![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom nog eens mijn oproep: waar zijn de verkiezingsuitslagen van 1919? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad Verlooy spreekt niet over België, wel over de Belgen, maar dan wel over de historische 'oude' Belgen. Verlooy vermeldt evenmin -voor zover ik me het nog herinner- Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2014 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Het beste % van de Vlaams-nationalisten in de Provincie Antwerpen, dat gaf het Arrondissement Turnhout in de Kempen. Vergelijk de cijfers van Antwerpen en Mechelen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2014 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#448 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Antwerpen ligt dan ook niet in het historische Vlaanderen. Maar dat is natuurlijk teveel gevraagd... ![]() Maar het hedendaagse Vlaanderen (waarvan Antwerpen de politieke speerpunt is) ligt in De Nederlanden. La Belgique is slechts een tijdelijk francofoon verschijnsel. De Nederlanden zijn er voor altijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#449 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En ge lijkt bovendien te vergeten dat men toen op het vlak van (nationale) identiteit vooral lokale identifikaties aanging. Men identificeerde zich met zijn stad en met zijn vorstendom. Ook voor Brabanders waren Vlaanderaars in zekere zin vreemden, en omgekeerd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 januari 2014 om 20:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Aan de ontwikkeling van de taal en uitspraak, kun je zien dat in de 16e eeuw, veelvuldige handels en andere contacten bestonden tussen Antwerpen/midden Vlaanderen , in die tijd Brabant en Amsterdam/Holland. In de dialectologie zijn er veel uitspraak overeenkomsten die stammen uit die tijd. De Randgebieden van Nederland en het huidige Vlaanderen ,behielden veel langer, hun traditionele uitspraak en uitspraak verschillen. Daarom hebben Brabant en Holland ook de meeste invloed gehad op het huidige Nederlands. Laatst gewijzigd door cato : 28 januari 2014 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men wist inderdaad wat hen scheidde maar men wist tevens maar al te goed wat hen verbond. Ik verwijs hiervoor naar "Van Clovis tot Di Rupo" van de door u o zo graag geciteerde Lode Wils die in het hoofdstuk "De Bourgondische Statenbond" van dat boek het ontstaan van een samenhorigheidsgevoel beschrijft en de Staten-Generaal schetst als belichaming van een eenheid. En ik citeer: Zo kon de Bourgondische staatsvorming gebruik maken van een verwantschapsgevoel dat, ondanks onderlinge rivaliteit, bestond tussen de hoog ontwikkelde, sterk verstedelijkte gebieden aan de Noordzee. Het is duidelijk dat de vereniging van de Nederlanden gebeurde met de instemming van de steden en vooral de patriciaten Vlaanderen, Brabant en Holland. De Brabanders bijvoorbeeld vreesden wel dat hun belangen zouden ondergeschikt worden gemaakt aan de belangen van de Bourgondische dynastie maar toch kozen hun Staten voor Bourgondië, vooral omwille van de militaire veiligheid en de verzekering van ekonomische banden met Vlaanderen. Verder stelt hij dat de Bourgondische vernieuwing belangrijk geweest is voor de ontwikkeling van een proto-nationaal bewustzijn in de Nederlanden. Zowel bij de dood van Karel de Stoute als bij de dood van Filips de Schone waren de Statenvergaderingen erom bekommerd dat de eenheid van de Nederlanden zou bewaard blijven. Volgens Huizinga was er rond 1460 zelfs sprake van een Bourgondich-Nederlands nationalisme. Toen de 21-jarige Maria van Bourgondie plots als weeskind aan het hoofd van het Rijk stond viel de eeuwenoude vijand, de Franse koning, de Nederlanden aan en bezette Artesië en Henegouwen. De macht van Maria werd beperkt door het Groot Privilege maar tegelijkertijd erkend. De oorlog sloot de Nederlanden aan mekaar op een moment dat ze de monarchale banden losser maakten. De Staten-Generaal erkenden de door Maria benoemde kapitein-generaal van de landen, haar neef, de heer van Ravenstein. Ook de Staten van de meest noordelijke provincies Holland-Zeeland, die dus niet aangevallen werden, droegen zonder tegensputteren bij tot de oorlogsinspanningen. Dat was toch heel duidelijk de uitdrukking van een gemeenschapsgevoel in de kernlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 januari 2014 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 |
Europees Commissaris
|
![]() Het oosten kennende gaat hij nu beginnen te spartelen door te stellen dat die eenheid eigenlijk geen eenheid was, want si en sa, om in ultimo af te komen met: ach, Bourgondie was toch maar een België in het groot. Wat is het verschil?
En dan stel ik: welneen, Bourgondië was eerder een konfederale Statenbond.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 januari 2014 om 00:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou hij over Vlaanderen beginnen? Zijn betoog gaat immers over de situatie van het Nederlands in de Oostenrijkse Nederlanden. Niet specifiek ervan in Vlaanderen, Brabant of dergelijke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daarenboven kan men zich de vraag stellen hoe groot de gelijkenissen zijn met andere gebieden. Bijvoorbeeld de Duitstaligen van die tijd. Ik denk dat system/oosten steeds weer opnieuw vroegere situatie tracht af te toetsen aan hedendaagse referenties.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U moet niet over cijfers beginnen de zaniken om zo de discusse proberen te verleggen.
U beweerde dat in de Kempen de Vlaamse Beweging evenmin kon gedijen omdat de streek te dun bevolkt was net zoals in Limburg. De verkiezingen van 1919 in het arrondissement Turnhout bewijzen het tegendeel. Immers wanneer de Fronters de eerste keer dat ze opkwamen met de verkiezingen 8.3% halen, dan wordt uw bewering er goed onderuit gehaald. Welke de cijfers ook mogen wezen van de verkiezingsuitslag van de andere partijen in dit arrondissement. |
![]() |
![]() |
![]() |
#459 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals de Calvinistische Republiek geen spontane eenheid was. Want de generaltiteitslanden hoorden er wel landelijk bij (uit en door dwang) maar de bevolking niet. Want die had geen zitting in de Staten Generaal en werd behandeld als een soort tweederangs bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |