Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2012, 15:14   #41
fantoom
Banneling

Standaard

Soms vraag ik me af waarom (bepaalde) vrouwen nog kinderen wensen?

Tijd voor de opvoeding hebben ze niet meer of wensen ze niet meer te hebben omdat dit nefast kan zijn voor hun carrière.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 15:17   #42
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Soms vraag ik me af waarom (bepaalde) vrouwen nog kinderen wensen?

Tijd voor de opvoeding hebben ze niet meer of wensen ze niet meer te hebben omdat dit nefast kan zijn voor hun carrière.
waarom willen (bepaalde) mannen dan kinderen?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 15:18   #43
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ik vrees voor U dat de vrouwen vooral GELUKKIGER geworden zijn.....
Denk je dat ik iets tegen gelukkige vrouwen heb?

Soms vraag ik me wel af of 'de' vrouw wel zo veel gelukkiger geworden is... Gescheiden en daardoor vele vrouwen levend in armoede (of op de grens), enz. enz.

Egoïstischer zijn ze (toch vele) wel geworden.
Oud 9 maart 2012, 15:19   #44
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
waarom willen (bepaalde) mannen dan kinderen?
Inderdaad waarom?
Oud 9 maart 2012, 15:22   #45
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U heeft vast gelijk over het belangrijk zijn in de eerste weken, maanden maar daarom heb je ook zwangerschapsverlof he?
Dat betekent niet dat de identiteit van vrouwen nog gelijk is aan huwelijk en moederschap, gelukkig is die identiteit nu veel breder.
Die uitgebreide identiteit spreek ik niet tegen, integendeel zelfs, die moedig ik aan. Ik doelde eerder op het feit dat er in het geval van kinderen compromissen moeten gemaakt worden die de vrouw misschien terug in de ouderwetse en "traditionele" identiteit plaatst, daar kan men niet rond. Hoewel ik ook vind dat de beslissing van welke ouder blijft thuis en welke blijft werken tegenwoordig beter op financieel vlak gemaakt kan worden
Oud 9 maart 2012, 15:24   #46
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
heeft U het nu over het verplichten van borstvoeding omdat het anders een "slechte" moeder is? Of vind je dat het verversen van kakbroeken een vrouwelijke hand nodig heeft?
Ik zie het opvoeden van een kind niet als het uitvoeren van rottaakjes, nee.
Oud 9 maart 2012, 15:27   #47
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Overigens is biologisch gezien een moeder die de eerste weken en misschien zelfs maanden niet voor haar kind zorgt een slechte moeder, de rol van vader komt pas later in het leven van het kind mijn inziens. Maar dat is een andere discussie.
Citaat:
Ik zie het opvoeden van een kind niet als het uitvoeren van rottaakjes, nee.
Wat versta jij onder "opvoeden" gedurende de eerste weken of maanden? netjes met mes en vork leren eten? niet tegenspreken?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 15:32   #48
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom noemt U dat "zogenaamde" islamlanden? me dunkt zijn de Taliban en Iran, Saudi Arabie, Irak helemaal niet "zogenaamd", hoe minder "zogenaamd" hoe minder rechten de vrouwen hebben.
Slik je dat nu zo moeilijk door, of wil je het niet toegeven?
Ik noem dat "zogenaamde islamlanden" omdat ze zo genoemd worden, terwijl niet eenduidig duidelijk is wat er mee bedoeld wordt. Voor de ene persoon worden daarmee landen bedoeld waar de moslims in de meerderheid zijn. Als ik het me goed herinner bedoel jij daarmee een land met een islamitische theocratie.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 15:38   #49
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat versta jij onder "opvoeden" gedurende de eerste weken of maanden? netjes met mes en vork leren eten? niet tegenspreken?
Opvoeden in zijn meest primitieve betekenis; het kind verzorgen, veilig houden, aandacht geven, .. Kortom, het kind in leven houden. De regels die u beschrijft zijn pas toegevoegd na eeuwen maatschappij. Een pas geboren baby heeft overigens een veel grotere connectie met de moeder die op basis van haar (oer)instincten beter weet wat het kind nodig heeft.

Klinkt primitief en dat is het ook, hoewel in onze moderne maatschappij dit misschien niet meer helemaal van toepassing is.
Oud 9 maart 2012, 15:46   #50
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Feit: Vrouwen hebben tijdens hun volledige loopbaan nog steeds minder financiële inkomsten dan de mannelijke collega's. Dit is zeer gemakkelijk statistisch aan te tonen.
Dit is wel het resultaat van:
1. oftewel: minder gepresteerde werktijd.
2. oftewel: keuze voor minderbetaalde jobs.
Zolang niemand mij kan aantonen dat een vrouw voor dezelfde prestatie minder betaald wordt dan haar mannelijke collega, vind ik deze discussie naast de kwestie.
3. oftewel worden de typische vrouwenberoepen nog altijd minderbetaald.
4. oftewel worden mannen meer betaald omdat men van mannen verwacht dat ze meer (steeds) beschikbaar zijn.
5. oftewel worden mannen meer betaald omdat men liever een man in dienst neemt o.a. omdat men verwacht dat mannen meer beschikbaar zullen zijn.

Citaat:
Mee eens. Dat de man wordt beschouwd als 'leegganger' komt vooral uit de familiale hoek. Dat het niet wordt 'aanvaard' komt van de werkvloer, waar mannen - zowel binnen kaderfuncties, bij bedienden of arbeiders - verondersteld worden steeds beschikbaar te zijn. Van vrouwen, zeker jonge mogelijk toekomstige moeders, wordt verondersteld dat ze binnen korte of minder korte tijd efkes niet beschikbaar zullen zijn, wat ook wordt ingecalculeerd en waarop ook wordt ingespeeld: jobs waar 1 of 2/5 voldoende is en waar enige flexibiliteit mag zijn qua werkuren worden hoofdzakelijk ingevuld door vrouwen.
Die familiale hoek is voor iemand anders "op de werkvloer" of een buur en omgekeerd.
Dat komt vooral uit de hoek die nog vastzit in het klassieke rollenpatroon.

Het blijft een vicieuze cirkel.
Op de werkvloer verwacht men dat mannen meer beschikbaar zijn, en bijgevolg wordt het minder aanvaard dat ze deeltijds werken, daardoor gaan mannen minder dikwijls deeltijds werken, wat die verwachting bevestigt,....

Of je nu werkt als verpleegkundige of als IT-er, er full-time of deeltijds werken is puur een kwestie van organisatie.
Oud 9 maart 2012, 15:51   #51
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
3. oftewel worden de typische vrouwenberoepen nog altijd minderbetaald.
4. oftewel worden mannen meer betaald omdat men van mannen verwacht dat ze meer (steeds) beschikbaar zijn.
5. oftewel worden mannen meer betaald omdat men liever een man in dienst neemt o.a. omdat men verwacht dat mannen meer beschikbaar zullen zijn.
Is punt 4 en 5 niet hetzelfde? En wat zijn typische 'vrouwenberoepen'? Ik vind dat vrouwen en mannen even bekwaam zijn om eender welk beroep uit te oefenen.
Oud 9 maart 2012, 15:59   #52
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Is punt 4 en 5 niet hetzelfde?
Neen.
Bij punt 4 staat er een prestatie tegenover (meer beschikbaar zijn)
Bij punt 5 is het eerder een kwestie van vraag en aanbod.

Citaat:
En wat zijn typische 'vrouwenberoepen'? Ik vind dat vrouwen en mannen even bekwaam zijn om eender welk beroep uit te oefenen.
Typische vrouwenberoepen zijn de beroepen die nog steeds voor de overgrote meerderheid door vrouwen worden uitgevoerd.
De zorg-beroepen bijvoorbeeld, kassierster, leerkracht, poetsvrouw,....

Ik vind ook dat vrouwen en mannen even bekwaam zijn om eender welk beroep uit te oefenen, maar in de praktijk zijn er nog altijd mannen- en vrouwenberoepen.
Oud 9 maart 2012, 16:07   #53
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Typische vrouwenberoepen zijn de beroepen die nog steeds voor de overgrote meerderheid door vrouwen worden uitgevoerd.
De zorg-beroepen bijvoorbeeld, kassierster, leerkracht, poetsvrouw,....

Ik vind ook dat vrouwen en mannen even bekwaam zijn om eender welk beroep uit te oefenen, maar in de praktijk zijn er nog altijd mannen- en vrouwenberoepen.
In de beroepen die u noemt vind ik dat niet terug eerlijk gezegd, buiten de zorgberoepen zijn dat eerder afvaljobs. In de hoge posities zin het nog steeds voornamelijk mannen en dat vind ik verkeerd.
Oud 9 maart 2012, 16:11   #54
Zenit
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ook in de zogenaamde islamlanden is er nog veel werk op gebied van vrouwenrechten.

Maar ik hoop dat jij je niet enkel op de vrouwenrechten in islamlanden fixeert. Elders is er ook nog veel werk.

Niet voor niets is "Bevorderen van gelijke kansen voor mannen en vrouwen en empowerment van vrouwen" één van de millenniumdoelstellingen.
Elders is er veel minder werk dan in de islamlanden. Als er 1 cultuur is waar de vrouw werkelijk als een inferieur wezen behandelt en ook mishandelt wordt, is het wel de islamitische.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 16:17   #55
Zapatista
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Elders is er veel minder werk dan in de islamlanden. Als er 1 cultuur is waar de vrouw werkelijk als een inferieur wezen behandelt en ook mishandelt wordt, is het wel de islamitische.
Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, de gemiddelde Belgische vrouw is enorm veel beter af dan de de gemiddelde Afghaanse vrouw. Hoe dan ook is hier de vrouwenemancipatie nog niet helemaal wat het moet zijn, toch?
Oud 9 maart 2012, 16:19   #56
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die uitgebreide identiteit spreek ik niet tegen, integendeel zelfs, die moedig ik aan. Ik doelde eerder op het feit dat er in het geval van kinderen compromissen moeten gemaakt worden die de vrouw misschien terug in de ouderwetse en "traditionele" identiteit plaatst, daar kan men niet rond. Hoewel ik ook vind dat de beslissing van welke ouder blijft thuis en welke blijft werken tegenwoordig beter op financieel vlak gemaakt kan worden
Jawel hoor, daar kun je wel rond, door mannen op hun verantwoordelijkheden te wijzen, zij zijn evengoed ouder en dus verantwoordelijk voor welzijn van kroost dan dat moeders dit zijn.
Ik denk dat je breder mag kijken dan fin vlak, wie wil het liefst werken? Wie heeft werk het meest nodig en kunnen beide ouders kiezen voor parttime?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 16:20   #57
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als er één gebied is waar gelijkberechtiging van de vrouw, desnoods door middel van positieve discriminatie, wel zin heeft is het het politieke domein. Er zijn 50 % vrouwen in de wereld. Geef ze 50 % van de macht.

Latijns America geeft het goede voorbeeld op dat gebied.
Niet mee eens, ik wil geen quota maar de juiste persoon op de juiste plaats, ongeacht gender.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 16:24   #58
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fantoom Bekijk bericht
Denk je dat ik iets tegen gelukkige vrouwen heb?

Soms vraag ik me wel af of 'de' vrouw wel zo veel gelukkiger geworden is... Gescheiden en daardoor vele vrouwen levend in armoede (of op de grens), enz. enz.

Egoïstischer zijn ze (toch vele) wel geworden.
Denkt u dat het vroeger zoveel beter was voor de vrouw?
Moeder aan de haard met 8 of meer kinderen aan de schort, volledig alleen verantwoordelijk voor het huishouden. Probeer u enkel maar het wasgoed van zo'n gezin voor te stellen en denk eraan dat wasmachines en droogkasten, zelfs droogzwierders nog niet bestonden!
Koken was een hels karwei voor zo'n bende, microgolfovens waren er ook nog niet!
En dit met weinig geld want vader was baas over de portemonnaie ... In de beginjaren van het kindergeld werd dit overigens aan de man gegeven, niet aan de vrouw.
Ik heb het hier nog ooit geschreven, een reactie van mijn moeder op mijn echtscheiding : nu zijn er veel echtscheidingen, vroeger waren er veel slechte huwelijken ...
En mannen zijn altijd egoïstisch geweest, tja nu hebben ze het er moeilijk mee dat vrouwen ook egoïstisch (durven) zijn.
Oud 9 maart 2012, 16:26   #59
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
Ach zo. Buiten de "islam cultuur" is er geen vrouw die werkelijk als een inferieur wezen behandeld en ook mishandeld wordt.
Als negationisme kan dat wel tellen!

Citaat:
Ik denk dat we het daar wel over eens zijn, de gemiddelde Belgische vrouw is enorm veel beter af dan de de gemiddelde Afghaanse vrouw.
Dat is niet wat Zenit schreef, hé.
Oud 9 maart 2012, 16:40   #60
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zoiets interesseert sjokkie geen bal...
Lachwekkende reactie. Spreek een beetje voor jezelf. Anders maak je jezelf niet meer dan belachelijk.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be