![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normaal gezien is "de democratische regel aanvaarden" zelf een eigen keuze. Maw, de democratische regel zelf kan niet democratisch bepaald worden, maar enkel op basis van consensus: ALLE leden moeten AKKOORD gaan met de democratische besluitvorming. EENS men een groep heeft waarvan alle leden daar akkoord mee zijn (en dus alle andere de groep verlaten hebben), kan men de democratische beslissingsprocedure invoeren. De democratie opleggen aan mensen die het daar niet mee eens zijn, is identiek aan het opleggen van een dictatuur aan die mensen. Het is zo dat zij die VRIJWILLIG GEKOZEN HEBBEN om tot een groep te behoren die de democratische regel aanvaardt, ook automatisch de meerderheidsbeslissing als legitiem beschouwen. Doen ze dat niet, dan verlaten ze de groep impliciet, want dat was de spelregel van de groep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch heeft het nieuwe regime door alle wisselvalligheden steeds kunnen rekenen op de sympathie van een bijzonder groot deel van de bevolking. Daarom is de verzetsbeweging tegen de ayatollahs ook nooit echt op gang gekomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of anders gezegd: democraat als men de meerderheid heeft, anarchist als men de meerderheid niet meer heeft. Van twee walletjes eten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, maar daarvoor moet men eerst in het democratische denken stappen, zoals je zegt. Men kan dat ook weigeren he. Men kan weigeren om het democratische denken te aanvaarden, en dan is het gewoon normaal om niet tot de groep te horen die dat denken wel als basis regel aanvaardt.
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2019 om 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wanneer er een streng religieus bewind aan de macht komt, wat iedereen uitschakelt die kritiek heeft, kun je of vluchten of jezelf aanpassen, ten minste naar de buitenwereld toe en dat deden veel mensen uit puur zelfbehoud en hoop op betere dagen. En streng religieus bewind biedt geen ruimte voor tegenspraak en een slecht opgeleide bevolking biedt geen weerstand. Ik spreek nogal eens vrouwen uit Iran, geen enkele draagt een hoofddoek. Wanneer je vraag waarom niet, vertellen ze over de politie die op je jaagt wanneer je niet conform de verplichtingen gekleed liep, nu de keuze er is dragen ze dat middel tot onderdrukking niet meer. Wie roept dat " de bevolking er voor koos" vertelt dus niet de waarheid, een minderheid stond er zeker achter maar een meerderheid niet, religieuze dictaturen zijn levensbedreigend dus zwijgen mensen vanzelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#447 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vandaar de sympathie voor dergelijke dictaturen van sommige forummers hier, mocht het aan hen liggen gaat het hier dezelfde kant op, alleen onderling zijn ze het niet eens welke richting de weg tot God of Allah vormt. Maar het streefdoel is gelijk, religie als ordening voor de samenleving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, men wilde (of sommigen wilden) de Shah weg, want dat was tenslotte een (verlichte) dictator. En Khomeini leek een vrijheidsstrijder te zijn. Zoals zo vaak heb je dus een revolutionair die eerst geprezen wordt omdat hij de vorige tiran buiten gooit, maar achteraf 10 keer erger blijkt de zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#450 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier een enorme les over de waarheid vanuit Islamistische hoek... Othie, mijn pappie, ziet mij niet graag Een repliek op Othman El Hammouchi https://doorbraak.be/othie-mijn-papp...ij-niet-graag/ Enkele uitreksels : - Ingaan tegen vrouwonderdrukking is toch mooi? - Vrouwen moeten zedig zijn, ik moet mij bedekken, wanneer ik in de zomer wil zwemmen, moet ik naar een apart zwembad voor vrouwen, ik mag nooit een bikini — Othie krijgt een beroerte als hij me zo zou zien (gniffel) — zou hij weten dat ik al borsten he...( Ottie is haar vader) - In fascisme, hoorde ik, is alleen de eigen religie van belang - Zij zijn vrijgevochten en leven hun leven. - vrouw te zijn, zoals wij dat willen Vraag is hoe haar vader, de schrijver Othman El Hammouchi gaat reageren??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#452 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet juist. Khomeini kon bij zijn terugkeer om ongelooflijk veel bijval en steun rekenen. En iedereen wist waarvoor hij stond en wat er gebeuren zou eens hij aan de macht kwam. Het referendum bevestigde die enorm brede steun voor het nieuwe regime waarvan de belangrijkste figuren nooit een geheim had gemaakt over hun visie op mens, maatschappij, religie en staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand, alice. U bent weer eens in uw eigen gedachten een vijand aan het creëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel. Khomeini was immers al voordien politiek actief geweest en werd daarom ook door de sjah verbannen. In Iran wist iedereen voor welke maatschappijvisie hij stond en welke vertaling die zou krijgen eens hij en de ayatollahs aan de macht kwamen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tuurlijk dat ze dat nu nog niet uitroepen... nu zijn ze zogezegd de grootste democraten... Enfin, tot ze de macht hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hier weet iedereen waarvoor de Islam staat en hier komen ze je toch wijs maken dat het zo'n vaart niet zal lopen... Je schiet compleet in je eigen voeten door zulke dingen te beweren... De islam is al over de hele wereld jarenlang politiek actief en wij weten waarvoor ze staan... Laatst gewijzigd door marie daenen : 30 oktober 2019 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |