Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 juli 2011, 09:04   #41
born2bewild
Banneling

Standaard

het pensioenfonds van bellens en vandenbossche
born2bewild is offline  
Oud 30 juli 2011, 09:12   #42
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
???? Huh ????

Aaah, ik snap het: de overheid heeft speciaal een deficit op haar begroting om de pensioenfondsen plezier te doen
Er zijn economen die de problematiek beter kunnen uitleggen:

http://www.econoshock.be/het-gevaar-...-te-lage-rente

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 30 juli 2011, 09:21   #43
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Niet de eerste keer dat ik dat zeg hier op dit forum, als je wil zien hoe de rest van de financiële wereld de kredietwaardigheid van ons land bekijkt dan moet je naar twee indikatoren kijken : de spread tussen onze LT rente en de duitse "Bund" enerzijds, en vooral de prijs van credit default swaps op belgisch staatspapier.

Reden dat de spread stijgt is dat in een onzeker economisch klimaat veel obligatie fondsbeheerders kiezen voor de zekerheid van de Bund en daarvoor akkoord zijn om een lage rentevergoeding te aanvaarden. Anderzijds moet belgië een hogere rente betalen omdat anders niemand nog ons schuldpapier wil kopen aan een lager rentevergoeding. Reden : men twijfelt aan onze terugbetalingscapaciteit gezien we al zo lang zonder stabiele regering zitten. Het verschil tussen de duitse bund en onze OLO op 10 jaar is hier dus de risikopremie. Dus de fondsbeheerder krijgt hier nu 1,83% meer rente, maar loopt een hoger risiko op default (niet terugbetaling door de ontlener)

De prijs van CDS kontrakten volgt dezelfde logika, gezien dat "verzekeringskontrakten" zijn tegen het risiko dat de ontlener (ons land) niet zou willen of kunnen terugbetalen.

Als cds'en op onze obligaties stijgen in prijs, wil dat zeggen dat de markt ons niet meer vertrouwt.

Wat velen niet beseffen is dat dit NIETS met de konkrete invulling van de actuele politiek te maken heeft. De markt heeft geen interesse of er partij A of B in een regering zit. Wat de markt wil, is een regering, stabiel, met een plan om de economie goed te ondersteunen.

De grootste obligatie fondsbeheerder ter wereld is Blackrock. Die kijken niet naar onze politiek, die volgen ofwel de ratings van de grote rating bureau's of in het beste geval hebben ze per land een specifieke analyst die bijkomende risiko-analyses maakt. Die vullen aan, maar gaan zelden fundamenteel afwijken van de ratings van de grote huizen.

Hoe lastig het ook is, de rating bureau's bepalen voor een groot stuk het default-risiko van België, en de kostprijs in hogere rente die daar tegenover staat.

Dat zal pas fundamenteel veranderen als er een stabiele regering komt, met een plan.
Toch wel een simpele uitleg. De markt zal evengoed de spread verhogen als er morgen in de VS een probleem is, of China importbeperkingen afkondigt, of de economie in Belgie minder snel groeit dan het gemiddelde van de eurozone, of als Noord-Korea een raket lanceert en Iran een atoomwapen heeft, of als de opportuniteitskosten stijgen, of als er nieuwe boekhoudstandaarden voor hedgefunfs worden ingevoerd etc
Conscience is offline  
Oud 30 juli 2011, 09:42   #44
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Wacht tot ge een huis gaat kopen.
??
speurneus is offline  
Oud 30 juli 2011, 09:42   #45
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Er zijn economen die de problematiek beter kunnen uitleggen:

http://www.econoshock.be/het-gevaar-...-te-lage-rente
voigens geert noels is de nota di rupo de kortste weg naar een grieks scenario.
Begrijp je?
born2bewild is offline  
Oud 30 juli 2011, 12:17   #46
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Volgens de markten ook:

Ten year government bond spreads

Spread vs bund

Finland -2.02
Switzerland -1.12
Sweden -0.02
Germany --
Canada +0.26
Denmark +0.26
US +0.26
UK +0.34
Netherlands +0.43
Austria +0.57
France +0.66
Belgium +1.82
Italy+3.36
Spain+3.55
Ireland+8.44
Portugal+8.44
Greece+12.37

Laatst gewijzigd door Hollander : 30 juli 2011 om 12:18.
Hollander is offline  
Oud 30 juli 2011, 12:32   #47
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Volgens de markten ook:

Ten year government bond spreads

Spread vs bund

Finland -2.02
Switzerland -1.12
Sweden -0.02
Germany --
Canada +0.26
Denmark +0.26
US +0.26
UK +0.34
Netherlands +0.43
Austria +0.57
France +0.66
Belgium +1.82
Italy+3.36
Spain+3.55
Ireland+8.44
Portugal+8.44
Greece+12.37
We gaan de goede richting uit = richting de 'varkens'-landen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 30 juli 2011, 12:32   #48
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Toch wel een simpele uitleg. De markt zal evengoed de spread verhogen als er morgen in de VS een probleem is, of China importbeperkingen afkondigt, of de economie in Belgie minder snel groeit dan het gemiddelde van de eurozone, of als Noord-Korea een raket lanceert en Iran een atoomwapen heeft, of als de opportuniteitskosten stijgen, of als er nieuwe boekhoudstandaarden voor hedgefunfs worden ingevoerd etc
Maar nog simpelder. De markt zal de spread verhogen van een bepaald land, als ze twijfelt aan de mogelijkheid van dit land, om zijn schuld terug te betalen.
Bob is offline  
Oud 30 juli 2011, 12:49   #49
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Ja, vandaar dat betrouwbaar geachte landen zoals Finland, Zweden en Zwitserland een 'negatieve' spread hebben t.o.v. de Bund.

dat komt gewoon door Noord-Korea.

of zou gezond economisch beleid +lager dan gemiddelde schuld + hoger dan gemiddelde economische groei er voor iets tussen zitten?
Hollander is offline  
Oud 31 juli 2011, 06:35   #50
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
De schuld van N-VA!
Omdat ze niet meer mee onderhandelen hé
Alle punten die de financiele markten goed vonden zijn eruit nu.
alfa16vjtd is offline  
Oud 31 juli 2011, 06:43   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Omdat ze niet meer mee onderhandelen hé
Alle punten die de financiele markten goed vonden zijn eruit nu.
Ik heb ook zo de indruk, dat het sinds de nota van Di Rupo en het zien aankomen van het vertrek van de enige die goed bestuur wilde (de N-VA dus) de zaken verergerd zijn.
patrickve is offline  
Oud 31 juli 2011, 06:57   #52
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat velen niet beseffen is dat dit NIETS met de konkrete invulling van de actuele politiek te maken heeft. De markt heeft geen interesse of er partij A of B in een regering zit. Wat de markt wil, is een regering, stabiel, met een plan om de economie goed te ondersteunen.
Als ze een plan willen om de economie te ondersteunen, dan gaan ze toch naar de concrete invulling zien van wat zo'n pas gevormde regering uiteindelijk van plan is te doen. maw ik denk niet dat ze zeer gelukkig zijn met het financiele plaatje van de nota Di Ruppo.
stuyckp is offline  
Oud 31 juli 2011, 08:20   #53
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als de overheden niet zouden uitlenen dan zou met de munt moeten appreciëren om onze welvaart in stand te houden. Dit zou als nefast gevolg hebben dat men alles opspaart omdat je steeds meer kan kopen met je geld. Daardoor zou de economie ook plat komen te liggen.

De pensioenfondsen hebben interesten nodig op hun inleg. Daarbij kopen ze bij voorkeur overheidsobligaties. Zodanig dat je ingelegd kapitaal hoger is bij uitbetalen dan de som van de ingelegde bedragen.

Als de overheden geen geld zouden lenen zouden de pensioenfondsen bij banken terecht moeten voor interest. Als deze banken echter interest geven zonder dat overheden lenen dan vermindert de waarde van het geld. Zodanig dat je als je op pensioen gaat wel meer centen krijgt dan je hebt ingelegd maar ze gaan een pak minder waard zijn.

Ik hou hier even geen rekening met de beurs, de prijzen van het vastgoed en bekijk het in 1 open markt.
Uiterst eigenaardige uitleg.

Als we die even ernstig zouden nemen (quod non), dan is uw stelling in wezen : de overheid ontleent geld om muntontwaarding tegen te gaan.

Sta mij toe u enkele eenvoudige principes voor te leggen :

• een overheid die met een begrotingstekort werkt, moet dit tekort financieren : vermits de uitgaven groter zijn dan de inkomsten, dient geld te worden geleend.

• wie geld leent, heeft een schuld : het geld moet terugbetaald worden. Mét interest, bovendien : men moet dus méér terugbetalen dan men heeft ontleend.

• hoe meer geld wordt ontleend, hoe groter de schuld, in casu de overheidsschuld.

• een overheid die reeds een grote overheidsschuld heeft, doch desondanks met een begrotingstekort werkt en derhalve nog méér geld moet lenen, creëert een sneeuwbaleffect : de staatsschuld wordt alsmaar groter, wijl er geen zicht is op verbetering. Dergelijk sneeuwbaleffect heeft een zeer nefaste invloed op de kredietwaardigheid van bedoelde staatsoverheid, en is derhalve van aard de waarde van de munt van die staat onder druk te zetten.

Kortom : als uw Belgische overheid werkelijk geld meent te moeten lenen om muntontwaarding tegen te gaan, dan is het de hoogste tijd dat zij uiteindelijk eens iemand in dienst neemt die enige kaas gegeten heeft van financieel beheer, want domheid kan dan wel leuke aspecten hebben, maar de combinatie stupiditeit/financiën is gegarandeerd een duur grapje.
Gwylan is offline  
Oud 31 juli 2011, 08:31   #54
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb ook zo de indruk, dat het sinds de nota van Di Rupo en het zien aankomen van het vertrek van de enige die goed bestuur wilde (de N-VA dus) de zaken verergerd zijn.
Totaal off-topic : ik heb uw boek opgeslagen, mijnheer V.E., en heb mij inmiddels tijdens mijn uiterst zeldzame vrije momenten aan het lezen gezet. Het onderwerp overstijgt in ruime mate mijn technisch petje, maar ik hoop toch uw uiteenzetting te kunnen volgen. Later meer discussie daarover (en vragen mijnerzijds) in een meer specifieke thread.
Gwylan is offline  
Oud 31 juli 2011, 08:31   #55
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kortom : als uw Belgische overheid werkelijk geld meent te moeten lenen om muntontwaarding tegen te gaan, dan is het de hoogste tijd dat zij uiteindelijk eens iemand in dienst neemt die enige kaas gegeten heeft van financieel beheer, want domheid kan dan wel leuke aspecten hebben, maar de combinatie stupiditeit/financiën is gegarandeerd een duur grapje.
Ik lig hier letterlijk te rollen van het lachen

Ik vond Vive zijn stelling ook al heel grappig.
patrickve is offline  
Oud 31 juli 2011, 08:55   #56
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Uiterst eigenaardige uitleg.

Als we die even ernstig zouden nemen (quod non), dan is uw stelling in wezen : de overheid ontleent geld om muntontwaarding tegen te gaan.

Sta mij toe u enkele eenvoudige principes voor te leggen :

• een overheid die met een begrotingstekort werkt, moet dit tekort financieren : vermits de uitgaven groter zijn dan de inkomsten, dient geld te worden geleend.

• wie geld leent, heeft een schuld : het geld moet terugbetaald worden. Mét interest, bovendien : men moet dus méér terugbetalen dan men heeft ontleend.

• hoe meer geld wordt ontleend, hoe groter de schuld, in casu de overheidsschuld.

• een overheid die reeds een grote overheidsschuld heeft, doch desondanks met een begrotingstekort werkt en derhalve nog méér geld moet lenen, creëert een sneeuwbaleffect : de staatsschuld wordt alsmaar groter, wijl er geen zicht is op verbetering. Dergelijk sneeuwbaleffect heeft een zeer nefaste invloed op de kredietwaardigheid van bedoelde staatsoverheid, en is derhalve van aard de waarde van de munt van die staat onder druk te zetten.

Geld lenen werkt zelfs inflatie in de hand. Ik spaar geld, en zoals bij veel mensen komt dit geld terecht bij de banken op een spaarboekje. (ik simplifieer) De banken stoppen dit geld niet in een kluis, neen ze gebruiken het om andere mensen van geld te voorzien die bvb een huis kopen, een zaak starten en dergelijke. Op die manier komt het geld dat ik gespaard heb terug in roulatie als het ware of met andere woorden het is 2 keer aanwezig want het staat op mijn spaarboekje, maar tegelijk heeft de bank aan iemand anders geld geleend. Als iedereen zijn geld gaat terughalen van de bank, dan komt die bank in de problemen omdat ze dat geld eenvoudigweg niet heeft. Een bank mag maar een bepaald percentage van het gespaard geld opnieuw in roulatie brengen via leningen ik dacht dat hier een naam voor was maar die weet ik niet meer.
stuyckp is offline  
Oud 31 juli 2011, 12:40   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
de beste manier om niet te moeten janken over de "speculanten" is niet lenen
Inderdaad, ik pleit daar ook voor. Een land moet de eigen welvaart kunnen creëren, en een van de instrumenten daarbij is eigen held uitgeven in plaats va het bij de banken te lenen.
Pelgrim is offline  
Oud 31 juli 2011, 12:48   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Inderdaad, ik pleit daar ook voor. Een land moet de eigen welvaart kunnen creëren, en een van de instrumenten daarbij is eigen held uitgeven in plaats va het bij de banken te lenen.
Dat is de Weimar techniek, niewaar. Landen die hun eigen centrale bank hebben, die "geven hun eigen geld" uit, en dat geld heeft een waarde, invers proportioneel met hoeveel die bank er van uitgeeft.

En dat komt omdat "geld" gewoon maar een boekhoudkundige manier is om MIDDELENSTROMEN bij te houden.

Een staat kan gewoon niet meer middelen "uitgeven" dan ze er "afpakt" van haar burgers. Als ze precies evenveel middelen geeft, dan ze er afpakt, dan heeft die staat een begroting in evenwicht, en moet noch geld bijdrukken, noch gaan lenen bij banken.

Het is enkel en alleen omdat staten bestuurd worden door politici die de macht die ze hebben via de staatsmachine misbruiken om zichzelf populair te maken, dat staten schulden maken.
Maw, omdat politici om elektorale redenen, veel liever staatsmiddelen uitdelen, dan middelen af te pakken van burgers.
Om die onbalans (je kan immers, zelfs als staat, niet geven in middelen wat je niet hebt, om louter natuurkundige redenen) toch recht te trekken, gaan staten middelen "lenen", ttz, afnemen van burgers met de belofte om het terug te geven met interest.

Het is de bron van de structurele staatschuld (een cyclische staatschuld, die de conjunctuur helpt afvlakken a la Keynes, is op zich geen probleem).

En het is die fundamentele schuld die er is, en dat kan je niet verdoezelen door "eigen geld te drukken" of "niet van banken te lenen" of wat dan ook.

De staat verbrast meer spul dan ze int, en het deficit vult ze aan met spullen die ze beloofd heeft om terug te geven. Druk dat uit in gelijk welke eenheid, en je ziet dat het op den duur mank loopt, want zoveel beloftes dat die niet meer in te willigen zijn.
patrickve is offline  
Oud 31 juli 2011, 13:07   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Reden te meer om méér economische democratie in te voeren in plaats van ze af te bouwen. Geef bureaucraten geen kans, noch private noch staatsgerunde.
Pelgrim is offline  
Oud 31 juli 2011, 13:13   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Reden te meer om méér economische democratie in te voeren in plaats van ze af te bouwen. Geef bureaucraten geen kans, noch private noch staatsgerunde.
Wat ook werkt, is een hyperinflatie, gevolgd door algemene armoede en miserie. Nadien is 't volk "ingeent" tegen braspartijen van de staat voor een paar generaties. Kijk naar de Duitsers, bijvoorbeeld. Die hebben nu een heilige schrik van staatschuld, begrotingstekorten en dergelijke meer. Weimar heeft hen dat geleerd.

Ga in Duitsland op campagne voor kanselier met de belofte van alle uitkeringen te verdubbelen en de belastingen af te schaffen, en ge komt waarschijnlijk nog niet aan 10% van de stemmen. Doe dat in Griekenland, en ge zijt eerste minister.

Als we de Grieken op hun snuit laten gaan, en ze sterven daar massaal aan honger, wel, binnen 30 jaar moet ge in Griekenland ook niet meer afkomen met schulden maken. Dan zijn die ook genezen.
patrickve is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be