![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wederom krijg ik geen écht antwoord op deze (wellicht pijnlijke?) vraag:
Citaat:
Citaat:
Maar laat ik de vraag herformuleren: Vindt u dat het 'traditie' zou moeten worden dat de inwoners van Wallonie verplicht de grootste taal van hun land verwerven? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 mei 2010 om 11:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Anders Brussel kwijt.
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nederlands verplichten, de taal van de meerderheid is dom, het frans, de taal van de minderheid, verplicht houden is traditie. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Minister-President
|
![]() Dat zal wel.
Les excuses sont faites pour s'en servir.
![]() |
#47 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
In Liège doet zowat de helft van alle scholen mee aan taalbadonderwijs (immersion), met een voorkeur voor Nederlands. Die kinderen komen straks als volwaardige tweetaligen op de arbeidsmarkt. Dat is gewoon een open minded generatie. Dat zegt de Waalse werkgeversvoorzitter Reuter in Knack van deze week. Bij immersion-onderwijs worden veel lessen (ook wiskunde en geschiedenis bijv.) volledig in het Nederlands gegeven. Bron: http://www.waalsweekblad.be/index.shtml is een blog van een Nederlandse gepensioneerde journalist die in Wallonië woont |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door azert : 21 mei 2010 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had het niet over de helft (of dit klopt laat ik even in het midden), maar over de gehele Waalse populatie.
Dus nog maar een keer die blijkbaar moeilijk te beantwoorden vraag: 'Vindt u dat men in Wallonie het verwerven van de grootste taal van het land voor iedereen verplicht moet stellen in het onderwijs?' |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Heb het al eerder gezegd: azert is een godsgeschenk voor Vlaams-nationalisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
iets dat nooit verplicht is geweest, plotseling verplichten zal averechtst werken. beter anders te werk gaan en.. zie: zonder verplichting zijn er meer en meer Waalse scholen die voor immersie, met veel meer NL dan bij verplicht NL dus, kiezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() voor het domste deel van die gasten dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
![]() Dus in Vlaanderen kunnen ze het beter ook maar niet meer verplichten?
![]() |
#55 |
Minister
|
![]() Uw analyse klopt in de meeste gevallen, maar België is een tweetalig land. Waar zitten de meeste Belgicisten? Moeten zij die het meest van België houden, niet het meest een inspanning leveren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door respublica : 21 mei 2010 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verwerving van de grootste taal van het land hoeft dus voor een flink gedeelte ook nu na 180 jaar niet plaats te vinden, volgens u. Uiteindelijk geeft u hetzelfde antwoord als vrijwel elke Franstalige Belg op deze (blijkbaar) 'moeilijke' vraag. Vaak allemaal met hun eigen motivatie. Maar goed, zo Belgisch zijn we dus. Mijn voorstel zou dus zijn om ook met de verplichting op Frans voor alle Nederlandstaligen per direct te stoppen. Maakt u zich geen zorgen, een gedeelte van de Vlamingen zal het nog wel blijven leren. Vrije wil toch? Of het winkelpersoneel in Vlaanderen straks nog iets begrijpt van de Franstalige die op hoge toon een vraag stelt mogen wij betwijfelen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 21 mei 2010 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Let wel, de meeste mensen zijn hier nog opgegroeid met de goede oude gendarmerie française, de Belgische franc en toestanden.
De pro-Franse symboliek heeft lang bestaan bij ons en dat is ook wat zulke wantoestanden heeft doen aanslepen (uiteraard mede door ruggegraatloosheid). En inderdaad noodzaak drijft gewoon naar verwerven.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 mei 2010 om 21:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou echter in de eerste plaats het aantal uren Nederlands verhoogd willen zien, uren waarin ondermeer aandacht wordt besteed aan álle varianten van het Nederlands, niet alleen vakjargons en dialecten, maar Surianaams en Afrikaans, maar ook de straattaal. Een vak "algemene linguïstiek" zou mij ook wel aangestaan hebben, een vak waarin mij o.a. technieken en methodes werden bijgebracht om op productievere wijze autodidact te zijn.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik hou niet van België, en ik kan in alle drie de officiële landstalen Belgicisten op stang jagen. De geleverde inspanning loont dus de moeite. Edit : er is nog een bijkomend voordeel: ik kan zowel met Hallo-Romeinen als met Hermanen over muziek babbelen, en liedjes voor ze zingen die ze van ze leven nog niet hebben hehoord.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 21 mei 2010 om 21:20. |
|
![]() |
![]() |