![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of zijn ze enkel voor referenda als het in hun kraam(pje) te pas komt? Hun kartelpartner is anders niet happig: Citaat:
Spirit breekt alvast hun woord. Vroeger verklaarden ze zich voorstander van directe democratie. Dat lijkt wel over: Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 28 februari 2005 om 22:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nog even voor het slapengaan...
Als ik moet kiezen tussen de persoon die ik via verkiezing gemachtigd heb mij te vertegenwoordigen (en ik heb die niet zomaar met de losse pols gekozen, maar omdat zijn ideeën nauw bij de mijne aanleunen en omdat ik hem vertrouw en respecteer voor wat hij kan en weet - zonder slaafsheid uiteraard) en de massa hele en halve dwazen die mij dagelijks voor de voeten lopen (wier ideeën niét bij de mijne aanleunen, die ik niét vertrouw en niet hoog aansla - op enkele uitzonderingen na), dan is mijn keuze snel gemaakt. Geen referenda dus voor mij: ik heb mijn keuze al gemaakt. Ik betaal geen loodgieter om de buizen uiteindelijk zélf te moeten repareren. Directe democratie is een mooi streefdoel, ergens voor het jaar 3056 ofzo, wanneer onze beschaving (hopelijk) op een hoger peil staat dan vandaag. Tot dan is het behelpen met een iets elitairder systeem, democratiefetisjisten ten spijt (er zijn van die types die een absolute democratie waarin racisme een recht is hoger aanslaan dan een parlementaire democratie waarin racisme geen recht is - je houdt het niet voor mogelijk, dat vertrouwen in 'het volk', en het wordt metterdag gekker...). Oh ja: als al die dwazen per se over de grondwet willen stemmen, waarom schrijven ze hem dan zélf niet? D�*t is pas democratie! Ik verheug mij al op het resultaat. P.S. Ik beweer hier nergens dat de parlementaire democratie niet voor beterschap vatbaar is. Vérre van. Niet iedereen vindt een vertegenwoordiger die hij vertrouwt. In plaats van dat te omzeilen via referenda (en dus in stand te houden), zou men beter sleutelen aan het huidige, en vooralsnog evenwichtigste, systeem. Slaapwel, beste mensen, Den Duisteren Duikboot |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doe mij dan maar die massa "halve dwazen". Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Schepen
|
![]() Ook uit het N-VA-programma (Congres van Leuven):
Citaat:
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gelieve dan wel de passende terminologie voor je geprefereerde systeem te gebruiken: particratie of elitocratie. In een democratie is de burger souverein. Ook over zijn vertegenwoordigers. Citaat:
Uw wantrouwen tegenover de medeburger beperkte zich vroeger tot de vrouwen, dewelke op dezelfde basis in vele landen lang het stemrecht ontzegd werd.................. De rest van uw betoog is ofwel totaal naast de kwestie ofwel argumenten tegen alle vormen van democratie gesausd met onbewezen losse flodders. PS: in Rwanda mogen de burgers zich uitspreken in een grondwetgevend referendum. Benieuwd naar de racistische denigrerende opmerkingen daaromtrent vanwege de elitocraten.
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En die strekking haalde het.
![]() |
![]() |
#50 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() tof dat de n-va zo veel aandacht krijgt alleszins.
doe zo voort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wees gerust. Ik doe voort. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sluit niet uit dat zij er (naar het weinig lovenswaardige voorbeeld van SP-a+Spirit en VLD) in de praktijk niks van zullen invoeren. De CD&V+N-VA belooft zelfs niet eens in theorie democratie in te voeren. Van hen moeten we al zeker niks verwachten. Hoogstens wat vals geneuzel waarmee ze zichzelf wederrechtelijk tot democraat verklaren..........
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||||||
|
![]() Citaat:
2. Ik ga uit van 'voornemens', niet van 'beloftes' (het verschil tussen een middelen- en een resultaatsverbintenis, zeg maar). Als ik mij in mijn oordeel over een politicus of een partij vergis, is dat inderdaad betreurenswaardig, maar we live and learn (enfin, sommigen onder ons toch...). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Ik zie echt niet in waarom ik meer vertrouwen zou moeten hebben in een massa mensen dan in de 'elite' die daaruit verkozen wordt. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 5 maart 2005 om 20:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De burger kan geen wetgevend werk verrichten. De burger kan geen wetgevend werk van de 'elite' afschaffen. Conclusie: de burger is hier niet souverein, doch totaal afhankelijk van de goodwill der elitocratie. Citaat:
Citaat:
Zeker niet in bovenstaand geval. Uw rationaliteit is hier overduidelijk ver zoek: Hoe weten wij dat we stemmen op iemand die intelligenter is dan wijzelf? Staat het IQ van de verkiesbaren naast hun naam op het stembiljet? Wie garandeert dat hun opvolgers, bij niet opnemen van het mandaat even intelligent zijn als de rechtstreeks verkozene? En dan nu in't absurde doorgetrokken om uw onzin overduidelijk te illustreren: Jouw redenering ('niemand stemt op iemand die dommer of minder onderlegd is dan hijzelf') kan slechts opgaan wanneer de slimste mens ook verkiesbaar is. Zoniet kan hij/zij immers niet stemmen voor iemand die slimmer en onderlegder is dan hijzelf. Citaat:
Enkel nog ophouden met het louter representatieve systeem als democratie te betitelen, en dan staan we een stap verder in de discussie. Citaat:
Citaat:
Ik dacht dat hij steeds stemdeop 'bekwamere en onderlegder' peronen dan hijzelf? Je draait de zaken hier ferm om. Zonder referenda kan de keizer enkel representatie kiezen. Als bij de kandidaten geen valabele aanwezig zijn kan de keizer niet anders dan 'zich vergissen' Als die representatie dan ongehinderd door recall of BROV hun 'dumb laws' mogen doordrukken, dan lijkt mij het schurftig om de schuld daarvan in de schoenen van de macheloze kiezer te schuiven. Citaat:
In een elitocratie is de burger machteloos en ondergaat hij de wetten van zijn voogden. Bovendien betaalt hij dan voor de vergissingen die zijn voogden straffeloos begingen. (cfr. staatsschuld) Citaat:
Burgers die geen zin hebben om fulltime met politiek bezig te zijn, of niet de financiële draagkracht hebben om zich in een politiek avontuur van een minipartij te storten, behoren evenveel democratische rechten en inspraakte hebben, en hebbenook recht om hun wensen verwezenlijkt te zien zonder die omweg en hindernissen die jij voorstelt. Citaat:
Waarom vermeld je wél, dat het vrouwenstemrecht in Zwitserland in 1971 werd ingevoerd (23 jaar later dan in België), maar zwijg je als vermoord over het feit dat het vrouwenstemrecht in Oregon reeds werd ingevoerd voor de eerste wereldoorlog (37 jaar voor dit in België het geval was), en dit per referendum? Lees ook even mee waarom je hier volkomen ten onrechte (zelfs tekwader trouw) de oorzakelijk link maakt tussen directe democratie ende afwezigheid van vrouwenstemrecht Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoniet deel je de maatschappij op in 'wetende elite' en 'onwetende ondermensen' In een democratie gaat het erom dat de wil van de burgermeerderheid voltrokken wordt. In een elitocratie wordt de wil van de elite voltrokken, ongeacht of de burgermeerderheid er baat bij heeft. Citaat:
Corruptie? Schuld op-of af-bouw? Respecteren van de wil van hun onderdanen? Gemarchandeer? Uw elitocratie is om te beginnen niet eens democratisch gelegitimeerd. De term zelf is om te beginnen een contradictie van formaat. *Hun mandaat is bij verplichte verkiezingen afgedwongen. *De verkozenen worden massaal vervangen door gecoöpteerden, stoelendansers van andere beleidsniveaus, opvolgers etc. etc. *De partijhoofdkwartieren bepalen wie effectief zetelt ongeacht het aantal voorkeurstemmen. *Gezien de grootte van het VB kanje in België eindeloos je stem onthouden aan één van de grote partijen: ze blijven op mekaar aangewezen, en hijsen, ongeacht het aantal verloren stemmen, mekaar keerop keer in de regeringsboot. Uw 'democratische legitimatie' is dus pure nep. Peilingen wijzen uit dat de meerderheid van de bevolking weldegelijk directe inspraak wenst: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 6 maart 2005 om 11:14. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||||||||||||||
|
![]() Citaat:
![]() Je stelt politici voor als wezens uit een ander zonnestelsel, die totaal geen rekening hoeven te houden met de wensen van de bevolking (lees: 10.000.000 meninkjes, het ene nog dwazer dan het andere). Politici zijn nochtans mensen zoals jij en ik, wier enige dwaasheid erin bestaat dat ze zo mesjogge zijn die 10.000.000 meninkjes te willen verzoenen in één beleid (dat uiteraard nooit in perfecte harmonie kan zijn met ook maar één van die 10.000.000 meninkjes, zodat iedereen wel wat te klagen heeft). Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het huidige systeem is evengoed een democratie, maar dan één waarin een buffer is gebouwd tegen de dictatuur van de meerderheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat theorietje over Wereldoorlog II is een zuivere gissing: alsof men in Zwitserland ongestoord aan het jodelen was terwijl rondom een wereldoorlog gaande was! Alsof daar geen voedingsbodem was voor omwentelingen! Citaat:
De bevolking beschikt over voldoende drukkingsmiddelen indien het beleid ontspoort: stakingen, proteststemmen, etc. Citaat:
Als we jouw burgerdemocratie duldden, leefden we nu in een cultureel en intellectueel achterlijk land dat voortdurend in oorlog is met omliggende landen over grondgebied en natuurbronnen. Elke vooruitgang die is geboekt danken we aan een elite die adequaat reageerde op demografische, culturele en intermenselijke ontwikkelingen. (Deze stelling is te nemen of te laten - dit gaat me anders te ver voeren). Citaat:
Ik ben trouwens niet tégen referenda, bijv. over lokale, eenvoudige kwesties waar zelfs een uil zich over kan uitspreken. Citaat:
Den Duisteren Duikboot |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Welk middel heeft de bevolking immers om haar wil aan de politici op te leggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ofwel klopt je eerste bewering niet, ofwel verzaak je aan je opvatting dat onze 'elite' alles op magische wijze beter weet dan wij, na verkozen te zijn........ ![]()
![]() |
![]() |