Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2009, 08:27   #41
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik zie geen wezenlijk onderscheid tussen het geld dat burgers 'zelf' verdienen (i.e. het geld waarvan we zeggen dat het een individu toekomt), en het geld van de staat (i.e. het geld waarvan we zeggen dat het een individu niet toekomt). Beiden zijn het resultaat van een democratische afweging, eentje waarbij een belastingvoet gekozen wordt in functie van het te voeren beleid.

Toegegeven: zowel staat als particulieren leefden zwaar boven hun stand de afgelopen jaren. Alleen al het feit dat noch staat, noch particulieren een reserve aanlegden maar daarentegen met schulden opgezadeld zitten, bewijst dat. In dit geval kan je volgens mij gerust stellen dat de pot de ketel verwijt.

Zelfde redenering als boven: de staat is de bevolking. Pleidooien om de belastingvoeten verlagen zijn meestal weinig meer dan pleidooien om de sociale zekerheid af te bouwen. Je geeft jezelf een cadeau waarvoor je uiteindelijk zelf blijkt op te draaien.

In zo'n geval moet je je volgens mij de vraag stellen wie het best kan instaan voor de pensioenen en de sociale zekerheden: particulieren (dus winstmaximaliserende bedrijven) of een overheid (die geen winst kent). Aangezien die overheid grotere schaalvoordelen heeft en aangezien pensioenen bijzonder belangrijk zijn, lijkt de overheid mij de geschikte kandidaat. Een overheid gaat immers minder snel failliet dan een bedrijf, wat de pensioensgerechtigde (in wording) meer zekerheid oplevert.
Andy: een pleidooi om de belastingen op arbeid te verlagen heeft als doel ons economie competitiever t emaken en te zorgen dat daardoor de werkloosheid vermindert en daardoor jobcreatie gebeurt. Elke maand dat een regering wacht met dit te doen is een maand langer crisis of zelfs beter nog belgie op het pad naar een deficit dat het nooit meer kan afbetalen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2009, 08:35   #42
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Als ik Uw advies vraag ben ik dus alvast geen stap verder, want net zoals zovelen kan ik niet thuis werken. Uitgesloten.

Ik zit inderdaad heel wat uurtjes in de wagen tijdens een werkweek, en wel dit aan variërende uren.

Laten we eens van veronderstellingen in Uw analyse uitgaan: De telefoon, thuis werken, video- & web conferencing gaat voor iedereen op. De dieselconsumptie slinkt dus aanzienlijk. Waar dan moet de federale staat in deze haar centjes halen?
Dat is geen argument hoor om het niet te doen? Sowieso gaat er altijd een mobiliteitsbehoeft zijn.
Stel dat de prijs verdubbelt, zal bvb de mobiliteit niet halveren, maar toch zakken met 25% bvb.. Dus je verdient inderdaad minder door de volumevermindering, maar de totalesom is hoger.

En uiteraard is dit 'nat vingerwerk' maar een regering moet tegen dat risico kunnen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be