![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat zei die precies?
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
De productie is wel sterk gestegen, doordat de automatisaties en technische aanpassingen niet alleen de plaats innemen van arbeiders, maar er ook voor zorgen dat er veel vlugger kan worden geproduceerd. Ik denk niet (en ik wil u hier niet mee aanvallen, maar ik druk enkel mijn persoonlijk aanvoelen uit) dat in diezelfde kleine tien jaar honderd vacatures in de bedrijven die de automatisaties en robots hebben geleverd zijn ingevuld, en dat dan nog enkel maar om die arbeidsplaatsen in te vullen van dat ene bedrijf waar ik werk...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Europees Commissaris
|
Overigens, als ik vandaag lees dat Fukushima vermoedelijk voor eeuwig onbewoonbaar zal zijn, terwijl Tepco, de uitbater van de Japanse kerncentrales, haar winst weer naar ongeziene recordhoogtes heeft opgekrikt, terwijl ze zonder Fukushima meer moet invoeren om nog aan de vraag te kunnen voldoen en er massa's overheidsgeld in Tepco werd gepompt om een faillisement af te wenden...
De saneringen zullen intussen ook weer op de rug van de belastingbetaler worden afgewend. Het kapitalistische systeem op zijn best: de wereld naar de kloten helpen, en de winsten binnenrijven. Politici zijn in de eerste plaats postjespakkers geworden die binnen de raden van bestuur van grote bedrijven kijken wat er middels de politiek kan gedaan worden om de winstmaximalisatie van hun broodheren veilig te stellen. Jan Modaal betaalt dat cash. Hij betaalt de belastingen, hij verliest zijn werk en hij betaalt de puinhopen, ecologisch en financieel, die ze achterlaten.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
|
|
|
|
#45 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik heb ze daar nochtans nooit horen over klagen. Integendeel, ik heb ze wel dikwijls horen klagen dat het leven altijd maar duurder werd, (de boer van vijftig jaar geleden hoefde dan ook geen winstmaximalisatie na te streven) ondanks die heiligmakende automatisatie die volgens jou alles goedkoper maakt. Ik heb wel deze zomer op de VRT nog een documentaire gezien over de evolutie van de boerestiel. De rode draad was simpel: Europa heeft met zijn quota en opgelegde prijzen de kleine boerkes uitgerangeerd, terwijl de grote hun bedrijf in feite aan megabedrijven verkochten, om er dan nog voor spek en bonen bij te lopen. De boerestiel kapot gemaakt dus. Maar natuurlijk, wat kennen die boeren ervan...
|
|
|
|