![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ah, je bedoelt misschien Unizo... Unizo pist in de nek van de kleine zelfstandigen, en is de vertegenwoordiger van de wannabee-grote bedrijven. De vertegenwoordigers van de gefrustreerde KMO's die bij de groten willen horen. Als 'kleine zelfstandige' heb ik niets te winnen bij een liberalisering van de post. Een degelijk loon en goede arbeidsomstandigheden voor mijn postbode, is mijn beste garantie voor goede postbedeling. Als Unizo zich keert tegen de staking van de postbodes, dan keert zij zich ook tegen ook tegen de kleine zelfstandigen die er net alles bij te winnen hebben dat hun postbodes waardig werk hebben.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() een recht daar IS reeds voor gestreden, en is een verworvenheid. Het staken zonder direct gewapenderhand op straat gezet te worden, is voor u mss niet aantrekkelijk maar voor vele arbeiders wel.
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 5 maart 2009 om 16:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigen arbeidersvolk eerst. Weg met de werklozen! (Wie staakt moet overigens niet meer gewapenderhand op straat gezet worden. Iemand die staakt, is per definitie niet op zijn job of, indien hij op de fysieke locatie is, zijn baan niet aan het uit oefenen.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 5 maart 2009 om 16:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En ik wil dat behouden.. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 5 maart 2009 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als de Post zonodig onwerkbare werkvoorwaarden wil opleggen, dan is chaos en staking niet meer dan het logische gevolg daarvan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik begrijp vooral dat je geen zak geeft om de werklozen en hun kansen om uit de werkloosheid te kruipen. Proficiat, 'socia(a)l(e)(ist)'.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel opmerkend dat het alweer over iets anders moet gaan; terwijl er hier zedig gezwegen (moet?) word(t)(en) over de negatieve effecten van dat stakingsrecht, op zij die niét de macht hebben om dat wapen te gebruiken. Jeweetwel: de grote massa aan mensen die de werkloosheid en de afhankelijkheid in gejaagd worden door het minimumloon. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz Laatst gewijzigd door guerin : 6 maart 2009 om 07:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar voor een naïef studentje dat nog geen ervaring heeft met het echte leven zal dat waarschijnlijk moeilijk uit te leggen zijn. Liberalen zouden eens een jaar werkloos moeten zijn zonder sociale zekerheid. Dan zouden we pas lachen. ![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Game...set...match...
![]() |
![]() |
#52 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt wel gelijk dat als alle liberalen in België - en dan interpreteer ik die term even ruim - een jaar lang, zonder sociale zekerheid, werkloos zouden zijn, er wel problemen zullen zijn. Ik vraag me echter wel af in een markt zonder sociale zekerheid en uitgebreide arbeidswetgeving omtrend minimumlonen en dergelijke hoe het mogelijk zou zijn dat die mensen geen werk zouden kunnen vinden; maar goed. Maar daar zit net het hele punt. Er zjn verdraaid goede redenen om te stellen dat de sociale zekerheid, gecombineerd met de arbeidswetgeving, juist enorm veel werkloosheid en armoede creërt. Heb je daar ooit al bij stil gestaan? Ken je die argumenten feitelijk wel? Overigens; los van de merites of problemen van de sociale zekerheid, gaat het hier over 1 bepaald aspect van de arbeidswetgeving, het 'stakingsrecht' en de gevolgen die daaruit voorkomen. Het is perfect mogelijk - en ooit was ik dat overigens - om voorstander te zijn van een sociale zekerheid, zonder te moeten hervallen in de 'noodzaak' van het stakingsrecht. Je zou nog kunnen zeggen dat de sociale zekerheid als geheel wel enkele goede dingen doet - sommige mensen die niks kunnen worden inderdaad geholpen - maar dat kan je niet zeggen van het stakingsrecht en het daaraan gekoppelde opdrijven van minimumlonen en onderuit halen van het prijsmechanisme. Citaat:
Het zou me overigens inderdaad verbazen dat jij veel nadelen zult gehad hebben aan het stakingen. Stakingen - en daaraan gekoppeld het opdrijven van het minimumloon - treft zij die niet in staat zijn een baan te zoeken, i.e. de minst capabelen, zijnde allochtonen, jongeren, ouderen, etc. Een ongeveer 30 jarige blanke man zal daar inderdaad niet al te veel last van hebben, ja. Toch wel leuk dat je voor eigen winkel eerst pleit. Er zijn maar weinig wetten in Belgie die zo ongelooflijk asociaal zijn als het minimumloon. Ofwel schaf je het systeem van concurrentie en private eigendom in de productiemiddelen integraal af - wat jij maar al te graag zou willen, dat weet ik wel - ofwel schaf je het minimumloon af. Een minimumloon in het systeem van private eigendom in de productiemiddelen, concurrentie enzo - ook al is het een gemengde economie met uitgebreide sociale zekerheid - is compleet asociaal en desastreus voor een grote laag van de bevolking: de onderste laag die het bij wet verboden wordt om te werken aan een loon dat hun capaciteiten zou rechtvaardigen. Vermits dat hen verboden wordt, zullen ze ook geen baan vinden. Het gevolg is werkloosheid en dan wel structurele werkloosheid, want waar zouden ze anders ervaring opdoen? Proficiat: dat heb je bereikt met je stakingsacties. Blij?
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de rest ben jij wel de laatste om uitleg te eisen, je slaagt er zelf nooit in je liberale fabeltjes te verklaren. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() echt man, van economie heb je geen kaas gegeten hoor. Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik moet op bepaalde punten wel met adrian akkoord gaan. Een vakbond is een werknemersorganisatie en bestaat dus ook werknemers. Niet-werknemers zoals werkgevers of werklozen horen daar niet bij. Zo een organisatie zet zijn eigen belangen af tegen de belangen van andere organisaties. Zo streeft een vakbond bijvoorbeeld naar hoger loon. Dit gaat niet alleen ten koste van de werkgevers, maar ook ten koste van de werklozen. Een werkloze wint niets wanneer werknemers hogere lonen krijgen, hij is immers geen werknemer, zijn loon verandert niet. Wat wel verandert voor de werkloze is de kans om een nieuwe job te vinden. Als lonen hoger zijn heeft een werkloze een hogere kans om werkloos te blijven. Een werkgever zal rapper een werknemer aannemen aan een lager loon (dwz een loon waarbij hij de werknemer beter kan uitbuiten). Moet de werkgever een toekomstige werknemer een loon geven waartegen hij hem amper kan uitbuiten, dan zal hij minder geneigd zijn de werknemer aan te nemen.
Zoals de werknemer ijvert voor dingen die tegen de belangen van de werklozen zijn, zo ijvert de werkloze voor dingen die tegen de belangen van de werknemer zijn. Een werkloze wil bijvoorbeeld hogere uitkeringen. Uitkeringen moeten betaald worden van de lonen van de werknemer. De werknemer verliest, ten koste van de werkloze. De arbeidersklasse is geen homogene groep met dezelfde belangen, maar bestaat uit verschillende deelgroepen met tegengestelde belangen. Natuurlijk zijn sommige belangen van de deelgroepen overlappend, maar dat is zeker niet altijd zo. Er is niet alleen een strijd tussen klassen, maar er is ook een interne klassenstrijd. Daarom vind ik dat het moeilijk is om als marxist altijd één deelgroep (zoals de vakbonden) van de arbeidersklasse te steunen. Een echte marxist kijkt niet alleen naar de belangen van één deelgroep maar hij kijkt naar de belangen van de gehele arbeidersklasse. Ik vind het daarom moeilijk om voorstander te zijn van iedere staking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij begint doorgaans over hoe asociaal iets is of over private milities enzo. Citaat:
Je kan natuurlijk vinden dat mensen verplichten om werkloos te zijn, 'sociaal' noemen. Ik ga daar echter niet mee akkoord. Het minimumloon is iets dat gedefinieerd wordt door zijn gehoopte resultaten - 'iedereen een goed en leefbaar minimumloon' - niet door het mechanisme. Als je echter het mechanisme daarvan blootlegt, dan zie je dat het niets anders is dan een verbod voor mensen om te werken onder een bepaald loon. Vermits de keuze - helaas - voor velen niet is 'een hoog loon' of een 'laag loon' maar 'geen loon' of 'laag loon' en vermits dat een minimumloon voor die categorie de keuze 'laag loon' onmogelijk heeft gemaakt, is het enige alternatief 'geen loon'. Ik deel niet de kritiek dat mensen, die heel hun leven werkloos zijn, per se 'lui' zijn. Immers: het is perfect mogelijk - en is waarschijnlijk zo - dat heel veel mensen gewoon verplicht werkloos worden gehouden door het minimumloon. Verder wil ik er wel even opwerpen dat je wel redelijk oneerlijk bent in je assertaties dat ik iets niet uitleg. [quote] en uiteraard zeg je wéér niet waarom dat dan wel zou zijn. [quote] Heb ik immers wel gedaan: de onderste laag die het bij wet verboden wordt om te werken aan een loon dat hun capaciteiten zou rechtvaardigen. Je gaat daar natuurlijk niet mee akkoord - je verkiest het om economische wetenschap te ontkennen, eerder dan te weerleggen - maar da tis uw zaak, natuurlijk. Het is spijtig dat het gevolg van minimumlonen grotere werkloosheid is. Maar 'k zie het nu niet in van dat te ontkennen, sorry.
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondanks het feit dat je toch wel een aardige lap tekst hebt geschreven blijft dit onverstoonbaar overeind en slaag je er niet in het te ontkrachten:
Geen geld = geen eten. Al de rest van je betoog staat of valt met dat feit, adrian, en voorlopig valt het. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het debat omtrendt de merites en nadelen van het minimumloon gaat dus niet over 'geen geld = geen eten', maar over welke concrete effecten een minimumloon juist heeft en of we dit wenselijk achten. 'k snap ook niet goed dat je het heel de tijd op 'geen eten = geen geld' wilt trekken. Natuurlijk gaat er niemand werken aan 0 euro per uur. (Dan kost het je zelfs om te gaan werken, door middel van oppurtuniteitskost enal.) Het is niet omdat je een laag loon verdient, dat je dan geen eten zou kunnen kopen, zeker niet vermits we nog een sociale zekerheid hebben. Citaat:
Minimumloon is asociaal (stelling) => Argument 1: Iemand verbieden te werken is asociaal (subjectief oordeel) ===> Argument 1.1 : Een minimumloon verbiedt werkgevers een loon uit te keren onder een bepaald loon. ===> Argument 1.1bis: Dit betekent ook dat het werknemers verboden wordt om onder een bepaald loon te werken. =====> Argument 1.1bis.1: Indien iedereen het minimumloon waard zou zijn, zou het redundant zijn. =======> Argument 1.1bis 1.1: Het minimumloon is niet redundant (laat ik even verder niet onderbouwd, maar ik denk niet dat ik echt moet beargumenteren dat het minimumloon wel degelijk effect heeft? Tenzij je gaat zeggen dat het geen effect heeft?) =====> Argument 1.1bis 2: Sommige mensen hun capaciteiten zijn zo laag (of sommige jobs voegen zo weinig waarde toe: zie hiervoor argument 2) dat ze werkgevers niet genoeg opbrengen om hen het minimumloon uit te betalen. (Hen aannemen zou dus geld kosten - lijkt me doorgaans niet de werkwijze van werkgevers.) =====> Argument 1.1bis 3: Sommige mensen zullen geen werk kunnen vinden indien er een minimumloon is - omdat ze geen werknemer vinden die hen het minimumloon wenst te betalen. =====> Argument 1. 1bis 4: Mensen worden in de werkloosheid gedwongen omdat ze geen werk mogen vinden aan een loon lager dan het minimumloon. => Argument 2: Mensen het moeilijker maken om een baan te vinden is asociaal (subjectief oordeel) ===>Argument 2.1: Niet alle mogelijke banen die er zouden kunnen zijn (zoals zakken vullen in de supermarkt), voegen zoveel waarde toe dat de werkgever de minimumkost (minimumloon) zou willen betalen. ===> Argument 2.2: Sommige mogelijke banen verdwijnen dus door het minimumloon. ===> Argument 2.2. bis: Er zijn minder potentiele banen in de samenleving dan er hadden kunnen zijn. Argument 2.3: Er is een minder flexibelere arbeidsmarkt dan er had kunnen zijn, waardoor mensen moeilijker een nieuwe baan vinden. (Enfin; de structuur is een beetje fucked up - ik ben redelijk moe, 'k kom net van mijn werk - maar 'k hoop dat je het een beetje doorhebt.)
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 8 maart 2009 om 05:58. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bottomline lijkt me dit: zorgt een minimumloon voor werkloosheid of niet?
ZO niet; dan verhogen we het minimumloon toch even tot 5000 of 50 000 euro netto per maand, zeker? (Of laten we het anders zetten: 100 euro per uur. Dan gaan we die kapitalisten wel uitzuigen, hoor!) Zou je dat willen? Zo ja, waarom? (Welke positieve effecten verwacht je daaruit?) Zo nee, waarom niet? (Welke negatieve effecten verwacht je dan?)
![]() |
![]() |