Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is Vlaams-nationalisme een culturele of etnische zaak?
Cultureel. Migranten kunnen perfect Vlaams-nationalistisch zijn. 44 63,77%
Etnisch. Een Vlaams-nationalist is blank en heeft Vlaamse voorouders. 9 13,04%
andere 16 23,19%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 12:09   #41
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik stel in dat geval voor dat je meteen ijvert voor een onafhankelijk Loenhout of Hamont-Achel. Dan heb je misschien nog een kansje dat er een puur, onversneden en raszuiver Vlaanderen uit voortkomt.
Loop naar de maan, en sticht daar misschien een Republiek Nieuw-Vlaanderen.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:12   #42
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Cultureel. Migranten kunnen perfect Vlaams-nationalistisch zijn.
Word missionaris en ga heel de wereld tot Vlamingen bekeren, maar niet hier.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 3 augustus 2009 om 12:12.
Oud 3 augustus 2009, 12:30   #43
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door il faut savoir Bekijk bericht
1. Volgens mij verwart u ´Belgofonen´ (wat dit ook moge wezen) met een groep door u omschreven ééntaligen (welke taal deze ook moge wezen, ik heb er het raden naar maar vermoed dat je je tegen Franstaligheid wenst af te zetten).

2. Het is niet omdat er zoiets als Vlaams Nationalisme bestaat dat alle inwoners van Vlaanderen aanhangers zijn van deze ideologie, laat staan er correct en consequent naar handelen. Ik wil maar zeggen, stellen dat er Vlamingen zijn die bijvoorbeeld meerdere talen kennen zegt niets over het Vlaams Nationalisme. Gelukkig zelfs is het Vlaams nationalisme geen officiële doctrine, we moeten daar wel over waken natuurlijk. Zeker nu er aanhangers van het Vlaams nationalisme binnen de Vlaamse regering gezeteld zijn..

De verdeling van migranten over België gebeurt volgens mij niet op basis van ´Vlaams Nationalisme´ in het Noorden van België en ´Belgofonisme´ (sic.) in het Zuiden van België..

Je hoeft geen Frans te spreken (ik ga er van uit dat je je op Franstaligheid richt om vast te stellen dat Vlaams Nationalisme gelijk loopt met cultureel en taal xenofibisme. Nederlands kennen volstaat hiervoor, sterker nog, kennis van het Nederlands bevordert zelfs deze vaststellingen.
Zoveel tekst, enkel om niet geweten te willen hebben dat Belgische staatsnationalisten met de franstaligen voorop veel xenofober, onverdraagzamer en ondemocratischer zijn dan Vlaamse volksnationalisten.
Oud 3 augustus 2009, 12:38   #44
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Zoveel tekst, enkel om niet geweten te willen hebben dat Belgische staatsnationalisten met de franstaligen voorop veel xenofober, onverdraagzamer en ondemocratischer zijn dan Vlaamse volksnationalisten.
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=23

Citaat:
Toch eenvoudig! De Vlamingen blijven ervoor betalen... Uit cijfers die door Vlaams Belang-senator Van Houthem opgevraagd werden, blijkt dat Vlaamse OCMW's van 2000 tot 2009... 71% van de asielzoekers werden toegewezen, tegenover 28.5% in Wallonië en 0.5% voor Brussel. Zie: http://www.vlaamsbelang.org/1/893 Vlaanderen kreeg 71% van asielzoekers toegewezen - Vlaamse OCMW's huisvestten 65% van de asielzoekers in de lokale opvangstructuren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:50   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
is het omdat je België beu bent dat je ook Vlaanderen moet beu zijn???
wat is er mis met het proberen om je eigen regio te verbeteren???

dus mensen die vinden dat hun land het niet goed doet, moeten maar verhuizen?
maw, alle PS'ers in Frankrijk moeten maar verhuizen?
alle Republikeinen in de USA, verhuizen?
Maar er is geen toekomst in dit land. Uw ouderwetse brol genoemd Vlaams-Nationalisme heeft als gevolg dat België de risee van Europa geworden is. Vlamingen zoals u merken dat niet omdat ze in hun kerktorenmentaliteit blijven, denkend dat de wereld in uw kleine Vlaanderen stopt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 12:58   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Omdat niet iedereen zomaar zonder meer kan wegtrekken naar het buitenland? De meeste mensen hebben hier hun werk, een vaste kennissenkring, een huis op afbetaling... Dat ga je niet zomaar ineens allemaal opgeven, hoor.
Ik ga totaal akkoord dat men een land niet zomaar verlaat, alvast voor twee redenen die u gaf (werk en huis). Over die vaste kennissenkring is dat niet erg. Via Internet, Facebook, enz............ kunnen de contacten zowiezo blijven. Maar het idee van emigratie groeit toch : ik hoor zeer regelmatig rond mij mensen die het land willen verlaten vanwege de Belgische situatie. OK, het blijven woorden en ze hebben zeker niet de mogelijkheden om te emigreren maar de wil is wel aanwezig.
Oud 3 augustus 2009, 13:07   #47
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Maar er is geen toekomst in dit land. Uw ouderwetse brol genoemd Vlaams-Nationalisme heeft als gevolg dat België de risee van Europa geworden is. Vlamingen zoals u merken dat niet omdat ze in hun kerktorenmentaliteit blijven, denkend dat de wereld in uw kleine Vlaanderen stopt.
ja, tuurlijk, het is allemaal de fout van de Vlaams-nationalisten

en tuurlijk, ik heb een kerktorenmentaliteit die denk dat de wereld in mijn klein Vlaanderen stopt
ik spreek dan ook maar 1 taal en ga enkel op reis naar landen die mijn taal spreken

trouwens, jij die zo dweept met Frankrijk, wat vind jij van hun legendarisch patriotisme?
Oud 3 augustus 2009, 13:08   #48
il faut savoir
Vreemdeling

il faut savoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is niet zomaar tekst ik ontkracht de enkele argumenten die ik uit je commentaar moest peuteren..

Er bestaan misschien Vlaamse volksnationalisten die democratischer zijn dan bepaalde Belgische staatsnationalisten, net zoals er Belgische staatsnationalisten bestaan die democratischer zijn dan bepaalde Vlaamse volksnationalisten.
Maar nogmaals dit zegt niets over de eigenschappen van de Vlaams nationalistische ideologie die in essentie cultureel en taal xenofoob is.

Het is niet omdat ik me van Vlaams nationalisme afkeer dat ik een pleitbezorger van Belgisch staatsnationalisme zou zijn. Dat bipolaire denken past misschien in uw conflictmodel over de Belgische gemeenschap maar reflecteert daarom nog niet mijn positie.
Het bestaan en de aard van Belgisch staatsnationalisme of Indonesisch staatsnationalisme brengt ons niets bij over de aard van het Vlaams nationalisme, dat laatste is volgens mij cultureel en taal xenofobisch.
Oud 3 augustus 2009, 13:09   #49
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Op korte termijn is er van "Vlaanderen" nog geen sprake. Op lange termijn zijn er genoeg "redenen": noch Antwerpen, noch Limburg, noch Brabant hebben veel sympathie voor O- en W-Vlaanderen. En eens er over transfers binnen Vlaanderen zal gesproken worden... Vergeet nooit dat nationalismen een buikgevoel zijn.
de Belgische grondwet is opeens opgeheven terwijl ik op reis was?? waarom stond dat niet in de kranten???
Oud 3 augustus 2009, 13:12   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet zomaar tekst ik ontkracht de enkele argumenten die ik uit je commentaar moest peuteren..

Er bestaan misschien Vlaamse volksnationalisten die democratischer zijn dan bepaalde Belgische staatsnationalisten, net zoals er Belgische staatsnationalisten bestaan die democratischer zijn dan bepaalde Vlaamse volksnationalisten.
Maar nogmaals dit zegt niets over de eigenschappen van de Vlaams nationalistische ideologie die in essentie cultureel en taal xenofoob is.

Het is niet omdat ik me van Vlaams nationalisme afkeer dat ik een pleitbezorger van Belgisch staatsnationalisme zou zijn. Dat bipolaire denken past misschien in uw conflictmodel over de Belgische gemeenschap maar reflecteert daarom nog niet mijn positie.
Het bestaan en de aard van Belgisch staatsnationalisme of Indonesisch staatsnationalisme brengt ons niets bij over de aard van het Vlaams nationalisme, dat laatste is volgens mij cultureel en taal xenofobisch.
dat mag je dan wel eens uitleggen.

dus omdat je voor een Vlaamse staat bent, ben je per definitie xenofobisch? geldt dat ook voor Baskische nationalisten? of Schotse?

en hoe uit die xenofobie zich?

hoe verklaar jij dan dat zovelen hier vinden dat migranten ook Vlaams-nationalisten kunnen zijn?
Oud 3 augustus 2009, 13:20   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja, tuurlijk, het is allemaal de fout van de Vlaams-nationalisten

en tuurlijk, ik heb een kerktorenmentaliteit die denk dat de wereld in mijn klein Vlaanderen stopt
ik spreek dan ook maar 1 taal en ga enkel op reis naar landen die mijn taal spreken

trouwens, jij die zo dweept met Frankrijk, wat vind jij van hun legendarisch patriotisme?
Denkt u niet echt dat België een veel betere buitenlandse imago als dit brol niet bestond? Fransen hebben gelijk trots op hun land te zijn. Ik heb al verschillende 14 Juli-vieringen in Frankrijk gezien : totaal iets anders dan wat we hier voor 21 Juli hebben!
Oud 3 augustus 2009, 13:23   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Denkt u niet echt dat België een veel betere buitenlandse imago als dit brol niet bestond? Fransen hebben gelijk trots op hun land te zijn. Ik heb al verschillende 14 Juli-vieringen in Frankrijk gezien : totaal iets anders dan wat we hier voor 21 Juli hebben!
denk jij echt dat het buitenland weet dat er zoiets bestaat als Vlaams-nationalisme??? héél misschien zullen er in onze buurlanden mensen zijn die dat weten, zou kunnen, maar de rest???
en als ze er al van weten, hoe komt het dan dat er nog altijd meer buitenlandse firma's in Vlaanderen zijn dan in Wallonië?? wat moeten ze dan van Wallonië niet denken??

dus Fransen mogen trots zijn op hun land, maar Vlamingen mogen dat niet zijn over hun regio?
Oud 3 augustus 2009, 13:43   #53
il faut savoir
Vreemdeling

il faut savoir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat mag je dan wel eens uitleggen.

dus omdat je voor een Vlaamse staat bent, ben je per definitie xenofobisch? geldt dat ook voor Baskische nationalisten? of Schotse?

en hoe uit die xenofobie zich?

hoe verklaar jij dan dat zovelen hier vinden dat migranten ook Vlaams-nationalisten kunnen zijn?
Het idee van een Vlaamse onafhankelijke staat is gebaseerd op de idee dat er een samenhorigheid bestaat die gedefinieerd wordt door een bepaalde culturele en taalkundige eenheid. Dit nationalisme ziet een andere cultuur en een andere taal als buitenlands en als het al in het binnenland voorkomt dient het gecorrigeerd te worden aangezien het de enige vorm van samenhorigheid zou ondermijnen.
De eerste Vlaams nationalist die een voorstander is van een officieel meertalig Vlaanderen (d.i. niet taal-xenofoob) moet ik nog tegenkomen.
Als je me die kan aanwijzen ben ik zeer geïnteresseerd..
Oud 3 augustus 2009, 13:51   #54
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het idee van een Vlaamse onafhankelijke staat is gebaseerd op de idee dat er een samenhorigheid bestaat die gedefinieerd wordt door een bepaalde culturele en taalkundige eenheid. Dit nationalisme ziet een andere cultuur en een andere taal als buitenlands en als het al in het binnenland voorkomt dient het gecorrigeerd te worden aangezien het de enige vorm van samenhorigheid zou ondermijnen.
De eerste Vlaams nationalist die een voorstander is van een officieel meertalig Vlaanderen (d.i. niet taal-xenofoob) moet ik nog tegenkomen.
Als je me die kan aanwijzen ben ik zeer geïnteresseerd..
meertalig Vlaanderen? wat wil je daarmee zeggen?

wil je daarmee zeggen dat er meerdere officiële talen moeten zijn in Vlaanderen?
of wil je daarmee zeggen dat anderstaligen welkom moeten zijn en dat de plaatselijke bevolking meerdere talen spreekt?

als je het eerste wilt zeggen: wat doe je dan met Frankrijk, Nederland, Duitsland, enz? ook allemaal taal-xenofoben?

als je het tweede wilt zeggen: volledig akkoord, dat is de huidige situatie in Vlaanderen, in tegenstelling tot Wallonië waar dat verre van zo is.
Oud 3 augustus 2009, 14:11   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
denk jij echt dat het buitenland weet dat er zoiets bestaat als Vlaams-nationalisme??? héél misschien zullen er in onze buurlanden mensen zijn die dat weten, zou kunnen, maar de rest???
en als ze er al van weten, hoe komt het dan dat er nog altijd meer buitenlandse firma's in Vlaanderen zijn dan in Wallonië?? wat moeten ze dan van Wallonië niet denken??

dus Fransen mogen trots zijn op hun land, maar Vlamingen mogen dat niet zijn over hun regio?
Het buitenland is alvast op de hoogte over het feit dat een hofnar, die zich voor een politicus liet passeren, niet het verschil tussen de "Brabançonne" en de "Marseillaise" wist. Ik zie helemaal niet Sarkozy of Merkel zoiets doen maar ja, Sarkozy en Merkel zijn ook politici, wat Leterme nog altijd droomt te worden.
Oud 3 augustus 2009, 14:24   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
meertalig Vlaanderen? wat wil je daarmee zeggen?

wil je daarmee zeggen dat er meerdere officiële talen moeten zijn in Vlaanderen?
of wil je daarmee zeggen dat anderstaligen welkom moeten zijn en dat de plaatselijke bevolking meerdere talen spreekt?

als je het eerste wilt zeggen: wat doe je dan met Frankrijk, Nederland, Duitsland, enz? ook allemaal taal-xenofoben?

als je het tweede wilt zeggen: volledig akkoord, dat is de huidige situatie in Vlaanderen, in tegenstelling tot Wallonië waar dat verre van zo is.
Leg me dan de borden "Waar Vlamingen thuis zijn" eens uit.............
Oud 3 augustus 2009, 14:48   #57
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik herhaal:http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=43

Ik ga het toch eens op een andere wijze proberen te zeggen:
Het blijven herhalen van de hoax dat het Vlaamse Nationalisme "in essentie" xenofoob zou zijn is op zich argumentatief nul (= "0").
Het Vlaamse Nationalisme als huis met vele kamers is een open, moderne en warme beweging.
Als U van deze warmte en openheid wil genieten plankzeil dan gerust eens naar Doorbraak, het VVB of VVV, of het Pallieterke...en vergewis U zelf van hun groot hart.
Vergis U echter niet: het is niet omdat U het niet met hun standpunten eens bent en ook niet omdat hun standpunten niet main stream zijn dat ze daarom als xenofoob zouden kunnen worden beschouwd.

De hoek waaruit deze hoax (xenofobie) komt is meestal de Belgisch staatsnationalistische zijde die angst heeft omdat dit volk zijn eigen lot in handen wil nemen.
Diezelfde hoek gaat schaamteloos prat op één van de meest ondemocratische pestilenties in dit land...namelijk: het intstitutioneel uitsluiten van landgenoten (op alle niveaus) voor hun overtuiging.

Het is die hoek die via "hun" pers de semantische waarde van alle zonden ter wereld (racisme, xenofobie, bekrompenheid, fascisme, nazisme, enz enz) heeft gekidnapt en er hun eigen anti-volksnationalistische betekenis heeft aan gegeven.
Dagelijks worden deze gemanipuleerde begrippen (via overheidsinstellingen als VRT en andere journalistieke slippendragers) in ons collectief geheugen geïnjecteerd

U mag gerust uw mening hebben...maar vergeef mij als ik uit mijn sloef vlieg als ik daar zie staan: "in essentie"...
Oud 3 augustus 2009, 15:48   #58
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
De peiling wijst uit dat 63% van de Vlaams-nationalisten geen volksnationalist is. Als dat dus het Vlaams-nationalisme moet voorstellen, dan verkies ik een Belgische volksnationalist boven een Vlaamse staatsnationalist.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 3 augustus 2009 om 15:50.
Oud 3 augustus 2009, 15:58   #59
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Je had deze peiling beter openbaar gemaakt...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 16:05   #60
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fredo Bekijk bericht
Het is geen geheim dat in de Vlaamse beweging extreem-rechtse elementen aanwezig zijn die bovenal het liefst een (zo) blank (mogelijk) Vlaanderen zien. Sommige randorganisaties van het VB hebben een 'vuil' imago. De hele Vlaamse beweging als xenofoob of racistisch bestempelen is echter complete nonsens. Na de Vlaamse verkiezingen werd geopperd dat het Vlaams-nationalisme, door de overwinning van n-va en het verlies van VB, opnieuw een 'democratisch gezicht' gekregen heeft.

Is het Vlaams-nationalisme voor u in de eerste plaats een sociaal-culturele of een etnische zaak? Kan een migrant, eerste, tweede, derde generatie volgens u een Vlaams-nationalist zijn?
Ieder volk heeft recht op een eigen staat.
Dat heeft niets met extreem of rechts te maken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be