Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 14:39   #41
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de meeste gevallen heeft de Turkse bakker niet zo uitgebreid geïnvesteerd in een winkelinfrastructuur als een Vlaamse/Belgische. De meesten onder ons kiezen nu eenmaal voor een bakkerij die er mooi uitziet, en niet eentje die lijkt op een oude, betegelde opslagplaats. Veel allochtonen zien dat niet als een probleem. Vergelijk maar eens een groentewinkel door een Belg uitgebaat en die van een allochtoon. Dit is een van de redenen waarom de grote discountsupermarkten bijzonder sober en repetitief ingericht: het drukt de kosten.
Vergis je niet: de Turkse bakker waar ik af en toe brood ga halen, oogt heel modern. Hij heeft zelfs tafeltjes gezet waar klanten een kopje koffie en een gebakje kunnen bestellen
Skoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 02:07   #42
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik verdien - netto - minder dan 7.5 euro per uur; tenzij je dat een hoog loon vindt, stel ik voor dat je tegen anderen begint te melken.
Wij kopen overigens in Aldi, dat bespaart makkelijk 30% - als het al niet meer is. Maar goed: Duveltje koopt in GB. *knip*

Geknipt op vraag van de geviseerde.
Het eigen merk van de Colruyt is vaak goedkoper dan Aldi.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 02:17   #43
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat we aan de vooravond staan van een prijzenoorlog. In Nederland is er al jaren een daadwerkelijke concurrentieslag aan de gang tussen de grote supermarkten. De klant profiteert daar van. In België gebeurt zoiets niet. De prijsdalingen die een bepaalde supermarkt nu heeft aangekondigd, zijn te klein daarvoor. Andere supermarkten zullen gewoon volgen. De verschillen zijn niet substantieel.

Trouwens, voor goedkoop brood kun je al veel langer terecht bij Aldi en Lidl.
Je hebt gelijk denk ik. Wat betreft het eerste halfjaar toch. Maar moest onze economie blijven zoals nu, vermoed ik dat de prijs van heel veel - met name luxe- artikelen naar beneden zal worden bijgesteld. Winkeliers zullen er dan veel voor over hebben om nog eens een klant te overhalen zijn geld bij hem te spenderen.
Maar ik denk ook niet dat de prijs van een brood direct zal worden verlaagd gezien het een basisgoed blijft. Liggen die prijzen in België ook niet binnen wettelijke normen?
Het kan wel via de deflatie-omweg gebeuren.

Citaat:
In de meeste gevallen heeft de Turkse bakker niet zo uitgebreid geïnvesteerd in een winkelinfrastructuur als een Vlaamse/Belgische. De meesten onder ons kiezen nu eenmaal voor een bakkerij die er mooi uitziet, en niet eentje die lijkt op een oude, betegelde opslagplaats. Veel allochtonen zien dat niet als een probleem. Vergelijk maar eens een groentewinkel door een Belg uitgebaat en die van een allochtoon. Dit is een van de redenen waarom de grote discountsupermarkten bijzonder sober en repetitief ingericht: het drukt de kosten.
Ik denk dat dit stereotype niet meer zo van toepassing is. Ik ken enkele bakkers-/slagers-/...- winkels waarvan je qua infrastructuur nauwelijks merkt dat het bakkers zijn. (Sommige daarvan lokken opvallend veel cliënteel, mogelijk door het meer authentieke karakter.)
Daarentegen zijn er winkeltjes uitgebaat door allochtonen met een heel nette en hygiënische aanpak.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 00:36   #44
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Je hebt gelijk denk ik. Wat betreft het eerste halfjaar toch. Maar moest onze economie blijven zoals nu, vermoed ik dat de prijs van heel veel - met name luxe- artikelen naar beneden zal worden bijgesteld. Winkeliers zullen er dan veel voor over hebben om nog eens een klant te overhalen zijn geld bij hem te spenderen.
Maar ik denk ook niet dat de prijs van een brood direct zal worden verlaagd gezien het een basisgoed blijft. Liggen die prijzen in België ook niet binnen wettelijke normen?
Het kan wel via de deflatie-omweg gebeuren.
Uiteraard ! Kan dit zelf bevestigen: heb zojuist een vliegtuigticket naar Noord-Amerika voor 300 euro heen en terug all inn kunnen boeken (dit voor mijn werk). Vorig jaar was dit voor hetzelfde traject bij dezelfde maatschappij nog 470 euro !

Maar hierbij uiteraard de bedenking, een vierde wereld gezin of een 'kleinverdiener' heeft er meer nood bij dat een brood in prijs verlaagt dan een vliegtuigticket naar pakweg Tokio of een fles champagne. Dus indien de basisproducten niet in prijs dalen, zal de armoedekloof zeker behouden blijven en zelfs nog uitdiepen. De 'armen' kunnen zich maximaal hetzelfde permitteren en de 'rijkeren' kunnen zich (opnieuw ?) meer luxe veroorloven.

Laatst gewijzigd door freespirit : 12 januari 2009 om 00:36.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be