Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2014, 18:04   #41
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Waarden die vroeger als mannelijk en positief werden beschouwd, worden nu gezien als dwaasheid, bravado of gewoonweg barbarij.
Inderdaad, en in veel gevallen zelfs terecht. Maar ik denk dat de wijzer teveel de andere richting is uitgeslagen. Uiteindelijk verkrijgt men in een situatie zoals in Japan : geen sociaal contact meer, geen liefde meer, geen kinderen meer, massaal veel zelfmoorden.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 18:05   #42
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarden die vroeger als mannelijk en positief werden beschouwd, worden nu gezien als dwaasheid, bravado of gewoonweg barbarij.
En dat is een goed teken: Extreme mannelijkheid drijft juist veel jongens/mannen tot zelfmoord.

Echte mannen huilen namelijk niet hé.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 18:07   #43
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
En dat is een goed teken: Extreme mannelijkheid drijft juist veel jongens/mannen tot zelfmoord.

Echte mannen huilen namelijk niet hé.
Dat is een Anglosaksische perversie. Een Duitser bijvoorbeeld zal veel sneller emotie (andere emotie dan "so happy!" "so full of energy!") laten zien.

Ik denk niet dat Europa zich ooit door extreme mannelijkheid heeft gekenmerkt. Daarvoor moet je pakweg in Jamaica zijn.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 18:10   #44
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een Anglosaksische perversie. Een Duitser bijvoorbeeld zal veel sneller emotie (andere emotie dan "so happy!" "so full of energy!") laten zien.

Ik denk niet dat Europa zich ooit door extreme mannelijkheid heeft gekenmerkt. Daarvoor moet je pakweg in Jamaica zijn.
Toch zie je in een land als Nederland ook vaak mensen roepen "echte mannen huilen niet (zeker niet in het openbaar) ..

Emotie,s is iets dat je voor jezelf moet houden en zeker niet moet delen met andere mensen. Zeker in bepaalde sectoren/omgevingen is dit het geval, denk aan het bedrijfsleven...

En zou je wat meer kunnen vertellen over de extreme mannelijkheid in Jamaica? hoe erg is het ?
Oud 16 januari 2014, 18:13   #45
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch zie je in een land als Nederland ook vaak mensen roepen "echte mannen huilen niet (zeker niet in het openbaar) ..

Emotie,s is iets dat je voor jezelf moet houden en zeker niet moet delen met andere mensen. Zeker in bepaalde sectoren/omgevingen is dit het geval, denk aan het bedrijfsleven...

En zou je wat meer kunnen vertellen over de extreme mannelijkheid in Jamaica? hoe erg is het ?
Nederland en het bedrijfsleven zijn door en door veranglosakste zaken.

En Jamaicanen draaien graag muziek dat oproept tot verkrachting van lesbiennes. Zelfs Amerikaanse rap valt niet zo laag.

Laatst gewijzigd door six : 16 januari 2014 om 18:13.
Oud 16 januari 2014, 18:15   #46
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland en het bedrijfsleven zijn door en door veranglosakste zaken.
Waar het omgaat is dat als je je emoties niet met iemand kan delen, je het gaat opkroppen (de emoties gaan immers niet weg)...

En op een begeven moment barst de bom, en breek je. Wat dus zelfmoorden tot gevolg kan hebben.

En deze mentaliteit heerst in Nederland, ik weet niet hoe dat in België is.
Oud 16 januari 2014, 18:17   #47
six
Banneling

Standaard

Even aanwezig.

Denk aan vroeger: toen was poezie schrijven niks wat mensen vies bekeken. Tegenwoordig is een man die gedichten schrijft snel "gay".
Oud 16 januari 2014, 18:20   #48
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even aanwezig.

Denk aan vroeger: toen was poezie schrijven niks wat mensen vies bekeken. Tegenwoordig is een man die gedichten schrijft snel "gay".
Inderdaad, waardoor is deze ontwikkeling ontstaan ?
Oud 16 januari 2014, 18:31   #49
six
Banneling

Standaard

De Amerikaanse bedrijfscultuur. Gelukkig zijn is een noodzaak. Gelukkige mensen zijn succesvol, stabiel, hebben geen problemen, zijn makkelijk en leuk in omgang.
Als je ongelukkig bent is dat een teken van zwakte. Het betekent dat je faalt, of dat je onstabiel bent, of dat je niet genoeg "growth potential" hebt.

De tragische held van weleer, die nooit rust voelde, vanuit plichtsbesef onwinbare oorlogen ging uitvechten, steeds gevuld was door melancholie, en wel eens zelfmoord durfde plegen voor een verloren liefde, verdween. In zijn plaats kwam de dynamische, succesvolle, altijd glimlachende, extraverte zakenman die vol energie is en iedereen inspireert.
Zelfhulpboeken, beginnend bij Dale Carnegie en uitbollend bij Dave DeAngelo, zijn dan ook ontstaan in de VS en propageren deze denkwijze.

Daarom ook al die schietpartijen in de VS. Men wordt verwacht constant te lachen en vrolijk te zijn (wie Amerikanen heeft ontmoet weet hoe overdreven vrolijk zij kunnen doen), en tegelijk leeft men in een keiharde maatschappij waar niemand om je geeft.

Laatst gewijzigd door six : 16 januari 2014 om 18:33.
Oud 16 januari 2014, 18:37   #50
six
Banneling

Standaard

Ik merk op dat als ik aan mijn tienerjaren terugdenk, dat zij veel minder vergiftigd waren op die manier.

Toen had je mensen die een zwarte metaltrui droegen, naar metal luisterden en een sticker op hun rugzak hadden, "People = shit". Als je aan hen vroeg wat er was dan kreeg je te horen dat zij alles en iedereen haten, en had je op basis daarvan een goed gesprek ermee.

Ik merk nu rondom mij dat de maatschappij verwacht dat men op miraculeuze wijze "over" die dingen moet geraken. Snap out of it. Dat men plots een positief, dynamisch en vrolijk individu is die het vooral niet te serieus neemt en geniet van het leven.
Ik zie natuurlijk hoe dun dat die laag is: de zelfmoorden, faalverhalen en financiele problemen die mensen accumuleren.

Maar iedereen wil voldoen aan het blije imago. En als je weigert, dan val je uit den boot. Vrij letterlijk eigenlijk.
Oud 16 januari 2014, 18:44   #51
six
Banneling

Standaard

En dan heb je seks. Voor mannen, it is, vrouwen werken anders.

De maatschappij is zogezegd seksueel bevrijd. Maar dat is niet zo, zij is preuts. Men praat niet over seks, maar over het hebben van seks.
Seks hebben is een teken van succes. Als je veel seks hebt, dan ben je of heel dynamisch, of heel rijk, of heb je andere talenten.
Als je weinig seks hebt, dan lachen mensen met je. "Haha, al 21 en nog maagd, die is homo zeker?".
Lachen, maar ook verdenkingen hebben. Hoe komt het dat je geen seks hebt? Ben je arm? Kan je geen vrouw behouden? Ben je emotioneel onstabiel? Niet positief genoeg?
Mannen die weinig seks hebben zijn verdacht en worden verder uit de cirkel geduwd.
Oud 16 januari 2014, 19:47   #52
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik merk op dat als ik aan mijn tienerjaren terugdenk, dat zij veel minder vergiftigd waren op die manier.

Toen had je mensen die een zwarte metaltrui droegen, naar metal luisterden en een sticker op hun rugzak hadden, "People = shit". Als je aan hen vroeg wat er was dan kreeg je te horen dat zij alles en iedereen haten, en had je op basis daarvan een goed gesprek ermee.

Ik merk nu rondom mij dat de maatschappij verwacht dat men op miraculeuze wijze "over" die dingen moet geraken. Snap out of it. Dat men plots een positief, dynamisch en vrolijk individu is die het vooral niet te serieus neemt en geniet van het leven.
Ik zie natuurlijk hoe dun dat die laag is: de zelfmoorden, faalverhalen en financiele problemen die mensen accumuleren.

Maar iedereen wil voldoen aan het blije imago. En als je weigert, dan val je uit den boot. Vrij letterlijk eigenlijk.
Het probleem is voornamelijk dat dat blije imago nep is toch ?

Streven naar geluk is an sich geen probleem neem ik aan.
Oud 16 januari 2014, 19:47   #53
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan heb je seks. Voor mannen, it is, vrouwen werken anders.

De maatschappij is zogezegd seksueel bevrijd. Maar dat is niet zo, zij is preuts. Men praat niet over seks, maar over het hebben van seks.
Seks hebben is een teken van succes. Als je veel seks hebt, dan ben je of heel dynamisch, of heel rijk, of heb je andere talenten.
Als je weinig seks hebt, dan lachen mensen met je. "Haha, al 21 en nog maagd, die is homo zeker?".
Lachen, maar ook verdenkingen hebben. Hoe komt het dat je geen seks hebt? Ben je arm? Kan je geen vrouw behouden? Ben je emotioneel onstabiel? Niet positief genoeg?
Mannen die weinig seks hebben zijn verdacht en worden verder uit de cirkel geduwd.
2

En vrouwen die veel seks hebben zijn sletten.
Oud 16 januari 2014, 20:05   #54
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem is voornamelijk dat dat blije imago nep is toch ?

Streven naar geluk is an sich geen probleem neem ik aan.
Ja, dat het nep is maar als noodzakelijkheid wordt gezien. Een soort uniform van de geest.
Oud 16 januari 2014, 20:23   #55
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verbaast mij dat het vooral over jonge mensen gaat.
Veel (niet allemaal) jonge mensen weten niet wat "doorbijten" is.
Velen (niet allemaal) zijn echte watjes.
Wilskracht wordt vervangen door "fun"...

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 20:26   #56
december
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Veel (niet allemaal) jonge mensen weten niet wat "doorbijten" is.
Velen (niet allemaal) zijn echte watjes.
Wilskracht wordt vervangen door "fun"...

De meeste jonge mensen hebben ook geen toekomstperspectief he, dat hadden wij vroeger nog wel in die zin dat wij wisten dat wanneer we gingen werken, we ook iets zouden kunnen opbouwen. Nu mogen de jongeren werken om break-even te draaien... Ze mogen nog sparen maar wat doe je vandaag de dag nog met pakweg 100.000 euro? Een garagebox kopen?

Laatst gewijzigd door december : 16 januari 2014 om 20:27.
december is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2014, 20:31   #57
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door december Bekijk bericht
De meeste jonge mensen hebben ook geen toekomstperspectief he, dat hadden wij vroeger nog wel in die zin dat wij wisten dat wanneer we gingen werken, we ook iets zouden kunnen opbouwen. Nu mogen de jongeren werken om break-even te draaien... Ze mogen nog sparen maar wat doe je vandaag de dag nog met pakweg 100.000 euro? Een garagebox kopen?
Ik weet dat de kleinburger enkel de taal van geld spreekt, maar het gaat hier niet enkel over geld.
Oud 16 januari 2014, 21:04   #58
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.cijfers.net/zelfmoord.html
Oud 16 januari 2014, 21:05   #59
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.nu.nl/binnenland/3507396/...nederland.html
Oud 16 januari 2014, 21:59   #60
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Thuleander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Jamaicanen draaien graag muziek dat oproept tot verkrachting van lesbiennes.
Wat is daar 'mannelijk' aan?
Allez ja, mannelijkheid staat precies gelijk aan barbaarsheid.

Ikzelf vind poëzie bijvoorbeeld erg mannelijk. En filosofie.

Laatst gewijzigd door Thuleander : 16 januari 2014 om 22:02.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be