Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2009, 17:03   #41

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Waar ik heel triestig van word is dat het niet zelden zo is dat er vanalles beslist of geopperd wordt over een bejaard persoon zonder dat de mening van de persoon in kwestie gevraagd wordt.

"het zou het beste zijn als...", "het zou goed voor hem/haar zijn als..."

Het is toch logisch dat je aan de persoon zelf vraagt wat die wil?

Ik wil niet zeggen dat jij dit ook doet hoor, Karma. Het is goed dat je dit topic opent.
En ik denk wel dat je iemand bent die eraan denkt om even te vragen: "wat wil JIJ? Hoe zou je je oude dag iets gelukkiger kunnen doorbrengen dan je nu doet?"

Maar soms lijken mensen dat te vergeten.
Ik heb het bij m'n oma van nabij meegemaakt. Ik denk dat iemand van 90 genoeg levenservaring heeft om zelf een beetje te kunnen beslissen wat die wil doen.
Al die goed bedoelde "bemoeizucht" heeft wel als gevolg dat je het laatste beetje controle dat zo'n persoon heeft, afpakt. Dat lijkt me voldoende om er een eind aan te willen maken.
Inderdaad ... ik had gisteren nog een discussie hierover met mijn zus. Ik vind ook dat het van de persoon zelf moet komen en het is het verst van mijn gedacht om haar zaken "op te dringen". Het enige dat wij kunnen doen vind ik, is haar de opties die er zijn laten kennen en dan moet zij weten wat ze er zelf wel of niet mee kan of wil doen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:05   #42
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Lijkt mij een nogal drastische maatregel, als je begrijpt welke kant mijn opmerking gaat.
ik mis wellicht iets

't is natuurlijk wel je moéder.
ik hoop dat ik later met m'n moeder kan samenwonen als zij dat wil.
of dat gaat lukken weet ik niet - zij heeft een handicap, ik ben krakkemikkig en 't zal er niet op verbeteren.

m'n vader in huis nemen zie ik minder goed zitten. we zien elkaar doodgraag maar lang bij elkaar zitten leidt tot spanningen. da's ook niet de bedoeling.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:08   #43

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Heeft ze (nog) vriendinnen waar ze bij terechtkan?
Of zijn er geen mogelijkheden in de buurt voor haar (google kan helpen)? Een serviceflat misschien of soms heb je specifieke appartementen voor bejaarden? Komt er zorg aan huis?

Zoniet moet ik Savatage gelijk geven. In een bejaardentehuis heb je tenminste die eenzaamheidsfactor weggewerkt. Maar verder ...

Haar in een 'psychiatrisch zorgtehuis' onderbrengen, daar zal je (en zij) ook niet voor staan te springen, zeker omdat mogelijk sociaal isolement vooral het probleem en de veroorzaker is, maar misschien kan dat soelaas bieden?

Je kaart een elk geval een zeer opvallend en reusachtig hiaat aan in de samenleving.

Ik kan me indenken dat het niet evident is om iemand in huis te nemen. Jouw leven verandert daar ook helemaal door. Zeker als je huis er niet op voorzien is. Pas op, ik ken gezinnen waarbij men het huis in twee heeft verdeeld en de moeder/vader inwoont, die dan bv. altijd mee komt eten en dergelijke, maar dat is ook niet altijd vanzelfsprekend. En als je dan niet single bent... de partner moet zo een derde iemand en alles wat dit meebrengt ook aanvaarden.

Wat kan de overheid of kunnen wij doen om dit op te lossen?
Familie heeft ze nog veel maar vriendinnen zijn er eigenlijk niet meer (tenzij enkele pennevriendinnen).

Verder is het niet echt een gebrek aan mogelijkheden in de buurt vermits ze altijd wel een taxi kan bellen als ze ergens naartoe wil. Probleem is eigenlijk dat ze niet zo veel interesses meer heeft, zeker niet buitenhuis.
Oud 16 juni 2009, 17:11   #44
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
ik mis wellicht iets

't is natuurlijk wel je moéder.
ik hoop dat ik later met m'n moeder kan samenwonen als zij dat wil.
of dat gaat lukken weet ik niet - zij heeft een handicap, ik ben krakkemikkig en 't zal er niet op verbeteren.

m'n vader in huis nemen zie ik minder goed zitten. we zien elkaar doodgraag maar lang bij elkaar zitten leidt tot spanningen. da's ook niet de bedoeling.
Wat ik bedoel is: een nieuw huis kopen in dit geval is een nogal ondoordachte maatregel. Ja, het is je moeder, maar stel dat terwijl je dat huis koopt ze omwille van gezondheidsredenen onder constant medisch toezicht zal moeten verblijven en dan niet in dat huis kan wonen.
Nogal egoistisch om zoiets van je kind te eisen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:12   #45

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af waarom die mensen eenzaam worden.

Klinkt als een domme vraag, maar waarom wordt er niet omgegaan met leeftijdgenoten?
Omgaan met leeftijdsgenoten (op die leeftijd) is niet zo evident als het wordt uitgesproken. Sommige mensen leggen gemakkelijk contact ... anderen niet. Ons ma is eerder van die laatste soort. Komt er bij dat ze de laatste jaren niet goed meer hoort wat dus de drempel heel sterk vergroot om nog contacten te leggen.
Oud 16 juni 2009, 17:13   #46
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Omgaan met leeftijdsgenoten (op die leeftijd) is niet zo evident als het wordt uitgesproken. Sommige mensen leggen gemakkelijk contact ... anderen niet. Ons ma is eerder van die laatste soort. Komt er bij dat ze de laatste jaren niet goed meer hoort wat dus de drempel heel sterk vergroot om nog contacten te leggen.
Dacht al zoiets.

Wellicht ook weinig motivatie om op die leeftijd nog contacten te leggen.
Oud 16 juni 2009, 17:13   #47

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Onzin, er lopen zat veel 80+ers rond.
En bekijk het langs de positieve kant: zo kan je je vriendenkring regelmatig vernieuwen.
Als je op jongere leeftijd al niet gemakkelijk contacten legde zal je het op oudere leeftijd al helemaal niet meer doen.
Oud 16 juni 2009, 17:14   #48

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Da's niet correct.

Als je zo oud bent, zijn de meeste van je kennissen, en een flink deel van je familie, al lang overleden.

Daarbij komt nog dat je als hoogbejaarde veel minder mobiel bent, en sneller allerlei kwaaltjes oploopt, zodat je veel minder geneigd bent om nog een stapje in de wereld te zetten.
Inderdaad ..
Oud 16 juni 2009, 17:17   #49

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Belangrijk te weten is natuurlijk wat je moeder wil, en net niet wil. Misschien wil ze best wel naar een bejaardentehuis, maar wil ze eigenlijk geen afscheid nemen van haar woning. Heeft ze hulp nodig ? Thuisverpleging ?
Of is er in de buurt een bejaardentehuis met 'dagopvang' ? Waarbij de bejaarden overdag het sociale gebeuren van een bejaardentehuis bijwonen, maar 's avonds terug thuis gaan slapen. Of een service-flat, als ze nog goed te been is ?
Er zijn tal van mogelijkheden...
Welke past het best bij je moeder ????
Enige tijd geleden mocht ze in een bibliotheekje in de buurt gaan helpen. Ze is namelijk nogal goed met boeken en zo. Ze spreekt ook vloeiend vier talen en heeft kennis van een vijfde en een zesde. Ze heeft het eenmaal geprobeerd maar besloot uiteindelijk om zichzelf terug te isoleren in haar huis.
Oud 16 juni 2009, 17:21   #50

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
qua "kleine" eerste stap en aanvulling op de rest hier, zou ik denken: niet enkel bij haar op bezoek gaan, maar regelmatig eens een uitstapje doen.
regelmatig weg zijn vantussen die vier muren, nieuwe leuke herinneringen opbouwen.
en dan staat er eens iets op haar agenda, heeft ze iets om naar uit te kijken.
Juist ja .. doen we al regelmatig hoor.
Oud 16 juni 2009, 17:25   #51
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik bedoel is: een nieuw huis kopen in dit geval is een nogal ondoordachte maatregel. Ja, het is je moeder, maar stel dat terwijl je dat huis koopt ze omwille van gezondheidsredenen onder constant medisch toezicht zal moeten verblijven en dan niet in dat huis kan wonen.
Nogal egoistisch om zoiets van je kind te eisen.
sprak ik ergens van eisen??

jij kan de dingen ook nogal omdraaien eh zeg.
Oud 16 juni 2009, 17:26   #52
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja .. doen we al regelmatig hoor.
owkey.
Oud 16 juni 2009, 17:32   #53
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enige tijd geleden mocht ze in een bibliotheekje in de buurt gaan helpen. Ze is namelijk nogal goed met boeken en zo. Ze spreekt ook vloeiend vier talen en heeft kennis van een vijfde en een zesde. Ze heeft het eenmaal geprobeerd maar besloot uiteindelijk om zichzelf terug te isoleren in haar huis.
In dat geval zou ik ook niet teveel moeite spenderen om haar uit haar isolement te halen. Als ze er nu weg wou ok, maar als ze zich er zelf liever in terugtrekt ... Volgens mij brengen de meeste oude mensen zo hun tijd door, gewoon thuis zitten de ganse dag en poetsen/tuinieren/tv kijken/...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:33   #54
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat doet ie wel vaker.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:37   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik heel triestig van word is dat het niet zelden zo is dat er vanalles beslist of geopperd wordt over een bejaard persoon zonder dat de mening van de persoon in kwestie gevraagd wordt.

"het zou het beste zijn als...", "het zou goed voor hem/haar zijn als..."

Het is toch logisch dat je aan de persoon zelf vraagt wat die wil?
....
How how ... vanaf ne zekere leeftijd beseffen ze zelf niet goed meer wat ze vragen enz.
Voorbeeldje: als je aan mijn schoonouders vroeg wat ze wilden, dan was het antwoord simpel: blijven wonen in hun huis, en mijn vrouw alle boodschappen doen, poetsen en alle dagen komen buurten en ikzelf de vuilbakken buiten komen zetten, de tuin onderhouden, de buitenvenstens schilderen, met den auto rondrijden om oa bakken melk, limonade, bier ... te gaan halen ... afijn, een tweede job bij. Nog even en we zouden zelfs niet meer op vakansie kunnen gaan.

Sorrie hé, ik heb al gezegd: in alle bejaardenhuizen tegenwoordig heb je perfekt nog privasie, mag je perfekt nog (als je nog kan ...) uitstapjes doen, klein of groot, al of niet in je auto die op de parking staat.
Voor mezelf is het besluit trouwens al getroffen: ik zal daar zelf uit eigen beweging naar toe gaan, en goed op tijd ook nog. Als ik 75 jaar zal zijn, dan zien zelfs de oudste nog werkende verpleegsters er erg jong uit ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:42   #56
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Neen.
Oud 16 juni 2009, 17:43   #57
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
How how ... vanaf ne zekere leeftijd beseffen ze zelf niet goed meer wat ze vragen enz.
Voorbeeldje: als je aan mijn schoonouders vroeg wat ze wilden, dan was het antwoord simpel: blijven wonen in hun huis, en mijn vrouw alle boodschappen doen, poetsen en alle dagen komen buurten en ikzelf de vuilbakken buiten komen zetten, de tuin onderhouden, de buitenvenstens schilderen, met den auto rondrijden om oa bakken melk, limonade, bier ... te gaan halen ... afijn, een tweede job bij. Nog even en we zouden zelfs niet meer op vakansie kunnen gaan.
't is niet omdat je aan iemand vraagt wat hij/zij wil dat je dat daarom moet uitvoeren, dat heb ik helemaal niet gezegd

zie dat nu eens niet zo zwart wit.
Oud 16 juni 2009, 17:46   #58
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Ik ben nog geen 50, een heleboel van mijn leeftijdsgenoten waar ik vroeger mee omging zijn reeds dood. Stel je voor als je bijna 90 bent !!
Hmmm..... Dus u bent een gevaar om mee om te gaan?......
Oud 16 juni 2009, 17:47   #59
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is niet omdat je aan iemand vraagt wat hij/zij wil dat je dat daarom moet uitvoeren, dat heb ik helemaal niet gezegd

zie dat nu eens niet zo zwart wit.
Het zou er pertang "zwart" uitgezien hebben voor mij;
terwijl het net zo "wit" is in de hedendaagse bejaardenhuizen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2009, 17:47   #60
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Zorg dat je moeder nog iets voorhanden heeft. Wek haar intresse op in het een of het ander. Zorg dat zij zich nuttig kan voelen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be