Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 09:06   #41
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik wil frans spreken in Wallonie en Frankrijk.
Kan een Waal geen Nederlands als hij in Vlaanderen op bezoek is, dan spreek ik Engels of anders kan hij zijn plan trekken. Tegen een fransman spreek ik ook Engels in Vlaanderen: als ik moeite moet doen in mijn eigen taalgebied, hewel zij dan ook.
akkoord, maar wat heeft dat met de discussie te maken? wij moeten daarom toch niet het Frans laten vallen hé?
Oud 4 augustus 2011, 09:07   #42
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Veel Vlamingen reageren slecht tegenover het Frans, gewoon in verband met het communautair aspect in België en dat is belachelijk.
Eberhard heeft in deze thread overschot van gelijk.
Oud 4 augustus 2011, 09:34   #43
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
absoluut akkoord, talenkennis, ook die van de eigen taal, is belangrijk.

dat wegsmijten, of het nu uit haat tov Franstaligen of "Ollanders" is, is contraproductief.
En bovendien is er het oude zeer dat veel Vlamingen zelf niet echt 'trots' zijn op hun eigen taal; sommigen beschouwen het nog steeds als niet meer dan een communicatiemiddel. Dat kweekt uiteraard ook niet bepaald assertiviteit aan.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 10:26   #44
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
En bovendien is er het oude zeer dat veel Vlamingen zelf niet echt 'trots' zijn op hun eigen taal; sommigen beschouwen het nog steeds als niet meer dan een communicatiemiddel. Dat kweekt uiteraard ook niet bepaald assertiviteit aan.
Ik heb een maat van mij een tijd geleden, werkelijk waar, horen zeggen dat hij het niet erg zou vinden als het Nederlands hier vervangen zou worden door een andere taal, met name Engels. Dat sprak hij toch vrij goed.

Dat moet zowat het meest stuitende geweest zijn dat ik ooit gehoord heb. De kruiperige Vlamingenmentaliteit dringt toch wel diep tot je door op zulke momenten..
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 11:21   #45
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... want de vrije keuze geven zal daartoe leiden, dat zien we in Wallonië.
Waar dat toe leidt....

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben

(Die domme Franstaligen toch)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 augustus 2011 om 11:21.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:12   #46
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Het aantal mensen dat Frans spreekt, verbleekt nochtans bij het aantal dat Russisch of Chinees spreekt.
Het is niet omdat wij hier met een zuidelijke landshelft zitten die toevallig Frans spreekt, dat we moeten denken dat Frans een wereldtaal is.
Het aantal mensen die een taal spreken is niet de meest pertinente gegeven. Je moet kijken waar die mensen leven. Je mag zoveel Chinees leren als je wil, je zal er in Europa, Afrika, Amerika en zelfs het merendeel van Azië niet veel mee kunnen omvangen. Frans wordt nog op meerdere continenten gesproken (vooral Europa en Afrika weliswaar) en is nog steeds een officiële taal van veel internationale organisatie. Daarom is het Frans tot nog toe invloedrijker dan het Chinees. Frans wordt wel steeds minder belangrijk, maar hetzelfde kan ook gezegd worden van het Russisch. In de voormalige Oostbloklanden verliest het veel terrein op het Duits en op het Engels.

Maar eigenlijk is het van geen belang om te weten of Frans wel of geen wereldtaal is. Ten eerste omdat er maar één echte wereldtaal bestaat waartegen geen enkele andere taal tegen opkan : het Engels. Ten tweede, omdat je moet kijken met wie je in je leven zal moeten communiceren. Daarom is het nuttiger om de talen van je buurlanden leren dan een taal die door 1 miljard mensen aan de andere kant van wereld wordt gepraat.

Citaat:
Dat wij VN zeggen doet hier niet ter zake.
Iedereen kent de term UNO, of aids, om er nu twee te noemen.
Of ze nu Spaans, Duits, Nederlands, Chinees of Hindi spreken.

De termen ONU en sida, zijn enkel gekend in het Franse taalgebied.

Typisch die Franse arrogantie die je in de zuidelijke landshelft eveneens terug ziet.
Dat Nederlandstaligen VN zeggen is geen probleem, maar dat Franstaligen ONU zeggen is dat wel? Kunt U dat nader verklaren want dat begrijp ik niet? Zowat alle Romaanse talen gebruiken ONU et zowat elke taal op de wereld heeft zijn eigen afkorting voor die organisatie.

Aids wordt wel gebruikt in vele talen, maar Spaanstaligen hebben het ook over Sida. In het Afrikaans spreekt men van Vigs...
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:17   #47
eniotna
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar dat toe leidt....

Paars = HV
Donkerblauw = Gemeentes die binnen 10 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben.
Lichtblauw = Gemeentes die binnen 20 jaar een Nederlandstalige minderheid zullen hebben

Waarop is die kaart gebaseerd? Ik dacht dat Voeren juist aan het vernederlandsen was?
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:19   #48
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar dat toe leidt....

Paars = HV

je wilt het niet snappen hé? het is niet omdat je een taal perfect zou spreken, dat je daarom moet je eigen taal opgeven, integendeel zelf.

jij weigert om buiten dat Belgisch kadertje te denken, met een ziekelijke obsessie voor alles wat Franstalig is. kan jij ermee om dat er andere mensen zijn?
Oud 4 augustus 2011, 12:25   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik heb een maat van mij een tijd geleden, werkelijk waar, horen zeggen dat hij het niet erg zou vinden als het Nederlands hier vervangen zou worden door een andere taal, met name Engels. Dat sprak hij toch vrij goed.

Dat moet zowat het meest stuitende geweest zijn dat ik ooit gehoord heb. De kruiperige Vlamingenmentaliteit dringt toch wel diep tot je door op zulke momenten..
Neem al slogans van bekende radiostations in Vlaanderen :

"Q is good for you" (Q Music)
"Let's have a big time! MNM!" (MNM)

Dat zegt al heel veel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:26   #50
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat zegt al heel veel.
jep, merk je trouwens ook in Duitsland, alles is daar ook in het Engels. Op sommige radioposten zijn er nauwelijks Duitse liedjes te horen.
Oud 4 augustus 2011, 12:29   #51
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
jep, merk je trouwens ook in Duitsland, alles is daar ook in het Engels. Op sommige radioposten zijn er nauwelijks Duitse liedjes te horen.
Maar Duitsland heeft daarentegen dan wel een nog steeds immens populaire muziekscène in de eigen taal, die ook nog altijd uitvoerig aan bod komt op radio en TV.
Oud 4 augustus 2011, 12:38   #52
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Duitsland heeft daarentegen dan wel een nog steeds immens populaire muziekscène in de eigen taal, die ook nog altijd uitvoerig aan bod komt op radio en TV.
goh, ik kom net uit Duitsland hé. er is daar 1 zender met uitsluitend Duitse schlagermuziek en er zijn dagelijks van de tv-shows met diezelfde muziek, maar voor de rest zie en hoor je daar vooral Engels op tv en radio hoor. dat viel me echt op.

beetje vergelijkbaar met hier, hier vind je ook elke dag in een tent wel Vlaamse schlagers.

maar ze zijn wel trotser op hun taal, ze kunnen er ook daarom zonder complexen dat Engels omarmen, dit in tegenstelling tot hier waar je blijkbaar Frans moet haten om een "echte" Vlaming te zijn.
Oud 4 augustus 2011, 12:41   #53
Anna List
Banneling

Standaard

en waarom doet de SP-a dat ? :

http://www.brusselsjournal.com/node/4771

Citaat:
Sp.a. Nog een partij waar men het hypocriete masker liet vallen, was de sp.a – of schrijven we beter ps.a, met de a van aanhangsel? Inderdaad, je moest al blind zijn om de brede glimlach op het gezicht van sp.a-voorzitster Caroline Gennez niet op te merken toen ze vanuit de Kamer voor de camera's haar commentaar mocht komen leveren op de «Neen» van de N-VA. Ook deze partij houdt er reeds lang een dubbele agenda op na wat de aanwezigheid van de N-VA aan de federale onderhandelingstafel betreft.

Erger is dat deze partij, in tegenstelling tot Groen! dat daar numeriek gewoon te klein voor is, voor Vlaanderen het afgelopen een bijzonder nefaste rol heeft gespeeld, zonder dat de media haar daarop aanspreken. Het wordt met de dag duidelijker dat de sp.a moedwillig aanstuurt op een staatshervorming die zo nadelig mogelijk is voor Vlaanderen, en dit louter uit eigenbelang. Van Caroline Gennez kan immers nog aangenomen worden dat ze, door haar totale interesse voor het communautaire vraagstuk, ook totaal incompetent is om daarover welke uitspraak dan ook te doen. (Een eigenschap die ze overigens deelt met Wouter van Besien.) Maar dat bijvoorbeeld Johan vande Lanotte niet zou begrijpen wat de precieze gevolgen voor Vlaanderen zouden zijn indien België inderdaad omgevormd zou worden tot een unie met vier deelstaten, met daar nog een «grootstedelijke gemeenschap» bovenop, daar geloof ik werkelijk geen snars van. Zulke constructie zou de prijs voor de Vlaamse onafhankelijkheid immers beduidend de hoogte invoeren, met niet alleen het zekere verlies van wat nog rest aan Vlaamse invloed in Brussel maar potentieel ook grote delen van Vlaams-Brabant en een zwakke onderhandelingspositie (drie tegen één) wat betreft de federale overheidsschuld. En dat alleen maar in de hoop blijvend de plak te kunnen zwaaien in Vlaanderen, want zonder België, geen PS, en zonder PS, geen sp.a die federale postjes mag bezetten.

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 augustus 2011 om 12:46.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 12:44   #54
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
goh, ik kom net uit Duitsland hé. er is daar 1 zender met uitsluitend Duitse schlagermuziek en er zijn dagelijks van de tv-shows met diezelfde muziek, maar voor de rest zie en hoor je daar vooral Engels op tv en radio hoor. dat viel me echt op.

beetje vergelijkbaar met hier, hier vind je ook elke dag in een tent wel Vlaamse schlagers.

maar ze zijn wel trotser op hun taal, ze kunnen er ook daarom zonder complexen dat Engels omarmen, dit in tegenstelling tot hier waar je blijkbaar Frans moet haten om een "echte" Vlaming te zijn.
Dat wel. Ik heb hier thuis bakken vol cd's met Duitse heavy metal liggen en de meeste van die groepen schamen er zich totaal niet voor om op hun platen tussen de Engelstalige nummers door ook al eens een in het Duits gezongen nummertje te zetten. De meeste Vlaamse artiesten die in het Engels zingen zie ik dat niet zo snel doen. Behalve wanneer het is om - zoals Daan onlangs - eens goed met de Vlaming te lachen, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door SDG : 4 augustus 2011 om 12:45.
Oud 4 augustus 2011, 12:45   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals in Vlaanderen met Nederlandstalige liedjes dus.
Oud 4 augustus 2011, 12:46   #56
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wel. Ik heb hier thuis bakken vol cd's met Duitse heavy metal liggen en de meeste van die groepen schamen er zich totaal niet voor om op hun platen tussen de Engesltalige nummers door ook al eens een in het Duits gezongen nummertje te zetten. De meeste Vlaamse artiesten die in het Engels zingen zie ik dat niet zo snel doen. Behalve wanneer het is om - zoals Daan onlangs - eens goed met de Vlaming te lachen, natuurlijk.
dat is omdat er nog te veel mensen in dat Belgisch kader denken, je moet ofwel voor het Nederlands zijn ofwel ertegen. geen middelweg, alleen maar frustratie en fixatie.
Oud 4 augustus 2011, 13:03   #57
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Duitsland is er zowiezo een zeer grote markt voor de schlagermuziek. Nog groter dan in Vlaanderen aangezien Duitsland groter dan Vlaanderen is. Ik denk ook dat Duitsland (en ook Nederland) meer professionneel op dat vlak is. Neem al een Frans Bauer : zijn muziek vind ik maar niets maar ik geef toch toe dat de man een echte professionneel is. Hij is een businessman. Naast Bauer zijn Laura Lynn en Christoff "flauwe grapjes" volgens mij.
Oud 4 augustus 2011, 13:10   #58
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Dat zegt al heel veel.
http://www.youtube.com/watch?v=xFVdvXGIT34
Oud 4 augustus 2011, 14:52   #59
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als Franstalige ben ik zeer trots Nederlands te kunnen spreken. Het "het is een kleine taal" is onzin volgens mij. OK, op wereldschaal is het geen "grote taal" maar dat spreekt geen rol voor mij.
Uw in citaat vermelde post krijgt hier kennelijk weinig of geen aandacht van onze Vlaamse forumvrienden, mijnheer Everytime. Hij krijgt evenwel aandacht van mij.

De Vlamingen zijn snel en terecht geschokt door provocerende slogans �* la "de la modestie svp quand on a une langue si locale”, komende van mensen zonder verstand. Dat er evenwel Franstaligen zijn, en héél wat meer dan men denkt, die overduidelijk respect vertonen voor die “langue si locale” en – dikwijls tegen de stroom in – moeite doen om ze te beheersen en te gebruiken, ontsnapt als per toeval aan elke aandacht.

Ik ben geen Vlaamse noch Nederlandstalige, mijnheer Everytime, dus als Franstaligen onder elkaar en bij gebrek aan enige waardering vanwege de Vlamingen verzeker ik u alvast van mijn persoonlijke waardering voor uw Nederlandse taalkennis en de trots waartoe deze bij u leidt. Ik kan mij dit veroorloven omdat de Nederlandse taal niet het exclusief eigendom is van de Vlamingen of zelfs van de Nederlanders, maar tot de persoonlijke eigenheid behoort van elkeen – ja, ook van Franstaligen – die ze beheerst.

Inzake het onderwerp van deze draad, die de welbekende waangedachte weergeeft van mijnheer Leclerc, als zou het (verplicht) aanleren van de Franse taal een nadeel zijn voor de Vlamingen, kan ik dit zeggen : ook in mijn land is het aanleren van vreemde talen verplicht (cfr. http://www.education.gouv.fr/cid206/...trangeres.html ). Alle Franse jongeren spreken derhalve méér dan enkel de Franse taal.

Denkt mijnheer Leclerc nu echt dat dit van ons iets anders dan Fransen maakt ? Denkt hij werkelijk dat dit alles op welke manier ook een nadeel voor ons of voor Frankrijk betekent ?

Heeft het feit dat u, mijnheer Everytime, de Nederlandse (en ongetwijfeld ook Engelse) taal beheerst van u iets anders gemaakt dan een Franstalige Belg ? Is de kennis van die talen voor u en voor de uwen een nadeel ?

Het probleem van de Vlamingen is NIET hun al dan niet verplichte talenkennis, wel integendeel. Het is hun gebrek aan respect voor de eigen Nederlandse taal, en aan politieke assertiviteit. Ze op talengebied dommer maken zal daar niets aan verhelpen : ik zie niet in dat Fransonkundige Vlamingen plots méér respect voor de eigen taal zouden opbrengen of méér politieke assertiviteit aan de dag zouden leggen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 14:54   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Het probleem van de Vlamingen is NIET hun al dan niet verplichte talenkennis, wel integendeel. Het is hun gebrek aan respect voor de eigen Nederlandse taal, en aan politieke assertiviteit. Ze op talengebied dommer maken zal daar niets aan verhelpen : ik zie niet in dat Fransonkundige Vlamingen plots méér respect voor de eigen taal zouden opbrengen of méér politieke assertiviteit aan de dag zouden leggen.
eentje om vet in te kaderen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be