Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2012, 15:17   #41
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik...
Ik...

Ik...

ik ...

Ik...

Ik...
Edina bepaalt hier dus wat islamofobie, 'hatespeach' etc...is!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 16:18   #42
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Edina bepaalt hier dus wat islamofobie, 'hatespeach' etc...is!
Geef er dan kritiek op, als je het niet eens bent
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 22:47   #43
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
En met alle respect, Descartes Jr, maar hoewel ik de oorspronkelijke ideeën van Vivant wel genegen was, heeft de partij bij mij serieus aan geloofwaardigheid ingeboet door hun samenwerking met open VLD en het daarmee gepaard gaande zwaar op de achtergrond rakende idee van een basisinkomen. ...
Idem. Een onvoorwaardelijk basisinkomen is in deze tijd een godgegeven recht net als de lucht die we inademen. Eénmaal hebben ze mijn stem gekregen. Even dacht ik: "Het komt nog goed met deze wereld." Noppes dus.

En Bill... Als ge zo moe zijt dan moet ge gaan slapen. Ge hebt het dringend nodig.

Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 22:49   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht

En Bill... Als ge zo moe zijt dan moet ge gaan slapen. Ge hebt het dringend nodig.
Die tekst komt niet van hem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 22:52   #45
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die tekst komt niet van hem.
Dat weet ik. Bill staat hier voor de mensen die het eens zijn met de door Descartes geplaatste tekst.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 07:27   #46
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkel probleem met mensen die kritisch zijn voor of een afkeer hebben van religies. Ik ben zelf trouwens een verwoed atheïst. Ik heb in jouw kritische houding tov de islam dan ook nog nooit islamofobie ontwaard.

Ik heb wel een probleem met mensen die een afkeer hebben van de mensen die een bepaald geloof aanhangen (in casu moslims). Omdat de afkeer hier gericht is naar personen op basis van eigenschappen die hen worden toegedicht door de religie die ze aanhangen. Vandaar dat ik het als racisme verpakt met een religieus sausje noem. Noem het voor mijn part xenofobie verpakt met een religieus sausje. Ik vind racisme echter beter passen, omdat het in veel gevallen beperkt is tot moslims en niet tot vreemdelingen in het algemeen. Racisme is al lang niet meer beperkt tot onderscheid op basis van ras (een begrip dat ter discussie staat). Ook elk onderscheid op basis van afstamming of nationale of etnische oorsprong valt daaronder. En daar valt het in de praktijk wel mee samen hé.

Ik zie overigens helemaal geen probleem in het gebruik van het woord fobie. Xenofobie en homofobie zijn bijvoorbeeld ook algemeen aanvaarde begrippen, die niet als een psychische aandoening worden gezien, maar wel perfect passen in de definitie "onredelijke angst voor bepaalde zaken die niet in verhouding staat tot de reële bedreiging die er vanuit gaat".
Ik begrijp wel wat je bedoelt doch ik sta huiverachtig om hier meteen het etiket 'racisme' en/of 'islamofobie' op te plakken.

Noem het behorend tot een oudere generatie of misschien zelfs ouderwets, maar ik link racisme aan afkomst en huidskleur. Meer niet. En al zeker niet aan een religieus gedachtengoed of ideologie. De rest valt onder discriminatie.

Voorbeeldje. Ik heb destijds hierover met bijvoorbeeld Artisjok behoorlijk in de clinch gelegen. Ook zij was op zoek naar een uitbreiding van de term racisme. Het enige wat zij (en andere "progressieve" do-gooders) hiermee bereikt is hebben is een totale devaluatie van het begrip. Contra-productief dus.

Ook zij gaf aan geen problemen te hebben met kritiek op de islam. De vraag is echter wat kritiek dan precies moet inhouden om niet als islamofobie te worden bestempeld. Heb ik jammer genoeg nooit een antwoord op gekregen. Ik geef toe dat het een uiterst moeilijke vraag is. Het is dan ook een hele vage scheidingslijn, afhankelijk van de interpretatie van de betrokkenen zelf.

Een typisch voorbeeldje hiervan : ik gaf destijds kritiek op een bepaald facet van de islam. Voor de moslima Suqar was dit al voldoende om mij als een islamofobe Vlaams Belanger af te schilderen. Een weerlegging van mijn kritiek was verder niet meer nodig. Waarom zou ze zich ook de moeite getroosten? Gewoon islamofoob zeggen en het probleem is opgelost.

Kortom, it's in the eye of the beholder.

Het is dus de ideale manier gebleken om iemand te mond te snoeren. Zeg gewoon 'racist" en het debat ligt stil. Idem dito wat betreft het begrip 'islamofoob'. Er is geen verweer mogelijk. Het brandmerk is gekleefd.

Censuur ligt op de loer en/of wordt effectief toegepast (zoals daadwerkelijk is gebleken toen sommige forummers vol trots te kennen gaven dat zij reacties op krantenartikels lieten censureren).

Wat betreft jouw "Ik heb wel een probleem met mensen die een afkeer hebben van de mensen die een bepaald geloof aanhangen (in casu moslims). :

Ook hier hangt er het maar vanaf wat de situatie is. Wanneer ik zo'n allahfreak (term bewust gekozen) zie rondlopen met in zijn kielzog een zwaar gesluierde vrouw en wat koters waarvan de meisjes van amper 7-8 jaar eveneens gesluierd zijn, voel ik een bijna onbedwingbare neiging die gast een schop in zijn kloten te verkopen en de sluiers af te rukken. Ik voel op dat moment inderdaad niks anders dan afkeer. Je hoeft er niet eens anti-klerikaal voor te zijn. Menselijke empathie volstaat ruimschoots.

Maar volgens de gangbare definitie, gehanteerd door ondermeer de cultuurrelativisten, ben ik op dat ogenblik een islamofobe raciste.

En zo is de cirkel rond...

Verder verwijs ik graag naar de analyse die Carel Brendel in zijn boek 'Het verraad van links' heeft gemaakt.

PS. Waarmee ik zeker niet zal ontkennen dat dit forum inderdaad racisten onder de rangen telt.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 december 2012 om 07:51.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2012, 09:33   #47
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

10/10 voor Esperanza !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be