Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2010, 23:56   #41
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Het probleem met Nickel Metal Hydride batterijen zou te maken hebben met het houden van de temperatuur op -180graden, of ben ik mis?
Ik heb ook zo iets gehoort, maar blijkbaar had enkel GM dat probleem en had toyota dat opgelost, alleszins hun batterijen hadden geen koeling nodig.
Oud 23 november 2010, 23:57   #42
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat ik mij meen te herinneren van mijn kursussen intellectueel eigendomsrecht, is dat je de eigenaar van een ongebruikt patent kan dwingen om je een licentie te verkopen. Maw, de smoes van "we hebben een patent opgekocht zodat het spul niet kan gebruikt worden" is volgens mij wettelijk niet mogelijk. Je hebt het recht NIET om een uitvinding ongeexploiteerd te laten. Je hebt wel het recht om exclusiviteitsrechten toe te kennen aan zus of gene fabrikant, maar die moet daar dan wel degelijk iets mee doen. Enfin, dat is wat ik mij meen te herinneren.
Ja dat meen ik mij ook te herinneren maar volgens mij kan je iemand pas dwingen zijn patent te exploiteren of te verkopen na 5 jaar onbruik en zo ver zijn we nog niet.

Toyota is trouwens van plan om in samenwerking met tesla opnieuw een RAV4 EV te maken. Veel details zijn er echter nog niet bekent.

filmpje

Laatst gewijzigd door Pieter B : 24 november 2010 om 00:04.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 07:22   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Het probleem met Nickel Metal Hydride batterijen zou te maken hebben met het houden van de temperatuur op -180graden, of ben ik mis?
U bent ten zeerste mis. Nikkel metaalhydride accutechnologie bestaat al lang en is redelijk volwassen te noemen. 80% van alle nieuwe huishuidelijk herlaadbare accu's is NiMH, de restant de echt el cheapo NiCd en de paar speciallekes.

Niks -180°C nodig om die accu-chemie aan de gang te houden.

Maar ik denk dat ik weet waar U mee in de war bent. Waterstof opslag is zo'n toepassing waar cryogene opties echt wel werken.
En er zullen waarschijnlijk bepaalde hydrides (waterstof gevangen in een metaal-molecul structuur) zijn die met zulke lage temperaturen de job prima kunnen doen. En dat is een voordeel voor de brandstofcellen.

Eneuh, koelen tot -180°C kan u gerust thuis hoor, ga maar een vaatje vloeibare stikstof halen.

Laatst gewijzigd door maddox : 24 november 2010 om 07:25.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 08:46   #44
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Maar de wagens van toyota die op die technologie van chevron gebaseerd waren, waren wel degelijk betaalbaar en hadden een deftig bereik. Hetzelfde geld voor de EZ1 van GM.
200 km is gewoon belachelijk weinig, ... dat is goed voor als ge alleen in het stad moet zijn.

De minimum autonomie zou 500 km minstens moeten zijn en dan zou het laden of het wisselen van de batterij in minder dan 30 minuten moeten kunnen.

Zolang dat niet het geval is, wordt elke electrische auto door een mazoetstoof of hybride qua Efficientie gewoon afgedroogd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 09:44   #45
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Er is nog te veel olie over.
Energiebedrijven zijn niet geïnteresseerd in olie. Ze zijn geïnteresseerd in Geld.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 09:51   #46
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Energiebedrijven zijn niet geïnteresseerd in olie. Ze zijn geïnteresseerd in Geld.
Zolang de 2 op het zelfde neer komen blijven ze in de 2 geinteresseerd.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 09:53   #47
Zwitser

Standaard

Citaat:

En over GM denk ik dat dit dicht bij de waarheid komt:

Citaat:
There's not one answer as to why GM and the others killed their programs. GM wasn't alone, of course, they were just the most arrogant and defiant about doing it. Partly, the automakers are partners with the oil companies, and it's in both of their best interests to keep us dependent on petroleum products.
Ik denk dat dit juist verder van de waarheid is...

Ik vind het altijd weer vreemd om argumenten die uit de linkse hoek komen te lezen die er van uitgaan dat voor een bedrijf "geld verdienen" niet de eerste prioriteit is.
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 09:54   #48
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zolang de 2 op het zelfde neer komen blijven ze in de 2 geinteresseerd.
Maar ze komen dus niet op hetzelfde neer.
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 09:59   #49
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een automatisch systeem moet idiootveilig zijn. Helaas vind moeder natuur steeds wel een betere idioot.
Inderdaad. Afgelopen weekend deden in Zwitserland een paar jonge snaken een gooi naar de Darwin Awards:
http://www.20min.ch/news/zentralschweiz/story/18384185

Samenvatting: Twee broers willen hun auto voltanken. Zijn te lui om het vulpistool continu vast te houden en binden dan maar de "trekker" vast met een tie-wrap. Als de tank vol is blijft de pomp zo natuurlijk doorpompen. Om de tie-wrap weer los te maken verzochten de idioten die door te branden met een aansteker...
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 10:04   #50
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Wat moet men doen bij een langere reis of een uitzonderlijk drukke dag ?.
Verre reizen maken we mischien meer op een andere manier. Mischien komen de autotreinen wel terug. Of je huurt een auto op je vakantieadres en gaat er met de TGV naar toe.
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 10:11   #51
Zwitser

Standaard

Citaat:
Je moet het effe iets anders bekijken. Per 100 km ben je gemiddeld met een brandstofwagen 40 seconden kwijt voor de tanken. Met een electrowagen, zelfs met de meest geavanceerde laders, 20 minuten.

Ergo, de mensen die veel kilometers per dag rijden, willen de tijd om per gereden uur een kwartier aan de kant te gaan niet spenderen.
Maar je auto staat wel vaak genoeg stil om hem op te laden. De truuk zit er in dat je dat overal moet kunnen doen.

Ik heb een week geleden een electrische smart proefgereden. Dat ding best goed moet ik zeggen. Ik heb ook even gekeken hoe dat laden gaat.
De stekker die je er in steekt om het voertuig op te laden heeft 7 pinnen. 5 voor stroom, en 2 voor communicatie tussen het voertuig en de lader. Het idee is de stekker te standariseren, zodat er overal laadstations kunnen komen die voor iedereen werken. De auto identificeerd zich aan het laadstation automatisch, verteld wat voor stroom hij nodig heeft, en er wordt bijgehouden hoeveel stroom je afgenomen hebt, zodat je gewoon periodisch een rekening kan krijgen.
Als er voldoende laadstations zijn is het bereik en de laadduur niet zo een probleem. Je rijd thuis weg met een volle batterij. Je gaat shoppen in de Colruyt, en ondertussen hangt je auto weer aan een lader. Op je werk hang je 'm ook aan een lader enz.
Het is de bedoeling van Smart om de electrische versie in 2011 uitgebreid te testen in Zwitserland, en dan komt hij in 2012 op de markt. Tegen dan moeten in de grote steden in de meeste parkeergarages laadpalen staan. Ik zie mij zo een voortuig echt wel kopen.
... repeat ...

Laatst gewijzigd door Zwitser : 24 november 2010 om 10:15.
Oud 24 november 2010, 11:21   #52
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het altijd weer vreemd om argumenten die uit de linkse hoek komen te lezen die er van uitgaan dat voor een bedrijf "geld verdienen" niet de eerste prioriteit is.
De EV1 kostte 80 000 dollar om te fabriceren. Dit wou de consument er niet aangeven. Bovendien zijn deze nooit verkocht maar slechts geleased. De andere redenen waren veiligheid en technologie. Zo is de eerste EV1 teruggeroepen geweest wegens veiligheidsproblemen met het opladen van de batterij.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 11:51   #53
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Maar je auto staat wel vaak genoeg stil om hem op te laden. De truuk zit er in dat je dat overal moet kunnen doen.
Klopt, ik heb dat probleem op dit moment met mijn versleten TomTom. Die 3 jaar oude 720 Go heeft een accu die ipv 3 uur maar 35 minuten accu-tijd heeft. Ik gebruik die ook als Ebook reader. Oplossing, van laadpunt naar laadpunt hossen
"in de auto aan de lader, en van daar naar de docking station bij de computer".

Citaat:
Ik heb een week geleden een electrische smart proefgereden. Dat ding best goed moet ik zeggen.
Niet verbazingwekkend. Slechter dan met de brandstofmotor en de versnellingsbak die er normaal in zit is moeilijk.

In alle geval, je hebt wel gelijk , het is een potentiele oplossing voor stadsgebruik (50 km enkel). Wanneer rijd iemand tijdens een werkdag meer dan 50 km aan 1 stuk? Zeker als men de accu kan herladen tot 60% op 5 minuten.
Oud 24 november 2010, 14:23   #54
Zwitser

Standaard

Citaat:
In alle geval, je hebt wel gelijk , het is een potentiele oplossing voor stadsgebruik (50 km enkel). Wanneer rijd iemand tijdens een werkdag meer dan 50 km aan 1 stuk? Zeker als men de accu kan herladen tot 60% op 5 minuten.
Het grootste probleem is denk ik, dat technisch gezien een electro auto de beste oplossing is voor iemand die weinig autorijd. Echter financieel gezien is een auto met een hoge investeringskost, en een lage variabele kost just beter voor iemand die veel rijd. Maar daar is dan een electrische auto technisch minder geschikt voor.
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 14:28   #55
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Het grootste probleem is denk ik, dat technisch gezien een electro auto de beste oplossing is voor iemand die weinig autorijd. Echter financieel gezien is een auto met een hoge investeringskost, en een lage variabele kost just beter voor iemand die veel rijd. Maar daar is dan een electrische auto technisch minder geschikt voor.
De Tesla heeft een autonomie van 250km.

Ruimschoots genoeg wie van Kortrijk naar Brussel moet, en op het werk kan opladen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 14:49   #56
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De Tesla heeft een autonomie van 250km.
De Telsa is momenteel echter niet meer dan een speeltje voor rijke yups.
... repeat ...
Oud 24 november 2010, 14:53   #57
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Euhm, mijn argument was vrij duidelijk denk ik. GM had mogelijk schrik dat de elektrische wagen niet genoeg onderhoud/reserve onderdelen zou nodig hebben en dat ze daar winst zouden verliezen.
Oud 24 november 2010, 14:58   #58
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De EV1 kostte 80 000 dollar om te fabriceren. Dit wou de consument er niet aangeven. Bovendien zijn deze nooit verkocht maar slechts geleased. De andere redenen waren veiligheid en technologie. Zo is de eerste EV1 teruggeroepen geweest wegens veiligheidsproblemen met het opladen van de batterij.
Bekijk de documentaire: er was wel degelijk een vraag. GM weigerde gewoon de wagens te verkopen.
Oud 24 november 2010, 15:01   #59
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Telsa is momenteel echter niet meer dan een speeltje voor rijke yups.
De nieuwe tesla Model S, 5 deurs heeft een bereik van 480 KM en kost 'slechts' 50 000 dollar.
Oud 24 november 2010, 15:13   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De nieuwe tesla Model S, 5 deurs heeft een bereik van 480 KM en kost 'slechts' 50 000 dollar.
Dat is de USA prijs, premie van de US_staat afgetrokken.

Die prijs is ook voor het basismodel of de accuversie met de minste reikwijdte = 260 km, er worden nog 2 versies aangeboden in optie (ttz met meer accu´s), de prijs is nog niet vrijgegeven volgens Wiki

Even googlen (ik denk dat de refertes onderaan Wiki geloofwaardig zijn ):

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

The Tesla Model S is a full-sized battery electric sedan in development by Tesla Motors. It is an electric car that was codenamed WhiteStar during research and preliminary development. It was announced in a press release on June 30, 2008.[1] The prototype vehicle was displayed at a press conference on March 26, 2009.[2]

Production for the retail market is expected to begin in early 2012,[3] with a base price of US$57,400. The base model will have a range of 160 miles (260 km) when fully charged, and a 0 to 60 mph (0 to 97 km/h) acceleration of 5.6 seconds. There will also be larger battery packs available with ranges of 230 and 300 miles (370 and 480 km).[4] (The prices for the larger battery packs have not been announced yet.) Normal charging times will be 3 to 5 hours, depending on the battery capacity,[4] and a 45-minute QuickCharge will be possible when connected to a 480 V outlet. In addition, a battery swap will be possible in less than five minutes.[5]
19 maand geleden al 500 kopers, zonder dat de fabriek er staat...
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0...617271,00.html

03.04.2009
30 Monate vor Produktionsstart
Tesla Model S verkauft sich prächtig

Keine Fabrik, keine Autos - aber schon über 20 Millionen Dollar Umsatz: Das Vorbestellungsprogramm für das Model S übertrifft die Erwartungen des Herstellers Tesla Motors. Über 500 Kunden haben für die Elektrolimousine 40.000 Dollar angezahlt. Geliefert wird vielleicht 2011.

Tesla hatte die Serienproduktion der fünfsitzigen Limousine ab 2011 in der vergangenen Woche angekündigt. Das Model S soll eine Reichweite zwischen 260 und 480 Kilometern haben und zunächst in den USA und Europa verkauft werden. Allerdings dürfte das Elektroauto für viele Käufer zu Verkaufsbeginn kaum erschwinglich sein. Tesla will für den Wagen mit Lithium-Ionen-Akkus einen Preis von 57.400 US-Dollar (rund 42.500 Euro) veranschlagen.

In den USA soll der Wagen durch Steuervergünstigungen jedoch für knapp 50.000 Dollar zu haben sein. Tesla verkauft bereits einen zweisitzigen Elektro-Sportwagen in Europa und den USA. Der Autobauer wurde 2003 gegründet und hat sich auf Elektroautos spezialisiert.

Derzeit hat Tesla allerdings noch nicht einmal den Grundstein der Fabrik gelegt, in der das Mode. S produziert werden soll. Zudem fehlt dem Startup das nötige Kleingeld. Musk hofft auf einen dreistelligen Millionenkredit des US-Umweltministeriums, um die Fertigungsstätte bauen zu können. Bereits beim Roadster gab es ein Reservierungsprogramm, bei dem Kunden einen hohen Betrag anzahlen mussten. Bis heute hat das Unternehmen nicht alle dieser Vorbestellungen abgearbeitet.
Veel hangt er vanaf hoe de koers van de dollar staat tegen ergens vanaf 2012 of later ?
Maar snel reserveren kan altijd mits een aanbetaling.
Anders is het nog langer wachten... alhoewel de voorvreugde ook niet te versmaden is.

Hier vind je ook de nodige links:
http://webarchive.teslamotors.com/di...del_S_FAQ.html
http://www.teslamotors.com/buy

Laatst gewijzigd door Micele : 24 november 2010 om 15:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be