Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2008, 13:55   #41
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Mises beschouwt monopolies als evil. Hij verwerpt -als ik goed aan't opletten was - zelfs de these dat een (quasi-)monopolie dat op een vrije markt ontstaat 'positief' zou kunnen zijn door middel van schaalvergrotingen. (Enfin: je kent zijn these waarschijnlijk beter dan ik?)
Ja, ik vind dat 'n beetje een verward stuk in Human Action. Volgens mij heeft Rothbard daar goed op gereageerd toen hij stelde dat je toch moeilijk een onderscheid kunt maken tussen "monopolieprijzen" en "competitieve prijzen" als het competitieve proces zélf tot een monopolie leidt - dan is de competitieve prijs simpelweg de monopolieprijs, de prijs zoals die in het competitieve proces tot stand komt. Volgens mij hebben Rothbard en Reisman (en uiteraard Dominick T. Armentano) dat allemaal beter behandeld dan Mises. Geen kwaad woord over de Ludwig, echter!

Citaat:
- Nog eentje van filosofie. Rothbard vindt dat de wil onvervreembaar is van iemand zijn lichaam (en contracten zijn ook niet in die zin afdwingbaar). Block gaat zelfs zo ver dat vrijwillige slavernij moet mogen. Wat jij?
Ik volg Van Dun: vrijwillige slavernij "moet mogen" tot op het ogenblik dat de slaaf er plots geen zin meer in heeft. Vanaf dat ogenblik is het geen vrijwillige slavernij meer, maar gedwongen slavernij. Kortom, vrijwillige slavernij zou dan enkel neerkomen op vrijwilligerswerk: je doet het zolang je er zin in hebt, niet langer. Nu ja, ik ben geen filosoof, dus ik voel me nooit honderd procent op m'n gemak in dit soort discussies.
Citaat:
- En nu nog het belangrijkste: Duvel, bolleke of een Kriek?
Hm, alleszins geen kriek. Een bolleke is wel aangenaam, een Duvel ook. Het zou tussen die twee gaan, denk ik. Doe maar een bolleke dan.
Oud 16 maart 2008, 14:01   #42
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welk architectonisch pareltje heeft tot nu toe het meeste indruk op jou gemaakt...
a) ...in Vlaanderen?
b) ...in de rest van België?
c) ...in de rest van Europa?
d) ...in de rest van de wereld?
Ik heb de vreselijke gewoonte om namen van zulke dingen te vergeten.

In Vlaanderen vind ik bijvoorbeeld het gebouw van Groep T in Leuven zeer cool. Wat oudere architectuur betreft, is de St. Salvatorskathedraal in Brugge echt de max, waar. Ook een beetje omdat ik van Brugge ben, natuurlijk. Ik heb het wel voor gotische kathedralen en zo: de OLV in Antwerpen, St. Michiels en St. Goedele in Brussel, die kerk aan de Zavel in Brussel...
In de categorie "Ontzettend bombastisch" moet ik natuurlijk het Justitiepaleis in Brussel vermelden.

Ik was fameus onder de indruk van London en Parijs. Dat komt ook omdat ik nog niet veel andere plaatsen gezien heb, maar in die steden staat verdorie veel interessant materiaal. Ik zou graag eens de St. Pieters in Rome bezoeken en zo, dat ziet er ook de moeite uit. Of de Aya Sophia.

Internationaal: de piramides denk ik. Hoe ze mensen zo zot gekregen hebben om d�*t neer te poten, blijft me een raadsel.

Maar eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: de leukste architectuur vind ik in de strips van Schuiten en Peeters...
Oud 16 maart 2008, 14:03   #43
Dieterius
Staatssecretaris

Dieterius's schermafbeelding

Standaard

Naar welke muziek luister je zoal? (Mag gerust een uitgebreid antwoord zijn.
Oud 16 maart 2008, 14:14   #44
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Hoe is je intellectuele parcours tot nu toe verlopen? En welke tendensen ontwaar je heden ten dage? (Kwestie van dat ik wel eens weten wil hoe een intelligent iemand in een Rothbardinstituut terechtkomt )

Mag ik hieruit concluderen dat je anarchokapitalist bent? In welke mate denk je een anarcho-kapitalistische toestand dan gedurende je leven te zien totstandkomen? Is minarchisme niet op z'n minst realistischer?

En hoe is het gesteld met je talenkennis?
Om met dat laatste te beginnen: ik ben niet zo goed in Frans, ik kan geen woord Duits, ik kan me wel redelijk goed uitdrukken in het Engels en in het Nederlands. (Dat laatste kan banaal lijken, maar redelijk wat leeftijdsgenoten hebben daar blijkbaar moeite mee). Ik heb een passieve kennis van Latijn en klassiek-Grieks, maar daar ben je als economiestudent niet veel mee. Ik zou graag m'n Frans nog wat verbeteren, en ooit wil ik wel eens Duits, Spaans en Italiaans leren, maar dat is niet echt prioritair.

M'n "intellectuele parcours", pfoe, dat klinkt nogal hoogdravend om dat over jezelf te zeggen hé. Ik ben als vijftienjarige (daaromtrent?) ooit eens een foldertje van Vivant tegengekomen. Dat hele gedoe met basisinkomens leek me zo onrealistisch dat ik toch eens dat cijferwerk wilde zien. En ja, dan gooien ze met statistieken en wil je toch eens weten wat er achter de cijfers zit, en zo ben ik dus in economie gerold. In den beginne was dat nog allemaal zeer keynesiaans en zelfs marxistisch. (Mocht de zoekfunctie van Politics werken, zou je hier allicht nog rare berichten van mijn hand kunnen vinden...)

Het is eigenlijk op Politics en later op ChezPaulus dat ik in aanraking gekomen ben met liberale theorieën (dank u TomB, Dies, boer_bavo...) en dan ben ik me daar wat in gaan verdiepen. Op één of andere manier ben ik zo op www.mises.org verzeild geraakt. De theorie die Mises ontwikkeld heeft over de economische crisissen heeft een diepe indruk gemaakt op mij.

Intussen was ik niet meer zo wild over Vivant. Ik ben dan ooit eens in Gent 'n paar ex-Vivant-mensen tegengekomen die toevallig ook net Mises ontdekt hadden, en bon, intussen is dat een instituut geworden dus.

Ik ben een overtuigde principiële anarchokapitalist, ja. Er is volgens mij geen morele rechtvaardiging voor de heerschappij van sommigen over anderen, en de economische en andere motieven die worden aangevoerd zijn van bedenkelijke kwaliteit. Dat wil niet zeggen dat ik geloof dat we zomaar de stekker kunnen uittrekken en dat we dan in 'n walhalla terechtkomen: je kan de geschiedenis niet zomaar veranderen. Maar ik geloof wel dat ideeën de loop van de geschiedenis bepalen. Door verschillende valse motieven voor heerschappij te ontmaskeren (dat is vooral de "noodzaak-doctrine": wij moeten u onderdrukken in uw eigen belang) kunnen we toch een steentje bijdragen.

Momenteel ben ik me enorm aan het verdiepen (ja, nog altijd) in de Misesiaanse theorie van de economische crisis en daarmee verwant, het vraagstuk over het financiële systeem. (En dat zeg ik niet alleen om dit boek te promoten. ) Ik zou graag nog meer willen leren over financiële markten, andere theorieën over economische crisissen en economische groei... Dat boeit me echt enorm. Daarnaast wil ik ook meer weten over filosofie. Het interesseert me, maar ik mis de nodige bagage om iets zinnigs te kunnen zeggen daarover.
Oud 16 maart 2008, 14:20   #45
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
Naar welke muziek luister je zoal? (Mag gerust een uitgebreid antwoord zijn.
Dat gaat in vlagen. Momenteel ben ik weer in een klassiekemuziek-bui, omdat ik vorige week een uitvoering van het derde pianoconcerto van Rachmaninov heb gezien.

Rage Against The Machine, Tool, vroege Metallica, zwaarder materiaal (Chimaera/The Dying, Shredder enzovoort), Muse, Beatles, Violent Husbands, Nirvana, Queens of the Stone Age, The Hives... you name it.
Oud 16 maart 2008, 14:48   #46
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Dat laatste. Ik weet niet waarom mensen het als een S willen uitspreken. Je zegt toch ook niet "sosa sola" als je "coca cola" ziet staan?
... je zegt ook geen kitroenen tegen citroenen eh

Maak je veel gebruik van het openbaar vervoer?
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 14:50   #47
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoeveel keer neem je een douche/bad per week?
Oud 16 maart 2008, 14:51   #48
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk!

Niet dat ik hele dagen op café zit, maar ik ga wel graag iets drinken met vrienden en kennissen.

Fakbar Letteren
Welk heerlijk schuimend bier heeft de eer om voorbij uw lippen te mogen komen?
Oud 16 maart 2008, 14:53   #49
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Hoe vallen de cursussen Bedrijfsfinanciering mee?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 15:08   #50
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2012-2013: Master in Advanced Economics
Ziet er nog niet zo simpel uit

Zelf was ik ook nog hier aan het kijken, maar dat ziet er helaas iets te wiskundig uit.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 15:33   #51
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Strafrecht zou moeten bestaan in het vergoeden van de schade die de dader zijn slachtoffer bezorgd heeft.
Elk misdrijf dat ik pleeg kan ik dus als het ware afkopen?

Als ik een vaas steel en een maand later in dezelfde staat terugbreng, zonder dat de eigenaar de diefstal heeft opgemerkt, hoef ik niet gestraft te worden?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 15:41   #52
Percalion

Standaard

Citaat:
Elk misdrijf dat ik pleeg kan ik dus als het ware afkopen?
... van het slachtoffer. Als iemand het best oké vindt dat je hem een bloedneus slaat, zolang je maar 100 euro betaalt en de medische kosten vergoedt, hey, wie ben ik dan om je tegen te houden?
Citaat:
Als ik een vaas steel en een maand later in dezelfde staat terugbreng, zonder dat de eigenaar de diefstal heeft opgemerkt, hoef ik niet gestraft te worden?
De schade voor de eigenaar is niet gewoon het gemis van zijn vaas. Als je in zijn domein binnentreedt, zal je uiteraard ook morele schadevergoeding enz. mogen betalen.
Oud 16 maart 2008, 15:42   #53
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Maak je veel gebruik van het openbaar vervoer?
Trein, ja. Bus, zelden.
Oud 16 maart 2008, 15:42   #54
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Hoe vallen de cursussen Bedrijfsfinanciering mee?
Super! Ik zit al bijna aan het einde van het eerste boekdeel.
Oud 16 maart 2008, 15:42   #55
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Welk heerlijk schuimend bier heeft de eer om voorbij uw lippen te mogen komen?
Leffe!
Oud 16 maart 2008, 15:49   #56
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
... van het slachtoffer. Als iemand het best oké vindt dat je hem een bloedneus slaat, zolang je maar 100 euro betaalt en de medische kosten vergoedt, hey, wie ben ik dan om je tegen te houden?
Gewoonlijk wordt daarover niet op voorhand onderhandeld... Stelt dat geen probleem?

Citaat:
De schade voor de eigenaar is niet gewoon het gemis van zijn vaas. Als je in zijn domein binnentreedt, zal je uiteraard ook morele schadevergoeding enz. mogen betalen.
Morele schadevergoeding? Ter ere van wiens en welke moraal?

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 16 maart 2008 om 15:50.
Oud 16 maart 2008, 16:21   #57
Percalion

Standaard

Citaat:
Gewoonlijk wordt daarover niet op voorhand onderhandeld... Stelt dat geen probleem?
Dat zijn praktische kwesties, hé. Allicht zal 'n neutrale derde onderhandelen over die schadevergoeding. Het gaat mij om het principe: in het huidig systeem word je gestraft omdat je de spelregels van de staat overtreedt. Eventueel kan de staat dan ook nog toestaan dat het slachtoffer schadevergoeding krijgt, maar in alle geval heeft de staat voorrang en is de schadevergoeding een bijzaak. Dat klopt niet.
Citaat:
Morele schadevergoeding? Ter ere van wiens en welke moraal?
Van het slachtoffer uiteraard. Je moet maar geen vazen stelen hé.
Oud 16 maart 2008, 16:25   #58
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar als je écht iets nuttigs wil doen met je geld: hierzo!
loopt het een beetje?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2008, 16:29   #59
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
loopt het een beetje?
Niet zo vlot als we gehoopt hadden; maar we zijn natuurlijk nog niet lang bezig, dus ergens is het wel begrijpelijk dat mensen niet meteen de portefeuille openen. Maar we raken er wel, denk ik.
Oud 16 maart 2008, 16:33   #60
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Dat zijn praktische kwesties, hé. Allicht zal 'n neutrale derde onderhandelen over die schadevergoeding. Het gaat mij om het principe: in het huidig systeem word je gestraft omdat je de spelregels van de staat overtreedt. Eventueel kan de staat dan ook nog toestaan dat het slachtoffer schadevergoeding krijgt, maar in alle geval heeft de staat voorrang en is de schadevergoeding een bijzaak. Dat klopt niet.
Als ik niet wens aangeraakt te worden door een vrouw (mijn eigen spelregel), en een of ander vrouwmens raakt mij aan, mag ik dan schadevergoeding eisen?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be