![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil in de eerste plaats binnen die verachtelijke staat mijn gram halen, t.t.z. de arrogante Franstalige elite èn hun Vlaamse slippendragers op de knieën krijgen. De niet-arrogante Franstaligen (en die bestaan òòk) hebben mij niets misdaan, en ik vind het niet nodig dat zij méé moeten boeten voor het stelletje blaaskaken en hansworsten (waaronder - helaas - ook hele horden Vlamingen) die dit land nu al zo lang zo goed als ongestraft mogen mismeesteren. 60% van de bevolking is de meerderheid, en die meerderheid MOET erkend geraken. Indien dat niet gebeurt, vrees ik het ergste voor het onafhankelijke Vlaanderen waarvan zovelen dromen. Ik ben er van overtuigd dat het kan, maar ik maak me geen illusies: het zal zeker niet gemakkelijk worden. Dat hoeft echter geen obstakel te vormen. Rome is niet alleen niet op één dag gebouwd, het is ook niet op één dag vernietigd geworden, nietwaar. Vriendelijke groeten, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer de modale Vlaming er in slaagt zijn slavenmentaliteit te overwinnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vond het een goeie reportage,
Wat mij wel opviel is dat de "cliché's" over Walen hier zo naar voren kwamen, de werkloosheid, Walen die de meerderheid van de Vlamingen niet willen erkennen,...dat maakte mij eigenlijk op sommige momenten zelf kwaad...
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zitten hier op 't forum toch wel enkele mensen die de kolonialisten van Laeken en hun lakeien maar al te goed begrijpen. Ik beweer niet dat ik tot die groep goede verstaanders behoor, verre van zelfs: ik begin het ook nog maar te leren. Maar zonder hùn hulp zou ik wellicht nog steeds met oogkleppen op rondlopen. Nu zie ik toch al een klein beetje beter wat hier aan de hand is. "Divide et impera", dat blijkt dus nog steeds te functioneren, hé.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In Noord-Frankrijk kan men West-Vlaams of Nederlands in de school volgen. De meesten
zouden het West-Vlaams verkiezen, er zijn nog 80.000 Westvlaams sprekers in het Dept. du Nord.. Ik zag vannacht een programma over Chinese etnische minderheden, die hebben allemaal hun soort Bokrijk en leren allemaal vlijtig de taal van de meerderheid nl. de Han-chinezen het Mandarijn. Zou het nog 50 jaar duren vooraleer Europa een staat is met één overheersende taal nl. het Engels en allerlei kleine tot zeer kleine culturele minderheden .. waar men toeristen rondleidt om het plaatselijke klompenmaken, korfballen en allerhande etnische tradities te komen bewonderen ? Snuggere buitenlanders merken reeds op dat Vlamingen en Walen bij voorkeur met elkaar ..in het Engels converseren. Overigens is Zwitserland helemaal geen voorbeeld : ook daar is een carrière in de "haute finance" slechts mogelijk voor Engelstaligen (al dan niet als "native speaker"). Sedert de Franse Revolutie en de aanhechting van de 9 Zuid-Nederlandse ex. Oostenrijkse Nederlanden bij Frankrijk heerst hier een Franstalige Elite. Maar deze heeft nooit aan de hogere echelons in het bedrijfsleven de verplichting opgelegd om vanaf de geboort franstalig te zijn. De Engelstalige multinationals doen dit wel : op die manier wordt een niet-engelstalige van geboorte op ontoelaatbare wijze gediscrimineerd. De franstalige elite in Vlaanderen verloor haar maatschappelijk toonaangevende rol in Vlaanderen op het einde van de jaren '50. Recent stelde men overigens vast dat er een meerderheid van Chief executive Officers, Kapitalisten in België gfewoon "Vlamingen" zijn of toch "Nederlandstaligen" ... de tijd dat in België de Vlamingen door franstaligen geregeerd werden is definitief voorbij. Ideologisch zijn Vlaanderen en Wallonië verschillend ! Och ja : de kaart van de USA al eens bekeken naar aanleiding van de verkiezingsuitslagen ? Of van eender welke staat ? In geen enkel deelstaat, provincie, kiesdisctrict weespiegelt de verkiezingsuitslag het "staatsgemiddelde".. Ook in de "bijna-staa&t Europa" zijn er politieke verschillen tussen staten en hun onderverdelingen. Ik vraag me trouwens af of de verschillen tussen Groen ! en Ecolo, Ps en SPa niet eerder een verrijking dan wel een verarming zijn. Politieke geschiedenis is zeer dikwijls gewoon een keten van noodzakelijke gebeurtenissen, die men niet kan ontwijken, hoogstens een beetje bijsturen. De recente geschiedenis ivm met de economische "Atlantische" krisis wijst er op dat waar men kon geloven in een meer "etnische-taalculturele" opdeling van de EU in meer onafhankelijke staten, dit niet staat te gebeuren. De uitdagingen van de BRIC staten zullen er in tegendeel voor zorgen dat er meer ipv minder EU eenheid zal komen. In dit perspectief is het cruciaal dat etnische minderheden zich goed in hun vel voelen in hun respectieve staten en zelfs een voortrekkersrol zullen spelen in het tot stand komen van een meer eengemaakt Europa. De paradox dat de Nederlandstaligen een meerderheid vormen binnen een staat en zich blijven gedragen als een minderheid is iets wat we zelf zullen moeten remediëren.
![]() |
#47 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uit het voorgaande moest om ook blijken dat :
dank zij het bestaan van een belgische staat er vele franstaligen Nederlands leren en omgekeerd ook vele nederlandstaligen Frans leren, wat de taaldiversiteit in ons continent nog maar eens veilig stelt. Door elkaar "af te katten" gedragen we ons als 2 honden die vechten om een been en de derde (de engelse bulldog) loopt ermee heen...
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 21 november 2008 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vond het zeer aangenaam dit programma te bekijken.
Echt, vaak kon ik mijn lachen niet inhouden. Goed gemaakt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nog iets, dat ik me zelfs niet eens hoef te herinneren, want ik heb het boek hier bij de hand: Een uitgave uit 2001 van het stadsplan door "cartographie De Rouck/De Rouck cartographie" van "Le grand Bruxelles/groot Brussel" - 82 communes/gemeenten (!) De straatnamen van de gemeenten op Vlaams grondgebied: allemaal netjes in het Nederlands (zelfs in de faciliteitengemeenten), die van de gemeenten op Waals grondgebied netjes in het Frans. De straatnamen van de 19 gemeenten: alleen als er plaats genoeg is in de twee talen. Voor de rest: zo goed als alles in het Frans !!! Zelfs op de uitvergroting van het centrum : Palais d'Egmont, Poste Centre Administratif, Tour du Midi, Sénat, Chambre d. Représ. , Palais des Beaux Arts, Musée d'Art Moderne, Musée d'Art Ancien, Hotel de Ville, Théatre d. l. Monnaie, ... En dan (wel grappig, die) : Vlamse Econ. Hogesch. Ja, ja, "région bilingue" . Noblesse oblige, ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 21 november 2008 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die waren inderdaad om je te bescheuren.
Of eigenlijk toch niet: hier past eerder medelijden en plaatsvervangende schaamte: arme arme meiskes. Of wat ze wellicht beter zullen begrijpen: pauv' connes.
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat was toch wel triest, ik hoop dat het niet representatief is.
![]() |
#54 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook niet bepaald een 'happy house' !! Het ergste is dat die jongere en minder jonge 'sufkoppen' door de politici volkomen in de steek worden gelaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uit de cursistenaantallen blijkt dat meer Frans-Vlamingen de cursussen AN volgen (georganiseerd door respectievelijk het Komitee voor Frans-Vlaanderen, de Universiteit van Rijsel en het Huis van het Nederlands), dan de lessen West-Vlaams (door het Reuzekoor uit Duinkerke en enkele enkelingen). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 22 november 2008 om 09:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Complimenten trouwens voor Prem, hij moet de politiek ingaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het begint voor mij hoe langer hoe meer duidelijk te worden dat België een identiteitscrisis heeft. Het ziet zich nog STEEDS in eerste instantie als franstalig land met, oh ja, een grote groep fransonmachtigen.
|
![]() |
![]() |