![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar daar gaat het me niet om. Wel dat 's mans persoonlijke levenssituatie kenschetsend kan zijn voor zijn onafhankelijkheid van denken. Het is geen toeval dat allerlei bedrijfsleiders en andere captains of society zich pas outen als independentist wanneer ze gepensionneerd zijn. Omgekeerd werkt dat: wie van het regime afhankelijk is, laat zich misbruiken om dat regime op de been te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is duidelijk gewezen op zijn FUNCTIE binnen het KONINKRIJK. Het is zijn PLICHT om zich dusdanig uit te spreken. Aldus : regimeslaaf...
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelfs als het waar is - ten tweede - zegt dat nog niets over wát hij concreet zegt. En het gaat altijd over inhoud. En niet over de persoon die dat het zegt. Maar als er iemand iets pro België zegt, gaat het nogal snel over wie hij is. En niet wat hij zegt. Dat noem ik oneerlijk. Het is als zeggen; 'Vanhecke is de voorzitter van een partij die veroordeelt is, dus alles wat hij zegt is gelogen'. Is een even 'redelijke' redenering.
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Rik Coolsaet schrijft juist het tegenovergestelde van wat La Libre vandaag zegt in het hoofdartikel.
Zie LLB online, en een nieuwe bespreking: http://forum.politics.be/showthread.php?t=94561 Laatst gewijzigd door luc broes : 10 september 2007 om 11:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Het groot verschil tussen de EU en België. Is dat België (Eendracht maakt macht) altijd een deel van haar bevolking heeft willen onderdrukken. De lokale cultuur is een bedreiging voor het geheel. Bij de EU (Eenheid in verscheidenheid) ziet men dat dat als een verrijking.
Zei die België als een klein Europa zien kennen ofwel de realiteit niet of willen van de EU een België achtige constructie maken. En zo een Europa zou (gelukkig) gedoemd zijn om te mislukken. De Franstalige pers ziet België graag als een klein Europa, net zoals veel te veel Fransen de EU nog altijd als een uitbreiding van hun grondgebied zien. Belachelijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Europees Commissaris
|
![]() Matthias Storme (op de RTBf): "Vous ne parlez pas de la Belgique, mais d'un Etat francophone où on peut rester unilingue, sans respecter les frontières linguistiques, sans réelle réciprocité. Dans ce sens-l�*, ce sont les francophones qui sont des séparatistes".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nee : zoals in Quebec : een volksraadpleging in Vlaanderen over Vlaase onafhaneklijkheid , één in Brussel over Brusselse enz.. maar opgelet ! Een territoriale omschrijving heeft ook weer grenzen : Ik kan me best voorstellen dat men in een wijk ergens in Luik of Aarlen allemaal Vlamingen of een meerderheid Vlamingen laat wonen die dan voor "aanhechting bij Vlaanderen" een referendum willen houden (of in sommige Brusselse randfacliliteitengemeenten..) We kunnen dat de truk met de kiesdistricten noemen.. dus voorafgaand aan een volksraadpleging moet men wel duidelijke wetgeving lanceren die dat legaal mogelijk maakt. Dat kan op een gewone meerderheid berusten in de federale kamer van volksvertegenwoordigers.. overigens een volksraadpleging heeft altijd een effect dat de legaliteit overstijgt (zie het nederlandse plebisciet over de EU "grondwet". Het ijle gepalaver kan men slechts stoppen door een duidelijk referendum : dat de Vlamingen in Vlaanderen zich uitspreken !
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
indien ze de "europese principes" op België zouden toepassen, zou het communautaire gehakketak verleden tijd zijn : landsgrenzen, deelstaatsgrenzen zijn geen taalgrenzen, vastgelegde genzen zijn wat ze zijn : vast. Een federale deelstaat kent geen gebieden die gedeeltelijk aan haar controle ontsnappen : het zijn homogene gebieden. Indien de "belgen" blijk geven van een totaal onvermogen om hun probleem op te lossen, kan men inderdaad een EU in welke vorm dan ook vergeten en moeten we en begin maken van aaneensluiting in een "Atlantische Bondsstaat" onder het sterrenbezaaide banier.
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik dacht dat dit een van de knelpunten tussen Vlaminen en Francophonen was en dat jij me verweet om een "Belgisch" referendum te willen houden over Vlaamse onafhankelijkheid (waarvan de uitslag bij voorbaat vast staat). Nee : een vlaams referendum zoals een referendum over Quebec een Quebekiaans is..
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals Morel en Annemans ??
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
als jij voor een Vlaams referendum over Vlaamse onafhankelijkheid bent (zoals ook ik) dan heb ik jou idd initieel verkeerd begrepen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En er is dus geen sprake van dat men in Bergen of Aarlen zou kunnen stemmen voor aansluiting bij Vlaanderen, noch dat men in Dilbeek of Aalst zou kunnen stemmen voor aansluiting bij Wallo-Brux of whatever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Kijk 'es aan: villabewoners die niet afhankelijk zijn van de heersende machten...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() Zijn dat echt diegenen waar jij eerst aan denkt? Rare kronkels heb jij...
![]()