Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: wie gelooft alles nog van wat ze zeggen ?
ja 13 27,08%
nee 35 72,92%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 april 2004, 18:49   #41
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Zie het zo.

De regering zegt: ik kort de schulden af met x.
Wel, nu heb ik x voor de pensioenen.

Dit is toch waanzin. Je bouwt geen schulden af door te zeggen dat je morgen opnieuw het zelfde bedrag zal lenen om bv. de pensioenen te betalen.
Dan bouw je niets af.

En dat is de huidige toestand. Er is niets afgebouwd. Er is een spelletje gespeeld.

De problemen worden voor ons uit geschoven. Meer niet.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 18:59   #42
sloore
Vreemdeling

Standaard

gans die regering zijn loozers, dat is nu wel duidelijk na de reacties.
Ik weet wat te doen op 13 juni.
sloore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 19:04   #43
Eric Verhulst
Schepen

Eric Verhulst's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat dit minder evident is op 13 Juni. Die die nu in de oppositie zitten zijn niet beter en zelfs diegenen die toendertijd de perverse toestand die we nu hebben grotendeels veroorzaakt hebben. Het enig alternatief is ofwel blanco of een nieuwe stem aan het woord laten.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 19:13   #44
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
Ik denk dat dit minder evident is op 13 Juni. Die die nu in de oppositie zitten zijn niet beter en zelfs diegenen die toendertijd de perverse toestand die we nu hebben grotendeels veroorzaakt hebben. Het enig alternatief is ofwel blanco of een nieuwe stem aan het woord laten.
100% akkoord. Alle regeringen, van welke signatuur ook, hebben die spelletjes gespeeld.

Op 13 juni moeten we strategisch stemmen. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken. Waar liggen de prioriteiten? Welke partij heeft het beste uitgangspunt voor mijn prioriteit?
Oud 13 april 2004, 19:18   #45
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Zie het zo.

Dit is toch waanzin. Je bouwt geen schulden af door te zeggen dat je morgen opnieuw het zelfde bedrag zal lenen om bv. de pensioenen te betalen.
Dan bouw je niets af.

En dat is de huidige toestand. Er is niets afgebouwd. Er is een spelletje gespeeld.

Zo mag je het niet zien, want zo is het niet.

Het is eerder:
Ik heb schuld x, mijn inkomen is y, ik heb z voor de pensioenen, a is de groei.

Ik betaal z af, mijn schuld word x-zmorgen is mijn inkomen y+a, en weegt de nieuwe lening z minder zwaar op het totaal.

Dit scenario gaat op zolang mijn overheidsbudget met minder als a groeit, en de rente constant is.

Vele mensen schijnen hier blijkbaar ook niet in te zien dat staatsschuld niet noodzakelijk iets slechts is.
Oud 13 april 2004, 19:22   #46
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
1) Ten eerste doet het er weinig toe wat men bij het ratio neemt en wat niet, zolang men consequent is in de berekening van het debt/GNP ratio. Mi. wordt dat nog steeds op dezelfde manier gedaan. (Note: Dat heeft totaal niets met de begroting te maken)
Wel is het zo dat Paars duidelijk allerhande manipulaties doet terwijl er geen enkele onafhankelijke controle is, en dan komen ze beweren "De Begroting is voor het 5e jaar op rij in evenwicht".

De lijken zullen weer na de verkiezingen uit de kast vallen. Zoals in mei jl. voor de verkiezingen: "belastingen verlagen", onmiddellijk na de verkiezingen gingen een aantal aanslagvoeten omhoog.

Citaat:
2) Zelfs moest de schuld verdriedubbelen en het GDP gelijk blijven, is dat nog steeds geen indicatie van een probleem. Het zou slechts een probleem zijn moest de schuld verdriedubbelen en er geen activa voor verkregen worden. De weelde van de natie hangt af van haar totale bezittingen. Ik kan dat hier allemaal uitleggen, maar het staat heel simpel uitgelegd op de volgende website: http://www.neosophist.com/natdfram.htm
Activa ? Waar staat er gedefinieerd wat dat nieuwe toverwoord betekent ? En wat zijn de overeenkomstige ratio's voor Belgie, en zijn buurlanden ?

Mist dus, alleen nuttig om het Paars geklungel achter weg te steken.

Citaat:
3) De boekhoudkundige bokkesprongen die de regering maakt om het budget in evenwicht te brengen, zijn practisch inconsequent tov de totale staatsschuld. Dit wil niet zeggen dat boekhoudkundige luchtkastelen niet moeten aangeklaagd worden, het wil gewoon zeggen dat ze, op misschien het zilverfonds na, practisch geen lange termijnsinvloed hebben.
Ah, het kan dus geen kwaad ? Dus de overheid kan boekhoudkundig doen wat ze wil, het speelt toch geen rol. Wauw.
Oud 13 april 2004, 19:22   #47
Gargamel
Banneling

Standaard

Zeker,iedereen die schulden heeft slaapt beter,heeft een goed sexueel leven,kan zich meer permitteren dan een ander,eet in 5 sterrenrestaurants.In feite is een rijk man een sukkelaar,die slaapt er niet van,de rekening is steeds te hoog...daarom hebben ze natuurlijk een visakaart om dat af te wimpelen op die gelukkige schuldhebbers,je moet je soms afvragen of die Belgen het niet expres doen van die rijken zo te pesten met al hun schuldenhebberij...
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2004, 19:31   #48
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Zie het zo.

Dan bouw je niets af.

Zo mag je het niet zien, want zo is het niet.

Het is eerder:
Ik heb schuld x, mijn inkomen is y, ik heb z voor de pensioenen, a is de groei.

Ik betaal z af, mijn schuld word x-zmorgen is mijn inkomen y+a, en weegt de nieuwe lening z minder zwaar op het totaal.

Dit scenario gaat op zolang mijn overheidsbudget met minder als a groeit, en de rente constant is.

Vele mensen schijnen hier blijkbaar ook niet in te zien dat staatsschuld niet noodzakelijk iets slechts is.
Hier leg ik me bij neer.
Je bent een verstandig man.
Oud 13 april 2004, 19:42   #49
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Het is inderdaad niet allemaal zo zwart/wit, maar een land is als een grote holding. Welke aandelen zijn het meest waard na consolidatie (sinds Bazel II een must) ?

(neem aan dat de cashflow overal ietjes positief is):

Holding A : schuldgraad 100 % (tov. omzet) en groeit aan 1 %
Holding B : schuldgraad 50 % en groeit aan 1 %
Holding C : schuldgraad 110 % maar groeit aan 30 %

Er zijn nog natuurlijk andere variabelen (zoals bruto winstmarge, dus een meeting vam de overhead). Mogelijk scenario voor Belgie :

Holding D : schuldgraad 100 %, negatieve groei BNP van 3 %, krimpende brutomarge (van 30 % naar 35 %).

Als daarbij de depreciatie van de infrastructuur (activa) gerekend wordt (wegen onvoldoende onderhouden, R&D naar beneden, onderwijs levert te weinig ingenieurs, gerecht is hopeloos verouderd, ...) omdat er onvoldoende economische groei is, dan denk ik niet dat het er zo goed uitziet, ook al is schuldvorming een van de geschikte manieren om in de toekomst te investeren. Er is evenwel ook het principe van de 'goede pater familias'.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Oud 14 april 2004, 07:56   #50
kangoo
Partijlid

Standaard

Faillissementen van de dag (14/04/2004)
Aantal vandaag: 67

De begroting is in evenwicht, maar de ondernemingen smelten als sneeuw, ofwel failliet ofwel weg naar het buitenland.
kangoo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 08:50   #51
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Wel is het zo dat Paars duidelijk allerhande manipulaties doet terwijl er geen enkele onafhankelijke controle is, en dan komen ze beweren "De Begroting is voor het 5e jaar op rij in evenwicht".
De EU controleert de begroting van elke EU land. De EU moest zelfs zijn akoord geven opdat belgie het belgacom pensioen fonds mocht gebruiken.

Er is dus wel degelijk een onafhankelijke controle.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2004, 09:23   #52
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
De EU moest zelfs zijn akoord geven opdat belgie het belgacom pensioen fonds mocht gebruiken.
Na maandenlang getouwtrek en gelobby. Heeeel geloofwaardig.
Oud 14 april 2004, 09:33   #53
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Citaat:
Faillissementen van de dag (14/04/2004)
Aantal vandaag: 67
Vandaag gelezen in De Tijd :

- Vlaams-Brabantse witloofsector sinds 1985 gehalveerd.
De prijs op de veilingen ligt 40 tot 50 % beneden de kostrpijs. ... De witloofsector is zeer arbeidsintensief...
Commentaar : de loonkosten doen de sector de nek om, zelfs al werken hier meestal de familieleden 'gratis' mee.
- DuPont schrapt 63 jobs in Belgie.
Commentaar : waarschijnlijnk niet nodig indien de loonbelasting op ploegenarbeid drastisch naar beneden gaat. terwijl de vakbonden pleiten voor brugpensioen.
- Vlaanderen rukt op als kenniseconomie.
Commentaar : dubiueze titel. In het artikel staat Vlaanderen op de 90ste plaats. Bangalore op de 125ste. Eerste 10 plaatsen liggen allemaal in de US.

Hoe zit het hier eigenlijk met de terugbetaalcapaciteit van de overheidsschuld ? Met een diensten economie gaan we het niet redden, want diensten worden geleverd aan productiebedrijven.
Oud 14 april 2004, 10:03   #54
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Na maandenlang getouwtrek en gelobby. Heeeel geloofwaardig.
Helemaal niet .

feit is en blijft het budget word gecontroleerd door een instantie buiten de belgische overheid.
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 16:45   #55
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sloore
Verhofstadt kwam vorige week vertellen dat ze goed bezig zijn. de staatsschuld is sinds 20 jaar nooit beter geweest. Nl minder dan 100 % van het BNP.
Dit is goed nieuws. Laat ons vooral niet vergeten onder welk bewind de staatsschuld explodeerde
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 16:47   #56
eliohater
Burger

Standaard

Lees de trends van donderdag ne keer en ge zult zien dat ze het momenteel OERslecht doen.
eliohater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 16:59   #57
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eliohater
Lees de trends van donderdag ne keer en ge zult zien dat ze het momenteel OERslecht doen.
Rekening houdend met de globale economische wind doet België het verre van slecht, beter dan gemiddeld zelfs. Beter dan alle ons omringende landen, en stukken beter dan wat voor sommigen alhier als het beloofde land aangenomen wordt.

Dit is zonder meer een pluim voor onze regering.
Nr.10 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 17:05   #58
eliohater
Burger

Standaard

Waarom we het goed doen??
OMDAT ZE DE PUT DICHTEN MET EENMALIGE OPERATIES
zegt Belgacom u iets en daarvoor de verkoop van overheidsgebouwen.
Die oplapping is (nog) niet aan de gang in onze buurlanden.
De overheidskosten zijn nog nooit zo hoog geweest. Lange termijn visie zeker als je weet dat de vergrijzing eraan komt.
Gezien de enorme staatsschuld die er al was, is het helemaal niet opportuun om zo met ons geld te verkwisten (ja waar is het eigenlijk naar toe) ???

een klein beetje gezond verstand volstaat om dit in te zien
eliohater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2004, 17:31   #59
sloore
Vreemdeling

Standaard

Juist. Alles wordt weggecammoufleerd met eenmalige operaties. Belgacom, verkoop van gebouwen, het privatiseren van alles (weldra nog de post,....)
Geloof moest je de rekening nu opmaken ons loon kan in september niet mee ruitbettald worden omdat het geld op is. (voor zij die voor de overheid werken). alles wordt vooruitgeschoven en of uitgesteld.
sloore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be