Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 30 september 2004, 12:42   #41
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
U hebt niet geantwoord op mijn vraag: bent u zelf een verfranste vlaming?
Zeker niet. Ik kan Nederlands spreken, ja. Maar dat is mijn enig verband met het Nederlands.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 12:47   #42
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Zeker niet. Ik kan Nederlands spreken, ja. Maar dat is mijn enig verband met het Nederlands.
Als Maingain dat hoort, hij zal er niet mee kunnen lachten. Kennis van het Nederlands is voor hem is negatieve zaak. Alles wat meertalig is, wordt door hem geboycot. Indien een sportvereniging of cultuurverenigingen tweetalige campagne voert, worden deze direct bij hem op het matje geroepen.

Als verdraagzame Franstalige moet hij erop toezien dat de Vlaming gepest wordt ipv aangehaald te worden.
Geertje is offline  
Oud 30 september 2004, 12:48   #43
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
N'importe quoi. De Franstaligen zijn tenminste open voor de andere culturen. En wat de Arabische bevolking van Brussel, de grote meerderheid past zich aan. Ik heb jarenlang in Schaerbeek gewoond, ik weet waarover ik spreek. Het is niet echt voor morgen dat Brussel Arabisch zal worden.
Hahahahahahaha! De Franstaligen zijn tenminste open voor de andere culturen, wat een grap! Kijk maar eens wat er gebeurd is en gebeurd met, de Vlamingen in Noord-Frankrijk, de Bretoenen (nog altijd niet erkend), de Basken, het Occitaans, enz. De franstaligen zijn van de grootste cultuurverdrukkers op deze aardkloot.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 30 september 2004 om 12:48.
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 12:57   #44
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Slechts een minderheid in Brussel spreekt Frans, de helft van de bevolking spreekt Turks, Arabisch, Pools, ... . 10% spreeks vlaams en de rest denkt dat ze Frans spreken maar het is niets anders dan een "patois �* la Belge" waarmee ze, als ze naar Frankrijk gaan vierkant uitgelachen worden.
CutTheCrap is offline  
Oud 30 september 2004, 12:58   #45
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
En wat doen de uitspraken over de geldkraan naar Brussel dichtdraaien goed voor de verhouding tussen de gemeenschappen?
Niets meer dan een rechtzetting creëren : een einde maken aan gelegiliseerde diefstal. Waarvoor dank, Steve.
Spolpoel is offline  
Oud 30 september 2004, 13:01   #46
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap
Slechts een minderheid in Brussel spreekt Frans, de helft van de bevolking spreekt Turks, Arabisch, Pools, ... . 10% spreeks vlaams en de rest denkt dat ze Frans spreken maar het is niets anders dan een "patois �* la Belge" waarmee ze, als ze naar Frankrijk gaan vierkant uitgelachen worden.
Dat is inderdaad juist. Un p'tit belge die zijn bek opentrekt in Frankrijk mag er zeker van zijn dat hij uitgelachen wordt om z'n Belgisch accent. Niets om fier om te zijn dat platvloerse francobelge.
Spolpoel is offline  
Oud 30 september 2004, 13:02   #47
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een rasechte waal dus, en spreekt u ook een mondje waals? Want ik las dat er maar bitter weinig Walen hun eigen taal kennen. Gek hé? Ze staan open voor andere culturen en doen de deur dicht voor hun eigen cultuur.

Het Waals is bijna helemaal afwezig in de onderwijswereld: leerkrachten worden niet opgeleid om de taal te onderwijzen, het educatief materiaal is schaars en het ontbreken van een geschreven standaardtaal maakt het des te moeilijker voor leerkrachten, die niet noodzakelijk het dialect spreken van het gebied waar ze werken, om Waals te geven aan kinderen die uit verschillende streken van Wallonië komen en die daarbij nog meer en meer enkel Frans spreken.
Bron: http://www.wallonie.com/wallang/wal-ned.htm

Rare jongens, die Walen...

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 30 september 2004 om 13:03.
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 13:05   #48
M.V.V.
Burger

Standaard

Ik hoop dat ze die dikke nekken en Brussel (met hun Brussel Zeehaven) direkt laten stikken en volgens mij heeft Everytime idd in Schaarbeek gewoond ja maar dan met dikke oogkleppen. Het was daar 15 jaar geleden al niet te doen van de 'aangepaste Arabieren' toen ik er als postman dagelijks door moest. Ook de stations zijn daar een goed voorbeeld van (als men je daar om een vuurtje vraagt weet je wel hoe laat het is). Vlaanderen laat ze stikken en trek voor mijn part dat gordijn maar op waar hiervoor sprake was want anders komen die verfranste vlamingen toch maar afzakken (ze mogen er gelijk Laken bij hebben zijn we daar ook weer vanaf en kunnen zij voor de kosten van hun koningshuis opdraaien)

Antwerpen of Brugge lijkt mij een prachtig alternatief

M.V.V. is offline  
Oud 30 september 2004, 13:07   #49
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout. Brussel is mijn stad, ik weet dus waarover ik spreek. De meesten spreken de Franse taal. De enige Brusselaars die uw "patois �* la belge" spreken, zijn van de zeer oude generatie.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 13:10   #50
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een rasechte waal dus, en spreekt u ook een mondje waals? Want ik las dat er maar bitter weinig Walen hun eigen taal kennen. Gek hé? Ze staan open voor andere culturen en doen de deur dicht voor hun eigen cultuur.

Het Waals is bijna helemaal afwezig in de onderwijswereld: leerkrachten worden niet opgeleid om de taal te onderwijzen, het educatief materiaal is schaars en het ontbreken van een geschreven standaardtaal maakt het des te moeilijker voor leerkrachten, die niet noodzakelijk het dialect spreken van het gebied waar ze werken, om Waals te geven aan kinderen die uit verschillende streken van Wallonië komen en die daarbij nog meer en meer enkel Frans spreken.

Rare jongens, die Walen...
Ik ben geen Waal. En Waals is geen taal maar een dialect.
Het is alsof je zei dat het "Antwaarps" een taal was.

De taal van de Walen is het Frans, niet het Waals. Is de taal van de Vlamingen het Vlaams? Nee, dat is het Nederlands.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 13:12   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Dat is inderdaad juist. Un p'tit belge die zijn bek opentrekt in Frankrijk mag er zeker van zijn dat hij uitgelachen wordt om z'n Belgisch accent. Niets om fier om te zijn dat platvloerse francobelge.
Je bedoelt misschien de "allez une fois"? Dat zijn maar stereotypes. Niemand spreekt zo in Brussel. We spreken Frans, zoals de Fransen.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 13:12   #52
M.V.V.
Burger

Standaard

Citaat:

De taal van de Walen is het Frans, niet het Waals. Is de taal van de Vlamingen het Vlaams? Nee, dat is het Nederlands.
Tis daarom dat Nederlandse feuilletons bij ons vertaald worden zeker, er zit een groot verschil tussen Zuid - en Noordnederlands

M.V.V. is offline  
Oud 30 september 2004, 13:14   #53
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat bent u dan? Een arabier? Kijk eens wat er hier staat:

Het Waals ontstond tussen de 8ste en de 12de eeuw uit de overblijfselen van de Latijnse taal die naar onze streken gebracht was door soldaten, handelaars en ‘kolonisten’ uit Rome. Het maakt deel uit van de Romaanse taalfamilie en van de Gallo-Romeinse subgroep (ook ‘oïl’ subgroep genoemd), waarvan het meest bekende lid het Frans is. Het Waals is nauw verwant met het Frans, maar mag niet gezien worden als een dialect van het Frans, hoewel het vaak zo beschouwd wordt. De relatie zou te vergelijken zijn met die tussen Schots en Engels in Groot-Brittannië, of Asturianu en Castellano in Spanje, of Letzebuerguesch en Duits in Luxemburg. Er zijn - tenminste - drie taalniveaus in Wallonië: Standaardfrans, Waals in zijn verschillende dialecten en onze locale versie van het Frans (i.e. een dialect van het Frans) die in meerdere of in mindere mate door het Waals beïnvloed is. Het Waals is waarschijnlijk de ‘oïl’ taal die het best heeft kunnen overleven in de schaduw van het Frans.

Of zijn ze weer aan het liegen die Walen?
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 13:21   #54
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
N'importe quoi. De Franstaligen zijn tenminste open voor de andere culturen. En wat de Arabische bevolking van Brussel, de grote meerderheid past zich aan. Ik heb jarenlang in Schaerbeek gewoond, ik weet waarover ik spreek. Het is niet echt voor morgen dat Brussel Arabisch zal worden.
Sorry Everytime maar nu bent U een beetje goedkoop aan het veralgemenen.
DeFranstaligen staan namelijk niet open voor andere culturen. Zij vinden andere culturen minderwaardig.
U bent misschien een gelukkige uitzondering maar uit de dagelijkse praktijk leer ik eerder dat Franstaligen het maar normaal vinden in hun eigen cultuur bediend te worden. Niks openheid. Gewoon Franse cultuur eerst.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 30 september 2004, 13:25   #55
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bent u dan? Een arabier? Kijk eens wat er hier staat:

Het Waals ontstond tussen de 8ste en de 12de eeuw uit de overblijfselen van de Latijnse taal die naar onze streken gebracht was door soldaten, handelaars en ‘kolonisten’ uit Rome. Het maakt deel uit van de Romaanse taalfamilie en van de Gallo-Romeinse subgroep (ook ‘oïl’ subgroep genoemd), waarvan het meest bekende lid het Frans is. Het Waals is nauw verwant met het Frans, maar mag niet gezien worden als een dialect van het Frans, hoewel het vaak zo beschouwd wordt. De relatie zou te vergelijken zijn met die tussen Schots en Engels in Groot-Brittannië, of Asturianu en Castellano in Spanje, of Letzebuerguesch en Duits in Luxemburg. Er zijn - tenminste - drie taalniveaus in Wallonië: Standaardfrans, Waals in zijn verschillende dialecten en onze locale versie van het Frans (i.e. een dialect van het Frans) die in meerdere of in mindere mate door het Waals beïnvloed is. Het Waals is waarschijnlijk de ‘oïl’ taal die het best heeft kunnen overleven in de schaduw van het Frans.

Of zijn ze weer aan het liegen die Walen?
Ik ben Brusselaar.

En wat het Waals betreft, de meeste Walen beschouwen toch het Waals als een dialect en zelfs als een dode taal. Als je echt wil weten wat het Waals is, luister naar William Dunker. Die man zingt in het Waals.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 13:25   #56
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Fout. Brussel is mijn stad, ik weet dus waarover ik spreek. De meesten spreken de Franse taal. De enige Brusselaars die uw "patois �* la belge" spreken, zijn van de zeer oude generatie.
Ik heb tien jaar in Frankrijk (Parijs) gewoond, en ken duidelijk het verschil tussen Frans en dat wat er in Brussel gesproken wordt. Zeggen dat ze in Brussel Frans spreken is een belediging voor het Frans en voor de mensen die de Franse taal genegen zijn. Het is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat ze in VS Engels spreken.
CutTheCrap is offline  
Oud 30 september 2004, 13:27   #57
Tegendradigaard

Standaard

Hoe komt het dat het Waals een dode taal geworden is ? Toch niet vanwege de openheid van de Franstaligen voor andere culturen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 30 september 2004, 13:35   #58
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb tien jaar in Frankrijk (Parijs) gewoond, en ken duidelijk het verschil tussen Frans en dat wat er in Brussel gesproken wordt. Zeggen dat ze in Brussel Frans spreken is een belediging voor het Frans en voor de mensen die de Franse taal genegen zijn. Het is zo ongeveer hetzelfde als zeggen dat ze in VS Engels spreken.
Toch is de taal hetzelfde.
Everytime is offline  
Oud 30 september 2004, 13:35   #59
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben Brusselaar.

En wat het Waals betreft, de meeste Walen beschouwen toch het Waals als een dialect en zelfs als een dode taal. Als je echt wil weten wat het Waals is, luister naar William Dunker. Die man zingt in het Waals.
Niet ik, maar de Walen zelf moeten maar eens weten wat Waals is. Het is hun zaak. Bent u een echt ketje van Schoe'rbeik? We kunnen wat Brussels brabbelen dan, of kan u dat niet?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 30 september 2004 om 13:36.
jOOSt is offline  
Oud 30 september 2004, 13:42   #60
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Sorry Everytime maar nu bent U een beetje goedkoop aan het veralgemenen.
DeFranstaligen staan namelijk niet open voor andere culturen. Zij vinden andere culturen minderwaardig.
U bent misschien een gelukkige uitzondering maar uit de dagelijkse praktijk leer ik eerder dat Franstaligen het maar normaal vinden in hun eigen cultuur bediend te worden. Niks openheid. Gewoon Franse cultuur eerst.
Tja, en uit mijn eigen persoonlijke en professionele ervaring heb ik gezien dat de Vlamingen niet echt open zijn voor anderstaligen, en vooral Franstaligen. Het is toch in Vlaanderen dat ze massaal voor extreem-rechts stemmen en dat ze kritieken maken tegenover de multikulturele samenleving. In Wallonië zijn er ook vreemdelingen. Toch zien we niet een Front National met 25% van de stemmen.
Everytime is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be