Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2011, 22:21   #541
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

En zeggen dat er nu duizenden jongeren zitten als jou. Ik heb ook al wat taferelen aangehoord. Niet te doen. Mijn haren gaan ervan rechtstaan...

Heel veel sterkte bij het verwerken van dit drama, en ik ben blij dat jij en degene die je graag ziet ongedeerd zijn!

Edit: nog iets. Waren de nooduitgangen niet geopend?
nooduitgangen in een halve minuut open:
http://www.hln.be/hln/nl/1313/Festiv...ukkelpop.dhtml
Oud 19 augustus 2011, 22:24   #542
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Rukwinden boven de 100km/u zijn wel redelijk uitzonderlijk, maar ze komen hier bij ons toch regelmatig voor.

Voor zover ik kon terugvinden zijn de meeste evenementententen maar bestand tegen 100km/u.

Ik vind het wat snel dat de politiek nu de kaart trekt van het onvoorziene noodlot. Een verantwoordelijke houding zou zijn om de resultaten af te wachten van een onderzoek.

Waren alle faciliteiten op Pukkelpop volgens de regels opgebouwd? Waren er defecten bij het gebruikte materiaal? Hebben de organisatoren voldoende voorzorgen genomen gezien de weerswaarschuwing? Welk advies werd aan de festivalgangers gegeven? Waren de evacuatieplannen realistisch? Enz.

Windgerelateerde incidenten op evenementen zijn vrij frequent. Rechtzaken over vergelijkbare incidenten in het verleden tonen regelmatig mankementen bij de organisatie en de onderaannemers. Maar het is goed mogelijk dat de organisatie van Pukkelpop niks te verwijten valt. Maar we hebben nog te weinig info om dat te kunnen zeggen.

Het gaat hier niet om een zondebok te zoeken, alhoewel op termijn de verzekeringen daar wel werk van zullen maken. Waar iedereen zich over moet bezinnen is of de veiligheid op mega-evennementen voldoende is.

Weergerelateerd lijkt het mij alvast logisch om tijdelijke constructies op grote evenementen bestand te maken tegen rukwinden van hoger dan 120km/u.
Goede en interessante post, over de verantwoordelijkheidsvraag bedoel ik. Inderdaad, het woord "onderzoek" heb ik nog niet gehoord de voorbije dag.

2012 heeft toch iedereen in zijn ban?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Vanaf nu festivals in grote bunkers onder de grond misschien ? Wanneer gaan mensen nu eens beseffen dat niet alles beheersbaar is. Dit is het noodlot.

Ik weet uit eigen ervaring aan welke eisen zelfs het kleinste festival in België moet voldoen qua veiligheid en controle, er is bijzonder weinig marge om te 'foefelen' of te besparen op veiligheid. Op buitenlandse festivals heb ik al andere dingen gezien...

Goed punt, maar als de veiligheid slechts is wat in de wet beschreven is, dan hoeft het voor mij al niet meer.
Daar heb ik het nogal moeilijk mee, mensen die zich houden aan regels omdat het moét, het is van hogerhand opgelegd.
Ik neem aan dat die Chokri die zoveel mensen op zijn dak haalt iets meer verantwoordelijkheidszin maar ook integriteit en ethisch bewustzijn heeft dan net afgaan op hetgeen wat in de wet beschreven staat.

Dat hoop ik altijd en voor iedereen overigens.
Oud 19 augustus 2011, 22:26   #543
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb het hier al gezegd, maar je negeert het blijkbaar: als het zo onweert is het buiten het festival ook niet veilig.

het heeft zin om een festival te ontruimen na een bommelding.
of ze dan op de camping, een aanpalende weide, een parking,.... staan maakt niet uit.
maar het onweert daar OOK. Bovendien ga je mensen langs bomen sturen enzo.
je krijgt mensen niet in 8 minuten tijd van punt A naar punt B, 10 km verderop.

Wat gaan we doen? Rond ieder festival een hele zone leggen dat compleet vlak is, zonder boom, paal, en weetikwatnog?

Op maanrock zijn ze hun constructies eens aan het bekijken. Wat gaan ze doen als er een windhoos voorbij komt die de daken van de aanpalende gebouwen afrukt?
Of er meer of minder doden zouden zijn gevallen bij een evacuatie is giswerk.

Maar als jij dat geen oplossing vindt zijn er maar twee opties: ofwel doe je niets en hoop je op het beste (en dan kan je meteen een heleboel andere veiligheidsvoorschriften ook schrappen) ofwel laat je het festival helemaal niet doorgaan zodra er zwaar weer voorspeld wordt binnen een straal van enkele honderden kilometers.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 22:28   #544
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, ik had het verkeerd geïnterpreteerd
Idd, en dat was zowat de enige beslissing op die editie die op iets trok

De vergelijking Pukkelpop - Love Parade die sommigen maken (niet jij, sommige anderen) is trouwens behoorlijk misplaatst.
't zou een vergelijking zijn mocht er ook zo'n storm over de Love Parade gegaan zijn. Dat zou schoon geweest zijn
Het verschil is ook dat op de Love Parade velen er nog een hele tijd gewoon geen besef van hadden dat er een catastrofe had plaatsgevonden; men bleef daar gewoon doorfeesten en het nieuws verspreidde zich maar mondjesmaat. Op Pukkelpop daarentegen was nagenoeg iedereen volledig murw geslagen door het stormweer dat voorbij was geraasd; wie geen weet had van de dodelijke slachtoffers, zag in ieder geval wel de vernielingen die de storm had aangericht en realiseerde zich wellicht vrij snel dat een voortzetting van de festiviteiten niet zomaar vanzelfsprekend zou zijn.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 22:28   #545
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En er is altijd wel iemand die er een complot in ziet:

Citaat:
My instinct says these are "manufactured" storms - not entirely mother nature initiated or steered. I've done so much reading about HAARP and related technologies in the past 2 years that I believe the capability and the capacity exists to create atmospheric conditions that are able to be steered to what degree? Who knows. I also believe that this technology resides in earth orbiting satellites and aircraft.

The purpose if true? To terrorize people, pure and simple. Ok, haters - go ahead and crucify me if you wish - just my personal conclusions here, is all.

http://www.godlikeproductions.com/fo...age1600374/pg1
Oud 19 augustus 2011, 22:30   #546
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Kan ik begrijpen; ja, het zag er ook uit als het traditioneel zwaar pp-stormpje en ik kan me best inbeelden dat als je niks op de grond hebt zien vallen dat je denkt dat het wel meevalt. Die ongepastheid is ook niet nodig (ik denk dat veel festivalgangers zich nu zo voelen); de ernst van de gebeurtenissen sijpelt echt maar traag door en ik dacht eerst ook dat ze een uurtje gingen nodig hebben om het geluid e.d. terug in orde te krijgen zodat ze gewoon verder gingen doen, althans op de podia die nog rechtstonden...

Maar als ge volk ziet afgevoerd worden, gedragingen bij de hulpverleners merkt die weinig aan de verbeelding toelaten, dan was het wel duidelijk...

Dat is trouwens iets wat je de organisatie wèl kan verwijten: er kwam een hulpverleenster op tv.
"Hadden jullie een plan?"
"Neu."

60 000 man zouden daar die avond gaan komen. Zestigduizend man, en ze hebben géén plan voor in geval het misgaat!!! Ik weet dat de hulpverleners meestal al van blijdschap en enthousiasme staan springen om pukkelpop te doen omdat ze daar sporadisch al een iets zwaargewonder slachtoffer kunnen vinden en het dus eens eindelijk (voor velen voor het eerst) eens wat anders is dan een bultje, schrammetje, blaar of nepslachtoffer verzorgen
maar aub ... kan die hulpverlening een beetje ernstig genomen worden?

Al is de kans zo klein, er zou daar bij wijze van spreken zoals ik hier al zei ook een infectie-uitbraak kunnen zijn (zeker gezien de hygiëne daar en hoe die toiletten erbij liggen + de temperaturen en de manier waarop het eten bereid wordt (halfgebakken want geen tijd, er is namelijk nog duizend man achter u) die een hoge tol eist. Maar blijkbaar zijn er geen enkele plannen.
Ik had nochtans met iemand gesproken die daar in de hulpverlening zit. Ik weet dat ze een soort 'staande' MUG ter beschikking hebben en ik geloof zelfs dat er één dokter is, maar ik twijfel er zelfs aan. Maar één dus, één ...
beetje weinig voor 60 000 man denk ik dan.
Oud 19 augustus 2011, 22:33   #547
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ge ziet op sommige beelden mensen gezellig in de plassen huppelen en lol maken. 'k denk dat die ook nog nie doorhadden hoe erg het was. wel vervelend om uw onwetendheid op dat moment op foto vereeuwigd te zien.
Ik heb gehoord van mensen die totaal niets gemerkt hadden. Eén of andere tent moet blijkbaar bijzonder stevig geweest zijn, de muziek daarin bijzonder luid en het contact met de buitenwereld nihiel. Toen ze buitenkwamen hadden ze door dat er zich daar iets verschrikkelijks moest hebben afgespeeld...
Maar sommigen hadden het toen zelfs nog niet door...

En vergeet niet dat alcohol, wiet en andere drugs er ook niet veel goed aan doen. Zeker niet als je het optelt bij "stoer doen" en "sensatie zoeken".
Zo zijn er beelden van de camping die iemand me heeft laten zien, inmiddels staan ze op youtube. Eerst zie je dat iedereen het leuk, grappig en wel spannend vind. Dan merk je dat mensen zich toch wat vragen beginnen stellen "dit is wel bijzonder hevig" "shit zeg". En dan merk je dat er angst begint te komen, radeloosheid, paniek, de vraag wat er gebeurt, hoe het verder gaat gaan, ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vriendin heeft de doden en gewonden gezien en zit nu in shock thuis...
Shit zeg ... Sterkte voor haar en jou!
Oud 19 augustus 2011, 22:36   #548
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Vooral als de hagelstenen op u afgeschoten worden.
Naar verluid deden de hagelstenen echt wel serieus zeer, er lopen er veel met blauwe plekken en koppijn rond vandaag.
klein grut natuurlijk vergeleken met de rest van de verwondingen, maar wel een goeie reden om de tent in te vluchten.

Bij alle grote regenvlagen die ik op grote festivals al heb meegemaakt stond ik er trouwens van versteld hoe in een mum van tijd de wei gewoon LEEG is. "waar is al da volk ineens naartoe".
Als je al ooit per ongeluk een ijsblokje op je teen hebt laten vallen, of zelfs op je schoot. Dan weet je het wel ... Die vallen dan nog van ietske hoger ... Dat komt vies hard aan. Velen zaten onder de snijwondes. Als ik het zo hoor waren bebloede hoofden (en andere naakte lichaamsdelen, het was ervoren erg warm en laf geweest, de meeste mensen waren dus schaarsgekleed) daar eh ... schering en inslag.
Oud 19 augustus 2011, 22:37   #549
Groentje-18

Standaard

Citaat:
dat geloof ik.
op een ander forum beschreef er iemand de verwondingen van een aantal mensen die zonder twijfel overleden zijn daar... jakkes, vreselijk.
'k denk dat die beelden nog héél lang op 't netvlies gaan blijven
Een vriend van mij heeft zich ook over een zwaargewonde proberen ontfermen, nog voor de hulpverleners ...

Of hij het gehaald heeft of niet, weet hij niet.

Als je dat hoort ... mja, het merendeel van de mensen heeft hetzelfde gevoel (waar ik al voor vreesde dat ze het zouden hebben): een hel, een nachtmerrie, een slagveld, ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 19 augustus 2011 om 22:38.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 22:38   #550
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Of er meer of minder doden zouden zijn gevallen bij een evacuatie is giswerk.

Maar als jij dat geen oplossing vindt zijn er maar twee opties: ofwel doe je niets en hoop je op het beste (en dan kan je meteen een heleboel andere veiligheidsvoorschriften ook schrappen) ofwel laat je het festival helemaal niet doorgaan zodra er zwaar weer voorspeld wordt binnen een straal van enkele honderden kilometers.
Tussen wit en zwart zit er ook nog grijs.

En ja, ik vind niet dat men alles moet kunnen voorzien.
Als er een tsunami over een festival heen gaat verwacht ik ook niet dat er nog iets recht staat.

Je kan alleen maar je best doen.
Ik zat daarnet tegen een vriend bezig dat het bij dergelijke grote festivals misschien een goed idee kan zijn om een terrein leeg te laten dat kan ontsloten worden bij hevige wind.

Maar voor andere evenementen is dat gewoon niet haalbaar.

Festivalorganisatoren kunnen gewoon nooit je veiligheid garanderen. Enkel het zo veilig mogelijk maken, wel liefst dat het nog een beetje tof blijft.
Festivals zijn bijv. totaal niet terrorisme-proof.

Straks mogen we enkel nog naar festivals in streng bewaakte afgesloten bunkers, en dan vooral niet effe wild dansen want iemand zou zich pijn kunnen doen.

Uiteindelijk is het wat het is eh: wat podia, wat groepkes, wat mensen die komen luisteren. Raast er een hevige storm boven, dan heb je't vlaggen.
Oud 19 augustus 2011, 22:39   #551
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je al ooit per ongeluk een ijsblokje op je teen hebt laten vallen, of zelfs op je schoot. Dan weet je het wel ... Die vallen dan nog van ietske hoger ... Dat komt vies hard aan. Velen zaten onder de snijwondes. Als ik het zo hoor waren bebloede hoofden (en andere naakte lichaamsdelen, het was ervoren erg warm en laf geweest, de meeste mensen waren dus schaarsgekleed) daar eh ... schering en inslag.
Jop. Maar ge kunt niet verwachten dat Chokri je daar gaat tegen beschermen.
Oud 19 augustus 2011, 22:40   #552
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik vind ijsblokjes op m'n rug trouwens héérlijk.
dat terzijde.
Oud 19 augustus 2011, 22:41   #553
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
helemaal juist; we hadden gezien dat het slecht ging worden en hadden ons daarom met een hamburgerke teruggetrokken in het midden van de marquee; in het midden zodat we toch nog wat comfortabel zouden staan als iedereen naar de tent zou vluchten en de zijkanten dus propvol zouden staan wanneer het zou losbarsten (na jaren pukkelpop weet je wel waar best te staan bij hevige regen); maar toen die tent begon te bewegen wou ik zo snel mogelijk naar de kanten. Straf eigenlijk, ge weegt uw opties redelijk rationeel af; wat is best?, in't midden en hopen dat de tent schuin valt en het dak intact blijft of naar de zijkant en erop rekenen dat ge snel genoeg kunt weglopen als het finaal fout gaat. Ik stond al helemaal klaar om mij op mijn vriendin te smijten om toch zeker te zijn mijn kindjes één overlevende ouder te laten. Klinkt heel onnozel om te schrijven, zeker gezien de tent gewoon is blijven staan, maar dat soort dingen ging wel door mij heen toen
Oh my God ...

Deze zomer heb ik ook een levensbedreigende ervaring gehad. Lang niet goed van geweest en heeft mijn kijk op 't één en ander toch wel veranderd. Ik was ook verbaasd van mijn gedrag/bewustzijn op dat moment: je denkt inderdaad rationeel en weegt je kansen af. Wat je niet verwacht ...
Oud 19 augustus 2011, 22:43   #554
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Citaat:
"They" (read: HAARP) are working on focused intense storms for crowd control purposes. Festivals and such are powerful events with a great deal of group energy and collective consciousness gathered together. This field of energy can produce very powerful transformations of consciousness in the upcoming months. They seem to be wanting to negate these powerful energies and potentials for growth and transformation.

Any guesses why?
hihi
Oud 19 augustus 2011, 22:46   #555
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
De bestaande reglementering is streng genoeg om het risico voor 99,9% uit te schakelen zonder onrealistische eisen te stellen aan een organisatie. Gisteren was die 0,1% die men overmacht noemt. De Marquees op Graspop zijn bijvoorbeeld -indien correct geplaatst- bestand tegen windsnelheden tot 130/u. Een windhoos is echter een ander fenomeen dan een rukwind en enkel een volledig vaste constructie kan daarbij enige mate van veiligheid bieden.

Maar nogmaals; men kan het leven niet risicoloos maken.
Mja, zelfs als je een vaste constructie hebt ...

Bomen werden moeiteloos uitgerukt en soms verderop neergeslingers. Als je een vaste constructie zit en je krijgt met wat pech zoiets op je dak of tegen je raam ... Gisteren stonden wij hier met zijn drieën voor een keukenraam en we zagen onze eigen garage noch de bomen nog staan, die thans niet zo ver staan. Maar je zag geen meter meer voor je uit. Er kwam alleen een hele hoop groen tegen het raam kleven ... op zo'n moment denk je dat het mogelijk is dat de hele boom richting je raam komt ...

Zoiets kan dus ook gebeuren wil ik maar zeggen. Zoals in de tornado's in de V.S., of een tsunami, tegen bepaalde natuurkrachten kan je gewoon niets meer beginnen en je hebt altijd een factor onzekerheid ...
Hoe veilig kan je iets maken? En met welke veiligheden en onveiligheden moet je rekening houden?

Ik zou zeggen dat bv. hoge uitstekende metalen voorwerpen met electriciteit alsook hoge bomen op een open weide met 60 000 mensen beneden niet bijster slim is. Maar wie ben ik ...
Ik zou ook zeggen dat de kans op onweder boven België bestaande was en dat de organisatie hier onvoldoende rekening mee heeft gehouden, maarja ...

Er is ergens een dunne grens tussen redelijke beveiliging en angst-psychotische beveiliging tegen dingen met een probabiliteit van bijna 0, die toch kunnen voorkomen.
In je persoonlijke leven kan je die grens in bepaalde mate zelf kiezen, maar als je je overgeeft aan de organisatie van een ander, tja ...
Oud 19 augustus 2011, 22:49   #556
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En vergeet niet dat alcohol, wiet en andere drugs er ook niet veel goed aan doen. Zeker niet als je het optelt bij "stoer doen" en "sensatie zoeken".
Zo zijn er beelden van de camping die iemand me heeft laten zien, inmiddels staan ze op youtube. Eerst zie je dat iedereen het leuk, grappig en wel spannend vind. Dan merk je dat mensen zich toch wat vragen beginnen stellen "dit is wel bijzonder hevig" "shit zeg". En dan merk je dat er angst begint te komen, radeloosheid, paniek, de vraag wat er gebeurt, hoe het verder gaat gaan, ...
Ik vind onweders (van normaal kaliber) tijdens optredens behoorlijk waw hoor.
Je staat daar, compleet ondergedompeld in de muziek, en dan komen de weergoden er nog een tandje bijsteken...

En campings... Ik heb in Frankrijk ooit op een camping gezeten die half wegspoelde. Als de regen start, dan zit je daar, vol ontzag, naar die immense regenval te kijken. Beetje buiten gaan staan, heerlijk doorweekt worden. Wat bliksem erbij, heerlijk. De fun verdwijnt natuurlijk als je ineens een hele modderstroom op je ziet afkomen, met tentjes in, spullen van mensen. "Fok". En dat fokgevoel gaat niet over als je later alle ineengeklapte tenten ziet, caravans verschoven en een meter onder water. Dan is't nie leuk meer. Het begin natuurlijk wel
Oud 19 augustus 2011, 22:55   #557
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De zangeres waait gewoon weg.
Toen wij hier vanachter ons raam keken naar ons in het rond waaiend tuinmeubilair, wisten we ook dat we er niet achteraan moesten gaan...

In dat weer weet ik zeker dat ik mezelf niet had kunnen handhaven bv. en gewoon mee met de wind werd gevoerd.
Oud 19 augustus 2011, 22:56   #558
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ken je Mark Peeters? Volgens hem waren de aardbevingen in Fukushima door de Libiërs gecreëerd om de aandacht van Libië af te wenden

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2011, 22:58   #559
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In je persoonlijke leven kan je die grens in bepaalde mate zelf kiezen, maar als je je overgeeft aan de organisatie van een ander, tja ...
Ja maar, ge kiest toch ZELF of ge naar een festival gaat eh.
Ik ga naar festivals met podia die al zonder wind bijna ineen stuiken, dranktenten die ik op m'n eentje kan omverblazen, en gezellig tussen de boomkes.
Windhoos = nyntje dood.
Ik ga het er nie om laten.
Oud 19 augustus 2011, 22:58   #560
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je hebt gelijk, ik las het verkeerd. ik las 'onmiddellijk definitief stopzetten' als: vanaf de start van het drama het festival stilleggen, en niet meer heropstarten (dezelfde editie dus).
Een Poll op facebook bij 20.000 mensen is intussen zeer duidelijk:
Slechts 500 man wil dat er geen Pukkelpop 2012 komt. De rest vind dat het MOET door gaan.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be