Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2009, 22:58   #521
AEvanLoon
Gouverneur

AEvanLoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
die 'tegenbetogers' 5 man en ne paardekop me e vlagske haha
Welke zot gaat nu moeite doen om te gaan tegenbetogen als de betogers zelf zo'n onbeduidend clubje vormen, dat bovendien een manifestatie van - ocharme - 1500 rechtse studenten en hun onvermijdelijke VB- en LDD-sympathisanten (op een mooie vrije zondag bijeengebracht) onsterfelijk belachelijk maakt door dat een 'historische mars op Brussel' te noemen.
Oud 4 mei 2009, 23:07   #522
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Willy Sommers, Luc Steeno, Christoff en Lindsay, Laura Lynn, Zangeres Zonder Naam, Paul Severs, Will Tura, Bart Kaëll, Nicole en Hugo, Eric Vaneygen en Sanne, Marva, Lucy Loes, Jo Vally, Dana Winner...
Waarom die suikerzoete nonkels en tantes wel en niet de anderen die ik noemde? Ik herhaal hieronder de Nederlandstalige zangers en zangeressen die u blijkbaar wilt weren - omdat ze niet Dietsch genoeg zijn?

De Fikskes? Wannes Vandevelde? Raymond van het Groenewoud? André Hazes? Axel Peleman? Wim Sonneveld? Willem Vermandere? Liesbeth List? Kris De Bruyne? Jan De Wilde? Hugo Matthysen? Katastroof? Miek & Roel? Filip Kowlier?

Wat hebben zij 'ons volk' misdaan?

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 4 mei 2009 om 23:31.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 23:12   #523
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een kleine 1500 man op deze betoging. Als het dat al was. Drie man en een paardekop. Het had allemaal niet veel om het lijf. Zoals verwacht. Veel geblaat maar weinig wol. Het onafhankelijk Vlaanderen beroert blijkbaar niet zoveel mensen. Waar is de tijd van de echte 'marsen op Brussel'. 100.000 man toen. Maar nu? De moeite niet om daar nog veel woorden aan vuil te maken.

PS.
IJzerbedevaart: niet veel volk.
IJzerwake: niet veel volk.
Vlaam Nationaal Zangfeest: niet veel volk.
Uw laatste betoging: niet veel volk.

Besluit: eigenlijk en feitelijk nergens veel volk op deze Vlaams-Nationalistische bedoeningen.

Vraag: welk lichtje gaat er nu branden?
En dit alles bewijst ook dat het hoge aantal stemmen dat Vlaams Belang en vermoedelijk ook LDD weer zullen halen niks te maken heeft met de Vlaams-nationalistische programmapunten van die partijen. Hun flamingantisme is maar een dekmantel voor de kern van hun (extreem)rechtse ideeëngoed: racisme in het ene geval; conservatief liberalisme in het andere.
Oud 4 mei 2009, 23:17   #524
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We hebben toch weer eens goed kunnen lachen met die betogers.

Ik heb mijn zondag wel zinniger ingevuld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 23:20   #525
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
system, ik ben een VLAMING, geen Nederlander.
ik heb geen Nederlandse roots.
Vanwaar dan die Nederlandse vlag?
Oud 4 mei 2009, 23:22   #526
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon Bekijk bericht
Shadowke is een echte Hollander.
Hij is in 1829 per ongeluk ingevroren en nu pas ontwaakt.
Oud 4 mei 2009, 23:22   #527
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We hebben toch weer eens goed kunnen lachen met die betogers.

Ik heb mijn zondag wel zinniger ingevuld.
Binnen 4 weken kan je nog eens van een toffe zondag genieten!
Oud 4 mei 2009, 23:23   #528
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Volgens mij is dat een Dietse (oranje/wit/blauw) vlag, geen Nederlandse (rood/wit/blauw)

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 23:24   #529
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Binnen 4 weken kan je nog eens van een toffe zondag genieten!
Rechts Vlaanderen zal meer dan ooit verdeeld zijn.

Maak je dus geen illusies.
Oud 4 mei 2009, 23:28   #530
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dank zij de Belgische afspraken over de staatsinrichting zijn de Belgische premiers haast per definitie Vlamingen en hebben de Brusselse Vlamingen een bovenproportionele vertegenwoordiging in raden en bestuursorganen.
Ik zeg dus: leve België.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal het liedje snel uit zijn voor de Brusselse Vlamingen.
1° De Belgische premier mag dan de laatste decennia altijd een Vlaming zijn geweest het is wel zo dat de koninklijke familie Franstalig is. Dat geeft dan een mooi evenwicht : een Nederlandstalige premier en een Franstalig staatshoofd. Wel spijtig dat de minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot nu toe wel altijd een Franstalige is. En soms zelfs een eentalige Franstalige die geen Nederlands kent (zoals de vorige Brusselse Minister-president).

2° De Brusselse Vlamingen zijn oververtegenwoordigd? Dat klopt op regionaal niveau. Bij de laatste gewestverkiezingen kregen ze 14% van de stemmen maar wel 19% van de zitjes want dat is hun gegarandeerd minimum. Daar is ook een reden voor : met minder Nederlandstalige verkozenen zouden verschillende Brusselse commissies eentalig Frans worden. En bovendien is de toestand op federaal niveau in het niveau van de Franstaligen. Daar zijn de franstaligen op verschillende politieke en administratieve niveau's oververtegenwoordigd. Voor 40% van de bevolking kregen ze in de meeste opzichten 50% van de nationale bestuursmandaten, evenals dubbele meerderheden en alarmbelprocedures. En op gemeentelijk vlak zijn de Brusselse Vlamingen helemaal niet oververtegenwoordigd. Eerder het tegendeel want ons huidig kiesstelsel is nadelig voor kleinere partijen. En heeft u al eens de huidige samenstelling van de Belgische regering van nabij gekeken? Daar zijn de Nederlandstaligen in de minderheid!

3° Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan wordt Vlaanderen onafhankelijk. Maar die onafhankelijkheid kan op vele manieren worden ingevuld. Een confederaal staatsverband impliceert ook verzelfstandigde deelstaten en is dus ook een onafhankelijkheid. En nergens staat geschreven dat de Brusselse Vlamingen dan de klos moeten zijn. Moest dat trouwens het geval zijn dan zou het gros van de Vlaamse partijen daar ook niet voor zijn.

Leve België? Wel laat ons eerst België hervormen zodat het wat meer meerwaarde schept voor elke federale entiteit want op dit moment is de Belgische meerwaarde voor Vlaanderen toch wel eerder bedenkelijk. Het kan beter. Veel beter.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2009, 23:48   #531
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Volgens mij is dat een Dietse (oranje/wit/blauw) vlag, geen Nederlandse (rood/wit/blauw)
U hebt gelijk: het is niet de officiële Nederlandse vlag. Dus ik was fout.

Maar wat is een Dietse vlag?
De vlag van het Verdinaso? van het NSJV? van het AVNJ? van de NSB? Of van andere vooroorlogse fascistische bewegingen?

Ik vond dat het 'oranje-blanje-bleu' (hé, dat klinkt toch nogal Frans, nietwaar?) van de oud-Nederlandse vlag eigenlijk de vlag is van de prins van Oranje-Nassau die voorts op het huis van Nassau is overgegaan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsenvlag
Oud 4 mei 2009, 23:58   #532
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
En heeft u al eens de huidige samenstelling van de Belgische regering van nabij gekeken? Daar zijn de Nederlandstaligen in de minderheid!
Maar die arme Vlamingen hebben wel de belangrijkste ministeries op één na (financiën) in handen:
de premier, de ministers van Buitenlandse zaken, van Binnenlandse zaken, van Defensie, van Justitie en van Economie (de laatste is 'quickonomie' die zich minister van Ondernemen noemt) zijn allemaal Vlamingen. In elk land zijn dat de cruciale beleidsposten.
Oud 5 mei 2009, 00:03   #533
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:

3° Als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan wordt Vlaanderen onafhankelijk. Maar die onafhankelijkheid kan op vele manieren worden ingevuld. Een confederaal staatsverband impliceert ook verzelfstandigde deelstaten en is dus ook een onafhankelijkheid. En nergens staat geschreven dat de Brusselse Vlamingen dan de klos moeten zijn. Moest dat trouwens het geval zijn dan zou het gros van de Vlaamse partijen daar ook niet voor zijn.
Hoe zou Vlaanderen in zo'n bestel van 3 verzelfstandigde deelstaten kunnen verhinderen dat in Brussel een proportioneel meerderheidssysteem wordt ingevoerd, met steeds maar minder Nederlandstalige verkozenen en bestuurders? U leeft toch niet in de illusie dat Brussel in een confederaal staatsverband tot de Vlaamse deelstaat zou willen behoren?
Oud 5 mei 2009, 00:14   #534
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Hoe zou Vlaanderen in zo'n bestel van 3 verzelfstandigde deelstaten kunnen verhinderen dat in Brussel een proportioneel meerderheidssysteem wordt ingevoerd, met steeds maar minder Nederlandstalige verkozenen en bestuurders?
1° Dat probleem stelt zich zowiezo en gaat zich bovendien ook alsmaar scherper stellen onafhankelijk of Vlaanderen nu een onafhankelijke staat of confederale deelstaat wordt of niet. Want ik weet niet of u het al gemerkt heeft maar het aantal Nederlandstalige kiezers blijft maar dalen in het Brussels Gewest. Op een bepaald moment zal het huidige systeem daardoor zelfs niet meer houdbaar zijn.

2° In een confederale staat heb je een confederale regering. Als de Franstaligen daarin een 50% pariteit willen hebben lijkt het mij aannemenlijk dat er dan ook een pariteit blijft bestaan op Brussels vlak.

Oud 5 mei 2009, 00:23   #535
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar die arme Vlamingen hebben wel de belangrijkste ministeries op één na (financiën) in handen
Om te beginnen zijn 3 van de 5 vice-eerste-ministers Franstaligen en slechts 2 Nederlandstalig. Verder hebben de Franstaligen naast Economie ook nog 2 andere grote departementen in handen, nml. Sociale Zaken en Arbeid. En er zijn 7 staatssecretarissen waarvan 5 Franstalig en slechts 2 Nederlandstalig. Laat mij dus toe hierbij mijn Vlaamse wenkbrouwen te fronsen.

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 5 mei 2009 om 00:27.
Oud 5 mei 2009, 00:38   #536
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik weet niet of u het al gemerkt heeft maar het aantal Nederlandstalige kiezers blijft maar dalen in het Brussels Gewest. Op een bepaald moment zal het huidige systeem daardoor zelfs niet meer houdbaar zijn.
En of ik dat gemerkt heb: dat is de kern van mijn betoog.
Het zal trouwens nog erger worden na de splitsing van B-H-V.
Oud 5 mei 2009, 00:43   #537
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om te beginnen zijn 3 van de 5 vice-eerste-ministers Franstaligen en slechts 2 Nederlandstalig. Verder hebben de Franstaligen naast Economie ook nog 2 andere grote departementen in handen, nml. Sociale Zaken en Arbeid. En er zijn 7 staatssecretarissen waarvan 5 Franstalig en slechts 2 Nederlandstalig. Laat mij dus toe hierbij mijn Vlaamse wenkbrouwen te fronsen.

Nog een "Loesje" uit de goede oude tijd
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 00:50   #538
AEvanLoon
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb het over de belangrijkste ministeries. Het fenomeen van 'vice-eerste-minister' is uitgevonden om elke partij een waakhond bij de premier te gunnen. Die vice-eerste-ministers hebben niet per se een belangrijk ministerie.
En u vergist zich wat de minister van Economie betreft. Dat ministerie is niet in Franstalige handen. Zoals ik al schreef is daar de Vlaming Vincent van Quickenborne baas (die zich in zijn e-mailadres presenteert als 'quickonomie.be') maar deze grapjas heeft zijn mandaat tijdelijk omgedoopt tot 'Minister van Ondernemen'.
Sociale zaken en Arbeid zouden grote ministeries kunnen zijn in een land met een goed sociaal bestuur, maar in België zijn dat al jarenlang zwakke ministeries. Zelfs het loftprinsesje Freya heeft zich ooit met Arbeid mogen bezighouden.
En ten slotte, wat zijn staatssecretariaten anders dan troostprijzen en pasmunt waar de mindere goden mee gepaaid worden?

Laatst gewijzigd door AEvanLoon : 5 mei 2009 om 00:55.
AEvanLoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 06:07   #539
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom die suikerzoete nonkels en tantes wel en niet de anderen die ik noemde? Ik herhaal hieronder de Nederlandstalige zangers en zangeressen die u blijkbaar wilt weren - omdat ze niet Dietsch genoeg zijn?

De Fikskes? Wannes Vandevelde? Raymond van het Groenewoud? André Hazes? Axel Peleman? Wim Sonneveld? Willem Vermandere? Liesbeth List? Kris De Bruyne? Jan De Wilde? Hugo Matthysen? Katastroof? Miek & Roel? Filip Kowlier?

Wat hebben zij 'ons volk' misdaan?
We hebben ook nog Bots, Vuile Mong & z'n Vieze Gasten, Dommelvolk, Ramses Shaffy, Johan Verminnen, De Kommeniste, De Brassers, Kanker Kommando, De Kreuners, Arbeid Adelt!, Doe Maar, Bart Peeters, De Nieuwe Snaar, ABN, Yes-R, Raymster, Brainpower, Jee Kast, De Ketterse Fanfare, Laïs, AedO, ...

maar zo kunnen we bezig blijven, natuurlijk.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2009, 06:15   #540
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom 'la Belgique'?
De meeste inwoners van België zijn Nederlandstalig.
En dank zij de Belgische afspraken over de staatsinrichting zijn de Belgische premiers haast per definitie Vlamingen en hebben de Brusselse Vlamingen een bovenproportionele vertegenwoordiging in raden en bestuursorganen.
Ik zeg dus: leve België.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zal het liedje snel uit zijn voor de Brusselse Vlamingen.
Ondanks het feit dat de meeste inwoners van België Nederlandstalig zijn, maakt 'la Belgique' wel in z'n geheel deel uit van 'la Francophonie'.

Ondanks het feit dat de meeste inwoners van België Nederlandstalig zijn,
is het Frans wèl verplichte eerste vreemde taal voor die Nederlandstaligen, maar Nederlands allerminst verplichte eerste vreemde taal voor de Franstalige minderheid.

Ondanks het feit dat de meeste inwoners van België Nederlandstalig zijn, is het voor 'nieuwe Belgen' niet nodig Nederlands te leren als ze zich in de hoofdstad van het land vestigen. Ze mogen dat wel doen, en het wordt ze af en toe ook aangeraden, maar een 'verplichting' is het niet.

Ondanks het feit dat de meeste inwoners van België Nederlandstalig zijn, is het in de hoofdstad van het land met de kennis van en het respect voor het Nederlands bepaald pover gesteld.

...

Als de 'état belgo-flamand' een werkelijkheid zou zijn, en geen hersenspinsel, dan zag het prentje er ongetwijfeld helemaal anders uit.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 5 mei 2009 om 06:16.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be