Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2013, 17:05   #41
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

In het Arabisch heet de Gouden Poort Gab el-Dahiryeh (poort van de Eeuwigheid). Men beweert dat de gehele mensheid op de Dag des Oordeels door deze poort zal gaan.

en wijsneus Anton , hoe zit het met die dag des Oordeels ?
Joachim Chiller is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2013, 18:54   #42
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joachim Chiller Bekijk bericht
In het Arabisch heet de Gouden Poort Gab el-Dahiryeh (poort van de Eeuwigheid). Men beweert dat de gehele mensheid op de Dag des Oordeels door deze poort zal gaan.

Wel, jij naïeveling, er bestaat niet zoiets als het laatste oordeel, net zo min als Sinterklaas..... oei heb ik iets verklapt ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2013, 18:57   #43
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aton zal je bedoelen. Die poort komt in zijn boekje niet voor geloof ik.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  church-militant-triumphant-andrea-di-bonaiuto-1365a.jpg‎
Bekeken: 108
Grootte:  606,0 KB
ID: 92133  

Laatst gewijzigd door Piero : 28 november 2013 om 18:57.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2013, 19:11   #44
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

nochtans wordt DDO zeer zwaar serieus genomen , derom dat ik het aan een 'kenner' vraag
Oud 28 november 2013, 20:04   #45
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
nochtans wordt DDO zeer zwaar serieus genomen , derom dat ik het aan een 'kenner' vraag
Het laatste oordeel is een bedenksel, een sprookje voor gelovigen.
Oud 28 november 2013, 20:10   #46
Joachim Chiller
Banneling

Standaard

een zoethoudertje dat werkt , en op mystieke wijze werkt het inspirerend
Oud 28 november 2013, 20:25   #47
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
een zoethoudertje dat werkt , en op mystieke wijze werkt het inspirerend
Als je maar gelukkig bent.
Oud 28 november 2013, 22:53   #48
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
49 Ik ben gekomen om op aarde een vuur te ontsteken, en wat zou ik graag willen dat het al brandde! 50 Ik moet een doop ondergaan, en ik word hevig gekweld zolang die niet volbracht is. 51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen. 52 Vanaf heden zullen vijf in één huis verdeeld zijn: drie tegen twee en twee tegen drie. 53 De vader zal tegenover zijn zoon staan en de zoon tegenover zijn vader, de moeder tegenover haar dochter en de dochter tegenover haar moeder, de schoonmoeder tegenover haar schoondochter en de schoondochter tegenover haar schoonmoeder.’
Volgens Lukas zei Jezus dus dat hij een 'vurige' verdeeldheid zou brengen in joodse gezinnen en families en wel onmiddellijk: "vanaf heden". Je houdt je hart vast voor wat er gaat gebeuren. Maar als je verder leest dan valt het allemaal reuze mee. Grote groepen mensen, families en complete huisgezinnen volgen Jezus. De enige weerstand die de apostelen ondervinden is de verbale weerstand van sommige Schriftgeleerden en farizeeën. Zij zijn vooral gekant tegen de magische trucjes die Jezus vertoont omdat hij het gewone volk daarmee imponeert. Bovendien haalt hij hen voortdurend door het slijk. Het lijkt er meer op dat Jezus de alreeds bestaande spanningen tussen het gewone volk en de joodse aristocratie opvoert dan dat hij verdeeldheid brengt binnen families. Er is een klassenstrijd gaande. Lukas probeert ons dus iets op de mouw te spelden. Als Jezus het bovenstaande werkelijk heeft gezegd, dan zullen zijn volgelingen het snel hebben vergeten en verzwegen, want het is een profetie van niks.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 november 2013 om 22:55.
Oud 29 november 2013, 12:52   #49
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Lukas probeert ons dus iets op de mouw te spelden.
Het lijkt erop dat Lukas de verdeeldheid die het christendom bracht in joodse families van zijn eigen tijd projecteerde op de tijd van Jezus. Jezus zou die verdeeldheid volgens hem voorzien hebben en hij zou door zijn prediking de aanzet daartoe gegeven hebben. Maar Lukas blijft in gebreke om daarvoor de bewijzen te leveren. Volgens Lukas wisten de apostelen zelfs enkele dagen voordat Jezus gearresteerd werd niet wat Jezus zou overkomen en ook niet dat zijzelf daarom bespot en gehaat zouden worden.
31 Hij nam de twaalf apart en zei tegen hen: ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, en alles wat door de profeten is geschreven zal men de Mensenzoon laten ondergaan. 32 Want hij zal worden uitgeleverd aan de heidenen en worden bespot en mishandeld en bespuwd. 33 En nadat hij is gegeseld, zal hij worden gedood, maar op de derde dag zal hij opstaan.’ 34 De leerlingen begrepen er niets van. De betekenis van Jezus’ woorden bleef voor hen verborgen, en ze konden maar niet bevatten wat hij had gezegd. (Lukas 18)
Als de joden en Johannes de Doper en de apostelen niet begrepen wat de profeten over de komende messias hadden voorzegd dan hebben de profeten kennelijk niets zinnigs over Jezus Christus voorzegd. Dat is precies de positie die orthodoxe joden innemen. En dat lijkt mij niet onredelijk.

Laatst gewijzigd door Piero : 29 november 2013 om 12:53.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be