![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1 maandsalaris gaat aan de lening op. Met variabele rente, danwel nog ! En ik ben niet de enigste in die situatie. Bij meerdere vrienden van ons gaat 1 van de twee werken om de lening te betalen. En dat zijn nog niet eens grote huizen. Oud huisje kopen: 160 k gemiddeld hier, met kosten 175k, dan nog 50-80k aan renovatie (met enkel glas ramen blijf ik niet zitten, idem voor slecht geisoleerd dak) komt ge op hetzelfde uit. Dit is een typische discussie tussen de haves en de have nots. De haves zullen er alles aan doen om hun standpunt te rechtvaardigen, en vergeten vaak dat ze in een zeer bevoordeelde situatie zaten toen zij hun eigendommen kochten, namelijk eentje waarin de relatieve kost tov hun inkomen veel en veel lager was. En daar draait het om. Dus bullshit uw eigen eens. Fijn voor u dat ge uw gronden hebt. Maar niet janken als meer en meer mensen gedwongen worden om "te veel" te lenen en daarna in de problemen komen. En als u denkt dat dat uw probleem niet is, guess again (kredietcrisis). Wonen is niet iets wat ge kunt uitstellen of missen, zoals een LCD tv of pc.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() PS: In de omliggende landen zijn er veel meer hypotheekformules beschikbaar, en heb je ook nog hypotheekaftrak (NL)....die zorgen er voor dat de prijzen nog kunnen stijgen.
Als je enkel rente moet afbetalen kan je snel een huis van 300 k euro kopen....maar of dat op termijn zo slim is.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1 lenen op 15j of op 30j ... doe uw huiswerk, ge moet daar niet voor gestudeerd hebben, maar vergelijk eens de terugbetaalde rentemassa tussen die twee leningen ... dat verschil is gigantisch, terwijl je ocharme een zuchtje meer kan lenen ... iedereen met wat gezond verstand ... blijft daar af. 2 wat ik wel zie is dat jonge koppels nogal veeleisend zijn, instapklaar, hob indien mogelijk open bebouwing etc ... welnu, koop u een woning in vervallen staat maar met potentieel (gevelbreedte, tuin ...) en steek godverdomme uw handen uit uw mouwen of dacht je dat die Poolse bouwvakkers allemaal raketgeleerden zijn ? 3 en neen, ik kan nu bouwen niet omdat mijn lening is afbetaald, maar omdat ik spaarzaam ben, de grond al zonder lening kon aankopen, en ik een woning bouw voor verhuur : dat kost mij dus geen Euro meer, de huurder gaat mijn gebouw betalen, ik neem alleen het risico, maar de huur zal overeenkomen met mijn terug te betalen hypotheekbedrag. 4 ineenstuikende vraag en daarbijhorende ineenstorting van de vastgoedprijzen ... we leven in Vlaanderen, niet in de Far West ... banken zijn hier ongelooflijk conservatief met toestaan van leningen ( ![]() 5 schoonpa heeft in dit verhaal zelfs geen nood aan verkoop ... schoonpa leeft van de huur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om maar te zeggen dat u ver van de realiteit staat. Wij zouden volgens u ook alles in orde willen hebben...wel, is dubbel glas, fatsoenlijke isolatie en een werkend toilet teveel gevraagd ? De LCD tv, parketvloer, marmeren keuken en stoomovens hoeven niet voor mij hoor.... Een huis bouwen staat gelijk aan 300k lenen voor ons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is al vol gestort met beton. Laat ons nog wat groen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
welnu, dat dubbel glas en fatsoenlijke isolatie ... DAAR zit m natuurlijk wel het verschil ! want als je die ramen zelf (laat) vernieuwen en die isolatie zelf STEEKT (handen uit de mouwen) die nieuwe badkamer zelf steekt (dat kan je ZELF) en die nieuwe keuken (haal ze in IKEA) zelf steekt, electriciteit leggen, loodgieterij en vloeren en tegels, dat DOE JE UITERAARD ALLEMAAL ZELF !!! plafoneren en een trap maken, dat is zo wat t enige waarvan ik snap dat je dat laat doen. (te technisch, teveel vakmanschap vereist allebei) dan heb je tussen de 20% en de 50% bespaard op de aankoopprijs van een woning ... ja, dat zou kunnen betekenen dat je tot anderhalf jaar woont in iets dat heel dikwijls gewoon op een bouwwerf lijkt ... (als je wat vrienden/familie hebt die je kunnen komen helpen af en toe, kan je t wat versnellen, belangrijk, want onderschat het niet!wonen in verbouwing, het werkt op uw gemoed) handen uit de mouwen, tanden bijten, en veel succes. edit : heb je met verschillende banken gepraat ? het verschil is enorm, mijn eerste bankdirecteur (nb waar mijn familie en ik al 25 trouwe klant waren) was slecht bereid mij ongeveer de helft te lenen van wat ik nodig had als lening ! echt pijnlijke ervaring, toen ik buitenkwam dacht ik nooit een huis te zullen kunnen kopen ... weg gingen bij een andere bank horen, en die konden mij met dezelfde parameters dubbel zo veel lenen ! ) Laatst gewijzigd door Anna List : 22 september 2010 om 09:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan uit van een aantal hypotheses: aankoopprijs 300 000 Euro, volledig te dekken met een lening. Maximaal plafond van afbetaling: 33% van netto gezinsinkomen (dat is meestal de grens die men aanneemt om "redelijk" te blijven). Interest alles inbegrepen: 3.5 % (ik ben genereus: voor een 100 % lening op lange termijn zal het wel duurder zijn, verzekeringen en alles inbegrepen). Stel: gezin met totaal netto inkomen per maand: 4000 Euro (da's toch al confortabel niewaar) ==> maximale afleg: 1333 Euro per maand. http://users.telenet.be/annette-guy/...itaalAflos.htm Nodige termijn: 31 jaar ! Als je het op 15 jaar wil doen, dan heb je een afleg van: 2136 Euro per maand, veel te hoog voor dat koppel (meer dan 50% in de schuld). Citaat:
Voor hoeveel verhuur je een huis dat 300 000 Euro kost ? Voor veel meer dan 1300 Euro in de maand ? Dan kan je dat op 31 jaar inderdaad afbetalen (ttz, je kan de lening die je daarvoor aannam, namelijk 300 000 Euro, inderdaad met een maandelijks huurgeld van 1300 Euro afbetalen). Alleen, nu heb je alle kosten en dergelijke nog, het onderhoud, het kadastraal inkomen, het risico van niet-verhuur.... Je echte rentabiliteit zal dus een stuk lager zijn, laat ons stellen: 900 Euro per maand netto als je 1300 Euro per maand huur vraagt. Als je dat in de simulator invult (afbetaling 900 Euro per maand voor een lening van 300 000 Euro) dan is je operatie "break-even" over... 90 jaar ![]() Goei belegging ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Snapt u nu mijn probleem met extreem dure bouwgronden ? Met zelf te bouwen KON je enorm veel uitsparen op het totale bedrag in %'en, nu is dat al een pak minder. Het is zelfs zo erg geworden dat het interessanter is geworden om een oud huis te kopen, om te duwen en te bouwen, want die prijs is goeiekoper als een verse bouwgrond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Z'emmen gelijk. Ge hebt des tijd grond kunnen kopen aan 45 euro de vierkante meter.
Dat nu laten stijgen in waarde zou een misdaad zijn? Neen toch!
![]() |
#52 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
1 ik zit hier in het duurste deel van Antwerpen, tikkeltje duurder dan buurgemeente Brasschaat ik koop hier op t moment een HOB (te renoveren) voor 225.000 € ... ge hebt 45.000 € gespaard met notariskosten bij enzo wil dat zeggen dat je nog 210.000 moet lenen 3.5 % 15 jaar : 1500 € af te betalen (een gewillige bankdirecteur gaat je dat toestaan, ook al is het boven de 1/3 regel) voil�*, dat is vandaag. noord Antwerpen, groene (blanke) rand, rustige straat, station op 1km ... ge ziet, ik heb geen goedkoop uiterste gezocht. 2 ik zet een woning op die grond (die ik van mijn spaargeld kocht) voor 150.000 € (waarvan ik er 125.000 leen op 15 jaar) ... HOB Brasschaat met mooie tuin ... ik verhuur dat voor 1000 € ... et voil�* ik ga al 150€ per maand overhouden van bij t begin ... (terwijl de indexering van de huur jaarlijks hoger zal liggen dan de mogelijke stijging van de rentelast) is dat nu een goeie belegging ? wel het bespaart mij een hoop zorgen die ik bij mijn aandelen wel ervaar. bovendien ben ik van plan die woningen te verkopen eens ze ongeveer een jaar of 15 - 20 oud zijn en ik er mogelijk kosten (zorgen) aan zou krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu is het 120-150 euro voor dezelfde lap grond. Oops... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Allez pieke, bouwen is geheel uw woning naar uw eigen zin.
Als ik €500 000 teveel had wist ik het wel. Alles gebouwd op een volledige gelijkvloers met een giga dakterras erbovenop. Mss nog een dakzwembad moest de tuin te klein zijn.
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() De Belg heeft een baksteen in zijn maag.
Nugoed, een jaren 60-70 huisje dat te renoveren is, dat mag ook voor mij. Maar die zijn ook duur geworden. Na renovatie ook een goei 250k, en dan heb je nog steeds die kleine kamertjes en typische gesloten inrichting.....of ge moet echt alles uitbreken en dan is bouwen even duur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens in heel mijn familie wonen de kinderen boven of achter hun ouders. Vaak in oude stallen/schuren of zolders die omgebouwd zijn tot appartementen. Er staan in de steden voldoende woningen leeg waar de stadsmussen hun eigen huis-tuintje-boomje, mentaliteit kunnen botvieren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een fatsoenlijke leegstandbelasting zou al wat helpen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men heeft een IR graad en moet dat dus met veel zwier kunnen laten zien. Wel de gevolgen van dit gedrag komen nu naar boven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() en vroeger had ik 1000€ netto en nu twee ...
|
![]() |
![]() |