Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2010, 10:07   #41
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

He, nu beginnen den 'Ollanders toch onraad te ruiken.

Van de andere kant, voorlopig kunnen we Denemarken nog uitspelen, die zitten ook nog op zo'n zeteltje...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 oktober 2010 om 10:12.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:36   #42
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
"Het was ooit een land" is, zoals veel tegenstanders van het idee maar wat graag aangeven, wel behoorlijk kort door de bocht, het was namelijk veel vaker niet een land. Wat niet wil zeggen dat ik tegen het idee ben, integendeel. Natuurlijk zijn er een hoop historische banden, maar staatsvorming doe je nu eenmaal niet voor je verleden, maar voor je toekomst.

Mits we met zijn allen genoeg goede wil en bereidheid kunnen vinden om over de de taalproblemen en de regionale verschillen heen te stappen en daar een fatsoenlijke min of meer objectieve en eerlijke oplossing voor kunnen vinden bied zo'n staat een hoop voordelen, meer dan een Nederlands-Vlaamse staat die meteen aan het imago vastzitten dat ze er met die splitsing en dat gedoe met die Walen zo'n zooitje van hebben gemaakt. Bovendien zijn meer zielen meer vreugd, zo is mij altijd geleerd. Zelfs als je alleen naar economische aspecten kijkt dan leveren bijvoorbeeld de controle die je hebt over de Maas en de aanwezigheid van Brussel (dat erg weinig zin zal hebben om in een VLA-NE mee te draaien) nog voordelen op, en natuurlijk de Luxemburgse dienstenindustrie, mochten die drietaligen met dat mooie kleine landje van ze ook mee willen doen.

Op Europees niveau zou zo'n staat in ieder geval duidelijk geen kleintje meer zijn, en mocht de economische situatie tegen de tijd dat het er van komt niet te veel in ons nadeel veranderd zijn dan mogen we op het wereldtoneel vast ook wel een beetje meespelen.

Maar goed, dan moet dus wel de eerdergenoemde mits ingevuld worden, en eerlijk gezegd ben ik sceptisch...
Het is vooral dat woordje 'mits', waardoor de Benelux de schijn tegen heeft - en blijft houden. Het VKN was ook een Benelux. Het succes was er, mits - daar is het woord weer - de Franstaligen maar leuk meededen. En dat was dus niet het geval. Ziedaar de betekenis van het woord 'mits' met betrekking tot de Benelux.

Neen, de Franstaligen zien liever de al zo lang gedroomde aansluiting bij Frankrijk viel liever zitten. We kunnen ons de moeite van het koesteren van Bourgondische gevoelens jegens de Walen rustig laten varen.

In economisch opzicht is de Benelux interessant, maar in staatkundig opzicht loopt het mank. Wat te denken van de Nederlands-Vlaamse Unie?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 10:58   #43
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mijn vraag is waarom Nederland

als 16e economie ter wereld naar BNP
als 6de exportland
als 7de financiële sector
als 16de land naar beurswaarde van bedrijven
als 3de agrarische exporteur

NIET bij de G20 zou zitten. Wie nemen er dan onterecht onze plaats in?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De vraag stellen, is haar beantwoorden. Nederland, maar ook Vlaanderen, stelt in politiek-internationaal opzicht niets voor. Dat besef dringt maar moeizaam, of zelfs helemaal niet, tot het nationaal bewustzijn door. Het buitenland daarentegen beseft dit helaas maar al te goed. Ziedaar het antwoord op uw vraag.
Hierdoor moet Nederland wel veel afdragen, maar krijgt het er niets voor terug. Nederland is vlees noch vis. Het is geen groot land, maar ook geen klein land. Maar bij afdrachten wordt er vooral gekeken naar dingen als BNP. Hierdoor is er geen juiste verhouding tussen invloed en economische gewicht wat betreft Nederland. In de EU zijn we in verhouding ook de grootste betalers. Als Nederland z'n zetel in allerlei internationale instellingen gaat kwijtraken, dan vind ik dat Nederland ook minder hoeft te betalen. Wie betaalt, bepaalt!
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 11:13   #44
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hierdoor moet Nederland wel veel afdragen, maar krijgt het er niets voor terug. Nederland is vlees noch vis. Het is geen groot land, maar ook geen klein land. Maar bij afdrachten wordt er vooral gekeken naar dingen als BNP. Hierdoor is er geen juiste verhouding tussen invloed en economische gewicht wat betreft Nederland. In de EU zijn we in verhouding ook de grootste betalers. Als Nederland z'n zetel in allerlei internationale instellingen gaat kwijtraken, dan vind ik dat Nederland ook minder hoeft te betalen. Wie betaalt, bepaalt!
Ik heb al voorspeld dat het kabinet 'Wilders' in het buitenland niet wordt gesmaakt. Niemand zal het hardop zeggen, als laatste (p)Rutte uiteraard. Nederland krijgt nu de rekening gepresenteerd, als men Nederland een douw kan geven, zal dat niet worden nagelaten.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 11:16   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom ook ons pleidooi: geef de Nederlanden hun terechte plaats in de wereld.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 11:18   #46
Spinoza
Minister-President

Standaard

Overigens vind ik het wel terecht dat Nederland nog tracht te vechten voor z'n IMF-zetel, en niet meteen op het voorstel van Reynders ingaat. Europa heeft nu 9 zetels in het IMF. Er is afgesproken dat er daarvan 2 worden ingeleverd. Belgie, Zwitserland of Denemarken lijken me dan logischer dan Nederland. Dus er is een realistische kans dat Nederland z'n zetel gewoon kan houden.
Oud 29 oktober 2010, 11:21   #47
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En als we nu eens het IMF zelf afschaffen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 11:27   #48
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik heb al voorspeld dat het kabinet 'Wilders' in het buitenland niet wordt gesmaakt. Niemand zal het hardop zeggen, als laatste (p)Rutte uiteraard. Nederland krijgt nu de rekening gepresenteerd, als men Nederland een douw kan geven, zal dat niet worden nagelaten.
Onlangs zag ik een interview met Wolfgang Schussel. Hij vertelde dat Oostenrijk weinig gemerkt heeft van een verlies aan invloed toen hij ging regeren met de partij van Haider. Afgezien van de eerste maanden. toen Belgie er alles aan deed om Oostenrijk in de hoek te drukken.

Ook nu is het trouwens weer Verhofstadt die voorop loopt met z'n kritiek op Nederland. Je zou denken dat hij z'n lesje wel heeft geleerd. Ik vind het niet erg. Het wordt tijd Nederlanders zien dat de Belgen niet onze vrienden zijn, maar onze vijanden.
Oud 29 oktober 2010, 13:02   #49
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens vind ik het wel terecht dat Nederland nog tracht te vechten voor z'n IMF-zetel, en niet meteen op het voorstel van Reynders ingaat. Europa heeft nu 9 zetels in het IMF. Er is afgesproken dat er daarvan 2 worden ingeleverd. Belgie, Zwitserland of Denemarken lijken me dan logischer dan Nederland. Dus er is een realistische kans dat Nederland z'n zetel gewoon kan houden.
Maar: al deze landen hebben geen geheel eigen zetel maar zijn groepshoofd van een "kieskring", en er zijn ook stemmen die opgaan om een roulerend voorzitterschap in te stellen voor een aantal van deze kringen, waarmee meerdere landen hun zetel een deel van de tijd zouden kwijtraken.

Verder is Nederland niet uitgenodigd voor de G20 top in Korea. Dat zou, volgens de geruchten in ieder geval, niet komen door het nieuwe kabinet, maar omdat de Koreanen niet willen dat zo'n top gedomineerd word door Europese/westerse landen. De bestaansreden van de G20 is dat landen van elders meer inspraak kregen in de wereldpolitiek, niet dat er vooral meer Europese landen bij het overleg zouden aanschuiven. Een beetje wrang is het natuurlijk wel dat juist Korea, zelf toch ook niet het eerste land dat in je opkomt als je gevraagd word een groot land te noemen, begint met deze lijn aan te houden...
Oud 29 oktober 2010, 13:38   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als woord vind ik het altijd wel grappig klinken. Bovendien is een voordeel dat het niet echt iets betekend, je krijgt dus minder dat mensen in allerlei andere talen andere woorden voor je land gaan gebruiken. Daardoor is bijvoorbeeld het top level domein .be (.bn bestaat al) overal enigzins herkenbaar als behorende bij.

Historisch gezien zou iets als lage landen inderdaad meer ergens op trekken. Maar goed, al gaat het de verenigde provincies van gohwatstinkthethierverschrikkelijk heten, dat is een bijzaak zolang het er komt en werkt.
In vroeger tijden maakte men zich niet zo druk over de naam, de termen "België" en "Nederland" waren synoniem, denk maar aan Belgica Foederata en Belgica Regia voor respectievelijk noord en zuid. Of Lingua Belga (!) voor het Nederlands. Er was ook de Verenigde Nederlandse Staten - États belgiques unis, dat weliswaar enkel het zuiden besloeg maar wel lonkte naar eenheid met het noorden. De naam België werd eigenlijk gestolen in 1830. We zouden die term eigenlijk moeten terugstelen en de huidige "belgicisten" ontmaskeren als de feitelijke verdelers en separatisten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2010, 14:58   #51
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar: al deze landen hebben geen geheel eigen zetel maar zijn groepshoofd van een "kieskring", en er zijn ook stemmen die opgaan om een roulerend voorzitterschap in te stellen voor een aantal van deze kringen, waarmee meerdere landen hun zetel een deel van de tijd zouden kwijtraken.
Nederland zou dan naar mijn mening een kieskring moeten vormen met een aantal gelijkgestemde landen. Belgie lijkt me dan geen logische keuze(Vlaanderen is een ander verhaal). Nederland en Belgie denken over een aantal zaken fundamenteel anders. Zo was Belgie samen met Italie en Frankrijk tegen strengere Europese begrotingsregels, en Nederland voor. Nederland is in financiele zaken echt Noord-Europees, terwijl de Belgen toch meer Zuid-Europees zijn. Dat is niet erg. Maar zo kun je geen sterk blok vormen. Nederland kan Reynders beter negeren in deze, en een kieskring vormen met bijvoorbeeld Denemarken, Zweden, Finland, Zwitserland, Oostenrijk, etc.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be