Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2009, 12:30   #481
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vroeger was de Nederlandse TV in vlaanderen veel bekeken.
Vandaag is er alleen troep op, haast niemand kijkt nog.
Ze kijken liever naar hun VRT, VTM en compagnie.........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 12:32   #482
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe weet je dat? De meeste NL TV-omroepen kunnen niet worden ontvangen in België.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 12:34   #483
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Hoe weet je dat? De meeste NL TV-omroepen kunnen niet worden ontvangen in België.
Ik spreek over wat er wel kan worden ontvangen en bekeken.

NED 1
NED 2
NED 3

De rest is irrilevant.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 8 november 2009 om 12:35.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 12:40   #484
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

NED 1
NED 2
NED 3

De rest is irrilevant.
Totaal niet mee eens. Ik vind het feit, dat de meeste Nederlandse omroepen niet in België kunnen worden ontvangen, verre van irrelevant. Dit is nl. een van de grootste oorzaken van de vertraagde taalkundige en culturele convergentie tussen de Nederlandstaligen aan beide kanten van de grens.
Oud 8 november 2009, 13:03   #485
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

NED 1
NED 2
NED 3

De rest is irrilevant.
De grote zenders dus, net als TF1, France 2, France 3 en M6 op de Franstalige kant van het land. Hoe uitleggen dat de Franstalige Belgen wel veel naar de Franse TV kijken en dat de Vlamingen amper naar de Nederlandse TV kijken?
Oud 8 november 2009, 13:05   #486
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal niet mee eens. Ik vind het feit, dat de meeste Nederlandse omroepen niet in België kunnen worden ontvangen, verre van irrelevant. Dit is nl. een van de grootste oorzaken van de vertraagde taalkundige en culturele convergentie tussen de Nederlandstaligen aan beide kanten van de grens.
In Frankrijk hebt u nu veel kleine zenders (Direct 8, W9, Vivolta, NRJ12, enz.....) die deel maken van wat men de TNT in Frankrijk noemt. Die zenders blijven zeer weinig bekeken, vergeleken met de grote zenders zoals TF1 of France 2 bijvoorbeeld. Ik vermoed dat zo'n kleine zenders ook in Nederland bestaan. Kleine zenders vergelijken met grote zenders heeft geen zin volgens mij.

Laatst gewijzigd door Everytime : 8 november 2009 om 13:06.
Oud 8 november 2009, 13:06   #487
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag, liefst met autowegen vignet.
Henr1, waarom bestrijdt je Nederlanders en Nederlandse standpunten met een verbetenheid, die doet vermoeden dat je Nederlanders haat als de pest ofwel een enorme angst voor ze hebt? Ik vraag dat, omdat het me opvalt dat veel Nederlanders zich precies zo gedragen ten opzichte van Duitsers....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 13:24   #488
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Frankrijk hebt u nu veel kleine zenders (Direct 8, W9, Vivolta, NRJ12, enz.....) die deel maken van wat men de TNT in Frankrijk noemt. Die zenders blijven zeer weinig bekeken, vergeleken met de grote zenders zoals TF1 of France 2 bijvoorbeeld. Ik vermoed dat zo'n kleine zenders ook in Nederland bestaan. Kleine zenders vergelijken met grote zenders heeft geen zin volgens mij.
Ik heb het helemaal niet over kleine zenders, maar wel over de commerciële zenders zoals RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, SBS6 en Veronica. Ik denk dat ze stuk voor stuk beter worden bekeken dan de publieke omroepen.
Oud 8 november 2009, 13:37   #489
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik heb het helemaal niet over kleine zenders, maar wel over de commerciële zenders zoals RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, SBS6 en Veronica. Ik denk dat ze stuk voor stuk beter worden bekeken dan de publieke omroepen.
TNT is in België en Nederland = DVB-T

en inderdaad in Nederland staan de commerciële zenders heel sterk.
VL is 1 van de weinige regio's waar de openbare omroep marktleider is.

VL is wellicht te klein voor een sterke commerciële zender.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 13:38   #490
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grote zenders dus, net als TF1, France 2, France 3 en M6 op de Franstalige kant van het land. Hoe uitleggen dat de Franstalige Belgen wel veel naar de Franse TV kijken en dat de Vlamingen amper naar de Nederlandse TV kijken?
Omdat we het troep vinden en omdat we op een andere golflengte zitten dan de Hollanders ?
Oud 8 november 2009, 13:44   #491
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Henr1, waarom bestrijdt je Nederlanders en Nederlandse standpunten met een verbetenheid, die doet vermoeden dat je Nederlanders haat als de pest ofwel een enorme angst voor ze hebt? Ik vraag dat, omdat het me opvalt dat veel Nederlanders zich precies zo gedragen ten opzichte van Duitsers....
Dat komt omdat Henri1 nog steeds de reactie vertoont die in vroegere tijden bij nogal wat Vlamingen kon waargenomen worden wanneer ze uitweken naar "Bruxelles" of naar Wallonië. Ze vonden van zichzelf dat ze daardoor een soort sociaal-culturele promotie hadden gemaakt. En daaruit volgde dan een psychische reactie, waarbij ze zich gingen keren tegen de taal en cultuur waaruit ze ooit voortkwamen. Vandaar de hekel aan alles wat de sociaal-culturele positie van de Vlamingen versterkt, ondermeer een nauwere band met Nederland. Dus moet Nederland zo negatief mogelijk voorgesteld worden.
Oud 8 november 2009, 13:53   #492
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat komt omdat Henri1 nog steeds de reactie vertoont die in vroegere tijden bij nogal wat Vlamingen kon waargenomen worden wanneer ze uitweken naar "Bruxelles" of naar Wallonië. Ze vonden van zichzelf dat ze daardoor een soort sociaal-culturele promotie hadden gemaakt. En daaruit volgde dan een psychische reactie, waarbij ze zich gingen keren tegen de taal en cultuur waaruit ze ooit voortkwamen. Vandaar de hekel aan alles wat de sociaal-culturele positie van de Vlamingen versterkt, ondermeer een nauwere band met Nederland. Dus moet Nederland zo negatief mogelijk voorgesteld worden.
Lal maar rustig verder.
Dat maakt op mij geen indruk.
Oud 8 november 2009, 13:55   #493
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin, waarmee u slechts ons aangeeft dat u nauwelijks de Nederlandse omroepen kent. In tegentelling tot vroeger is de troep nu grotendeels te vinden op de Nederlandse commerciële omroepen. Die kunnen we in Vlaanderen evenwel niet ontvangen (tenzij je illegaal over een Nederlandse smartcard beschikt om aldus de zenders via schotelantenne te ontvangen). Veronica, SBS, de RTL's... Onze commerciële zenders als VT4 bijvoorbeeld moeten in gorigheid niet onderdoen in vergelijking met deze Nederlandse omroepen.

Wat wij ontvangen, zijn nu slechts de openbare omroepen. En daar vind je heel degelijke informatieve programma's die nog interessante reportages brengen waar zelfs de VRT een puntje aan kan zuigen.

Vroeger werd er inderdaad veel naar de Nederlandse omroepen gekregen. Zenders als Veronica en de TROS waren bij ons heel populair, in de eerste plaats omdat ze een aanbod brachten dat de toenmalige BRT(N) niet bracht en ook niet wou brengen. Er waren de grote muziekshows op de TROS waar zowat heel Vlaanderen naar keek. Niet verwonderlijk dan ook dat VTM vrijwel onmiddellijk bij haar ontstaan iets gelijkaardigs bracht, met hetzelfde succes: Tien om te Zien. Soaps en vervolgverhalen brachten de Nederlandse zenders toen ook; de BRT(N) niet. Juist omdat het ontspanningsgehalte veel groter werd er gekeken. In die zin brachten de toenmalige Nederlandse zenders veel meer "pulp" in onze huiskamers. Nu hebben we zenders die dergelijke "rotzooi" brengen.

De Nederlandse zenders die we evenwel op ons scherm zien, staan in menig opzicht stukken horen dan de Vlaamse zenders. Maar ja, zoals zo vaak, wenst het volk brood en spelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 13:55   #494
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Lal maar rustig verder.
Dat maakt op mij geen indruk.
Jij maakt daarentegen een heel verwarde indruk. Heb je vandaag je valium al ingenomen?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 8 november 2009 om 14:02.
Oud 8 november 2009, 13:56   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reden is in de eerste plaats te vinden bij de RTBF die soms nog lijkt op een zender uit het DDR-tijdperk. Niet verwonderlijk dat staande voor zo'n inferieure kwaliteit men liever naar buitenlandse zenders kijkt.
Oud 8 november 2009, 13:58   #496
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omdat we het troep vinden en omdat we op een andere golflengte zitten dan de Hollanders ?
Jij bent geen Vlaming dus je hebt geen recht van spreken.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2009, 14:28   #497
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onzin, waarmee u slechts ons aangeeft dat u nauwelijks de Nederlandse omroepen kent. In tegentelling tot vroeger is de troep nu grotendeels te vinden op de Nederlandse commerciële omroepen. Die kunnen we in Vlaanderen evenwel niet ontvangen (tenzij je illegaal over een Nederlandse smartcard beschikt om aldus de zenders via schotelantenne te ontvangen). Veronica, SBS, de RTL's... Onze commerciële zenders als VT4 bijvoorbeeld moeten in gorigheid niet onderdoen in vergelijking met deze Nederlandse omroepen.

Wat wij ontvangen, zijn nu slechts de openbare omroepen. En daar vind je heel degelijke informatieve programma's die nog interessante reportages brengen waar zelfs de VRT een puntje aan kan zuigen.

Vroeger werd er inderdaad veel naar de Nederlandse omroepen gekregen. Zenders als Veronica en de TROS waren bij ons heel populair, in de eerste plaats omdat ze een aanbod brachten dat de toenmalige BRT(N) niet bracht en ook niet wou brengen. Er waren de grote muziekshows op de TROS waar zowat heel Vlaanderen naar keek. Niet verwonderlijk dan ook dat VTM vrijwel onmiddellijk bij haar ontstaan iets gelijkaardigs bracht, met hetzelfde succes: Tien om te Zien. Soaps en vervolgverhalen brachten de Nederlandse zenders toen ook; de BRT(N) niet. Juist omdat het ontspanningsgehalte veel groter werd er gekeken. In die zin brachten de toenmalige Nederlandse zenders veel meer "pulp" in onze huiskamers. Nu hebben we zenders die dergelijke "rotzooi" brengen.

De Nederlandse zenders die we evenwel op ons scherm zien, staan in menig opzicht stukken horen dan de Vlaamse zenders. Maar ja, zoals zo vaak, wenst het volk brood en spelen.
Men maakte veel kritiek op die uitzending maar die heeft toch heel veel gedaan voor de Nederlandstalige artiesten van toen.
Oud 8 november 2009, 14:31   #498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men maakte veel kritiek op die uitzending maar die heeft toch heel veel gedaan voor de Nederlandstalige artiesten van toen.
In vergelijking met de rommel die men nu brengt, was Tien om te Zien achteraf beschouwd inderdaad nog heel braafjes en betekende een stimulans voor de Vlaamse artiest (die bij de toenmalige BRT(N) niet aan de bak kwam).
Oud 8 november 2009, 14:36   #499
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De reden is in de eerste plaats te vinden bij de RTBF die soms nog lijkt op een zender uit het DDR-tijdperk. Niet verwonderlijk dat staande voor zo'n inferieure kwaliteit men liever naar buitenlandse zenders kijkt.
Het is breder dan dat, denk ik. Neem al politische uitzendingen (Zevende Dag, Mise au point, Controverse) : het is toch zeer plat vergeleken met een "Mots Croisés" of "A vous de juger". In Frankrijk zijn ze ook verstandig : ze nodigen ookFranse politici in talk-shows �* la Laurent Ruquier uit waar men politici samen met zangers, schrijvers of acteurs vindt. De menging van de genres in andere woorden. Het is niet echt voor morgen dat zoiets op de Belgische TV zal gebeuren.
Oud 8 november 2009, 14:38   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is breder dan dat, denk ik. Neem al politische uitzendingen (Zevende Dag, Mise au point, Controverse) : het is toch zeer plat vergeleken met een "Mots Croisés" of "A vous de juger". In Frankrijk zijn ze ook verstandig : ze nodigen ookFranse politici in talk-shows �* la Laurent Ruquier uit waar men politici samen met zangers, schrijvers of acteurs vindt. De menging van de genres in andere woorden. Het is niet echt voor morgen dat zoiets op de Belgische TV zal gebeuren.
Nochtans vind ik "Mise au Point" stukken beter dan de Zevende Dag dat nu verworden is tot een praatprogramma over alles en niets. In "Mise au Point" of "Controverse" wordt tenminste ingegaan op een enkel onderwerp en krijgt iedereen de kans z'n zeg te doen.

De beste politieke praatprogramma's vind ik evenwel op de Duitse tv: daar leggen journalisten politici echt op de rooster. Afstandelijk en beleefd, maar zweten doen de politici daar.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be