Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2010, 10:17   #41
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Als leerkrachten (terecht overigens) reclameren dat ze een klas of bepaalde leerlingen niet aankunnen, dan heeft men het tegenwoordig over het 'respect' dat men van de leerlingen moet 'verdienen'. Wel, dit is dikke zever ! Een gedeelte van de jongeren heeft nu eenmaal voor niets of niemand geen respect meer, laat staan voor een autoriteitsfiguur als de leerkracht. Je kan van deze jongeren dus ook geen respect verdienen, dit is een hopeloze zaak. Ze zullen je hoogstens dulden, omdat je allerlei toegevingen aan hen doet, bijvoorbeeld weinig medewerking of inspanning vereisen, niet uitgevoerde opdrachten en taken door de vingers zien, hen gewoon hun zin laten doen. Maar dat ze je dulden en de klas niet afbreken, wil nog niet zeggen dat ze ja als persoon respecteren.

Dat gezever over 'respect verdienen' is weer iets typisch dat is ingevoerd door de 'pedagoochelaars' die menige lerarenopleiding ontsieren. Zet deze wereldvreemden zelf in een (bij voorkeur BSO of TSO) school en de leerlingen maken er bijna letterlijk gehakt van. Uiteraard is het voor directies makkelijker om in een uit de hand gelopen situatie tussen leerkracht en zijn leerlingen, de oorzaak en schuld integraal bij die leerkracht te leggen en zijn vermeende 'pedagogische' of didactische onvermogen. Dit om de eigen machteloosheid en wanbeleid te maskeren en de precaire situatie af te wimpelen. Ik heb het zelf meegemaakt tijdens een (gelukkig zeer korte) interim, een directrice die onder andere mij 'verweet' geen respect aan de leerlingen te geven en van de leerlingen te krijgen, maar zelf werd ze wel openlijk door 'haar' respectvolle leerlingen uitgelachen.

Het Vlaamse onderwijs, kunnen we hier nog een optimistisch toekomstbeeld over ophangen ?
Ik denk eerlijk gezegd enkel als je de leerplicht terug van 18 naar 16 of zelf 14 brengt, de uitvallers moeten dan maar gaan werken, (kindergeld afpakken en werkeloosheidsuitkering pas op 18 of zelf 21 geven. )

Het krapuul en de ongeintereseerden vallen er dan uit, die kunnen ergens bij een baas dan een job gaan leren, en dan kunnen diegene die wel capaciteiten hebben of willen wel serieus doorstuderen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 10:38   #42
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er zal wel iets van waar geweest zijn.

Lui krapuul met drie maanden verlof...
:LOL:

Moest ik die leraar zijn, ik zou nu effectief met die meisjes (*zelfcensuur*), niemand gaat hen nu nog geloven.
Oud 11 maart 2010, 11:01   #43
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er zal wel iets van waar geweest zijn.

Lui krapuul met drie maanden verlof...
En dat weet jij ?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 11:10   #44
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

We weten er uiteraard ook maar van wat we in de kranten lezen. Maar indien dit effectief klopt dan heeft die leerkracht uiteraard gegronde redenen om te eisen dat de school veroordeeld wordt om hem een fikse schadevergoeding te betalen, bv. het equivalent van zijn verloning gedurende zijn normale verdere loopbaan.
Wat de betrokken kinderen zelf betreft lijkt het mij logisch dat zij van school gestuurd worden en vrolijk ergens anders hun jaar mogen gaan overdoen. Hen effectief vervolgen zal niet lukken gelet op de leeftijd, maar ook hier kan de leerkracht m.i. een fikse schadevergoeding eisen van de ouders.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 12:00   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik heb juist ervaren dat bepaalde klassen het appreciëren dat je je als leerkracht boven hen plaatst. Dit biedt hen immers structuur en houvast, streng zijn is een eigenschap die bepaalde leerlingen juist goed vinden aan een leerkracht, belangrijk is wel dat je rechtvaardig blijft. Vele leerlingen, niet in het minst in het BSO, zijn op zoek naar een soort van 'vaderfiguur', iemand die de grenzen en regels opstelt. Tegenwoordig ontbreekt het jongeren van thuis uit vaak aan structuur en duidelijke afbakeningen. Welk nefast is voor hun ontwikkeling. Het feit dat zeker in het BSO of BuSO vele gezinnen 'gebroken' zijn, is hier uiteraard niet vreemd aan.

Vele leerlingen hebben dit liever dat een leerkracht zich opstelt als een 'strenge' maar begripvolle 'vader', dan dat je leerling onder de leerlingen probeert te zijn. Je voordoen als een 'vriend' is totaal ongepast en wordt als belachelijk ervaren. Je respect heeft er dan zeker gelegen. Als leerkracht dien je je lichtjes boven je leerlingen te plaatsen, zonder uit de hoogte te doen. Dit is beter dan je voor te doen als de zoveelste vriend, ze gaan je dan ook niet meer als 'gezagsdrager' aanvaarden. Zeker moeilijkere klasgroepen hebben nood aan een duidelijke grens en autoriteit. Ik vind het overigens belachelijk en lachwekkend, (oudere) leerkrachten die redeneren zoals jij en plots weer de jongere willen uithangen om het contact met hun klas te herstellen. Als iemand van 45 omwille van zijn klasgroepen krampachtig terug naar jeugdfuiven gaat, SMS-jongerentaal begint te gebruiken, zich te jeugdig kleedt of terug naar jongerenmuziek begint te luisteren, vind ik dit vooral zielig en ook wel wat hilarisch !
er hoeft volgens mij geen tegenspraak te zijn tussen de twee, het is mogelijk van kinderen als gelijken te behandelen in gesprekken en tegelijk uw autoriteit niet aangetast te zien, integendeel. en mensen op een waardige manier behandelen betekent allerminst dat er geen regels gelden en geen duidelijke grenzen zijn.
ik heb nergens gesproken van leerling onder de leerlingen te willen zijn en nog minder van de andere idd belachelijkheden waar jij over spreekt
maar je kan je naar je eigen leeftijd gedragen en toch leelingen als mens behandelen hoor ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 12:47   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mensen die niet snappen dat gezag het gevolg is van verdiend respect ... gaan altijd sukkelen in onderwijs
Gezag komt van verdiend respect bij hen die daar intelligent en eerlijk genoeg voor zijn, en voor de anderen moet er de stok achter de deur zijn, en dat is het probleem: die stok is er niet meer.

Ga maar eens argumenteren: "de mensen die niet snappen dat gezag het gevolg is van verdiend respect, gaan altijd sukkelen als politie agent" en als ge door het rood licht rijdt, dan is dat de schuld van de agent die er staat naar te kijken, en die "geen gezag kon afdwingen", zeker ? Moest er niet zoiets bestaan als boetes, rijbewijs kwijt, en celstraf, denk je dan dat ALLE mensen braaf het verkeersreglement zouden opvolgen "uit verdiend respect voor meneer of mevrouw de politieagent" ?

Autoriteit komt voor een deel uit respect, en voor de rest uit echte macht. Macht komt uit de loop van het geweer, he. En als je van dat basisprincipe afwijkt, dan kan je gerust nog een tijdje komedie spelen, maar vroeg of laat heeft men dat door. Dan blijven er nog altijd die die respect hebben, maar het echt krapuul kan er dan zoveel mee rammelen als hen lief is. En dat is wat er in 't onderwijs gebeurt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2010 om 12:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2010, 22:25   #47
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mensen die niet snappen dat gezag het gevolg is van verdiend respect ... gaan altijd sukkelen in onderwijs
En mensen die niet snappen dat respect verdiend wordt op basis van overeenkomende interesses, en dat studenten en leerkrachten dat helemaal niet hebben, denken naast de kwestie.

En dan nog iets: waarom zouden mensen respect hebben voor iemand van wie ze geloven dat deze personen hen niet geven wat ze verdienen.

Of dat geloof van verdienen misplaatst is of niet, is een andere discussie. Feit is dat het gros van alle studenten de leerkracht, docent en professor ziet als een onderdrukker en een saaie piet. Respect komt er niet bij kijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gezag komt van verdiend respect bij hen die daar intelligent en eerlijk genoeg voor zijn, en voor de anderen moet er de stok achter de deur zijn, en dat is het probleem: die stok is er niet meer.

Ga maar eens argumenteren: "de mensen die niet snappen dat gezag het gevolg is van verdiend respect, gaan altijd sukkelen als politie agent" en als ge door het rood licht rijdt, dan is dat de schuld van de agent die er staat naar te kijken, en die "geen gezag kon afdwingen", zeker ? Moest er niet zoiets bestaan als boetes, rijbewijs kwijt, en celstraf, denk je dan dat ALLE mensen braaf het verkeersreglement zouden opvolgen "uit verdiend respect voor meneer of mevrouw de politieagent" ?

Autoriteit komt voor een deel uit respect, en voor de rest uit echte macht. Macht komt uit de loop van het geweer, he. En als je van dat basisprincipe afwijkt, dan kan je gerust nog een tijdje komedie spelen, maar vroeg of laat heeft men dat door. Dan blijven er nog altijd die die respect hebben, maar het echt krapuul kan er dan zoveel mee rammelen als hen lief is. En dat is wat er in 't onderwijs gebeurt.
Helemaal mee akkoord.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."

Laatst gewijzigd door Nexer : 11 maart 2010 om 22:29.
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 18:35   #48
Wisord
Banneling

Standaard

Orde , tucht , discipline en netheid !!!

Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 22:32   #49
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Als je dan nog hoort en leest wat de "massa" er over te vertellen heeft:
Je vergist je. Volgens peilingen worden leerkrachten steevast het hoogst gewaardeerd door "de massa". Onder alle beroepen staan ze keer op keer op nummer één.

Politici, journalisten, boekhouders en bankiers staan al jaren op de laatste plaatsen.

Leeraars nummer één. Maar goed ook. Ik ben zelf geen leeraar meer, maar ben het een tijdje geweest, en heb ingezien hoe onmogelijk dat beroep is. Gelukkig heb ik de kans gekregen te "ontsnappen".

Ik was zeer populair bij meisjes van 16, 17, 18 jaar, en er werd dikwijls gestreden om mijn aandacht. Ik kreeg zelfs geregeld liefdesbrieven. Ik kan me inbeelden dat jaloezie en onderlinge rivaliteit onder die jongeren soms erge consequenties kan hebben voor de leerkracht. Complotjes zijn nooit ver weg.

Blij dat ik niet meer in die wereld vertoef. Hij is me te nauw.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be