Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2013, 14:46   #441
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
... dus waarom je hier de dode zeerollen erbij neemt is voor mij een raadsel.
Ach, hij/zij heeft een bok geschoten, en in plaats van 'le moment de honte' snel te laten passeren, probeert hij/zij er zich verwoed uit te lullen met drammerige nonsens.
Oud 6 juni 2013, 14:48   #442
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
een bloemlezing van onzin zoals extremisten (en jullie die de facto de extremisten gelijk geven) uit dit topic: ik moet zelfs niets 'verbeteren'
De 'bloemlezing die uit je pen rolde is NIET door mij geschreven. Het is dus intellectueel oneerlijk deze te posten in een antwoord aan mij gericht.

En vermits je dus totaal naast de kwestie antwoordde op mijn vraag aan je gericht, blijft deze open staan: verbeter me inhoudelijk waar nodig in de postings die ik postte.

Heb je ondertussen al de gevraagde landenlijst samengesteld en je conclusies getrokken?
Oud 6 juni 2013, 14:49   #443
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De islam spant wel de kroon.
Strikt genomen is het nieuwe testament geen boodschap van haat.
Check op 'hatred', 'violence' etc. bij http://skepticsannotatedbible.com/ en constateer dat daar in het nieuwe testament niks van te vinden is, tenzij je kwaadwillig een zijdelingse verwijzing naar geweld toch alsdusdanig wil beshcouwen.
De koran daarentegen bulkt ervan.
Te raadplegen via zelfde site.
Absoluut, dat wel. Is ook de meest onderdrukkende cultus (hoofddoek, nikab, boerka........om er maar enkele te noemen)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 14:52   #444
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vergelijk dan met andere teksten. dat was enkel een voorbeeld

btw de bijbel is niet enkel het nieuwe testament. dat is maar de helft van de bijbel.
Citaat:
De Dode Zee-rollen hebben de kennis van het vroege jodendom enorm verrijkt. Ze bieden een direct inzicht in de teksten die voorhanden waren en welke zaken van belang geacht werden. Ze laten niet alleen zien wat een wellicht kleine joodse gemeenschap als die in Qumran dacht, maar geven ook inzicht in aspecten van het jodendom in bredere zin. Dat komt door de samenstelling van de in Qumran gevonden teksten.

Van de meer dan 900 gereconstrueerde teksten zijn ruim 200 bijbelse manuscripten. Het merendeel van het gevonden materiaal is derhalve niet-bijbels en als zodanig van historische betekenis. Veel van de niet-bijbelse teksten werden ook door joden gelezen die niet tot de gemeenschap van Qumran behoorden, zoals 1 Henoch of het boek Jubileeën, maar ook voorheen onbekende teksten zoals het Genesis Apocryphon, de Tempelrol uit grot 11 of wijsheidsteksten zoals de instructie-tekst uit grot 4 en magische teksten uit grot 4 en 11.

De bijbelse manuscripten zijn van belang geweest om de overlevering van de tekst te kunnen bestuderen. Vóór de vondst van de Dode Zee-rollen dateerden de oudst bekende manuscripten van de Hebreeuwse Bijbel of het Oude Testament uit de Middeleeuwen (de zogenaamde Masoretische traditie). Met de vondst van de Dode Zee-rollen konden wetenschappers een sprong van ruim 1000 jaar terug maken in de geschiedenis. Dit laat enerzijds zien dat de tekstoverlevering van de Masoretische traditie betrouwbaar is gebleken. Verschillen zijn merendeels klein, en niet van theologische of historische betekenis. In enkele gevallen zijn de verschillen wel belangrijk, zoals in het geval van Deuteronomium 32:8-9 en 1 Samuël 10:27-11:1. Anderzijds laten de Dode Zee-rollen zien dat er ook andere teksttradities waren. In het geval van de Septuaginta (de Griekse vertaling) is dit belangrijk omdat vast te stellen is dat sommige verschillen tussen de Masoretische traditie en de Septuaginta niet het gevolg zijn van interpretatieverschillen van de vertalers maar teruggaan op een andere Hebreeuwse teksttraditie.

De niet-bijbelse manuscripten worden gewoonlijk verdeeld in sektarische en niet-sektarische teksten. Sektarische teksten zijn door de gemeenschap van Qumran zelf geschreven. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Regel van de Gemeenschap (in verschillende versies gevonden in grot 1 en grot 4), sektarische exegese zoals de Pesharim op profetenboeken en de psalmen en sektarische lofliederen (de Hodayot). De niet-sektarische teksten zijn zeer divers qua soort: wijsheidsteksten, poëtische teksten, teksten over de eindtijd, magische en astrologische teksten, kalenderteksten, alsmede veel teksten die dicht bij de bijbelse tradities staan en die door veel wetenschappers Herschreven Bijbel genoemd worden. Deze teksten tonen de diversiteit en creativiteit in de omgang met bijbelse tradities.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dode_Ze..._en_hun_inhoud
U kan toch lezen, hoop ik?
Oud 6 juni 2013, 14:55   #445
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kan toch lezen, hoop ik?
wat? horen ze nu plots wel tot de bijbel?

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 14:56   #446
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
De 'bloemlezing die uit je pen rolde is NIET door mij geschreven. Het is dus intellectueel oneerlijk deze te posten in een antwoord aan mij gericht.
wat, welke post was aan jou specifiek gericht? dit is een openbaar forum, mijn posts zijn tot iedereen gericht. misschien ben ik wat cru, maar zo belangrijk ben je niet hoor.

als ik iets aan jou zou willen richten stuur ik je wel een privaat bericht.

en als je toch een specifieke quote wilt hebben van jou:

Citaat:
Lees bijvoorbeeld volgende hadith:

Waarin de profeet zelf opdracht tot moorden geeft en de moordenaars toestaat te liegen om het slachtoffer in de val te lokken. En wat de profeet doet is goed en prijzenswaardig en na te volgen toch.....

Ook in de koran zelf staat een passage waarbij het liegen OK is. Ik kan me niet zo direct herinneren waar en ik ga er ook niet naar zoeken. Ik ben tenslotte maar een kuffar, maar jij die de koran boven alles stelt moet dat toch in een oogwenk kunnen vinden...
hiermee geef je ook de extremisten gelijk.

en ik herhaal even waarover het gaat:

maar gelukkig zien de meeste mensen in (ja, ook moslims). dat de bijbel en koran geschreven zijn in een tijdperk (beter zo SuperStaaf?) waar oorlog, geweld, slavernij, discriminatie, etc tot dagelijkse kost behoorde. en kunnen ze die ook plaatsen. Blijkbaar willen jullie ( net zoals de extremisten) dat de moslims de koran tot de letter moeten volgen gezien jullie pleidooien (zie quotes hierboven).

Laatst gewijzigd door Sywen : 6 juni 2013 om 15:04.
Oud 6 juni 2013, 15:06   #447
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
wat? horen ze nu plots wel tot de bijbel?
De teksten die wel tot de bijbel horen, zijn over het algemeen gelijklopend met de teksten die we terug vinden in de huidige bijbel (buiten enkele uitzonderingen)

Het merendeel van de teksten echter hebben niets te maken met de bijbelse teksten. Las jij eigenlijk wat ik erin zette?
Oud 6 juni 2013, 15:08   #448
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De teksten die wel tot de bijbel horen, zijn over het algemeen gelijklopend met de teksten die we terug vinden in de huidige bijbel (buiten enkele uitzonderingen)

Het merendeel van de teksten echter hebben niets te maken met de bijbelse teksten. Las jij eigenlijk wat ik erin zette?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=439

Oud 6 juni 2013, 15:12   #449
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Klik op die link die ik daaronder zette

en surprise, surprise: je gaat zien dat er een heel stapel teksten ook uit het oude testament komt...
Oud 6 juni 2013, 15:14   #450
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klik op die link die ik daaronder zette

en surprise, surprise: je gaat zien dat er een heel stapel teksten ook uit het oude testament komt...
prachtig..

wil je nu een koekje?

Oud 6 juni 2013, 15:21   #451
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
prachtig..

wil je nu een koekje?
Ik wil gewoon dat je eindelijk eens erkent dat je fout zat met dat gezever dat de bijbel in de middeleeuwen geschreven werd.
Oud 6 juni 2013, 15:23   #452
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil gewoon dat je eindelijk eens erkent dat je fout zat met dat gezever dat de bijbel in de middeleeuwen geschreven werd.
oh goed dan, ik was fout

graag gedaan hoor,

wil je nu een koekje?

Laatst gewijzigd door Sywen : 6 juni 2013 om 15:24.
Oud 6 juni 2013, 15:24   #453
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
wat, welke post was aan jou specifiek gericht? dit is een openbaar forum, mijn posts zijn tot iedereen gericht. misschien ben ik wat cru, maar zo belangrijk ben je niet hoor.

als ik iets aan jou zou willen richten stuur ik je wel een privaat bericht.

en als je toch een specifieke quote wilt hebben van jou:

hiermee geef je ook de extremisten gelijk.

en ik herhaal even waarover het gaat:

maar gelukkig zien de meeste mensen in (ja, ook moslims). dat de bijbel en koran geschreven zijn in een tijdperk (beter zo SuperStaaf?) waar oorlog, geweld, slavernij, discriminatie, etc tot dagelijkse kost behoorde. en kunnen ze die ook plaatsen. Blijkbaar willen jullie ( net zoals de extremisten) dat de moslims de koran tot de letter moeten volgen gezien jullie pleidooien (zie quotes hierboven).
Bedoelt u nu dat de moslims het woord van god zelf - letter voor letter, woord van woord écht van god zelf - niet moeten volgen?

Praat daar een over met een moslim.

Overigens is de koran NIET geschreven in een bepaalde tijd, de koran heeft ALTIJD al bestaan en werd geopenbaard tussen ongeveer 612 en 632 van onze tijdsrekening.

U mankeert elke basiskennis en maakt zelf verhaaltjes. Mooi, maar niet waar.
Oud 6 juni 2013, 15:25   #454
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoelt u nu dat de moslims het woord van god zelf - letter voor letter, woord van woord écht van god zelf - niet moeten volgen?
alleen extremisten denken er inderdaad zo over, en weer geef je ze gelijk.

Citaat:
Overigens is de koran NIET geschreven in een bepaalde tijd, de koran heeft ALTIJD al bestaan en werd geopenbaard tussen ongeveer 612 en 632 van onze tijdsrekening.
geloof je ook in andere sprookjes?

Laatst gewijzigd door Sywen : 6 juni 2013 om 15:27.
Oud 6 juni 2013, 15:25   #455
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Koran is ontstaan in de 7de eeuw van onze tijdrekening, maar inderdaad ze bevat elementen die ouder zijn.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 juni 2013 om 15:30.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 15:28   #456
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
prachtig..

wil je nu een koekje?
Graag.

Liefst New Yorkers...
Oud 6 juni 2013, 15:54   #457
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
alleen....
Juist, alleen nog inhoudelijk ter zake komen.

Beetje moeilijk blijkbaar.
Oud 6 juni 2013, 15:57   #458
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
alleen extremisten denken er inderdaad zo over, en weer geef je ze gelijk.
God die alles gemaakt heeft en almachtig is, dat lijkt me toch moeilijk te overschatten. Hoe kun je dit nu niet extremistisch zien?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 19:58   #459
g_z
Parlementslid

g_z's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Zoals ik het geleerd heb op school hebben ze de bijbel samengesteld met oude teksten zoals ook de Koran en de Tanach, het is niet geschreven in de middeleeuwen al zullen ze toen waarschijnlijk wel het nieuwe testament wat bijgewerkt hebben, net zoals de Koran die verschillende versies/vertalingen gekend heeft.

er is maar een koran

warsh en hafs

een van de twee is vertaald naar arabisch dialect

zoals bijvoorbeel naar het engels of frans of nederlands

dus in feite is en maar een oorspronkelijke koran en nog steeds origineel en authenhiek zonder twijfel
g_z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 20:05   #460
Bolsjewiek
Minister

Bolsjewiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Koran is ontstaan in de 7de eeuw van onze tijdrekening, maar inderdaad ze bevat elementen die ouder zijn.
Daar bestaat debat over in de islamitische gemeenschap. Het grootste deel van de islam gelooft naar mijn weten niet in de "geschapenheid" van de Koran, maar in het idee dat de Koran als woord van God altijd bestaan heeft en pas in de 7de eeuw is geopenbaard.
Anderen geloven dan weer wel in de schepping van de Koran, gezien het feit dat de Koran historische elementen bevat (veldslagen e.d.). De ongeschapenheid van de Koran zu betekenen dat het verloop van die veldslagen en dus van de geschiedenis al van het begin der tijden vastlegt, wat op zich een negatie is van het principe van de menselijke vrije wil.

Het is een dogmatische discussie. Die lijkt inderdaad onzinnig vanuit zeker oogpunt. Maar alle religieuze debatten lijken feitelijk onzinnig, als je vanuit een bepaald standpunt kijkt.

Bolsjewiek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be