![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De partij die expliciet tot doel stelt om België op te blazen kreeg het vertrouwen van 24,15%. De partij die een unitair België voorstaat kreeg 0,23%. De partijen die verdere bevoegdheidsoverdrachten naar het Vlaamse niveau willen behaalden samen bijna 66%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee Pietje dit is het niet alleen.Ik leef tussen de vreemdelingen.Dit is een van de problemen maar er is meer aan dehand
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Minister
|
![]() D-Day de landing in Normandië, kaas, wijn, champange, (lekker) eten meestal mooi weer, koning Filips de schone (!!!) enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() Deze groet werd weer eens door een triest gedeelte van dit forum misbruikt om het beeld van ons klein land aan de buitenwereld wat te besmeuren door onszelf voor te stellen als een stelletje geborneerden die niet verder zien dan hun eigen taal of zelfs dialect. Het ware interessanter om inderdaad na te gaan hoe groot het verlangen van medeburgers
in europa is om ook de kleinere talen aan te leren. Het Nederlands is hier wel degelijk één van de grootste kleinere talen.. Ik bedoel als er geen interesse zou bestaan om Nederlands te leren, hoeveel is er dan om Estisch, Fins, Zweeds, Grieks, Deens (officiële talen) of Catalaans, Baskisch, Iers... (onofficiële talen) te leren ? & Moeten we daaruit dan niet afleiden dat een "brugtaal" zoals het Esperanto niet een dringende vereiste is om meer begrip tussen de EU burgers te promoten ? Inderdaad vanaf ca. 1790 tot 1815 was het huidige België + Luxemburg + wat nu Ned. Limburg is een integraal deel van Frankrijk in die periode werd de basis van de verfransing van Brussel (die wel reeds aan de gang was) gelegd - maar is er iemand die de fransen dit vandaag nog kwalijk kan nemen ? Misschien omdat we vandaag menen de overwinning van de Vlaamssprekenden op de franssprekenden te vieren ? Wat een mythe is vermits zowel de Graaf van Vlaanderen als een aantal van de Vlaamse bondgenoten & vlamingen zelf franstalig waren en een aantal bondgenoten van de fransen nederlandstalig... Een interessant onderwerp voor ons zowel als onze EU medeburgers in onze buurstaten is de organisatie van het taalonderwijs ivm aanleren van vreemde talen. zien wij hier niet zoals overal het engels oprukken ? Is het niet zo dat in Wallonië de 2de taal gewoonlijk het engels is en de vlamingen na het aanleren van het frans meestal ook voor het Engels opteren ? & Onze 3de landstaal nl. die van Goethe wordt die niet schromelijk veronachtzaamd. & Wat doen de duitsers zelf ? Eveneens in de 1ste plaats engels leren als 3de taal wordt er in de grensgebieden gewoonlijk een zachte dwang uitgeoefend om de taal van net over de grens te leren & vermits duitsland vele buurlanden heeft komt dit "kleinere" talen zoals Pools, Tsjechisch, Frans, Letzemburgisch en.. Nederlands, Deens ten goede... Nog 1 taalsprokkeltje : in Portugal ten behoeve van de toeristen (armere landen zijn de meest gastvrije) zijn er talrijke opschriften in het Engels, Frans en Duits... maar ik zag er geen enkele in de taal van de buren... Spaans (om van Catalaans en Baskisch maar te zwijgen..) Vrede en begrip tussen de volkeren .. nog een lange weg te gaan...
![]() |
#49 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() Wijn, kaas, en zon in't zuiden. Schoon land.
't is dat ik toch meer van bier houd. En dat ik Frans een *** taal vind.
I'm still standing, better than I ever did, Looking like a true survivor, feeling like a little kid. __________________ But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay, I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
![]() De bezetting van Zuid-Vlaanderen
![]() Gewoon, wat iedereen denkt ![]() Ik vind het wel tof om hier een fransman te hebben.
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hallo,
ik ben Anton uit Tirol. Ja inderdaad, die van dat liedje. Ik ben bijna de enige Duitser die een tweede taal spreekt, en daarom voel ik me zo verwant met Frans van deze thread. Ik heb Vlaams geleerd bij de paters in Kongo in de tijd. Allez, bij de zusters in de kleuterschool aldaar. Vind je mijn Nederlands niet mooi? Volgende keer zal ik ook mijn rekeningnummer meedelen, zodat lichtgelovigen mijn kursus Nederlands kunnen sponsoren.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Frankrijk beschouw ik als mijn vaderland. Ik ben Franstalig en voel me helemaal niet verbonden met Vlaanderen en dat vanwege de communautaire problematiek, zelf als ik persoonlijk geen communautaire problemen voel.
Ik zal niet liegen en dat is een feit dat ik schaamte van België heb. Eerlijk gezegd ben ik meer op de hoogte over wat in Frankrijk en in het buitenland gebeurt dan over wat hier gebeurt. Nog gelukkig dat ik gisteravond op TV zapte, anders had ik totaal vergeten dat 11 juli de Vlaamse Feestdag was. Ja, ik leef hier, ja, ik woon en werk hier maar ik heb geen gevoel voor België. 11 juli vier ik niet (ik ben geen Vlaming), 21 juli vier ik ook niet. Voor mij zijn die dagen dagen zoals de anderen. Van hart voel ik me Fransman, zelfs als ik me meer Wereldburger of Europese Burger voel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() On-topic:
LA FRANCE POUR MOI: - Paris (één van de mooiste steden op aarde) - Gastronomie - Le Midi (provence, ardèche, côte d'azur, ....) prachtige natuur, lekker weer, ideaal om te kajakken, ... J'aime la France! (pour aller en vacances biensûr) 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() mijn menig van frankrijk :
- mooi land met vele verschillende landschappen - als wijnland serieus aan belangrijkheid aan het inboeten door landen als chili die kwailiteitswijnen op de markt brengen aan een derde van de prijs van franse wijn van dezelfde kwaliteit - extreem chauvinistisch, kijk maar naar de eindeloze rij renaults als je op een franse autostrade rijdt - de wc's zijn hatelijk - parijs is een prachtige stad, al zou wat meer discipline in het verkeer er vast niet misstaan. - op de keuken ben ik persoonlijk niet zo verzot, geef mij maar belgische en italiaanse keuken. - links als de pest buiten het landschap en parijs vindt ik er eigenlijk weinig bewonderenswaardig aan |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Fr-dso
Gefeliciteerd. U doet meer moeite om op een "Vlaams Forum" Uw ideen,en opmerkingen te verkondigen in de gebruikstaal. Heel veel Waals gebruikende medeburgers doen die moeite nog niet eens. En onze Belgicistische vrienden, die posten ook liever in het Frans, helaas worden ze dan meestal genegeerd. Nu zijn hun Nederlandse teksten meestal een stukje situatiehumor.