Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2009, 17:20   #41
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Hoe vreemd. Ik voel mij miserabel na vettig eten. Het beste voel ik mij na een goed dieet van groenten, fruit, vers brood en goed vlees.
Vettig eten kan van tijd tot tijd ook goed doen. Een grote friet met samoeraisaus en daarbij een bicky burger en dan nog een mexicano en kippennuggets is veel bevredigender dan een slaatje.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 17:58   #42
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrije keuze is libera-blablabla en dient geen rekening mee te worden gehouden. Straks komen de verkopers zeggen dat het discriminerend is voor frituuruitbaters enzo.

Zoals reeds gezegd: een plebejer vreet een burger, ook kost deze 10 euro.
Toch wel, met vrije keuze moet rekening gehouden worden. Voor zover het een ander niet schaadt.

Prijs heeft zeker een invloed.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 18:00   #43
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Toch wel, met vrije keuze moet rekening gehouden worden. Voor zover het een ander niet schaadt.

Prijs heeft zeker een invloed.
Ik vind nochtans dat 6 euro voor een middelmatige burger, amper wat frietjes en een overmaat cola al heel wat is.
Oud 25 mei 2009, 18:05   #44
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Parallelle Amplitude Bekijk bericht
Idd..

Maar welk rund eet er nu 3x of meer frieten in de week met een curryworst special?

Ik ken iemand die zijn ouders een frituur uitbaten, die heeft al twintig jaar alle dagen frit gegeten, daar zie je niets aan.

Dus wie afkomt met "van frit wordt je dik" zal met een iets meer genuanceerde versie moeten komen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 18:23   #45
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Welke reden? Eén of andere correlatie waarvan het nog ten sterkste te betwijfelen valt of ze causaal is?
Je bent je van geen redenen bewust?
Ik heb de indruk dat je iedere studie die niet in je kraam past afwijst.

Citaat:
Fast food is hier in West-Europa nauwelijks een problematiek. Reis gerust eens naar Amerika en dan zie je waarom het daar wel een probleem vormt. Fast food is overal, in elke stad stikt het van de hamburgerzaken en pizzeria's. En de porties daar zijn 3x zo groot als hier.

Bovendien wordt fast food ook geserveerd op zowat elke high school.
Moeten we wachten tot het die proporties aanneemt?
Zijn we er nog ver van?

Citaat:
Dus een frituuruitbater en een groentenboer zouden even veel last ondervinden van zo'n taks en subsidiemaatregels.
Dus???
Wat een eigenaardige gevolgtrekking!
Oud 25 mei 2009, 18:28   #46
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RodeLantaarn Bekijk bericht
Ik vind nochtans dat 6 euro voor een middelmatige burger, amper wat frietjes en een overmaat cola al heel wat is.
Ja, een hamburger-menu is eigenlijk niet echt goedkoop.
Zijn de kinder-menu's ook zo duur?
Ik denk dat ze de mensen lokken via de kinderen + het verslavend effect.

Maar aan 10 euro gaan de mensen toch al eens overslaan.
Oud 25 mei 2009, 23:36   #47
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je bent je van geen redenen bewust?
Ik heb de indruk dat je iedere studie die niet in je kraam past afwijst.
Het lijkt mij gewoon sterk dat er een causaal verband zou zijn tussen de hoeveelheid fastfood die iemand consumeert en de schoolresultaten die iemand haalt. Een correlatie op zich zegt niets.

Citaat:
Moeten we wachten tot het die proporties aanneemt?
Zijn we er nog ver van?
Ik zie dat hier eerlijkgezegd nog niet zo snel gebeuren.

Citaat:
Dus???
Wat een eigenaardige gevolgtrekking!
Ik wou gewoon aantonen dat de frituuruitbater zwaarder belast zal worden dan de groentenboer.
Oud 26 mei 2009, 06:48   #48
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vettig eten kan van tijd tot tijd ook goed doen. Een grote friet met samoeraisaus en daarbij een bicky burger en dan nog een mexicano en kippennuggets is veel bevredigender dan een slaatje.
omdat high-fat diet de mu opioid receptor stimuleert, dezelfde die door morfine wordt gestimuleerd
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 12:06   #49
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

De overheid zal pas iets gaan doen tegen fast-food als vast staat dat dit de oorzaak is van de vetzucht onder de bevolking. (Geen fast-food=geen vetzucht) En alleen dan als er een meerderheid is die dat wil. Gezien de toename van de vetzuchtigen, zal over enige tijd er geen meerderheid meer voor zijn te vinden.
En als ik de meeste politici bekijk: bijna allemaal vette katten.
Als we bereid zijn om onze industriëele basis te vernietigen (CO2 uitstoot) teneinde het klimaat te redden en de mensheid van de ondergang, dan moeten draconische maatregelen tegen vetzucht ook mogelijk zijn.
Ik doel op een distributiesysteem voor voedsel (Voedselbonnen) zoals dat functioneerde tijdens de 2-de wereldoorlog.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 14:07   #50
Jennes
Banneling

Standaard

Dit onderzoek is duidelijk niet hier gevoerd. Vier 4x per week fastfood eten? Ik hoop dat dat niet voorkomt in België!

Ik denk ook niet dat de resultaten van dat onderzoek zo makkelijk te interpreteren zijn. Wie laat er immers zijn kind zo vaak fastfood eten? Dat zijn meestal niet de welgestelde en meer begoede burgers. Het zijn de lagere sociale klassen die het minst belang lijken te hechten - of misschien is het door een gebrek aan kennis van de implicaties?- aan gezonde voeding.
Je kan dus andere factoren niet zo makkelijk uitsluiten.

Daarnaast is dit soort voedsel gewoon heel slecht voor je lichaam. In plaats van er gezonde stoffen aan toe te voegen, zal het er eerder onttrekken. Dat heeft een effect op je geestelijke en fysieke gezondheid.

Maar we zitten nu wel met een obesitas-epidemie. En ik denk dat die fastfood daar zeker voor een stuk tussen zal zitten.
Naast het individuele lijden dat hier door veroorzaakt wordt voor de betrokkene en mogelijk zijn omgeving, hij is immers minder mobiel en heeft vaak ernstige gezondheidsproblemen, mogelijk is er ook sprake van sociale afzondering, met alle gevolgen vandien.
Voor al degenen die het element 'zelfgezocht' willen aandragen, zal het misschien wel overtuigend vinden als hij beseft dat hij voor een stuk mee mag betalen aan de voorzieningen die deze mensen nodig hebben.

Wat kunnen we hieraan doen?
Jennes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 14:17   #51
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Dit onderzoek is duidelijk niet hier gevoerd. Vier 4x per week fastfood eten? Ik hoop dat dat niet voorkomt in België!

Ik denk ook niet dat de resultaten van dat onderzoek zo makkelijk te interpreteren zijn. Wie laat er immers zijn kind zo vaak fastfood eten? Dat zijn meestal niet de welgestelde en meer begoede burgers. Het zijn de lagere sociale klassen die het minst belang lijken te hechten - of misschien is het door een gebrek aan kennis van de implicaties?- aan gezonde voeding.
Je kan dus andere factoren niet zo makkelijk uitsluiten.
Het blijft me toch verbazen dat mensen dit zomaar veronderstellen. Fastfood gaan uithalen is in de meeste gevallen duurder dan zelf eten koken, dus waarom zouden mensen uit lagere sociale klasses hier meer geld aan spenderen?
Oud 26 mei 2009, 14:20   #52
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik veronderstel dat het ligt aan culturele armoede. Immers: bepaalde dingen in't leven zijn moeilijker om te apprecieren. Neem nu muziek: het is veel makkelijker om een catchy deuntje goed te vinden dan zoiets moeilijk als een pianoconcert.
Idem met pakweg film en boeken: het is makkelijker om den teevee te zien dan een boek te lezen.

Zo ook eten: het is makkelijker om de directe, zoals reeds door enkelen hier aangehaald onmiddellijk bevredigende smaak van junkfood te apprecieren dan om "moeilijker" eten te leren lusten. Neem hierbij de verslavende werking van vetten en suikers, en wij zijn er.

Plebsarische gezinnen kennen geen of weinig cultuur, dus hun kinderen worden niet geleerd om moeite te doen om bepaalde dingen te leren apprecieren. Dat ziet men overal: hun muzieksmaak, hun beroeps- en studiekeuze, hun hobby's, en hun eten.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2009, 14:21   #53
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het blijft me toch verbazen dat mensen dit zomaar veronderstellen. Fastfood gaan uithalen is in de meeste gevallen duurder dan zelf eten koken, dus waarom zouden mensen uit lagere sociale klasses hier meer geld aan spenderen?
Lees bovenstaand bericht.

Niet alles wordt gedefinieerd door geld, verkoper. Is misschien een verrassing, maar het is zo.
Oud 26 mei 2009, 14:21   #54
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Wat hieraan doen?

Eerst en vooral: de perversie van de "vrije" keuze afschaffen.
Oud 26 mei 2009, 14:26   #55
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees bovenstaand bericht.

Niet alles wordt gedefinieerd door geld, verkoper. Is misschien een verrassing, maar het is zo.
En je verondersteld dus dat mensen uit hogere sociale klasses meer moeite en tijd steken in hun eten, waardoor ze gezonder leven?
Volgens mij kan geen verband trekken tussen de hoeveelheid fastfood en de klasse waaruit hij komt.
Oud 26 mei 2009, 14:27   #56
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hieraan doen?

Eerst en vooral: de perversie van de "vrije" keuze afschaffen.
Doe dat maar voor uzelf
Oud 26 mei 2009, 14:27   #57
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Doe dat maar voor uzelf
?
Oud 26 mei 2009, 14:29   #58
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En je verondersteld dus dat mensen uit hogere sociale klasses meer moeite en tijd steken in hun eten, waardoor ze gezonder leven?
Volgens mij kan geen verband trekken tussen de hoeveelheid fastfood en de klasse waaruit hij komt.
Wat zit je hier te draven met sociale klasse? Plebejers zijn er in elke klasse. Jean-Marie Pfaff is een plebejer die stinkend rijk is.

Plebejer zijn heeft weinig te maken met de bankrekening. Het is een (gebrek aan) cultuur.

Zo is een nieuwe rijke met een BMW voor in de week en een SUV voor in't weekend een plebejer.
Oud 26 mei 2009, 14:29   #59
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
?
De vrije keuze afschaffen. Als je dat pervers vindt, leg jezelf dan beperkingen op zodat je niet meer vrij bent.
Oud 26 mei 2009, 14:30   #60
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
De vrije keuze afschaffen. Als je dat pervers vindt, leg jezelf dan beperkingen op zodat je niet meer vrij bent.
Dat de verkoperskaste technisch niet van staat is om Gnosis te verkrijgen is geen geheim, maar zulke onzin hoor ik zelden.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be