![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat er Enkele duizenden jaren geleden daar joden zouden gewoond hebben doet niks ter zake . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Of het totaal iets anders is heb ik toch mijn twijfels: stel, je schiet een vliegtuig neer als verzets- of oorlogsdaad; wetende dat naar alle waarschijnlijkheid de passagiers zullen omkomen. Tweede voorbeeld: je schiet een vliegtuig neer, met als doel het verzekeringsgeld van het schilderij aan boord op te strijken, wetende dat naar alle waarschijnlijkheid de passagiers zullen omkomen. Ik weet niet hoe het strafrechterlijk ineen zit, maar moreel zijn die twee voorbeelden evenwaardig. Toegepast: als het Israëlisch leger een vergeldingsactie uitvoert na een aanslag – bij zo een ‘militaire actie’ komen steevast onschuldigen om, dus goed wetend dat hierbij “collaterale schade” gaat vallen – dan verschilt dit weinig van een Palestijn die een bus opblaast. Hij noemt dit een verzetsactie (waarbij onschuldige mensen sterven), het leger noemt het een militaire actie (waarbij onschuldige mensen sterven). Of je nu bij de trekker overhalen het schilderij of de mensen voor ogen hebt, het blijft onschuldigen vermoorden. Even obligatoir vermelden dat ik zelfmoordaanslagen met onschuldige slachtoffers afkeur, ik wil er enkel op wijzen dat indien je die zelfmoordaanslagen streng veroordeeld, en de doden tijdens militaire acties als “spijtig” afschrijft, je met twee maten en gewichten aan het werken bent. Eens te meer omdat onder de naam van ‘militaire acties’ zeer bedenkelijke zaken worden uitgevoerd, ik denk maar aan het ombrengen van Hamas-topfiguren midden tijdens een periode van vredesonderhandelingen of tijdens een staakt-het-vuren van Palestijnse zijde… Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Hij kan trouwens nu nog proberen maar zelfs dat doet hij niet hij laat ze liever begaan omdat hij er akkoord mee is en om zijn eigen postje te vrijwaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Arafat blijft de man met het geld en in mijn ogen is hij verantwoordelijk voor het onstaan en de voorzetting (maar daarom niet de operationele planning!) van de terreurcampagne.
![]() |
#27 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of het nu eigenbelang is of niet, politiek gezien is het bijna onmogelijk om echt doortastend op te treden tegen Hamas en dergelijke, gezien de meerderheid van de Palestijnen ze zien als legitieme verzetsorganisaties. Over Arafat’s bereidheid om terroristen aan te pakken kan men blijven discussiëren, zijn mogelijkheden zijn alleszins ten zeerste beperkt. Het is dan ook zeer twijfelachtig of hij zo’n opstand wel onder controle had kunnen houden. Het blijvend viseren van Arafat en hem verantwoordelijk stellen voor de aanslagen (hoewel concreet bewijs daarvoor grotendeels ontbreekt) pas wel zeer mooi in de jarenlange campagne die Israël voert om de mogelijke organisaties of figuren die leiding kunnen geven aan het Palestijns verzet te neutraliseren. Zo werd er in de periodes dat seculiere verzetsbewegingen het sterks waren zelfs indirect steun verleent aan islamitische organisaties (verdeel en heers) en worden mogelijke sterke figuren systematisch afgewezen als waardige politieke partners, of meestal simpelweg vermoord. Meegaan in het Israëlisch discours en Arafat afschrijven als een terroristenleider en géén partner in het overleg is - zeker indien ongegrond - dan ook extreem gevaarlijk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
|
![]() Citaat:
De hele streek is trouwens een politiestaat (zeker de gebieden onder arafat) die groeperingen KUNNEN dus niks doen zonder toestemming van de PA . Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de palestijnen louter militaire doelwitten zouden aanvallen zou ik hen gelijk geven, nu zijn ze verkeerd bezig en geef ik israel gelijk dat ze die leiders opblazen. Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ik zou zeggen, ga eens met Abu Mazen praten en vraag hem eens hoe machtig Arafat precies is...
![]()
![]() |
#30 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wanneer Araft de aanslagen "veroordeelt" voor de internationale pers is dat puur bedrog
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niet dat hij compleet onschuldig is natuurlijk - ik moet eerlijk toegeven dat ik de BBC-reportage niet gezien heb, hij zal zeker een rol spelen. Maar zijn impact op Hamas en de Islamitische Jihad – die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de aanslagen en tevens niet de beste vriendjes van de seculiere Fatah – is beperkt. Bijvoorbeeld Hamas heeft in het verleden enkele keren een diplomatieke effort van Arafat gesteund door een staakt-het-vuren, maar de Islamitische Jihad was tot dit zelfs niet bereid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Als we dit naar Palestijnse zijde concretiseren komt het er op neer dat ze hun “recht van terugkeer”-troefkaart opgaven, op enkele wijken na geen gebied meer hadden in Jeruzalem en dat het territorium van de toekomstige Palestijnse Staat zou bestaan uit de Gaza-strook, territoriale compensaties in de Negev-woestijn, en drie losse enclaves in Israëlisch gebied, ook nog eens afgesloten van de grens met Jordanië en doorsneden met nederzettingen en bypass-roads, die Israëlisch gebied bleven en konden afgesloten worden indien nodig. Met andere woorden, de ergste punten van de bezetting zouden permanent worden. Op dat punt hadden beide partijen hun voorstellen gedaan, zijn niet tot een akkoord geraakt en de onderhandelingen zijn vastgelopen; ik snap niet waar de notie vandaan komt dat Arafat de onderhandelingen heeft doen mislukken. Is het omdat het dan eenvoudig is om in één adem er aan toe te voegen dat “de Israëli’s geprobeerd hebben maar er dus niet te onderhandelen valt met de Palestijnen, dus…” En laten we voor de aardigheid aannemen dat Arafat’s onredelijkheid Camp David heeft laten mislukken; enkele maanden later werden de Taba-onderhandelingen gestart; met nooit geziene extra concessies; vooral territoriaal (een aaneengesloten Palestijns gebied met Jordaanse grens en extra gebied voor Joodse nederzettingen). Maar onder druk van de publieke opinie en met de hete adem van Sharon in zijn nek brak Barak unilateraal de onderhandelingen af op 28/1 [ “The pressure of Israeli public opinion against the talks could not be resisted" Ben-Ami, toenmalig Israëlisch minister BZ, New York Times, 7/26/01]. Die onderhandelingsronde had veel meer potentieel had dan Camp David en toch heb ik nog nooit gehoord: “Barak heeft de Taba-onderhandelingen doen mislukken”… |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als israel de gewone terroristen zo begint aan te pakken geef ik je gelijk maar de leiders zijn iets anders voor mij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor 67 was de west bank in handen van jordanie en gaza in handen van egypte. Geen van de 2 hebben ooit gezegd de palestijnen onafhankelijkheid te geven en raar genoeg hebben onder die dictatoriale bewinden de palestijnen nooit voor onafhankelijkheid gevochten. De ultieme controle zou trouwens altijd in israelische handen blijven ? De kwesties van vluchtelingen was helemaal niet losgekoppeld en arafat eiste dan ook dat ALLE arabieren ind e kampen terug mogen komen. Israel wou louter diegene aanvaarden die effectief in 46/47 gevlucht waren (een 100 000 dus ) Citaat:
Kort samengevat kwam camp david hier op neer. Israel wou zoveel mogelijk van west bank/gaza, willen geen extra palestijnen in hun land en willen eindelijk vrede . Palestijnen wilden zoveel mogelijk van west bank/gaza, willen een onafhankelijk deel van jerusalem en willen volledige ROR voor de 4 a 5miljoen arabieren in de kampen. De israelies wilden toegevingen doen op het vlak van ROR de palestijnen op het vlak van de grondverdeling. De israelies wilden geen toegevingen doen met ROR en jerusalem en de palestijnen wilden geen toegevingen doen met ROR en jerusalem. gevolg de onderhandelingen mislukten. Wie zijn fout ? Allebei te dele maar de hoofdverantwoordelijkheid ligt bij arafat omdat die de belachelijke eis van ROR (in de praktijk zou dit israel vernietigen) niet wil opgeven. |
|||||||||
![]() |
![]() |