Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we werklozen, die liever niet werken, met rust laten met een dop?
ja 8 21,62%
nee 24 64,86%
oei dat is moeilijk 1 2,70%
variante oplossingen 4 10,81%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2008, 12:16   #41
Mataiva
Lokaal Raadslid

Mataiva's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Vacatures op zich stellen niet veel meer voor door de interimkantoren. Teveel demotiverende stappen tussen het bedrijf/job en de werkzoekende.
Daarvoor is er toch de VDAB-begeleiding?
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 12:48   #42
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mataiva Bekijk bericht
Daarvoor is er toch de VDAB-begeleiding?
De opzet van de VDAB is goed maar de praktische uitwerking stelt concreet heel wat minder voor. De begeleiding vergt evenzeer inspanningen en tijd voor de werkzoekende en de garanties om effectief werk te vinden zijn ver zoek, ook dat systeem kan dus een demotiverende werking hebben. Een behaald getuigschrift via de VDAB blijft voor veel werkgevers lucht, en dan zwijg ik nog over overheidsinstanties.

Zo zie je maar dat heel dat systeem scheef loopt, VDAB is nog steeds een door de overheid gefinancierd orgaan, maar de toegekende getuigschriften (bijvoorbeeld administratief medewerker/bediende) zijn niets waard als je daarmee gaat solliciteren bij een overheidsinstelling.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 14:22   #43
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
De opzet van de VDAB is goed maar de praktische uitwerking stelt concreet heel wat minder voor. De begeleiding vergt evenzeer inspanningen en tijd voor de werkzoekende en de garanties om effectief werk te vinden zijn ver zoek, ook dat systeem kan dus een demotiverende werking hebben. Een behaald getuigschrift via de VDAB blijft voor veel werkgevers lucht, en dan zwijg ik nog over overheidsinstanties.

Zo zie je maar dat heel dat systeem scheef loopt, VDAB is nog steeds een door de overheid gefinancierd orgaan, maar de toegekende getuigschriften (bijvoorbeeld administratief medewerker/bediende) zijn niets waard als je daarmee gaat solliciteren bij een overheidsinstelling.
--------------------------------
Klopt wat u zegt.

--------------------------------

Maar welke oplossing?

Men is in die richting aan het werken.
Vdab en andere opleidingen de mogelijkheid geven om een volwaardig diploma af te leveren, bijvoorbeeld.

Je beseft dan wel dat er dan op een andere boeg moet gegooid worden?

Eindtermen, zware examens.
En... daaraan verbonden mislukkingen en teleurstellingen natuurlijk.

Bovendien kan geen enkele diploma-leverancier garanderen dat het tot succes zal leiden.
Ook de normale scholen niet!

Nog in aanmerking nemen dat de leercapaciteiten van de massa werkzoekenden lager ligt dan bij de jeugd in de gewone scholen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 15:57   #44
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
en hoe ga je eigenlijk bepalen of iemand wel of niet wil werken ?

en gezien je vindt dat wie door pech zijn werk verloor wel recht heeft op solidariteit moet je zorgen dat je een waterdicht systeem hebt he want anders zullen er zeker onschuldigen geschorst worden met levensbedreigende sittuaties ( extreme armoede, dakloosheid enz ) tot gevolg

allee laat de mayonaise nog eens een keer werken en geef me daar dan eens antwoord op
Hahaha,das gewoonweg niet willen zoals jij hier bezig bent.

Hoe is heel simpel en dan spreek ik dus wel alleen over mensen die goed te been zijn,die goed genoeg zijn om te gaan werken.
Ik spreek ook deels uit eigen ervaring wat ik allemaal moeten doen heb van bv de vdab.

Dus hoe kan je aantonen je op zoek bent naar werk;

1)Door je in minstens 6 interim bureau's in te schrijven.
2)Niet wachten tot wanneer het interimbureau je zelf beld maar ondertussen zelf zoeken in computer of krant en al die andere mogelijkheden die je hebt.
3)Ze doen soms opendeurdagen zeg maar en waar er staat van kijk,je kan komen kijken en je inschrijven en je we hebben voor deze functie en deze functie nog iemand nodig.Je kan maar eens gaan kijken,wie weet zit er wel iets tussen dat je wil doen.
4)Als het interimbureau je belt en zoals een maat van mij steeds keer op keer niet wil of telkens uitvluchten voor vind om toch maar niet te moeten gaan werken..Dat beste king zegt al heel veel;dat je eens weigert bv omdat je een minder goeie rug hebt en ze u vragen om in den bouw te gaan werken tot daar aan toe maar als ze je op bv 3maanden tijd meer dan 10 keer bellen en je weigert keer op keer,dat is voor mij voldoende om te weten dat die persoon liever lui dan moe is.
5)We spreken dan ook over een termijn van 2jaar;als iemand op 2jaar tijd nauwelijks of niet heeft gewerkt;hoe kan jij nu verwachten dat wij voor zo'n lamme mensen moeten blijven betalen?Werklozen kosten zeer veel geld.
Ik heb zelfs geen diploma omdat ik niet graag naar school ging en liever ging gaan werken;ja,het heeft 1keertje 1.5jaar geduurd eer ik vast werk had maar ik kon wel genoeg aantonen ervoor dat ik mijn best heb gedaan en her en der via interim ben weesten werken en had slechts 1 keertje geweigerd omdat het werk die ze mij voor opbelden veel te zwaar was voor mijn rug dus het had toch geen zin.
6)Wie zoekt die vind zeg ik.Mensen die natuurlijk bv een zeer zwaar ongeval hebben gehad en minstens 6maanden op non actief hebben gestaan krijgen wat meer tijd,lijkt mij ergens toch logisch,je kan niet gaan werken als je met je koten omhoog moet liggen .
7)Ik moest iedere maand verplicht naar de vdab in gent gaan tenzij ik een goeie reden had zoals bv een reis die geboekt was ofzo.

Het is dus zeer makkelijk bij te houden of iemand echt wil werken of niet maar daar zijn de interimbureau's en vdab en nog een aantal andere instanties verantwoordelijk voor.Zij kunnen alles bijhouden en nagaan en alles afwegen na bepaalde tijd.

Die persoon die ik ken beste king zit al 10jaar op den dop en heeft diploma van 7de technisch,ze hebben hem gek gebeld voor werk want electrikers vragen ze overal en goed betaald en die wil gewoonweg niet gaan werken;de laatste 5jaren al heeft die nog geen 1week gewerkt of zelfs gewoonweg helemaal niet gewerkt.
De interimbureau's bellen hem volgens mij niet meer omdat telkens ze bellen het toch geen zin heeft en hij toch blijft weigeren.
En zelf op zoek gaan;dat gaat'em sowieso al niet gaan doen.
Dusja,je kan ze er zeer zeker uithalen als je wil degen die profiteren en liever lui dan moe zijn.

Kzou het nog vergeten;de vdab stelt je ook voor om een bepalde richting te gaan beoefenen zeg amar zoals bv paar weken of maanden rijopleiding gaan volgen voor reachstruck;ook daar kan je makkelijk mee aan de slag,ze zoeken der overal.
Nen andere maat is nu ook begonnen op z'n nieuw werk mee reachstruck.
Das uiteraard slechts één voorbeeldje hetgeen de vdab aanbied/voorstelt om te volgen.

Laatst gewijzigd door Marlboro : 24 februari 2008 om 16:00.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 16:07   #45
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik was ooit in opleiding bij de vdab - een cursus van negen maand sanitair centrale verwarming

een vb van wat ik daar meemaakte

er waren zo een soort hokjes waar we als oefening een keuken of badkamer moesten installeren en nadien terug afbreken

een keer heeft het toen mijn oefening af was twee weken geduurd voor de instructeur kon langs komen om die na te kijken zodat ik ze kon afbreken en aan de volgende oefening kon beginnen

nog nooit heb ik mij zo verveeld als toen op de vdab

uiteraard vertik ik het om ooit nog eens een cursus te doen bij de vdab
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 16:09   #46
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
ik was ooit in opleiding bij de vdab - een cursus van negen maand sanitair centrale verwarming

een vb van wat ik daar meemaakte

er waren zo een soort hokjes waar we als oefening een keuken of badkamer moesten installeren en nadien terug afbreken

een keer heeft het toen mijn oefening af was twee weken geduurd voor de instructeur kon langs komen om die na te kijken zodat ik ze kon afbreken en aan de volgende oefening kon beginnen

nog nooit heb ik mij zo verveeld als toen op de vdab

uiteraard vertik ik het om ooit nog eens een cursus te doen bij de vdab

Kijk,dit is slechts 1puntje die je nu opnoemt en die trouwens de meeste mensen niet tegen komen.
Je kan werk zoeken als je wil en niet weigeren tenzij zoals in mijn geval ik een slechte rug heb en ik niet goed genoeg ben om in de bouw te gaan werken.Maar er zijn genoeg andere jobs die mij wel liggen en dan ga ik daar naar op zoek.
Ik denk dat ik duidelijk aangetoond heb je weldegelijk de grote rotte appels er kan uithalen?
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 16:09   #47

Standaard

ik stelde mij kandidaat ook voor de opleidingen buschauffeur en truckchauffeur

hoewel ik nog nooit een ongeluk deed en gerust durf zeggen dat ik een goed chauffeur ben met defensieve rijstijl werd ik geweigerd op basis van de psycholigische test

nochthans zou rondbollen met truck of toeringcar echt iets voor mij zijn want ik doe niet liever dan op de baan zijn

ik kan me voor die cursussen niet opnieuw kandidaat stellen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 24 februari 2008, 16:12   #48

Standaard

de cursus sanitair cv deed ik bovendien op eigen vraag - ik moest helemaal niet - was uit verveling naar de vdab gestapt en had daar gevraagd of ze nu eens geen job hadden - als antwoord bood men mij die cursus aan - die ik aanvaardde

ook mijzelf kandidaat stellen voor de opleidingen buschauffeur en truckchauffeur deed ik uit eigen beweging
Oud 24 februari 2008, 16:12   #49
Don Quichote
Banneling

Standaard

Als dat waar is heb je gelijk.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 16:14   #50

Standaard

ook ging ik regelmatig vragen stellen op de vdab aangaande het starten van een zelfstandige activiteit - daarop hebben ze geen antwoorden

ik ben nogal goed in kine en yoga ed en er zijn mensen die daar vet geld mee verdienen

je zou die onnozelaar van de vdab zijn smoel moeten hebben zien wanneer ik raad vroeg over hoe ik zo een praktijk opzetten moest aanpakken
Oud 24 februari 2008, 16:18   #51

Standaard

ik schreef me in bij zes interimkantoren en liep er ooit alle dagen de vloer plat - maar ik heb geen vervoer

maar er is een industrieterrein vlakbij waar ik met de fiets makkelijk naartoe kan

ik wees er dus op dat ze voor eender welke opdracht daar mij direct konden contacteren

na zo eens drie weken of wat alle dagen daar te gaan zagen heb ik er ooit eens één nacht mogen gaan doen

uiteraard ga ik nu niet meer naar de interim - ze hebben me nog eens opgebeld voor een job met de vroege die voor mij op dat uur totaal onbereikbaar is - dat ze hun plan er trekken - ze weten dat ze me voor dat industrieterrein daar altijd mogen opbellen
Oud 24 februari 2008, 16:20   #52

Standaard

trouwens ik had een job ooit - drie jaar postbode ten noorden van antwerpen

maar door de hollanders werd het daar zo duur om te wonen dat een arme facteur zich daar absoluut geen huurwoonst meer kan permitteren en zodoende ben ik er moeten vertrekken en heb mijn job bij de post daar moeten opgeven - om vier uur smorgens kon ik onmogelijk naar daar vanuit de streek waar ik naartoe moest verhuizen
Oud 24 februari 2008, 16:24   #53

Standaard

ook werktte ik een tijd op het ministerie van sociale zaken bij frankske van de kakbroek

toen ik de eerste dag begon hadden ze alle bureaus aan de kant geschoven en een groot tvscherm gezet want het was wkvoetbal

ik haat voetbal en ging dus nog liever met de wijven daar winkelen in brussel - er was niemand die mij wegwijs wilde maken want voetbal was belangrijker daar

ik werd voor einde proefperiode bedankt wegens dat ik zogezegd niet collegiaal genoeg was en omdat ik internetdummie als ik toen was per ongeluk een mail had opgestuurd naar frankske vd kakbroek zonder dat dat de bedoeling was ( ik wist in die tijd zelfs niet eens hoe ik correct een pc moest afsluiten )
Oud 24 februari 2008, 16:27   #54

Standaard

dus ben ik nog gemotiveerd ? uiteraard niet meer

is dat zomaar ? uiteraard niet

geloof ik nog dat ik werk zou kunnen vinden en houden ? uiteraard niet

ik ben geen onnozelaar he zeg

maar als morgen het wonder dan toch gebeurt en men biedt me iets (serieus ) aan - iets dat ik kan doen dan weet ik zeker dat ik het direct aanpak - net zoals ik dat in de tijd bij de post deed

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 februari 2008 om 16:28.
Oud 24 februari 2008, 16:31   #55

Standaard

aah ja en bij de post hier in de streek ging ik uiteraard ook opnieuw soliciteren

maar het zijn drie kantoren hier in de streek die samenwerken

en als vervanger moet ik op alle drie die kantoren zijn soms - al naar gelang waar er vervanging nodig is - dus moet ik een auto hebben voor ik op dat uur kan geraken waar ik moet geraken of tenminste toch een brommerke want het is hier landelijk en alles licht ver uit elkaar

bij de vdab was er vroeger de mogelijkheid brommerkes te lenen - huren - maar ik weet het niet meer precies wat de reden nu weer was dat ik het dan toch niet kon huren toen ik dat eens wilde doen
Oud 24 februari 2008, 16:33   #56

Standaard

en vorig jaar ging ik nog samen met mijn ex soliciteren om een cafe over te nemen als gerant

de voorwaarde waren heel slecht en de andere kandidaten die het dan wel over mochten nemen stoppen er nu naar een jaar weeral mee - en dat is zo het derde koppel op rij dat er na een jaar mee kapt

niettemin zou ik morgen direct de boel daar willen overnemen - maar dan moet ik wel nog eerst een stabiel vrouwmens tegen komen want alleen is dat daar onmogelijk

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 februari 2008 om 16:34.
Oud 24 februari 2008, 16:35   #57

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Ik denk dat ik duidelijk aangetoond heb je weldegelijk de grote rotte appels er kan uithalen?
ik denk dat ik intussen duidelijk aantoonde hoe men goeie appels laat wegrotten
Oud 24 februari 2008, 16:42   #58
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
trouwens ik had een job ooit - drie jaar postbode ten noorden van antwerpen

maar door de hollanders werd het daar zo duur om te wonen dat een arme facteur zich daar absoluut geen huurwoonst meer kan permitteren en zodoende ben ik er moeten vertrekken en heb mijn job bij de post daar moeten opgeven - om vier uur smorgens kon ik onmogelijk naar daar vanuit de streek waar ik naartoe moest verhuizen

bij de post kan je steeds je overvraging aanvragen , heb daar ook "gewerkt"
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2008, 16:42   #59

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
bij de post kan je steeds je overvraging aanvragen , heb daar ook "gewerkt"
lees eerst verder voor je jezelf weer belachelijk maakt met van de pot gerukte opmerkingen beste ex collega

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 24 februari 2008 om 16:45.
Oud 24 februari 2008, 16:47   #60
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
en vorig jaar ging ik nog samen met mijn ex soliciteren om een cafe over te nemen als gerant

de voorwaarde waren heel slecht en de andere kandidaten die het dan wel over mochten nemen stoppen er nu naar een jaar weeral mee - en dat is zo het derde koppel op rij dat er na een jaar mee kapt

niettemin zou ik morgen direct de boel daar willen overnemen - maar dan moet ik wel nog eerst een stabiel vrouwmens tegen komen want alleen is dat daar onmogelijk

als ik jou bezig hoor is er precies aan elke job wel iets ....................... , trouwens sla de gazetten open en men zoekt volk , bedrijven wedijveren tegenwoordig tegen elkaar op om elkanders volk te pikken !!!!!

bij ons vragen ze truwens ook nog steeds volk , maar niet te krijgen !!!
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be