte racist ?

Belachelijk !
Citaat:
Bij het Brusselse parket is een vooronderzoek geopend naar de strip 'Kuifje in Afrika' van Hergé nadat een Congolese student een klacht had ingediend omdat hij het album "een belediging voor alle Congolezen" vindt.

Mbutu Mondondo Bienvenu diende een klacht in bij de rechtbank van eerste aanleg tegen Moulinsart, dat de rechten op het werk van Hergé bewaakt. Bij het parket was niemand bereikbaar voor commentaar, maar uit een brief van de procureur des Konings aan Mondondo Bienvenu blijkt dat er met een vooronderzoek gestart is om te zien of de klacht ontvankelijk verklaard kan worden.

Bij Moulinsart was men nog niet op de hoogte van de klacht, maar zegt men dat het album "in zijn context" gezien moet worden. Bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding waarschuwt men voor "hyperpolitieke correctheid." Ook in Groot-Brittannië en de VS kwam het album vorige maand in opspraak. (belga)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art....bron=homeArt2
?
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 11:28   #29
Gargamel
Banneling

Standaard

Waarom legt die Malvenu geen klacht neer tegen de MAI MAI,dansen in hun volledig blootje met plastieken botten aan de poten

Want als uitstalraam van civiliteit is dat wel een topper

Laatst gewijzigd door Gargamel : 7 augustus 2007 om 11:29.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 11:51   #30
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

De Duitsers dienen dringend een klacht neer te leggen tegen Uderzo, tekenaar van Astérix!

Want hoe in het album Astérix et les Goths de Duitsers worden belachelijk gemaakt (inclusief verwijzingen naar de Twee Wereldoorlogen), dat kan niet anders zijn dan vreemdelingenhaat!

-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 11:51   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dit zal wel weer racistisch zijn, maar het moet me toch van het hart.

Toen "Kuifje in Afrika" uitgebracht werd, konden de negerkes nog niet lezen en schrijven.
Hebben we nu zo ons best gedaan om ze te leren lezen, en dan krijg je dit!

Misschien hadden we het toch maar beter zo gelaten?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 augustus 2007, 12:03   #32
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

En zeggen dat "Kuifje in Afrika" in Congo zelf beter verkoopt dan in menig westers land. Na de rel over het album in het VK stond dit zowel in de krant te lezen als het op het nieuws te horen was.
De reden: de Congolezen lachen zich een breuk met de vooroordelen die zowel over de zwarten als de blanken in de strip ophef maken.

Nu, als stripliefhebber en als bezitter van de hele Kuifje-reeks kan ik wel zeggen dat het album een koloniale stijl hanteert. Zoals Moulinsart, dat de rechten op Hergés oeuvre bewaakt stelt: je moet het lezen in de geest van de tijd van toen.

Opmerkelijk is bijvoorbeeld het album "Cokes in voorraad" waar zowel Kuifje als Kapitien Haddock zich tegen een handel in zwarte slaven scharen en het juist opnemen voor deze mensen. Nog duidelijker is het album "de Juwelen van Bianca Castafiore", waar zigeuners die op een vuilnisbelt moeten verblijven van de gemeente door een verontwaardigde Kapitein Haddock van het terrein worden gehaald en op zijn domein mogen verblijven. In het album worden de zigeuners verdacht van een diefstal, en klaagt de auteur duidelijk de stereotypen aan in een tijd dat er nog maar weinig wakker van lagen. Als Hergé een racist was, dan zou hij nooit dergelijke albums gemaakt hebben.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 7 augustus 2007 om 12:06.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 12:09   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Toen "Kuifje in Afrika" uitgebracht werd, konden de negerkes nog niet lezen en schrijven.

Dus omdat we ooit iets voor negerkes gedaan hebben mogen we nu doen wat we willen met negerkes?
Oud 7 augustus 2007, 12:09   #34
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Grappig gewoon grappig Bijna zo grappig als de eenheid in dit apen of negerinnetetten of "uw moeder is een ge weet wel" land

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 12:09   #35
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

De man die klacht heeft ingediend is een aandachtshoer. Het album bestaat al 50 jaar, en op het moment dat er in de VS en het VK, landen waar pc soms waanzinnige vormen aanneemt, heibel over is, waagt meneer ook zijn kans. Dit gaat zelfs niet langer meer over de "vrije meningsuiting", het gaat over de persoonlijke verdraagzaamheid. Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk, dat uitwassen als deze het gevolg zijn van een politiek klimaat van onverdraagzaamheid, dat mede werd geschapen door het CGKR hier en aanverwanten elders.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Oud 7 augustus 2007, 12:16   #36
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

zo is dat, een jaar of 15-20 geleden was dit ondenkbaar. Op bepaalde vlakken, begint het hier steeds meer op de Sovjetunie te lijken.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 12:23   #37
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dus omdat we ooit iets voor negerkes gedaan hebben mogen we nu doen wat we willen met negerkes?
zo te zien zit jij nog in het stadium dat je moet léren lezen....

Oud 7 augustus 2007, 12:23   #38
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
zo is dat, een jaar of 15-20 geleden was dit ondenkbaar. Op bepaalde vlakken, begint het hier steeds meer op de Sovjetunie te lijken.
"begint"???

Oud 7 augustus 2007, 12:39   #39
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Parket opent onderzoek naar racisme in 'Kuifje in Afrika'

Bij het Brusselse parket is een vooronderzoek geopend naar de strip 'Kuifje in Afrika' van Hergé nadat een Congolese student een klacht had ingediend omdat hij het album "een belediging voor alle Congolezen" vindt.

Mbutu Mondondo Bienvenu diende een klacht in bij de rechtbank van eerste aanleg tegen Moulinsart, dat de rechten op het werk van Hergé bewaakt. Bij het parket was niemand bereikbaar voor commentaar, maar uit een brief van de procureur des Konings aan Mondondo Bienvenu blijkt dat er met een vooronderzoek gestart is om te zien of de klacht ontvankelijk verklaard kan worden.

Bij Moulinsart was men nog niet op de hoogte van de klacht, maar zegt men dat het album "in zijn context" gezien moet worden. Bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding waarschuwt men voor "hyperpolitieke correctheid." Ook in Groot-Brittannië en de VS kwam het album vorige maand in opspraak. (belga)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art....bron=homeArt2

wat gaan we nog krijgen? echt, diegene die nu nog volhoudt dat dat CGKR ding niet bij de haren getrokken is, daar zijn toch kosten aan.
Waar wij allemaal belastingen voor betalen? Een overbelast parket neemt Kuifje als prioriteit.

Als ik morgen een klacht indien dat ik Asterix een belediging vind voor alle Romeinen, zal mijn klacht dan ook onderzocht worden op ontvankelijkheid of zullen ze mij verwijzen naar de psychiatrie?
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 12:51   #40
Nierika
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Waar wij allemaal belastingen voor betalen? Een overbelast parket neemt Kuifje als prioriteit.
Eigenlijk is dit een overpeinzing waard...

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be