![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: bevrijding irak: voor of tegen? | |||
voor, de amerikanen leveren goed werk |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,90% |
voor, hoewel sommige dingen beter konden maar niemand is perfect |
![]() ![]() ![]() |
18 | 42,86% |
tegen, de irakezen verdienden niet beter dan zo'n leider als Saddam |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,90% |
tegen, ik ben een hypocriete linkse pacifist en vind het cool om tegen amerika te zijn |
![]() ![]() ![]() |
14 | 33,33% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je snapt duidelijk niets van het hele verhaal. Waar het allemaal op gebaseerd is, is de definiering van het begrip 'onrechtmatige daad'. De burgers van Irak hebben wel degelijk een zaak aangezien we hier spreken van een pre-emptive war situatie. Simpel uitgelegd : Je gaat de brandweer niet vervolgen als je huis brand en bij de bluswerken heeft ook je tuinhuis een beetje waterschade. Dan heb je geen punt, er is geen onrechtmatige daad gepleegd. Als nu de brandweer je tuinhuis natspuit omdat daar misschien iets in zit dat ooit zou kunnen branden, dan heb je alle recht de geleden schade te recupereren. Daar komt het grosso modo op neer. Deze situatie vergelijken met wat in de jaren 40 gebeurde is enorm simplistisch en gewoon verkeerd. Trouwens als je de volledige juridische onderbouw wil lezen (die ga ik hier niet posten), lees dan de juristenkrant van de maand mei. Of weten die ook niet wat ze schrijven?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Daarbovenop was saddam een bloeddorstig dictator en zou iedereen blij moeten zijn dat er 1 zo'n dictator minder is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Er is een verschil tussen ontwikkelingshulp bieden en een land bezetten. Als iedereen zoals ik zou denken , dan zouden er geen oorlogen meer zijn. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zowat de ganse westerse wereld is het er over eens dat dit een pre-emptive war was die NIET door de VN werd goedgekeurd. Een unilaterale daad van agressie dus. En kom nu niet af met resolutie 14enzoveel. ![]() En het feit dat Saddam een bloeddorstig dictator was -natuurlijk was dat zo- heeft met heel dit verhaal geen zier te maken. Dit gaat over een kwestie van internationaal recht, niet over ethiek. Citaat:
![]() Het gaat erom of er al dan niet een brand vastgesteld is. Als de brandweer je tuinhuis blust zonder dat een brand is vastgesteld, heb je recht op schadevergoeding.. Ik kan de vergelijking echt niet simpeler maken hoor. Misschien eens voordoen met handpopjes en legoblokken ofzo? Citaat:
Is dat zo? Ik dacht dat hitler wel degelijk amerika de oorlog had verklaard? Expliciet of inpliciet door een van hun bondgenoten aan te vallen (het UK)? Ik weet hier het fijne niet echt van. Citaat:
![]() Trouwens ik heb het in betreffende krant gelezen, waarschijnlijk verschijnen dergelijke publicaties in talloze andere media ook maar die lees ik niet. Ik heb al werk genoeg. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() mensen doden,armen en benen afschieten,processen voeren,zelfmoordenaars....tss tss tss erg slim is dat toch allemaal niet.
Al die ellende kan vermeden worden door de terroristen een heel goedkoop gadget cadeau te doen. Het zal ons zogoed als niets kosten,het is verbluffend eenvoudig te implementeren en de slechterikken gaan wel twee keer nadenken alvorens ze wolkenkrabbers doen instorten of creatief worden met bomautos! Het is.......de achteruitkijkspiegel! Oordeel zelf maar: ![]() Wedden dat ze onmiddelijk van gedacht veranderen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#51 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ooit al eens gehoord van selectieve blindheid? Citaat:
Ik ben niet akkoord met de manier waarop de VS het voorspel van de oorlog aanpakte, te arrogant en buitengewoon dom, maar ze hadden alle recht om iraq binnen te vallen en saddam te verwijderen. Citaat:
![]() Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Land bevrijden van een tiran en zijn aanhangers is ook nog iets anders. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
sporen gevonden. Ook nu, een jaar later heeft men nog steeds geen bewijzen van brand gevonden. De brandweermannen hebben dus preventief geblust zonder echte reden. Ik vind dat dat niet kan. Commentaar van mr. Blix : http://www.commondreams.org/headlines04/0305-01.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga het eens aan AI vragen. Je geloofd hen toch ook over de rest van de irak kwesti. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als het hardhandig aanpakken van dissidenten, prestige-projecten en massaal geld pompen in leger en oppressie-apparaat al tellen als "brand" dan is er nog veel bluswerk in de wereld. soit, allerhande redenen maken blijkbaar toch geen ene reet verschil uit voor huidige aanpak ginds, merendeel van de effort gaat naar counter-insurgency, hearts&minds en wederopbouw gebeuren ook maar komen niet in 't nieuws en staan haast automatisch recht tegenover de eerste doelstelling zolang er Irakezen in dat verzet bllijven zitten. Nog 'n paar zwaar gemediatiseerde misstappen, blijvende zware problemen met betrouwbaarheid van "nieuwe" Irakese politie en defence force en natuurlijk de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november. Recipe for disaster: nee. Moeilijke situatie: zekers. Die coalition of the willing zit er nog een hele tijd en er zal nog veel water onder de brug doorstromen, aan beide kanten zullen slachtoffers blijven vallen (onschuldig of verdiend) en de rekening is toch voor de man in de Amerikaanse en Irakese straat.
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En ja er is inderdaad nog heel veel bluswerk in de wereld, maar ik vond Saddam wel de prioriteit op dit moment. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Herinner me dat een Irakese kennis me ooit zie dat het de gemiddelde Irakees indertijd aan weinig ontbrak op materieel vlak en dat ze toch haast geen belasting betaalden. Dat was natuurlijk voor de eerste golfoorlog en de VN-santies erna. Citaat:
mensenrechtenschending: los uit het hoofd lijken Myanmar, Noord-Korea en China op cijfergebied niet onder te moeten doen voor Irak? bedreiging van US en UK: veel grote woorden, maar verder dan dat kwam Irak niet. Lijst met landen die die 2 landen wel degelijk veel pijn kan doen is groot. nog redenen? oh ja, hij zou ooit gepland hebben om Bush sr te liquideren. Hm, persoonlijke motivering van president, lijkt me een gevaarlijk straatje Citaat:
![]() Buitenlandse strijders alleen kunnen nooit zonder interne steun werken. Bovendien lijkt me wel héél naiëf om nog vast te houden aan die eerdere bewering van generaal Kimmit dat een dikke 5000 Baathists de enige Irakezen zijn die wapens opnemen tegen de coalition of the willing. 't Is in elk geval een zeer diverse groep en ik vrees dat ze met de dag groeien. Van die "nieuwe Irakese politie" zou ik nog geen derdehands auto kopen, laat staan dat ik ze op de hoogte zou houden over toekomstige operaties of in mijn bases zou toelaten. Idem voor grensbewaking door die geplande defence force. Maar ach, wie ben ik om daaraan te durven twijfelen? Ik heb nooit veel vertrouwen gehad in enquetes (zelfs van Gallup) of er eerlijk aan meegedaan, maar ik meen dat een meerderheid de coalition of the willing ook zo rap mogelijk ziet vertrekken. Bof, er wordt toch geen rekening mee gehouden, laat ons de verkiezingen afwachten om es te zien wat de Irakis echt willen.
![]() |
![]() |
#59 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Tzou natuurlijk saai zijn moest iedereen zoals ik denken. Afrika bombarderen? Wel , je verdedigt het bombarderen van Irak en de regime change om ze te helpen , dus bij associatie is "helpen" gelijk aan "bombarderen". ![]() Ik heb wel last van Afrikanen die zitten te creperen , want ik kijk ook TV en mijn eten smaakt minder als ik mensen zie creperen. Niemand ziet graag mensen creperen. Ik ben voor een systeem van Peterschap (Foster countries ![]() Hoewel ik dit idee van mij fantastisch goed vind , ben ik af aan het dwalen. Het punt is "wederzijdse" instemming. Toen de Amerikanen en Russen Europa kwamen bevrijden en af en toe onschuldigen bombardeerden , was dat met een brede basis van steun van de Europese Bevolking voor de Westerse democratie. INSTEMMING dus. In Irak is er geen brede basis van steun voor de Westerse democratie , zij stemmen dus grotendeels NIET in met de Amerikaanse bezetting. In Irak betekent democratie het verkiezen van een fascistische moslimrepubliek , omdat de meeste Irakezen dat willen. De Amerikanen zullen de één dictator vervangen hebben voor een ander. En misschien een veel gevaarlijkere. Bovendien heeft de VS intussen extra haat gecreeerd tov het Westen. Ik zie geen win situatie voor het Westen. Containment is beter. |
||
![]() |
![]() |