Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2014, 10:22   #41
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Veel Nederlanders verstaan geen Vlaams en veel Vlamingen verstaan geen Nederlands.....Veel Limburgers verstaan geen West-Vlamingen en omgekeerd......daarom de ondertiteling.
Kom kom Vanhove jongen, nu smeer je het toch wel al te dik. Als Nederlanders uit Drenthe onder elkaar, of tegen een Vlaming, in het dialect praten begrijpt een Vlaming er evenmin een klap van, zelfs als die Vlaming dag in dag uit niets anders dan Algemeen Nederlands praat. Je beseft toch wel, hoop ik, dat "Vlaams" een verzamelnaam is voor een waaier van dialecten. Ik denk echt niet dat er in deze tijd nog veel Vlamingen rondlopen die geen Nederlands begrijpen. Wie in dat geval vertoeft is omzeggens analfabeet.

Natuurlijk "verstaan Limburgers geen West-Vlamingen en omgekeerd", wanneer ze allebei in hun versie van "Vlaams", dus dialect aan het neuzelen zijn. Maar beiden begrijpen wel Nederlands. Ik ben geboren en opgegroeid in West-Vlaanderen maar woon reeds decennia lang elders in Vlaanderen. Wanneer ik tegenwoordig terug in mijn geboorteregio kom en de eerste de beste winkelzaak binnenstap spreek ik altijd Nederlands. Daar kijkt niemand van op en ik krijg respons in het Nederlands.

Van waar toch die ziekelijke neiging bij sommigen om met opzet Vlamingen in een soort Bokrijk-stripverhaal te duwen?

Laatst gewijzigd door quercus : 2 december 2014 om 10:25.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 10:31   #42
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad. Zo goed als geen enkele Vlaming heeft ooit een toegangskaart gekocht van les Francofolies bijvoorbeeld.

Op dat vlak wonen Franstaligen en Vlamingen echt in twee heel gescheiden en onderscheiden werelden.
Tja, wanneer was je voor het laatst op Werchter, Pukkelpop of pakweg in de AB voor een optreden van Triggerfinger? Daar kom je nooit Walen tegen ... Om nog maar te zwijgen van het aantal Vlamingen dat bvb naar Dour gaat, Les Ardentes in Luik, of groepen zoals Girls in Hawai die zalen als de Vooruit uitverkopen dit jaar. Inderdaad, twee héél aparte werelden! Dat er géén Walen naar een accordeonfestival in Mannekesvere of Retie afzakken, lijkt mij dan weer normaal. Net zoals er niet te véél Vlamingen naar Spa zouden gaan voor Les Francofolies... Al een keer die affiche bekeken?

Laatst gewijzigd door SMI94 : 2 december 2014 om 10:40.
SMI94 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 11:47   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

behalve het leuke liedje over Mia, en dat De Vos voor leuk entertainment zorgt op de familiezender, weet ik niets over hem.
Moet ik mij nu beschaamd voelen ?
Was hij nu echt een Vlaams icoon. Of is het aantal Vlaamse goeie artiesten echt zo beperkt geworden dat ieder sterfgeval een dramatisch verlies betekent ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 11:53   #44
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De diepte van de Vlaams-Waalse kloof willen peilen aan de hand van het al of niet gekend zijn van bepaalde pop-artiesten is toch wel erg mager hoor.
Euh... Richt uw beklag misschien aan de topicstarter?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 12:54   #45
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
behalve het leuke liedje over Mia, en dat De Vos voor leuk entertainment zorgt op de familiezender, weet ik niets over hem.
Moet ik mij nu beschaamd voelen ?
Was hij nu echt een Vlaams icoon. Of is het aantal Vlaamse goeie artiesten echt zo beperkt geworden dat ieder sterfgeval een dramatisch verlies betekent ?
Het niveau in Vlaanderen, op TV, muziek en film/toneel, is amateuristisch op zijn best.

Waarmee ik me niet uitspreek over die kerel die dood is, ik ken zijn werk niet, nooit gehoord.
Oud 2 december 2014, 13:29   #46
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het niveau in Vlaanderen, op TV, muziek en film/toneel, is amateuristisch op zijn best.

Waarmee ik me niet uitspreek over die kerel die dood is, ik ken zijn werk niet, nooit gehoord.
Iemand die niet bekend is met het werk van Luc De Vos, zou beter géén uitspraken doen over het niveau van muziek en cultuur in Vlaanderen.

Geen hol verstand hebben over iets, maar toch lopen zwaaien met boude uitspraken en grote meningen, dat is amateuristisch Vlaanderen op zijn best. Voel u gerust aangesproken.
Oud 2 december 2014, 15:20   #47
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 Bekijk bericht
Iemand die niet bekend is met het werk van Luc De Vos, zou beter géén uitspraken doen over het niveau van muziek en cultuur in Vlaanderen.

Geen hol verstand hebben over iets, maar toch lopen zwaaien met boude uitspraken en grote meningen, dat is amateuristisch Vlaanderen op zijn best. Voel u gerust aangesproken.
Ach ok, je moet Luc De Vos kennen alvorens je hier over Vlaanderen mag spreken. Wat gaan we hier nu nog meemaken.

Stop nu toch met uw oervervelend getrol.
Oud 2 december 2014, 15:29   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand die niet bekend is met het werk van Luc de Vos hoeft ook niet via de door de overheid gesubsidieerde media alle opgeklopte odes door strot te worden geduwd.

En nu nog wachten op een rechtstreekse (straal)verbinding van VTM om de begrafenis rechtstreeks te mogen bijwonen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 2 december 2014 om 15:30.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 16:22   #49
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
We kunnen nog verder kijken:

Iemand als Walter de Buck is buiten Gent amper bekend. En De Strangers mogen dan al tot het "culturele" erfgoed van Antwerpen behoren, veel maken ze niet los ter hoogte van Ingelmunster of Peer.

Lokale helden heb je overal.
Onzin. De Strangers en Walter De Buck zijn tot ver buiten hun respectievelijke provincie bekend.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2014, 16:24   #50
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach ok, je moet Luc De Vos kennen alvorens je hier over Vlaanderen mag spreken. Wat gaan we hier nu nog meemaken.

Stop nu toch met uw oervervelend getrol.
Je spreekt over Vlaamse muziek, idioot!
Oud 2 december 2014, 16:25   #51
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Iemand die niet bekend is met het werk van Luc de Vos hoeft ook niet via de door de overheid gesubsidieerde media alle opgeklopte odes door strot te worden geduwd.

En nu nog wachten op een rechtstreekse (straal)verbinding van VTM om de begrafenis rechtstreeks te mogen bijwonen.
Er is niemand die u verplicht om naar die gesubsidieerde media te kijken, te luisteren of ze te lezen. Dus ga maar wat tegen een andere boom gaan janken.
Oud 2 december 2014, 16:34   #52
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Onzin. De Strangers en Walter De Buck zijn tot ver buiten hun respectievelijke provincie bekend.
Ja, tuurlijk... Ga morgen maar naar de markt van pakweg Maaseik of Veurne, en vraag aan 100 passanten wie de strangers zijn, en als ze dat weten vraag dan of ze twee titels kunnen opnoemen. Misschien een derde zal die nog kunnen plaatsen, en misschien nog een derde van dat derde zal nog twee titels kunnen opnoemen. En diegene die het kunnen, zullen nagenoeg zonder uitzondering 60-plussers zijn.

En waarom? Omdat de strangers al 25-30 jaar uit de picture zijn, daarom. Vraag aan 100 60-plussers wie Luc De Vos is, en misschien 10% zal hem kunnen plaatsen als zanger van Gorki. Vraag dat aan 100 30-jarigen, en 95% zal hem kunnen plaatsen om de simpele reden dat ze opgegroeid zijn met zijn muziek. Daar ligt het verschil. Nogal wiedes dat bijna geen één Waal De Vos of Gorki zal kennen. Compleet zinloze draad.
Oud 2 december 2014, 16:34   #53
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je spreekt over Vlaamse muziek, idioot!
En daar begint het vloeken en het schelden weer.

Als bewijs van hoe sterk je in je schoenen staat kan dat tellen.
Oud 2 december 2014, 16:35   #54
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Even de huidige top-10 opgezocht in Vlaanderen en Wallonië...

Gemeenschappelijk: David Guetta, Band Aid, Lost Frequencies, Hozier, Stroame, Selah Su en Robin Schulz.

Vlaanderen onderscheidt zich enkel door ene Nielson - een kennelijke Hollander - met "Sexy als ik dans".

Tot zover de "grote" kloof.
Laten we eens kijken naar die ultratop. Het album 'Het beste van Gorki' stond bv. 55 weken in de Vlaamse ultratop. In de Waalse 0 weken. De single van Clouseau 'Vonken & Vuur' stond 26 weken in de Vlaamse ultratop, en stond 4 weken. In Wallonië stond hij 0 weken in de lijst. Zelfs niet in de ultratip-lijst. De Strangers stonden in Vlaanderen met hun album 33 weken in de lijst, waarvan twee weken op 1. In Wallonië stonden ze 0 weken in de lijst.
Oud 2 december 2014, 16:38   #55
SMI94
Banneling

Standaard

Hoezo schelden?

Idioot is een woord dat perfect subjectief te verklaren is. En met wat u in #50 schrijft, voldoet u ruimschoots aan die definitie. Iemand die zware uitspraken doet over Britse cinema en tegelijkertijd ook vermeldt dat hij nog nooit van Hitchcock of Kubrick heeft gehoord, is ook een idioot.
Oud 2 december 2014, 16:38   #56
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, tuurlijk... Ga morgen maar naar de markt van pakweg Maaseik of Veurne, en vraag aan 100 passanten wie de strangers zijn, en als ze dat weten vraag dan of ze twee titels kunnen opnoemen. Misschien een derde zal die nog kunnen plaatsen, en misschien nog een derde van dat derde zal nog twee titels kunnen opnoemen. En diegene die het kunnen, zullen nagenoeg zonder uitzondering 60-plussers zijn.

En waarom? Omdat de strangers al 25-30 jaar uit de picture zijn, daarom. Vraag aan 100 60-plussers wie Luc De Vos is, en misschien 10% zal hem kunnen plaatsen als zanger van Gorki. Vraag dat aan 100 30-jarigen, en 95% zal hem kunnen plaatsen om de simpele reden dat ze opgegroeid zijn met zijn muziek. Daar ligt het verschil. Nogal wiedes dat bijna geen één Waal De Vos of Gorki zal kennen. Compleet zinloze draad.
Leeftijd speelt uiteraard ook mee. Maar onderschat niet hoeveel mensen de strangers kennen. De meeste mensen in mijn omgeving kennen hen, en ik woon toch een eind van de provincie Antwerpen.
Oud 2 december 2014, 16:41   #57
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo schelden?

Idioot is een woord dat perfect subjectief te verklaren is. En met wat u in #50 schrijft, voldoet u ruimschoots aan die definitie. Iemand die zware uitspraken doet over Britse cinema en tegelijkertijd ook vermeldt dat hij nog nooit van Hitchcock of Kubrick heeft gehoord, is ook een idioot.
Stop nu maar met trollen liefje.
Oud 2 december 2014, 16:42   #58
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Laten we eens kijken naar die ultratop. Het album 'Het beste van Gorki' stond bv. 55 weken in de Vlaamse ultratop. In de Waalse 0 weken. De single van Clouseau 'Vonken & Vuur' stond 26 weken in de Vlaamse ultratop, en stond 4 weken. In Wallonië stond hij 0 weken in de lijst. Zelfs niet in de ultratip-lijst. De Strangers stonden in Vlaanderen met hun album 33 weken in de lijst, waarvan twee weken op 1. In Wallonië stonden ze 0 weken in de lijst.
Ja, en dan? Hoe dat je nog niet de vergelijking maakt met Laura Lynn of 't Hof van Commerce

Doe anders ook eens die oefening voor Adamo, Axelle Red, Girls in Hawaii, Starflam, Stromae of Jacques Brel. Om er maar enkele te noemen.
Oud 2 december 2014, 16:42   #59
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Naar welke Vlaamse artiesten luister je dan?
Oud 2 december 2014, 16:43   #60
SMI94
Banneling

Standaard

Citaat:
Stop nu maar met trollen liefje.
Ja, meneer de übertrol.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be