Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 20:34   #41
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Er zijn meer dan voldoende geldautomaten, einde discussie. Ze werken allemaal naar behoren ongeacht bij welke bank je bent, zijn in veel gevallen 24 uur op 24 beschikbaar en zijn talrijk.

Eigenlijk heb ik nog nooit iemand horen klagen over te weinig geldautomaten. De eerste die daarover klaagde, moest uiteraard iemand van dit forum zijn.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:43   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Vaak heeft de locatie daar geen moer mee te maken ! Kijk maar naar de Meir en de winkelstraten errond in Antwerpen Centrum. Daar is volgens mij toch genoeg kapitaal in omloop van rijker volk en toch moet je daar bijna de terminals met een vergrootglas zoeken.
De Antwerpse Meir ken ik wel. Als er weinig biljettenverdelers zijn is het omdat de winkeliers er flexibel genoeg zijn om electronisch te kunnen betalen. Dat wie een prulleke koopt ook iets moet bijbetalen aan de betaalteminal is een ander probleem.
In ieder geval, op de Meir kan je steeds aan contant geld, en kan je steeds electronisch betalen, uiteraard soms met minieme meerkost. Geen probleem op de Meir dus.

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 januari 2010 om 20:44.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 20:47   #43
NoTuma
Provinciaal Statenlid

NoTuma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Er zijn meer dan voldoende geldautomaten, einde discussie. Ze werken allemaal naar behoren ongeacht bij welke bank je bent, zijn in veel gevallen 24 uur op 24 beschikbaar en zijn talrijk.

Eigenlijk heb ik nog nooit iemand horen klagen over te weinig geldautomaten. De eerste die daarover klaagde, moest uiteraard iemand van dit forum zijn.
Sinds dat je in iedere selfbanking binnen kan hebben we geen klagen, maar daarvoor was het op sommige plaatsen op de buiten toch erbarmelijk...als je 10km moet rijden naar de dichts bijzijnde geldautomaat heb je toch recht op klagen...maar dat probleem is nu opgelost...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:20   #44
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht

Liever niet. Ik ben nogal gehecht aan mijn vingers en ogen.
Of denkt ge dat criminelen dan geen vingers gaan afsnijden?
Dat is wel zeer ver gezocht. Dan moeten het al zeer zware criminelen zijn die zulke wansmakelijke daden stellen. Ik zie de meeste gauwdieven dit nog niet zo gauw doen. De drempel is nog altijd, gelukkig maar, iets lager een portefeuille te stelen of een code te ontfutselen, dan om mensen te verminken. Ergens op deze aardbol zal er wel een gestoord iemand rondlopen die zulks zal doen, maar dit weegt niet op t.o.v. het gebbruiksgemak dat de meeste mensen zullen ondervinden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:22   #45
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Sinds dat je in iedere selfbanking binnen kan hebben we geen klagen, maar daarvoor was het op sommige plaatsen op de buiten toch erbarmelijk...als je 10km moet rijden naar de dichts bijzijnde geldautomaat heb je toch recht op klagen...maar dat probleem is nu opgelost...
Ik heb nochtans gehoord dat er terug banken zijn die 'bankvreemde' kaarten (dus van een andere bankinstelling) terug willen gaan belasten voor geldafname. Dus zo positief is dit allemaal niet !
Oud 18 januari 2010, 21:25   #46
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
De Antwerpse Meir ken ik wel. Als er weinig biljettenverdelers zijn is het omdat de winkeliers er flexibel genoeg zijn om electronisch te kunnen betalen. Dat wie een prulleke koopt ook iets moet bijbetalen aan de betaalteminal is een ander probleem.
In ieder geval, op de Meir kan je steeds aan contant geld, en kan je steeds electronisch betalen, uiteraard soms met minieme meerkost. Geen probleem op de Meir dus.
Dat woordje 'uiteraard' stoort mij enorm. Ik vind het schandalig dat men het in ons land gangbaar vindt om kosten op te leggen aan uitgaven die we reeds ten voordele van de betreffende winkelier maken. Het is eigenlijk een taks op een betaling die gehoffen wordt. Absurd, toch ! Dat is in het buitenland quasi ondenkbaar. Ik zou het recht moeten hebben een tuttefrut met mijn bankkaart (of zelfs Visa) te kopen zonder enige meerkost !
Oud 18 januari 2010, 21:32   #47
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is wel zeer ver gezocht. Dan moeten het al zeer zware criminelen zijn die zulke wansmakelijke daden stellen. Ik zie de meeste gauwdieven dit nog niet zo gauw doen. De drempel is nog altijd, gelukkig maar, iets lager een portefeuille te stelen of een code te ontfutselen, dan om mensen te verminken. Ergens op deze aardbol zal er wel een gestoord iemand rondlopen die zulks zal doen, maar dit weegt niet op t.o.v. het gebbruiksgemak dat de meeste mensen zullen ondervinden.
Denkt ge dat roofmoordenaars en overvallers iets inzitten met ethiek.
Vroeger was t "uw geld of uw leven", nu zal t zijn: "uw vinger of uw leven".

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 18 januari 2010 om 21:32.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:32   #48
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Kan iem. mij zeggen waarom als ik geld afhaal op een zaterdag of zondag het op mijn uitreksels op maandag gedateerd is?
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:33   #49
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, in Belgie zijn de zelfstandigen schaamteloos.
Citaat:
Dat van die 'kosten' vind ik al bij al maar een zwak argument. Je moet dat zien, als winkelier, als een investering. Met minder zakken geld naar de bank moeten lopen en minder kans op overvallen in de winkel (en op straat). Of zou het kunnen dat sommige winkeliers elektronisch betalen willen afremmen omdat dan de 'geldstromen' altijd en overal traceerbaar zijn? Met cash geld zal men wel iets achterover in het zwart kunnen drukken, dat gaat natuurlijk moeilijker via een betaalkaske.
Citaat:
Of zou het kunnen dat sommige winkeliers elektronisch betalen willen afremmen omdat dan de 'geldstromen' altijd en overal traceerbaar zijn? Met cash geld zal men wel iets achterover in het zwart kunnen drukken, dat gaat natuurlijk moeilijker via een betaalkaske.
D�*t zal er nog 't dichtste bij komen. De bakker betaalt zijn zwarte bloem toch niet met een visakaart?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 21:45   #50
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
D�*t zal er nog 't dichtste bij komen. De bakker betaalt zijn zwarte bloem toch niet met een visakaart?
Filosoof, dit keer moet ik u gelijk geven ! Ere wie ere toekomt.
Oud 18 januari 2010, 22:17   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat woordje 'uiteraard' stoort mij enorm. Ik vind het schandalig dat men het in ons land gangbaar vindt om kosten op te leggen aan uitgaven die we reeds ten voordele van de betreffende winkelier maken. Het is eigenlijk een taks op een betaling die gehoffen wordt. Absurd, toch ! Dat is in het buitenland quasi ondenkbaar. Ik zou het recht moeten hebben een tuttefrut met mijn bankkaart (of zelfs Visa) te kopen zonder enige meerkost !
ALe je koopt een krant en vraagt 50euro bij met visa. Visa rekent 3% aan de krantenwinkel of 1.5euro ?? En u vindt dat schandalig ??? Ik zou vooral eens respect proberen op te leggen voor het werk dat die winkelier wil doen voor u, en eens nadenken over de maffia en de macht van de banken die zich vertaalt in het tarifieren van electronische verrichtingen die de dag van vandag voor 0.01 cent kunnen verwerkt worden maar die nog altijd aan gigaprijzen aangerekend worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 22:19   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prodigy Bekijk bericht
Kan iem. mij zeggen waarom als ik geld afhaal op een zaterdag of zondag het op mijn uitreksels op maandag gedateerd is?
Dat is ook zoiets schandaligs in belgie als je vrijdag overschrijft, is het geld van uw rekening de donderdag, en komt valuta zichtbaar de dinsdag.

REKEN EN TEL 4 dagen is uw geld weg ! Dus de banken hebben 4 dagen uw geld vast en belegd in signapore voor een beetje interest !

ALeluja, waar zitten die politici die de wereld kunnen verbeteren.

IN Amerika is Visa en Paypall en alle online bankingsystemen allemaal dag op dag valuta, en vooral werken ze door op zaterdag en zondag. In ons heerlijk gesyndiceerd land lijken de computers in staking vanaf vrijdag tot en met maandag, en lijkt het alsof er geen enkele transactie meer kan gebeuren met de computer van weldegelijk gedurende 4 dagen of zeg en schrijf 50% van een week...
Oud 18 januari 2010, 22:22   #53
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Is er hier niet een fout gemaakt? 0,2 cent is wel erg weinig hé, dat is 0,002€
Moet het niet gewoon 2 cent zijn of 0,02€? 20 cent of 0,20€ lijkt mij dan weer te veel...
Ja maar dat loopt wel op die transacties, als je er zo 30 per dag lopen hebt, en dan nog een abonnementje erbij, kom je zo op 80-100euro per maand, of 1000euro per jaar om gewoon uw geld op de bank te krijgen ???
Oud 18 januari 2010, 22:25   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is technologie, met speciale incriptors op een voor de computer industrie gering productie volume.

bovendien zit daar ook meestal een onderhoudscontract in, dat is de reden waarom die toestellen zo duur zijn.

en natuurlijk moet daar ook een frankske op verdiend worden en heeft banksys hier zo goed als een monopolie op.
zevert niet over die encryptie, die bakskes zijn ontworpen, de kosten zijn betaald;.. Dus er is daar nu niets meer aan die moet ontwikkeld worden, ze zijn gewoon veel te duur verkocht punt.

Moest die encryptie zo speciaal zijn, dan zat daar allang een pentium in die bakskes, maar daar zit een debiele chip in want die dingen gaan veel te traag, en ze kunnen echt bijna niets.

Reverseer eens een transactie ? Met visa kun je dat, met bankcontact kun je dat niet !
Oud 18 januari 2010, 22:49   #55
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat woordje 'uiteraard' stoort mij enorm. Ik vind het schandalig dat men het in ons land gangbaar vindt om kosten op te leggen aan uitgaven die we reeds ten voordele van de betreffende winkelier maken.
Freespirit. Vergeet niet dat het de winkelier zelf is die beslist wel of geen kosten voor elektronisch betalen aan te rekenen.
Conclusie: Calculeer de aankoopprijs rekening houdend met de kostprijs voor elektronisch betalen.

Hoe dan ook Freespirit. Leveranciers (winkels) met een aanzienlijke omzet rekenen geen kosten op je electronische betaling, hoe klein de waarde ook van de aankoop.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:01   #56
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen zal het al wel eens ondervonden hebben: in de winkel staan om te betalen en geen geld meer op zak hebben. In het buitenland (behalve 'derdewereldlanden' natuurlijk) is dit meestal niets onoverkomelijks, dan haal je gewoon je krediet- of bankkaart boven en het broodje is gebakken. Bij ons sta je dan echter voor een lastig euvel, tenminste in de kleinere winkels ('de zelfstandigen') en vele speciaalzaken. Ik vraag me af waarom we anno 2010 nog steeds in zo weinig gewone winkels als de bakker, de beenhouwer, de frituur, de viswinkel, de kruidenier, de kapper, enz. niet met een elektronisch betaalmiddel kunnen betalen. Behalve dan misschien Proton, maar dat systeem omhelst vele nadelen en beperkingen en is al lang op zijn retour. Als men dan toch de kleine uitgaven met een apart systeem wil stroomlijnen, moet men maar eens over de Nederlandse grens kijken, waar men de 'chipknip' met veel succes massaal gebruikt.

Ik ben ondertussen reeds in vele landen geweest en heb daar ook moeten betalen uiteraard. Niet enkel in het kredietkaartgekke Amerika (waar men zelfs een enkel drankje met 'de Visa' betaalt) kan men wijdverbreid elketronisch betalen, ook onze buurlanden en zelfs 'armere' landen als Griekenland en Portugal kennen ondertussen een goede inburgering van allerhande betaalkaarten (ook in de niet-toeristische zones en voor lagere, dagelijkse uitgaven). Ik vraag me af waarom België in godsnaam achterwege blijft? Het argument 'zulke machientjes kosten de handelaar veel' kunnen toch niet de enige reden voor de boycot zijn? Zijn deze in de ons omliggende landen dan zoveel goedkoper? Misschien zou onze kleine middenstand terug meer klanten kunnen lokken, weg van de super- en hypermarkten, indien ze zich eindelijk serieus zou inlaten met elektronisch betalen.

Een nog betere verspreiding van elektronisch betalen, zou alle partijen ten goede kunnen komen. De klanten moeten niet meer met cash geld over straat lopen, toch niet onbelangrijk in risicobuurten, en ze worden zo minder interessant voor overvallers en gauwdieven. Ook de winkeliers hebben minder nood aan veel cash geld in huis en worden zo ook een minder interessant doelwit voor overvallers. Meer betalen met krediet- en bankkaarten kan de algemene veiligheid en dus ook het gevoel daarrond enkel maar ten goede komen !

Een andere ergernis bij velen, mezelf incluis, is ongetwijfeld het nijpende terkort in onze steden en winkelgebieden aan 'normale' bankautomaten, dus waarvoor je niet een bepaalde bank moet binnengaan om daar aan de automaat geld af te halen. Dit laatste lijkt een nobel alternatief voor het nijpende tekort aan algemene 'Bancontacten', maar steeds meer banken rekenen schandalige tarieven aan voor geldafhaling met bankkaarten van de concurrentie, zodat je eigenlijk enkel maar kostenloos bij je eigen bank kan afhalen. Dit is in feite een absurde en asociale situatie. In vele van onze buurlanden kan je op quasi elke hoek van de straat een externe bankautomaat vinden, vaak staan er dan ook nog eens terminals gewoon op straat die snel cash geld leveren. Zelfs sommige 'ontwikkelingslanden' doen het beter dan het steenrijke België. In heel de histotische binnenstad van Antwerpen staan er welgeteld 3 externe Bankcontacten (!), hiervan neem ik aan dat dit toch als een toeristisch gebied mag beschouwd worden. Ter vergelijking: in de historische stadskern van Havana, Cuba, toch beschouwd als een communistisch ontwikkelingsland gebogen onder een embargo, heb ik maar liefst 12 externe automaten kunnen bespeuren !!! Dat is toch vrij tekenend voor de schrijnende situatie bij ons. Zo krijg je in Antwerpen kafkaanse toestanden dat je in de kerstperiode, wanneer er talloze kerstkraampjes waar te koop aanbieden die begrijpelijkerwijze enkel cash geld aannemen, een file van 40 minuten hebt alvorens je geld kan afhalen aan een Bankcontact. Gewoonweg absurd.

Volgens mij is dit een ergernis bij vele mensen, het feit dat je letterlijk je zakken vol geld moet hebben om serieus te kunnen winkelen. Dit is toch één van de hoofdredenen waarom ik vaak een hypermarkt verkies boven de plaatselijke middenstand, omdat je in een grootwarenhuis tenminste op een beschaafde manier kan betalen. Winkeliers die geld durven aanrekenen op elektronisch betalen probeer ik helemaal te mijden. Het is te gek voor woorden dat je nog eens moet betalen op een betaling.
heb je nu werkelijk echt niks anders gevonden om over te vitten?

jezus toch!!!
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 23:03   #57
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk bericht
Als je hier in mechelen bij de kleine zelfstandige wilt betalen met je bankkaart en het bedrag bedraagt minder dan 10 euro dan rekenen ze je 20cent extra aan.

Voor mij al een motivatie om elders te gaan.
dus voor die onnozele 20 cent wil je een verplaatsing doen (auto, bus) dat je wss stukken meer kost...

jongens toch.

hoe laag kan men vallen. betaal gewoon die 20 cent extra!
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2010, 03:01   #58
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
heb je nu werkelijk echt niks anders gevonden om over te vitten?

jezus toch!!!
Als je dit een overbodige post vindt, dan is 98 % van de posts hier overbodig. En wat doe je hier dan eigenlijk op het forum ? Ga liever eens in op 'de case'.
Oud 19 januari 2010, 03:04   #59
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht

Automaten zijn bij ons geregeld buiten werking, sommige banken sluiten hun automatenruimte 's nachts en in sommige streken moet je ze met een vergrootglas zoeken. Ik heb overigens al veel mensen horen klagen over de geldautomaten. Jij zal dus met andere mensen in contact komen dan ik. Verder vermoed ik dat je niet echt vertrouwd bent met de sitautie in het buitenland, waar de betaalmogelijkheden veel beter geregeld zijn (tenminste in de 'beschaafde' landen).
Oud 19 januari 2010, 08:41   #60
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
zevert niet over die encryptie, die bakskes zijn ontworpen, de kosten zijn betaald;.. Dus er is daar nu niets meer aan die moet ontwikkeld worden, ze zijn gewoon veel te duur verkocht punt.

Moest die encryptie zo speciaal zijn, dan zat daar allang een pentium in die bakskes, maar daar zit een debiele chip in want die dingen gaan veel te traag, en ze kunnen echt bijna niets.

Reverseer eens een transactie ? Met visa kun je dat, met bankcontact kun je dat niet !

Ja toch is dat een duur spelleke, die gewoone domme whipe trough terminals niet maar die dingen met nen ingebouwde gprs modem etc... dat is al iets slimmere technologie,

en het gaat hem ook om de oplages, ze kiezen iets dat ontworpen is voor hun netwerk, die bakskes moeten niet zo slim zijn als ne pc of iets anders, die moeten compatible zijn met de standaard van banksys netwerk, that `s it. hoe meer foefkes erop zitten, hoe meer er mee kan geknoeid worden ook. Zo een terminal wordt goedkoper naarmate er meer stuks van geproduceerd worden, maar bijna elk land heeft zijn eigen terminals, weliswaar sterk gelijkend op elkaar maar geen enkele is dezelfde.

Uiteindelijk moet iedereen daar iets aan verdienen, en het is zoals met de telefoons van belgacom in den tijd, of die kaskes van Belgacom of Telenet om tv op te kijken... de monopolist beslist over de kostprijs...

Trouwens staat het u wel vrij om een ander kaske te kopen, of te huren, ... het zal aan bepaalde specs moeten voldoen om op het netwerk van banksys toegelaten te worden...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be