Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2012, 20:55   #41
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zou zeggen dat men niet zo goed bezig is als men dat doet.

Soit, in Alaska en zo hebben ze ook geen stroomnet meestal en daar behelpen ze zich met een "paar" batterijen en een windmolen of zo of weet ik veel.
In elk geval men zou best eens nakijken hoe die dat allemaal opgelost hebben.
Diesel en een beetje waterkracht. Wind heeft in het binnenland van Alaska niet eens een werkingsgraad van 20%. En zon, tja die durft wel eens op het appel ontbreken
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 21:00   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
1. Omdat de kleine installatie 18x meer moet betalen dan de grote installaties, die verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de GSC.
2. Voor alle duidelijkheid, ik heb er geen probleem mee dat de subsidies dmv belastingen een beetje bijgesteld worden, maar niet voor alle zonnepaneelbezitters is de installatie zo winstgevend dat ze er om de 10 jaar een auto mee kunnen kopen.
3. Ik hoop dat de electriciteiteitsprijs erdoor zal dalen, maar ik vrees ervoor.

mvg,
Dus, waarom zou je er dan tegen zijn?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 21:05   #43
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dus, waarom zou je er dan tegen zijn?
Waarom moeten de injectietarieven voor een kleine installatie 20x hoger liggen dan voor een grote?
Niemand betwist het principe, maar het moet wel een beetje proportioneel blijven.
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2012, 22:17   #44
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom moeten de injectietarieven voor een kleine installatie 20x hoger liggen dan voor een grote?
Niemand betwist het principe, maar het moet wel een beetje proportioneel blijven.
Dat noemen ze economies of scale.
Oud 9 december 2012, 22:59   #45
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat noemen ze economies of scale.
Ah ja, het zal dat zijn, had er niet aan gedacht.

Uiteraard is het veel makkelijker en goedkoper om de gigantische electriciteit van een zonnepanelenpark op een piekmoment te transporteren naar een gebruiker die op dat moment die energie nodig heeft, dan om 2 tot 3 duizend watt van mezelf te verspreiden over de 5 huizen naast mij.

Wil trouwens nog opmerken dat de 'economies of scale' weinig te maken hebben met de injectievergoeding, aangezien de injectievergoeding voor de huis- en tuininstallatie van kleine man, geen rekening houden met de hoeveelheid energie die op het net gestoken wordt.

mvg,
Oud 10 december 2012, 08:42   #46
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
1) de kosten voor het netwerk. Het distributienetwerk is berekend om een bepaalde hoeveelheid elektriciteit te transporteren vanuit een paar HS-knooppunten naar de verbruiker, niet andersom. Lokaal geproduceerde elektriciteit moet binnen het distributienetwerk ergens kwijtgeraakt worden. Het netwerk is echter niet bestand tegen de grote piekproductie als de zon toevallig eens schijnt, op momenten dan nog dat er amper elektriciteit nodig is. Een paar percentjes zonneënergie dat lukt nog, maar de netwerken zijn nu echt wel aan het einde van hun opnamecapaciteit. Dat betekent dat er gigantische investeringen nodig zijn in het distributie-netwerk.
Heeft er iemand cijfers over het bedrag dat bv de Duitse of Deense electriciteitsbedrijven de laatste jaren hebben uitgegeven voor deze aanpassingen in hun laagspanningsnet? Of hoeveel problemen dit daar veroorzaakt heeft? Het percentage zonne- en windenergie ligt daar veel hoger dan hier.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 09:33   #47
Stingray
Banneling

Standaard

Ben er even niet geweest, maar voor degenen die geïnteresseerd zijn, stuur me eens een PM. Ik ben van plan om het juridisch eens uit te vlooien.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 10:07   #48
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ja, het zal dat zijn, had er niet aan gedacht.

Uiteraard is het veel makkelijker en goedkoper om de gigantische electriciteit van een zonnepanelenpark op een piekmoment te transporteren naar een gebruiker die op dat moment die energie nodig heeft, dan om 2 tot 3 duizend watt van mezelf te verspreiden over de 5 huizen naast mij.
Wat wil je zinnige uitspraken gaan doen over zonnepanelen en elektrische distributienetwerken als je de techniek erachter niet snapt?

Citaat:
Wil trouwens nog opmerken dat de 'economies of scale' weinig te maken hebben met de injectievergoeding, aangezien de injectievergoeding voor de huis- en tuininstallatie van kleine man, geen rekening houden met de hoeveelheid energie die op het net gestoken wordt.

mvg,
Edoch is het wel degelijk economies of scale. Fijn toch, nietwaar?
Oud 10 december 2012, 10:25   #49
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
1. Omdat de kleine installatie 18x meer moet betalen dan de grote installaties, die verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de GSC.
2. Voor alle duidelijkheid, ik heb er geen probleem mee dat de subsidies dmv belastingen een beetje bijgesteld worden, maar niet voor alle zonnepaneelbezitters is de installatie zo winstgevend dat ze er om de 10 jaar een auto mee kunnen kopen.
3. Ik hoop dat de electriciteiteitsprijs erdoor zal dalen, maar ik vrees ervoor.

mvg,
Is ook meteen de reden waarom er discriminatie is. Denk dat er juridisch een punt te maken is.

Men heeft het decreet laten vernietigen omdat het discriminerend is tussen zonnepaneelbezitters en niet-zonnepaneelbezitters, maar tezelfdertijd roept men een nieuwe discriminatie in het leven, namelijk tussen de grote producenten en de kleine producenten.

Ik ga in elk geval mijn bijdrage betwisten.

Laatst gewijzigd door Stingray : 10 december 2012 om 10:39.
Oud 10 december 2012, 13:08   #50
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken de tarieven niet juist, en weet ook niet juist wat hun economische kostprijs is (maar dat er ene is, dat is wel zeker).
Maar er is ook nog een politieke factor. De politiek die zich vergaloppeert heeft, door al te kwistig te zijn met de gsc, en deze dan nog, op een transparante manier verrekende aan de electricitetisverbruikers, waardoor ze een deel van de bevolking tegen kreeg, wil deze fout van het verleden, hier gedeeltelijk terug rechtzetten.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 13:23   #51
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Heeft er iemand cijfers over het bedrag dat bv de Duitse of Deense electriciteitsbedrijven de laatste jaren hebben uitgegeven voor deze aanpassingen in hun laagspanningsnet? Of hoeveel problemen dit daar veroorzaakt heeft? Het percentage zonne- en windenergie ligt daar veel hoger dan hier.
Massiver Ausbau der Verteilnetze notwendig

Citaat:
Bis zu 13 Milliarden Euro Investitionen und 195.000 Kilometer Verteilnetzausbau erforderlich / Marktgerechte Regulierung Voraussetzung für Investitionen.
...
Das Szenario, auf dem das Energiekonzept der Bundesregierung fuße, gehe beispielsweise für das Jahr 2020 von einer installierten Leistung für Photovoltaik von 33,3 Gigawatt aus.
Met 3,3KW geïnstalleerd vermogen per huis, zou je kunnen stellen dat er max. 10 miljoen huizen met zonneëenergie zijn. Dat wil zeggen dat elk huis minimaal 1.300€ kost om aangesloten te zijn aan het verdeelnet. En dan klagen mensen over een paar tiental Euro injectietaks!

En dit is nog het meest gunstige scenario. Het kan ook dubbel zoveel worden.

Laatst gewijzigd door fonne : 10 december 2012 om 13:24.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2012, 14:25   #52
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Massiver Ausbau der Verteilnetze notwendig

Met 3,3KW geïnstalleerd vermogen per huis, zou je kunnen stellen dat er max. 10 miljoen huizen met zonneëenergie zijn. Dat wil zeggen dat elk huis minimaal 1.300€ kost om aangesloten te zijn aan het verdeelnet. En dan klagen mensen over een paar tiental Euro injectietaks!

En dit is nog het meest gunstige scenario. Het kan ook dubbel zoveel worden.
Interessante link, bedankt.
Maar ik trek er wel een andere conclusie uit dan jij: dit is een studie uit 2011, en men spreekt over de investeringen tot 2020. Dus over een periode van 10 jaar.
1300 € investeringen per woning met PV over een periode van 10 jaar. In infrastructuur die decennia mee kan gaan. Daar staat tegenover dat met de huidige voorstellen een installatie van 3,3 kW jaarlijks 150 € zal moeten betalen gedurende de levensduur van de panelen (pakweg 20 jaar) - 3000 €. Ruim het dubbele dus

(en, inderdaad, als het totale vermogen hoger oploopt, stijgen ook de kosten - maar dan stijgt ook het aantal personen dat die netvergoeding betaalt)
Oud 10 december 2012, 17:48   #53
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat wil je zinnige uitspraken gaan doen over zonnepanelen en elektrische distributienetwerken als je de techniek erachter niet snapt?

Edoch is het wel degelijk economies of scale. Fijn toch, nietwaar?
Voila se, leg het dan eens uit hoe het zit?
Oud 10 december 2012, 17:52   #54
westdiep
Gouverneur

Standaard

x

Laatst gewijzigd door westdiep : 10 december 2012 om 17:55.
Oud 11 december 2012, 11:16   #55
Stingray
Banneling

Standaard

Ter info : een advocatenkantoor heeft mij bevestigd dat een onredelijke verschil in injectietarieven gehanteerd voor installatie groter dan 10 kW en kleiner dan 10 kW inderdaad een vorm van discriminatie is die wettelijk niet toegelaten is.

Nogmaals de vraag : wie wil meedoen ?
Oud 11 december 2012, 19:04   #56
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ter info : een advocatenkantoor heeft mij bevestigd dat een onredelijke verschil in injectietarieven gehanteerd voor installatie groter dan 10 kW en kleiner dan 10 kW inderdaad een vorm van discriminatie is die wettelijk niet toegelaten is.

Nogmaals de vraag : wie wil meedoen ?
Het advocatenkantoor zal zonder twijfel willen meedoen.
Oud 11 december 2012, 19:27   #57
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Ik kan me best inbeelden dat er een verschil is tussen een grote centrale die op het hoogspanningsnet aan Elia levert, en een particulier die op het laagspanningsnet aan zijn intercommunale levert. Maar ik zie niet waarom een installatie van 9kW en een installatie van 11 kW die beiden in dezelfde gemeente aan dezelfde intercommunale leveren verschillend behandeld zouden mogen worden.

Maar anderzijds ... die installatie van 11 kW mag ook geen terugdraaiende teller hebben. Elk moment dat zijn panelen meer opbrengen dan hij zelf verbruikt levert hij zijn electriciteit gratis. Pas op als je vraagt om de lat gelijk te leggen - want je zou kunnen krijgen wat je vraagt!
Oud 11 december 2012, 19:34   #58
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Pffffff.......heel wat jaloerse types op dit forum. Jongens toch
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2012, 22:26   #59
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Ik kan me best inbeelden dat er een verschil is tussen een grote centrale die op het hoogspanningsnet aan Elia levert, en een particulier die op het laagspanningsnet aan zijn intercommunale levert. Maar ik zie niet waarom een installatie van 9kW en een installatie van 11 kW die beiden in dezelfde gemeente aan dezelfde intercommunale leveren verschillend behandeld zouden mogen worden.

Maar anderzijds ... die installatie van 11 kW mag ook geen terugdraaiende teller hebben. Elk moment dat zijn panelen meer opbrengen dan hij zelf verbruikt levert hij zijn electriciteit gratis. Pas op als je vraagt om de lat gelijk te leggen - want je zou kunnen krijgen wat je vraagt!
Het verschil vloeit vooral voort omdat men moet nagaan of het net op die plaats de productie aan kan. Voort is het fout te stellen dat die electriciteit gratis aan het net geleverd wordt. Die wordt wel degelijk verkocht, elk kWh. Die verkoop heeft niets te maken met de GRC's net zo min als de bijdrage er iets mee te maken heeft, maar die nu louter gevraagd wordt om andere mensen die niets produceren hun stroom goedkoper te houden. Een gedrocht van een regeling dat barst van de gaten.

Laatst gewijzigd door Stingray : 11 december 2012 om 22:27.
Oud 11 december 2012, 22:56   #60
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil vloeit vooral voort omdat men moet nagaan of het net op die plaats de productie aan kan. Voort is het fout te stellen dat die electriciteit gratis aan het net geleverd wordt. Die wordt wel degelijk verkocht, elk kWh. Die verkoop heeft niets te maken met de GRC's net zo min als de bijdrage er iets mee te maken heeft, maar die nu louter gevraagd wordt om andere mensen die niets produceren hun stroom goedkoper te houden. Een gedrocht van een regeling dat barst van de gaten.
Zoals de gsc een zegen zijn voor de investeerders, en een gedrocht voor degenen die het uiteindelijk allemaal moeten betalen.
Maar er wordt wel duchtig voorbijgegaan over het verschil in kostprijs van de geleverde energie (meestal op momenten dat het net die energie minder nodig heeft - erger nog, soms zelfs op momenten dat het net moet betalen om die overbodige energie kwijt te geraken) en deze van de afgenomen energie (meestal op momenten die iedereen energie nodig heeft, dus als hij duur is).
De capaciteit van het net is een bijkomend probleem.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be