Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 oktober 2010, 14:03   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uit onverdachte bron: Sébastien Pontault, Chevalier de Beaulieu, Ingénieur en Maréchal de Camp van Zijne Hoogheid, Koning Lodewijk XIV zag "Vlaanderen" de volgende provinciën omvatten:
het Graafschap van dezelfde naam;
het Graafschap Artesië;
het Graafschap Henegouwen;
het Hertogdom Luxemburg;
het Hertogdom Brabant;
het Markiezaat Antwerpen;
de Heerlijkheid Mechelen;
het Graafschap Namen;
het Hertogdom Limburg;
het Prinsbisdom Luik
en het Bisdom Kamerrijk.

m.a.w. l'Estat des Provinces connues sous le nom de Flandre

http://www.flandrianostra.org/Beaulieu/default.htm
Voil�*!!! En indien wij thans de naam "Vlaanderen" gebruiken voor meer dan het oorspronkelijke graafschap is dat niet eens zo schokkend. We zouden desznoods ook de term Zuidelijke Nederlanden kunnen gebruiken, ook al zou dit slechts een gedeelte van het historisch begrip omvatten.
Oud 13 oktober 2010, 14:05   #42
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het lied heet 'Fransche ratten rold uw' matten', een lied uit 1814 (naar't schijnt dateert het van de tijd toen het Franse leger een nederlaag leed in Rusland en de propaganda dat nieuws niet kon verdoezelen). Het werd inderdaad in 1815 gezongen tegenover de afdruipende Fransche bezetter en de Franschgezinden (de franskiljons). De tweeëntwintig jaar onderdrukking zaten dan ook nog vers in het geheugen.

http://www.youtube.com/watch?v=9RqHvz8rxSg
http://www.dbnl.org/tekst/duys001oud...02_01_0229.php
Door veel Walen wordt dit nog steeds met veel nostalgie omschreven als "une époque heureuse".
Oud 13 oktober 2010, 14:10   #43
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Uit onverdachte bron: Sébastien Pontault, Chevalier de Beaulieu, Ingénieur en Maréchal de Camp van Zijne Hoogheid, Koning Lodewijk XIV zag "Vlaanderen" de volgende provinciën omvatten:
het Graafschap van dezelfde naam;
het Graafschap Artesië;
het Graafschap Henegouwen;
het Hertogdom Luxemburg;
het Hertogdom Brabant;
het Markiezaat Antwerpen;
de Heerlijkheid Mechelen;
het Graafschap Namen;
het Hertogdom Limburg;
het Prinsbisdom Luik
en het Bisdom Kamerrijk.

m.a.w. l'Estat des Provinces connues sous le nom de Flandre

http://www.flandrianostra.org/Beaulieu/default.htm
Dus alle Walen zijn eigenlijk ook Vlamingen ?
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:11   #44
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hoeft weer niet te beginnen mekkeren omtrent de opportuniteit om de notie "Vlaming" op een Limburger of Brabander toe te passen. Het gaat hier niet meer over de historische betekenis van de term "Vlaming", maar omtrent de benaming die thans formeel (én wettelijk) geldt voor het Nederlandstalig gedeelte van de vroegere Zuidelijke Nederlanden. Welnu in die huidige betekenis ben jij een Vlaming, of je het nu graag hebt of niet. Daarnaast ben je ook Limburger. Iedereen voelt zich ergens betrokken bij meer dan een entiteit. Ik ben Vlaming en tegelijkertijd beschouw ik me ook inwoner van de Nederlanden. Wil jij bovendien nog zonodig "Belg" zijn dan ben je dat maar, niemand houdt je tegen. Maar hou dan op met meesmuilen tegenover diegenen die zich wel degelijk Vlaming voelen en voor wie de notie "Belg" enkel nog een administratief gegeven is zonder relevantie.
Dus wacht even: jij moet wel kunnen beslissen dat de notie Belg voor jou enkel een administratief gegeven is zonder relevantie, maar system mag niet beslissen dat voor hem de notie Vlaming even hol is? Twee maten, twee gewichten. Volgens mij ben jij net zoveel Belg als hij Vlaming is.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 13 oktober 2010 om 14:12.
Steve_M is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:17   #45
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dus wacht even: jij moet wel kunnen beslissen dat de notie Belg voor jou enkel een administratief gegeven is zonder relevantie, maar system mag niet beslissen dat voor hem de notie Vlaming even hol is? Twee maten, twee gewichten. Volgens mij ben jij net zoveel Belg als hij Vlaming is.
IETS beter lezen...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:19   #46
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het lied heet 'Fransche ratten rold uw' matten', een lied uit 1814 (naar't schijnt dateert het van de tijd toen het Franse leger een nederlaag leed in Rusland en de propaganda dat nieuws niet kon verdoezelen). Het werd inderdaad in 1815 gezongen tegenover de afdruipende Fransche bezetter en de Franschgezinden (de franskiljons). De tweeëntwintig jaar onderdrukking zaten dan ook nog vers in het geheugen.
De Franse "bezetting" werd vooral als nefast ervaren door de heersende standen, die hun privileges bedreigd zagen door de nieuwe geestelijke wind die sinds 1793 uit Frankrijk waaide...
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:26   #47
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Ja, je moet je eigenlijk ook afvragen hoe dat daar eigenlijk zit met de vruchtbaarheid. Daar moet iets in de lucht hangen dat ongezond is. Na zoveel jaren verhuis van Vlamingen, meer dan een miljoen, blijven ze daar de kleinste bevolkingsgroep. Ofwel trekken er daar zoveel weg, en dat moet ook ergens een reden hebben...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:28   #48
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De Franse "bezetting" werd vooral als nefast ervaren door de heersende standen, die hun privileges bedreigd zagen door de nieuwe geestelijke wind die sinds 1793 uit Frankrijk waaide...
Ja, ik weet dat clericaal conservatisme vaak als voorwendsel gebruikt werd. Het klopt dat ook ik niet te vinden ben voor de macht van de Kerk in die tijd en dat laïciteit me zeker ook aanspreekt. Toch ben ik er ook van overtuigd dat die Fransmannen niet bepaald welkom waren hier en dat de culturele genocide die onze voorouders te wachten stond niet bepaald in het licht van vandaag te prijzen valt. Persoonlijk vind ik het woord 'bezetting' wel correct.
Het is alleen spijtig dat die Franstalige burgerij en die Kerk later samenspanden om de tijdbom die in 1830 door gans Europa heerste naar hun voordeel om te buigen en een periode van intellectuele duisternis inluidden voor het Nederlandstalige deel van de bevolking.

Tijdens de Franse tijd zie ik ook niet veel goeds in het laten wegroven van onze kunstschatten om enkel als havengebied te dienen ter verrijking van vooral Parijs om cultureel te assimileren.

Verder valt het me op dat in AL uw berichten een pro-Franstalige inborst zonder meer op te merken is. Een voorbeeld: http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=81
Alsof Franstaligen 'chantage' niet hanteren. U ziet enkel de gebreken van één groep en romantiseert de andere dat het geen einde heeft. Hoe dat ernstig nemen ?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 14:44.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:33   #49
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vind dat de Belgen op dit forum enkel nog Belgisch mogen praten, dan herkennen we ze makkelijker.
Zeno! is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:41   #50
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Scarabaeida

Sorry voor de foutjes, ik citeerde even uit het hoofd. 1814 en Fransch i.p.v. Waals.
fcal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:45   #51
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Elk natie-idee is inderdaad wat kunstmatig tot stand gekomen. In de negentiende eeuw leefde de Vlaamse natie vooral in de hoofden van een deel van de middenklassen. Er moest zelfs nog een gemeenschappelijke communicatietaal voor dat 'Vlaanderen' worden geïmporteerd en via het onderwijs worden verspreid. Nog steeds zijn veel Vlamingen dat standaardnederlands niet machtig en heeft het iets elitairs (het 'beschaafde' Nederlands in de hogere echelons tegenover de 'onbeschaafde' dialecten op de lagere niveaus).

Dat neemt echter niet weg dat die kunstmatige constructie gaandeweg is "verdingelijkt". Ze is niet langer alleen het product van menselijk handelen, ze is ook steeds meer zelf dat menselijk handelen gaan sturen. Er hebben zich in dat Vlaanderen "Vlaamse" media gevormd bijvoorbeeld, en deze media zijn voor het gros van de "Vlamingen" zowel een gemeenschappelijk venster op de wereld als een gedeelde communicatieruimte. De Belgische staat heeft zulke ruimtes niet kunnen en willen creëren (iets wat de Franse staat op zeer drastische wijze wel lukte). In die zin heeft ze als staat gefaald. Anno 2010 kan ze bovendien het volk niet meer naar haar hand zetten: die bevestigt en bekrachtigt door zijn dagdagelijkse gebruik van diezelfde media de Vlaamse ruimte in haar legitimiteit, en daarmee ook de Vlaamse staatsvorming.
Allemaal goed en wel. Blijft dat Vlaanderen een volledige kunstmatige identiteit is. Een volledige kunstmatige staat.

En dus, wanneer Vlaams-nationalisten oreren dat België 'kunstmatig is ontstaan', dan zouden ze beter hun tong drie keer ronddraaien en kijken naar hun zo geliefde Vlaanderen. D�*t is nu pas een schoolvoorbeeld van een kunstmatig ontstaan. Een eigentijds kunstmatig ontstaan zelfs.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 14:49.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:52   #52
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Allemaal goed en wel. Blijft dat Vlaanderen een volledige kunstmatige identiteit is. Een volledige kunstmatige staat.

En dus, wanneer Vlaams-nationalisten oreren dat België 'kunstmatig is ontstaan', dan zouden ze beter hun tong drie keer ronddraaien en kijken naar hun zo geliefde Vlaanderen. D�*t is nu pas een schoolvoorbeeld van een kunstmatig ontstaan. Een eigentijds kunstmatig ontstaan zelfs.
De omschrijving "Vlaanderen" voor een gebied dat ver buiten de grenzen van het graafschap valt, is niet van gisteren. Je argument vervalt in het niet. Het onderstreept wat ik al altijd heb beweerd: dat Vlaming een titel is die al veel langer aan al onze streekgenoten werd gegeven.

Zoek eens op de geschiedenis van de "spaanse" dans "flamenco"
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:56   #53
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je hoeft weer niet te beginnen mekkeren omtrent de opportuniteit om de notie "Vlaming" op een Limburger of Brabander toe te passen. Het gaat hier niet meer over de historische betekenis van de term "Vlaming", maar omtrent de benaming die thans formeel (én wettelijk) geldt voor het Nederlandstalig gedeelte van de vroegere Zuidelijke Nederlanden. Welnu in die huidige betekenis ben jij een Vlaming, of je het nu graag hebt of niet. Daarnaast ben je ook Limburger. Iedereen voelt zich ergens betrokken bij meer dan een entiteit. Ik ben Vlaming en tegelijkertijd beschouw ik me ook inwoner van de Nederlanden. Wil jij bovendien nog zonodig "Belg" zijn dan ben je dat maar, niemand houdt je tegen. Maar hou dan op met meesmuilen tegenover diegenen die zich wel degelijk Vlaming voelen en voor wie de notie "Belg" enkel nog een administratief gegeven is zonder relevantie.
Ik reageer tegen deze nationalisten die een grote bek openzetten en luid schreeuwen dat 'België een kunstmatige staat is'. Heel de notie 'Vlaanderen' is maar even kunstmatig en gekunsteld als 'België'. Voor zover België in de feiten echt kunstmatig was. Want een groot deel van de Nederlandstaligen en Franstaligen leefden al samen in één staat onder de Oostenrijkers hier in het zuiden. Meer nog, het was eerder het VKN dat kunstmatig was omdat het als bufferstaat in mekaar werd geflanst. Want niemand wilde hier eigenlijk het VKN met de calvinistische Hollanders en andere protestanten als heersers.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 14:59.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:01   #54
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ja, één lapken grond stond onder één leider. Of hoe iemand in herhaling kan vallen met 'argumenten' die géén indruk maken.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:03   #55
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Dit filmpje zou wel eens dicht bij de waarheid kunnen liggen: http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/...ekt-video.aspx
Gwyndion is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:06   #56
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Dit filmpje zou wel eens dicht bij de waarheid kunnen liggen: http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/...ekt-video.aspx
Hoeveel keren hebben we dat soort onzin al niet gezien. Hebt u niets anders? Zoek eens grondiger.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:07   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik reageer tegen deze nationalisten die een grote bek openzetten en luid schreeuwen dat 'België een kunstmatige staat is'. Heel de notie 'Vlaanderen' is maar even kunstmatig en gekunsteld als 'België'. Voor zover België in de feiten echt kunstmatig was. Want een groot deel van de Nederlandstaligen en Franstaligen leefden al samen in één staat onder de Oostenrijkers hier in het zuiden. Meer nog, het was eerder het VKN dat kunstmatig was omdat het als bufferstaat in mekaar werd geflanst. Want niemand wilde hier eigenlijk het VKN met de calvinistische Hollanders en andere protestanten als heersers.
Dat kan allemaal dan wel of niet zo zijn, het maakt weinig uit.

Temeer omdat het Vlaamse volk bestaat en het Belgische niet. Dat is klaar en duidelijk voor ieder die het wil zien.

En laat me raden, jij ziet het niet?
Oud 13 oktober 2010, 15:13   #58
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
De omschrijving "Vlaanderen" voor een gebied dat ver buiten de grenzen van het graafschap valt, is niet van gisteren. Je argument vervalt in het niet. Het onderstreept wat ik al altijd heb beweerd: dat Vlaming een titel is die al veel langer aan al onze streekgenoten werd gegeven.

Zoek eens op de geschiedenis van de "spaanse" dans "flamenco"
Voor zover ik weet, behoorde Limburg toch nooit tot 'Vlaanderen' . Dus we mogen niet 'Hollander' zeggen omdat het een pars pro toto is, maar we moeten wel 'Vlamingen' zeggen, wat evenzeer een pars pro toto is. U zult me nog wel vanalles komen wijsmaken als het van u afhangt.

Het woord 'Vlaming' is eigenlijk een fictieve naam die men heeft bedacht om alle Nederlandstaligen in België aan te duiden. Wat natuurlijk een fictie is, want de Brabanders zijn geen 'Vlamingen' bijvoorbeeld. Zo zit het in mekaar. Een volledig kunstmatige naam dus, indien we deze toepassen op alle Nederlandstaligen hier. We moeten dat eerlijk durven bekennen en niet rond de pot draaien zoals u dat nu probeert te doen.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 15:15.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:17   #59
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat kan allemaal dan wel of niet zo zijn, het maakt weinig uit.

Temeer omdat het Vlaamse volk bestaat en het Belgische niet. Dat is klaar en duidelijk voor ieder die het wil zien.

En laat me raden, jij ziet het niet?
Het Vlaamse volk bestaat maar even veel of even weinig als het Belgische ja. Kunstmatig bestaan ze alletwee, behalve dat België toch een hele poos langer bestaat dan Vlaanderen. Ik voel me op de eerste plaats Belg, dan Limburger en dan pas Vlaming.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 15:19.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 15:19   #60
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@Eyjafjallajökull

Citaat:
Alle natuurlijk niet. Oorspronkelijk zijn Walen die volkeren, die geen Germaanse taal spreken.
Zie Wales in het Verenigd Koninkrijk. Daar spraken ze het niet-Germaanse lokale Gallisch.
Zie in Zwitserland Wallis-Valais nu een tweetalig kanton Duits-Frans alwaar vroeger uitsluitend Romaans (Frans) sprekenden waren en door de Alemanische Duitse Zwitsers ook "Waals" geheten werden.
In het verslag van Lodewijk van Velthem over de Guldensporenslag heeft hij het over de Koning van Vrankrike maar ook over de Walen (Fransen), die door de Vlamingen verslagen werden.

Kortom in de Zuidelijke Nederlanden of les provinces connues sous le nom de Flandre zijn zij die een Romaanse taal spreken "Waalse Vlamingen".

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be