Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 oktober 2010, 00:28   #41
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik spreek altijd Nederlands als ik naar Vlaanderen ga maar ik heb al gemerkt dat de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen sommige Vlamingen stoort zelfs als we er Nederlands spreken, wat mij ergens niet stoort - het is enkel en alleen hun probleem - maar het feit is wel daar. Dit feit moet trouwens de Franstaligen juist overtuigen om NOG MEER naar Vlaanderen te gaan.
Inderdaad, en tonen dat ze moeite doen om een woordje Nederlands te spreken. De doorsnee Vlaming is daar zeer content mee

Trouwens, we leven in een open wereld. Tussen Brussel en de kust ligt er veel om te verkennen voor de Franstaligen, maar meestal rijden ze dat voorbij. Wallonië heeft natuurlijk wat mooiere landschappen, ze hebben dan met de kleinste bevolking ook het grootste stuk land. Jammer dat de economie voorlopig niet toelaat om sommige steden écht te verfraaien in plaats van een duur station te zetten, om maar een voorbeeld te noemen.

Een verschil wordt merkbaar. Tien jaar geleden door sommige steden rijden in Wallonië, gaf een vuile indruk, maar daar wordt duidelijk aan gewerkt, maar het pitoreske van bvb 30/40 jaar geleden verdwijnt jammer genoeg ook.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:30   #42
Fien Fluytenzuyger
Gouverneur

Fien Fluytenzuyger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik spreek altijd Nederlands als ik naar Vlaanderen ga maar ik heb al gemerkt dat de Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen sommige Vlamingen stoort zelfs als we er Nederlands spreken, wat mij ergens niet stoort - het is enkel en alleen hun probleem - maar het feit is wel daar. Dit feit moet trouwens de Franstaligen juist overtuigen om NOG MEER naar Vlaanderen te gaan.
Kom, kom, dan kan je even goed gaan stellen dat de Vlaamse aanwezigheid in Wallonië sommige Walen stoort ook al spreken ze Frans. Ik kan je daarvan genoeg anekdotes geven, daarnaast hebben we het zowel in uw als in mijn geval over "sommigen".
Fien Fluytenzuyger is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:42   #43
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeoBelgicus Bekijk bericht
Beste forumgebruikers,

Ik ben op dit moment bezig een maatschappij-scriptie te schrijven en heb besloten om "verfransing van Vlaanderen" als onderwerp te kiezen. Hierbij focus ik mezelf niet alleen op de Vlaamse Rand, maar ook op gemeenten als Voeren, Ronse en Herstappe. Onderdeel van deze scriptie word een debat op dit forum over de verfransing, en vooral: hoever deze door zal zetten.

Mijn diagnose:

Vlaamse Rand:
In de komende vijf jaar zullen Kraainem, Linkebeek, Drogenbos en Wezembeek-Oppem volledig Franstalig worden. Wemmel zal blijven schomellen omdat het aan de strategisch onbelangrijke noordrand van Brussel ligt. In Sint-Genesius-Rode zal de Franstalige meerderheid ondanks Vlaams verzet langzaam gaan toenemenen tot die fatale 71%.

De Nederlandstalige gemeenten die aan Brussel grenzen zullen tot 30 á 40% verfransen, waarna deze verfransing door strenge wetgeving paal en perk zal worden gesteld. Geen nieuwe faciliteiten.

Henegouwen en Vlaanderen:
Faciliteitengemeente in West en Oost-Vlaanderen en Henegouwen zullen, op Moeskroen en Komen-Waasten na, langzaam Vernederlandsen door de instroom van Nederlandstaligen. Moeskroen en Komen-Waasten zullen dit niet doen door hun grote percentage Franstaligen en ligging vlakbij Lille (het Brussel van de kieskring Moeskroen).

Voeren en Herstappe + de Platdietse Streek:
Voeren zal vernederlandsen samen met buurgemeente Blieberg door de inwijk van Nederlanders en Duitsers. Herstappe zal blijven kwallelen en tweetalig blijven voor haar kleine aantal inwoners en dorpse sfeer waarin iedereen elkaar en de talen kent.

Wat denken jullie? Brand maar los!

Brussel is verfranst vanaf de jaren dertig van vorige eeuw ... onder druk van de economie die in handen was van rijke franstalige burgerij.

ik stel dan ook koudweg vast dat Brussel vandaag ... aan de tegenbeweging begint ... de bruisende economie bevindt zich niet meer in franstalige handen, maar de economische troeven en oportuniteiten liggen in Vlaanderen en in de samenwerking met Vlaanderen ... Brusselaars hebben dan ook (terug) begrepen dat de kansen zijn voor hij/zij die Nederlands spreekt ... en dat vertaalt zich vandaag al in de cijfers van de inschrijvingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Dit is het begin van een evolutie, maar de onderwijscijfers bewijzen dat die evolutie gaande is.

Een hele generatie Brusselaars gaat in t Nederlands naar school, denk niet dat dit geen sociale gevolgen heeft.

met vriendelijke groet,
anna
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:49   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Wat de toekomst brengt weet ik niet.

Maar wat het verleden bracht weet ik des te beter. Wij hebben gewoond in Roosdaal (ouderlijk huis), Itterbeek (zaak), Groot-bijgaarden (eerste appartement) en Dilbeek (2e appartement). En nu wonen we in Denderwindeke (boeregat nabij Ninove). En ik kan maar één ding vaststellen; waar je ook kruipt, de Waal volgt.
En hoe verder van "huis" ze zijn, hoe arroganter ze worden. Onlangs nog in Ninove een trut gehad die gans het Ninia shopping center bij elkaar riep ...omdat ze niet in 't Frans bediend werd.

In Asse , Londerzeel enz... net hetzelfde, als ze hun degoutante kop laten zien is het zover, alleen frans, nog niet de moeite doen en de brave onozele vlaming, ja die past he...

Zelf de flikken in Brussel doen geen moeite, ik ga getuigen bij een vluchtmisdrijf een paar jaar geleden, Ies het mogelijk ien frans oewant mijn neerlandais... Omdat ik dat mens wou helpen heb ik dan maar toegegeven maar had hij mij ne PV moeten geven, had m er toch nen tolk mogen bijhalen.
Herr Flick is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:52   #45
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In Asse , Londerzeel enz... net hetzelfde, als ze hun degoutante kop laten zien is het zover, alleen frans, nog niet de moeite doen en de brave onozele vlaming, ja die past he...

Zelf de flikken in Brussel doen geen moeite, ik ga getuigen bij een vluchtmisdrijf een paar jaar geleden, Ies het mogelijk ien frans oewant mijn neerlandais... Omdat ik dat mens wou helpen heb ik dan maar toegegeven maar had hij mij ne PV moeten geven, had m er toch nen tolk mogen bijhalen.

...
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 07:57   #46
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

Zolang de 'Belgitude' bij de Vlaming blijft bestaan, zal de verfransing een reëel probleem blijven, vrees ik.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 oktober 2010, 08:10   #47
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeoBelgicus Bekijk bericht
Beste forumgebruikers,

Ik ben op dit moment bezig een maatschappij-scriptie te schrijven en heb besloten om "verfransing van Vlaanderen" als onderwerp te kiezen.
Je doet met je scriptie wat je wil natuurlijk, maar ik vraag mij af, behalve als intellectuele sociologische studie die de dynamiek van de al dan niet vrije markt van talen en culturen illustreert, wat zoiets aanbrengt.

Ik weet dat het voor Vlamingen een "probleem" is dat er "verfransing" optreedt, en ik heb het altijd onnozel beschouwd dat Vlamingen dat een probleem vinden. Trouwens, de Vlamingen hebben zich altijd laten bedotten op dat vlak: door zich te verzetten tegen een of andere natuurlijke dynamiek, hebben ze veel energie verspild, terwijl het ECHTE probleem van de Vlamingen (dat nu eindelijk eens serieus lijkt aangekaart te worden) er eerder een is van zich politiek-economisch te laten in 't zak zetten. De vermenging tussen de culturen-dynamiek enerzijds, en politiek-economische overwegingen anderzijds, is het Grote Verdriet van Vlaanderen volgens mij. Om het karikaturaal weer te geven: het volstaat dat ze ergens een franstalige een papiertje in 't nederlands kunnen laten schrijven of tekenen, in ruil voor enkele miljarden Euro's en verlies van politieke inspraak, en Vlamingen beschouwen dat als een "overwinning". Amaai, zeg, ik zou rap het omgekeerde doen, he: "Hier zie, uw formulieren in 't frans, of in 't chinees, zoals ge maar wilt, maar geef mij maar uw geld en politieke macht".

Verfransing is het veranderen van voornaamste taalkultuur. Maar nu kan je verfransing van MENSEN beschouwen (dat wil zeggen, mensen verkiezen van zelf een andere dan hun originele taalkultuur aan te kleven, en hun kinderen in een andere dan de hunne op te voeden), of je kan verfransing van streken beschouwen, door migratoire fluxen. In beide gevallen gaat het om sociologische dynamieken, die soms ingegeven zijn door economische motieven, en heel zelden door louter politieke. Ik kan mij moeilijk indenken dat mensen van taalkultuur gaan veranderen uit politieke overwegingen (ik ga als vlaming verfransen omdat ik daarvan politiek overtuigd ben) ; ik heb er ook moeite mee om te denken dat migratoire fluxen politiek zijn geinspireerd, tenzij voor wat hardliners: "ik ga in Parijs wonen om ginder mijn nederlandstalige cultuur op te dringen". Als je ergens gaat wonen, is dat meestal uit economische en praktische overwegingen (niet te ver van je werk, in 't groen, niet te duur, goeie infrastructuur, fiscaal interessant, familie,....).

Maar in welke mate is "verfransing" of "verengelsing" of ... kortom, verandering van taalcultuur een probleem (tenzij voor conservators van een museum) ? Als je het Epicurisch bekijkt, stelt het probleem zich niet als je niet verfranst bent, en stelt het probleem zich ook niet als je verfranst bent, he.

Ikzelf ben een "verfranste" Brusselse Vlaming: ik ben naar Frankrijk verhuisd, mijn vrouw is een Francaise, ik voed mijn kinderen in 't frans op (ik heb wel geprobeerd om ze tweetalig op te voeden, maar dat is mislukt en vind het nu belangrijker dat ze Engels leren, en eventueel Spaans en/of Duits, dan Nederlands). Ik denk niet dat ik ooit terug kom naar Belgie, al ware het maar om louter fiscale redenen, maar men weet nooit (tenzij natuurlijk op bezoek of zo). Mijn zoon zal dus een volledig verfranste "vlaming" zijn. Hij gaat daar niet ongelukkiger om zijn, he. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik enige "minachting" voor mijn eigen cultuur van origine zou hebben, in tegendeel. Ik beschouw dat als een voordeel voor mijzelf, een voordeel dat mijn zoon bijvoorbeeld niet zal hebben, maar hij zal er ook niet om rouwen want hij zal een andere cultuur van origine hebben.

Maw, ik beschouw dynamieken zoals "verfransing" als totaal neutrale verschijnselen, en men zou zich eens moeten indenken hoe Vlaanderen eruit zou zien indien het bijvoorbeeld volledig zou verfranst zijn. De politiek-economische strijdpunten met de Brusselaars en de Walen zouden NOG STEEDS dezelfde zijn! Vlaanderen zou nog altijd dokken, en de Brusselaars en Walen zouden nog steeds profiteren en zich inmengen met Vlaanderen. Een grotere ontvoogding tussen beide zou NOG STEEDS relevant zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 oktober 2010 om 08:24. Reden: dt fout ...
patrickve is offline  
Oud 20 oktober 2010, 08:16   #48
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maw, ik beschouw dynamieken zoals "verfransing" als totaal neutrale verschijnselen, en men zou zich eens moeten indenken hoe Vlaanderen eruit zou zien indien het bijvoorbeeld volledig zou verfranst zijn. De politiek-economische strijdpunten met de Brusselaars en de Walen zouden NOG STEEDS dezelfde zijn! Vlaanderen zou nog altijd dokken, en de Brusselaars en Walen zouden nog steeds profiteren en zich inmengen met Vlaanderen. Een grotere ontvoogding tussen beide zou NOG STEEDS relevant zijn.
Dat laatste klopt als een bus en het bewijst wat sommigen die eerder om emotionele redenen aan België gehecht zijn nog steeds niet onder ogen kunnen of willen zien, nl. dat de communautaire problematiek waarmee België kampt verder gaat dan louter het taalkundige.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 oktober 2010, 09:04   #49
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat laatste klopt als een bus en het bewijst wat sommigen die eerder om emotionele redenen aan België gehecht zijn nog steeds niet onder ogen kunnen of willen zien, nl. dat de communautaire problematiek waarmee België kampt verder gaat dan louter het taalkundige.
Maar als de politieke macht in het land het onderwijs in eigen taal afschaft, zoals in BelgIê ie gebeurd, dan spreek je wél over het opdringen van een taal, vooral als ook je baas op het werk alleen maar bereikbaar is in het frans.

Veelal wordt "verfransing" bekeken als een feit wanneer de overheid en de werkgevers Frans spreken en het eisen van de mensen. Dit is echter niet zo. Het is slechts de aanzet, want als het wel o zou zijn dan spraken we nu al allemaal Frans.

Brussel is mijns inziens dus NIET verfranst 180 jaar geleden, want toen sprak de lokale bevolking meestal het Vlaams (Brabants) dialect, het is van dan af langzaamaan begonnen. En omdat de meeste werkgevers in België nu Nederlands spreken, is er een omgekeerde beweging waar te nemen, waar de franstaligen echt niet gelukkig mee zijn. Als Vlaanderen iets te winnen heeft in Brussel, zal het via het Nederlandstalig onderwijs zijn. Ze kunnen niet genoeg scholen zetten
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 09:46   #50
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ze kunnen niet genoeg scholen zetten
Hoe meer hoe liever.
Vlaanderen moet dringend meer investeren in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Waarop wachten ze eigenlijk ?
Oud 20 oktober 2010, 10:07   #51
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hoe meer hoe liever.
Vlaanderen moet dringend meer investeren in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Waarop wachten ze eigenlijk ?
Pascal 'Brussel is een Franstalige stad' Smet wil niet. Noch wil hij de lonen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel verhogen om meer Vlaamse leerkrachten naar Brussel te lokken.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 oktober 2010, 10:20   #52
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Pascal 'Brussel is een Franstalige stad' Smet wil niet. Noch wil hij de lonen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel verhogen om meer Vlaamse leerkrachten naar Brussel te lokken.
Hoe die aan een ministerpost is geraakt... te achterlijk om te helpen donderen. Hoeveel keer wil hij het onderwijs nog gaan hervormen? Gelukkig worden zijn ideetjes op tijd afgeschoten. Tijd om de Vlaamse regering meer aan te passen aan de realiteit van vandaag

Laatst gewijzigd door EddyBal : 20 oktober 2010 om 10:20.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:39   #53
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Wat de toekomst brengt weet ik niet.

Maar wat het verleden bracht weet ik des te beter. Wij hebben gewoond in Roosdaal (ouderlijk huis), Itterbeek (zaak), Groot-bijgaarden (eerste appartement) en Dilbeek (2e appartement). En nu wonen we in Denderwindeke (boeregat nabij Ninove). En ik kan maar één ding vaststellen; waar je ook kruipt, de Waal volgt.
En hoe verder van "huis" ze zijn, hoe arroganter ze worden. Onlangs nog in Ninove een trut gehad die gans het Ninia shopping center bij elkaar riep ...omdat ze niet in 't Frans bediend werd.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:42   #54
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk maal ik niet echt om de taal, of een gemeente Vlaams, Frans of wat dan ook spreekt boeit me niet, maar als we dan toch over verfransing spreken zou het wel interessant kunnen zijn om te weten vanwaar de nieuwe franstaligen komen en waarom ze gekomen zijn.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:43   #55
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Amon_Re een West-Vlaming ?
Scarabaeida is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:46   #56
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik merk tot mijn niet geringe verbazing dat steeds meer buren en collega's hun uiterste best doen om mij steeds vaker in het Nederlands aan te spreken. Ik had na de verkiezingsuitslagen van juni 2010 en de daarop volgende steeds weer mislukkende onderhandelingen gecombineerd met de "De Wever = Hitler"-campagne eerlijk gezegd eerder het omgekeerde verwacht. Ik doe voorlopig geen uitspraken over de mogelijke beweegredenen van deze mensen.

Er is wel één collega die mij sinds kort mijdt als de pest.
Ik had hem tijdens een discussie over 'de politiek' verteld dat het tijd werd dat de Vlamingen ongegeneerd hun meerderheidspositie in dit land au sérieux namen, en dat de niet-Nederlandstaligen zich al even ongegeneerd bij hun minderheidspositie dienden neer te leggen, daaraan toevoegend dat het bij mijn weten nog altijd geen schande is om tot een minderheid te behoren. Ik beweerde vervolgens ook nog dat Bruxelles helemaal geen 'ville francophone' is, maar een 'ville polyglotte'.

Ik denk dat ik er nu verantwoordelijk voor ben dat er nog maar eens een Franstalige séparatiste is bijgekomen, en vraag hiervoor nederig vergiffenis

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 20 oktober 2010 om 11:49.
djimi is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:49   #57
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Persoonlijk maal ik niet echt om de taal, of een gemeente Vlaams, Frans of wat dan ook spreekt boeit me niet, maar als we dan toch over verfransing spreken zou het wel interessant kunnen zijn om te weten vanwaar de nieuwe franstaligen komen en waarom ze gekomen zijn.
Er is een groeiend algemeen sociologisch verschijnsel dat dat in de hand werkt. Meer en meer mensen zijn niet echt geïnteresseerd wie hun buren zijn, dus stoort het hen niet dat ze er niet mee kunnen klappen. Meer en meer mensen leven op zichzelf, en hoe financieel sterker, des te meer ze met zichzelf bezig zijn. Als je dus dicht bij je werk wil leven is de rand een uitkomst voor diegenen die in Brussel werken. Het weinige dat ze met de mensen daar te maken hebben doen ze wel in het Frans, want de Vlaming is nu eenmaal wél meertalig.
EddyBal is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:49   #58
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
en ook hoelang ze denken te blijven
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 11:55   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik merk tot mijn niet geringe verbazing dat steeds meer buren en collega's hun uiterste best doen om mij steeds vaker in het Nederlands aan te spreken. Ik had na de verkiezingsuitslagen van juni 2010 en de daarop volgende steeds weer mislukkende onderhandelingen gecombineerd met de "De Wever = Hitler"-campagne eerlijk gezegd eerder het omgekeerde verwacht. Ik doe voorlopig geen uitspraken over de mogelijke beweegredenen van deze mensen.

Er is wel één collega die mij sinds kort mijdt als de pest.
Ik had hem tijdens een discussie over 'de politiek' verteld dat het tijd werd dat de Vlamingen ongegeneerd hun meerderheidspositie in dit land au sérieux namen, en dat de niet-Nederlandstaligen zich al even ongegeneerd bij hun minderheidspositie dienden neer te leggen, daaraan toevoegend dat het bij mijn weten nog altijd geen schande is om tot een minderheid te behoren. Ik beweerde vervolgens ook nog dat Bruxelles helemaal geen 'ville francophone' is, maar een 'ville polyglotte'.

Ik denk dat ik er nu verantwoordelijk voor ben dat er nog maar eens een Franstalige séparatiste is bijgekomen, en vraag hiervoor nederig vergiffenis
ik denk dat franstaligen (nu ja, mensen eigenlijk hé, iedereen heeft gewoon veel te veel respect voor macht) over het algemeen makkelijker 'machtspolitici' zijn ... dat houdt ook respect in voor diegene die die macht (eindelijk, zou het?) gebruikt.
Naarmate er minder twijfel komt aan de Vlamingen, dat ze hun macht ook gewoon durven doorzetten, zal het franstalig respect daarvoor nog groeien.
my 5cts

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 oktober 2010 om 12:10.
Anna List is offline  
Oud 20 oktober 2010, 12:00   #60
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Migranten uit alle hoeken van de wereld, maar hoofdzakelijk uit de Franstalige invloedssfeer, dus oud-kolonies van Frankrijk en België (Marokko, Kongo,...), en de Romaanse wereld (Spanje, Portugal, Roemenië...). De eerstgenoemden zijn al zo goed als Franstalig wanneer ze hier aankomen en de tweede groep is doorgaans ook geneigd, omwille van de verwantschap tussen het Frans en de eigen taal, in Brussel eerder voor het Frans te kiezen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 oktober 2010 om 12:00.
Zwartengeel is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be