Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 december 2004, 11:43   #41
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeshua
Ik hoop het voor ze. Ik hoop het werkelijk van harte, want ik wil niemand eeuwig dood hebben in de hel.
Dat verhaaltje is hier met de renaissance verdwenen, misschien moet je maar eens meegaan met je tijd.

Citaat:
JA DUH. God krijgen we weer zo'n mister wiseguy antwoord! Nou als je een getuigenis niet als bron accepteerd, wat dan wel man? Het zijn trouwens 4 getiugenissen hoor. jezus heeft nou eenmaal geen autobiografie geschreven!
Aha, maar Boeddha wel, tussen zijn 32e en zijn 80e levensjaar om precies te zijn. By the way, weeral het tweede gebod vergeten? Je roept zijn naam in ijdel aan! Ga uzelf geselen gij zondaar !!!

Citaat:
minderwaardig? ik zeg niet minderwaardig, ik zeg dat homosexualiteit een zonde is. Net als ieder ander zondaren. Ja, wel geloof ik in een hierarchie, en ik geloof ook dat voor de Heer 1 echte heilige evenveel waard is als 5 mindere heiligen. Gods liefde voor zijn kinderen is evenveel, maar die manifesteert zich op andere manieren. zoals door tucht. tucht als hij mij zou zien slapen met een andere man.
Je spreekt jezelf tegen, dus zie ik niet in waarom ik hier nog moet op argumenteren.

Citaat:
en het is ook nog eens geen zonde.
En een moslim zou zeggen van wel, hoewel hij dezelfde god aanbidt.

Citaat:
ik heb je al uitgelegd waarom ik de regel niet overtreed:ik juich het van harte toe als iemand mij hetzelfde behandelt als ik zoiets zou doen. ik veroordeel nogmaals alleen de perversie, niet de mens. Maar wie zondigt zal zelf de consequentie van zijn pad moeten krijgen.
Pure schijnheiligheid. Kijk liever eerst naar jezelf voor je de daden van een ander veroordeeld.

Citaat:
Toevallig is me ma heks en me pa atheist.
Niet echt relevant in antwoord van mijn mantra. Aan de andere kant moet het daar wel gezellig zijn bij jullie 's avonds voor de beeldbuis...
Oud 31 december 2004, 11:57   #42
Jeshua
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Dat verhaaltje is hier met de renaissance verdwenen, misschien moet je maar eens meegaan met je tijd.
nou velen geloven erin.
Citaat:
Aha, maar Boeddha wel, tussen zijn 32e en zijn 80e levensjaar om precies te zijn. By the way, weeral het tweede gebod vergeten? Je roept zijn naam in ijdel aan! Ga uzelf geselen gij zondaar !!!
had ie werkelijk zo'n groot ego dat ie zichzelf ging verheerlijken
en ik spreek niet ijdel, want ik gebruik gods naam niet om iets te verbieden wat hij niet verbood.
Citaat:
Je spreekt jezelf tegen, dus zie ik niet in waarom ik hier nog moet op argumenteren.
jij snapt niet wat liefde is.
Citaat:
En een moslim zou zeggen van wel, hoewel hij dezelfde god aanbidt.
who cares.
en nee hij aanbid niet dezelfdeGod. hoe kan jij als ongelovige dat beoordelen.
Citaat:

Pure schijnheiligheid. Kijk liever eerst naar jezelf voor je de daden van een ander veroordeeld.
wie zegt dat ik dat neit doe.
als ik hier iemand veroordeel zegt dat werkelijk niks over mijn zelfoordelen of mijn berouw. die ga ik hier niet neerzetten ik doe liever niet aan zelfverheerlijking.ik doe aan waarheid.
Citaat:
Niet echt relevant in antwoord van mijn mantra. Aan de andere kant moet het daar wel gezellig zijn bij jullie 's avonds voor de beeldbuis...
nope. me pa wel dies heel gezellig
Jeshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 12:21   #43
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
nou velen geloven erin.
Velen geloven in de Yeti, jij ook?
Velen geloven in het monster van Loch Ness, jij ook?

Citaat:
had ie werkelijk zo'n groot ego dat ie zichzelf ging verheerlijken
en ik spreek niet ijdel, want ik gebruik gods naam niet om iets te verbieden wat hij niet verbood.
ijdel spreken is niet verbieden.

Citaat:
jij snapt niet wat liefde is.
Zeg jij die mij ZO goed kent. Weeral schijnheilig aan het doen?

Citaat:
who cares.
Jij, en jij alleen.

Citaat:
en nee hij aanbid niet dezelfdeGod. hoe kan jij als ongelovige dat beoordelen.
weeral mis, ga eens met een schriftgeleerde praten voor je hier onzin komt uitkramen. Of nog nooit van de volkeren van het boek gehoord zeker? En IK ben hier de ongelovige nog wel. Jij noemt Thomas zeker?

Citaat:
wie zegt dat ik dat neit doe.
Ik bedoel naar je echte ik, niet naar het halve gare afkooksel dat je jezelf voorhoud te zijn.

Citaat:
als ik hier iemand veroordeel zegt dat werkelijk niks over mijn zelfoordelen of mijn berouw. die ga ik hier niet neerzetten ik doe liever niet aan zelfverheerlijking.ik doe aan waarheid.
EN daarmee ga je weeral tegen je eigen geloof in.

Citaat:
nope. me pa wel dies heel gezellig
Oh, en je moeder niet?
Oud 31 december 2004, 12:24   #44
Jeshua
Schepen

Standaard

ik heb geen mening over lochness en yeti, het zou wel kunnen.
ijdel spreken is ook niet wat ik deed.
als je niet snapt hoe ik mezelf niet tegenspreek, snap je liefde niet.
hoor eens, ik kan 1000 boeken schrijven naar 10000 volkeren en zeggen dit komt van god, maar dat wil nog niet zeggen dat het van god komt, ook al staat de hele geschiedenis met fouthjes erin van mozes tot jezus erin.
ook al staat erin dat leugenaars branden in de hel.
het blijft dan toch een valse nepgod.
het is juist zoals jij denkt dat ik me voordoe wat ik niet ben.
hahaha, leg mij eens uit hoe ik tegen mijn geloof inga als ik weiger mijn goede daden hier op te schrijven?
nee, mijn moeder niet.
En aan God is het oordeel.
amen.
Oud 31 december 2004, 12:30   #45
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik heb geen mening over lochness en yeti, het zou wel kunnen.
ijdel spreken is ook niet wat ik deed.
als je niet snapt hoe ik mezelf niet tegenspreek, snap je liefde niet.
hoor eens, ik kan 1000 boeken schrijven naar 10000 volkeren en zeggen dit komt van god, maar dat wil nog niet zeggen dat het van god komt, ook al staat de hele geschiedenis met fouthjes erin van mozes tot jezus erin.
ook al staat erin dat leugenaars branden in de hel.
het blijft dan toch een valse nepgod.
het is juist zoals jij denkt dat ik me voordoe wat ik niet ben.
hahaha, leg mij eens uit hoe ik tegen mijn geloof inga als ik weiger mijn goede daden hier op te schrijven?
nee, mijn moeder niet.
En aan God is het oordeel.
amen.
En uw bijbelke is geen 1000 keer uitgegeven onder 10000 volkeren?

En je weigert niet je goede daden op te schrijven, leer jezelf citeren voor je hier komt forummen.

Het oordeel is enkel aan uzelf, probeer nu eens niet je verantwoordelijkheden in dit leven op een ander (lees God in uw geval) af te schuiven en sta recht als een man.
Oud 31 december 2004, 12:31   #46
Jeshua
Schepen

Standaard

dan snap jij niet wat ik zeg.
Nou als het oordeel aan mij is, wat zeur je dan als ik een homo veroordeel?
Oud 31 december 2004, 12:35   #47
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
dan snap jij niet wat ik zeg.
Nou als het oordeel aan mij is, wat zeur je dan als ik een homo veroordeel?
Grow up and get a life. Jij bestempelt, jij oordeelt en jij zou zelfs straffen moest je kunnen. Het oordeel is inderdaad aan jou om te bepalen of je al dan niet goed bezig bent, maar laat een ander (lees : homo, Boeddhist, moslim, ...) zijn eigen oordeel vellen zonder jouw gezever te moeten aanhoren.
Oud 31 december 2004, 13:08   #48
Jeshua
Schepen

Standaard

Ja, natuurlijk beoordeel ik homosexualiteit. dat hoort niet. het is onnatuurlijk. het is net als liegen. nee, ik waarschuw slechts, God is de oordeler. Ik wil niet van God te horen krijgen dat ik gewoon met jou mee gedaan heb terwijl ik voor de waarheid moest staan. maarja er staat geschreven:wees niet verbaast als de wereld u haat.
en boedhist, ik veroordeel niet, ik geloof dat ze naar de hel gaan vanwege de ervaringen die mensen hebben geschreven zoals d emonnik die de hel zag.
geloof me ik doe alles om ook maar1 van hen te redden van het kwade pad dat geloopt word
Oud 31 december 2004, 13:16   #49
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja, natuurlijk beoordeel ik homosexualiteit. dat hoort niet. het is onnatuurlijk. het is net als liegen. nee, ik waarschuw slechts, God is de oordeler. Ik wil niet van God te horen krijgen dat ik gewoon met jou mee gedaan heb terwijl ik voor de waarheid moest staan. maarja er staat geschreven:wees niet verbaast als de wereld u haat.
en boedhist, ik veroordeel niet, ik geloof dat ze naar de hel gaan vanwege de ervaringen die mensen hebben geschreven zoals d emonnik die de hel zag.
geloof me ik doe alles om ook maar1 van hen te redden van het kwade pad dat geloopt word
Bof, wacht nog een jaar of 40 - 60 (?) dan zullen we wel zien wie er gelijk heeft. Want dan duwen we alletwee madeliefjes naar boven. Mag ik u echter nogmaals vragen om, uit respect, Boeddhisme met een hoofdletter te schrijven en met twee d's? Ik schrijf ook niet kristindoom of zoiets. Blijf respect hebben voor anderen, zelfs al delen zij je mening niet.
Oud 31 december 2004, 13:39   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft Jezus niet gezegd, maar Mattheus BEWEERT dat Jezus dit gezegd heeft. Dus mijn uitdaging blijft staan. Heel jouw nieuw testament hangt samen met zo'n "getuigenverklaringen" waarvan het bewezen is dat het overgrote deel pas honderden jaren NA Jezus is geschreven.
Hier zit u op een volledig verkeerd spoor. Tresmontant, een eminent Frans bijbelgeleerde en tevens hebraïst, heeft in meerdere van zijn werken aangetoond dat de evangeliën heel kort na Jezus' dood werden opgesteld. Hij toont dit aan aan de hand van niet alleen de tekstuele kenmerken, maar ook uit allerlei elementen die aantonen dat tenminste drie evangeliën voor de vernietiging van de tempel werden geschreven. Hiermee legt deze wetenschapper - die nochtans geen katholiek is - gelijkaardige conclusies op tafel als de oude overleveringen van de Kerk die altijd hebben gesteld dat de evangeliën vroeg werden geredigeerd.

En heeft Jezus dit niet gezegd? Indien u met dergelijke standpunten komt aandraven, kunnen we even goed zeggen dat Confusius of Boeddha ook die en die uitspraken niet hebben gedaan...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2004, 13:43   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Dan kent u toch maar bijzonder weinig van de christelijke leer!

Uit de KKK (catechismus van de katholieke Kerk), een door Rome enige tijd geleden uitgegeven geloofsboek dat in bijna alle wereldtalen werd omgezet (paragraaf 1035):

Citaat:
De leer van de kerk bevestigt het bestaan van de hel en haar eeuwige duur. De zielen van hen die sterven in staat van doodzonde, dalen onmiddellijk na de dood af in de hel, waar zij de straffen van de hel, 'het eeuwige vuur'1, ondergaan. De belangrijkste straf van de hel bestaat in het eeuwig van God gescheiden zijn; alleen in Hem kan de mens het leven en het geluk vinden. Hiertoe is hij immers geschapen en hiernaar streeft hij.
Paragraaf 1036:

Citaat:
De uitspraken van de heilige Schrift en de leer van de kerk met betrekking tot de hel doen een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel waarmee de mens gebruik moet maken van zijn vrijheid met het oog op zijn eeuwige bestemming. Zij zijn tegelijkertijd een dringende oproep tot bekering: 'Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert, is wijd en breed en velen zijn er die hem inslaan. Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden' (Mt. 7,13-14).
Oud 31 december 2004, 13:44   #52
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hier zit u op een volledig verkeerd spoor. Tresmontant, een eminent Frans bijbelgeleerde en tevens hebraïst, heeft in meerdere van zijn werken aangetoond dat de evangeliën heel kort na Jezus' dood werden opgesteld. Hij toont dit aan aan de hand van niet alleen de tekstuele kenmerken, maar ook uit allerlei elementen die aantonen dat tenminste drie evangeliën voor de vernietiging van de tempel werden geschreven. Hiermee legt deze wetenschapper - die nochtans geen katholiek is - gelijkaardige conclusies op tafel als de oude overleveringen van de Kerk die altijd hebben gesteld dat de evangeliën vroeg werden geredigeerd.

En heeft Jezus dit niet gezegd? Indien u met dergelijke standpunten komt aandraven, kunnen we even goed zeggen dat Confusius of Boeddha ook die en die uitspraken niet hebben gedaan...
Tja, van dat eerste moet ik in u mijn meerdere erkennen. Feit blijft echter wel dat JC geen enkel van die documenten zelf heeft geschreven. Trouwens, wie is begonnen met de bijbel op te schrijven? (is gewoon een vraag, ik neem aan dat u wel de geschikte persoon bent om mij hierop te antwoorden)

Het tweede dient nog altijd te worden bewezen.

En het derde is de reden waarom ik Boeddhist ben en u Christen. Ik word hier echter door Jeshua als "ongelovige" bestempeld ipv andersom, aan hem dan ook om dit onomstotelijk te bewijzen.
Oud 31 december 2004, 13:46   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mag ik u echter nogmaals vragen om, uit respect, Boeddhisme met een hoofdletter te schrijven en met twee d's? Ik schrijf ook niet kristindoom of zoiets. Blijf respect hebben voor anderen, zelfs al delen zij je mening niet.
De Nederlandse spelling (laatste vastlegging van 1992) schrijft voor dat godsdiensten alsook geloofsgroepen met kleine letter worden geschreven: katholicisme, katholiek, protestantisme, orthodoxie, anglicaan, lutheranisme, boeddhist, taoïst, sjintoïsme, enzovoort.

Respecteer de regels van onze spelling!
Oud 31 december 2004, 13:51   #54
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja? Dan kent u toch maar bijzonder weinig van de christelijke leer!
Heb ik ook nooit beweerd.

Citaat:
Uit de KKK (catechismus van de katholieke Kerk), een door Rome enige tijd geleden uitgegeven geloofsboek dat in bijna alle wereldtalen werd omgezet
En u gelooft dit onvoorwaardelijk?
Oud 31 december 2004, 13:52   #55
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De Nederlandse spelling (laatste vastlegging van 1992) schrijft voor dat godsdiensten alsook geloofsgroepen met kleine letter worden geschreven: katholicisme, katholiek, protestantisme, orthodoxie, anglicaan, lutheranisme, boeddhist, taoïst, sjintoïsme, enzovoort.

Respecteer de regels van onze spelling!
Sorry, mijn 'groen boekske' dateert van voor die datum. Bedankt voor de rechtzetting. Even een verderzetting : Katholieke Kerk of katholieke kerk?
Oud 31 december 2004, 13:54   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, van dat eerste moet ik in u mijn meerdere erkennen. Feit blijft echter wel dat JC geen enkel van die documenten zelf heeft geschreven. Trouwens, wie is begonnen met de bijbel op te schrijven? (is gewoon een vraag, ik neem aan dat u wel de geschikte persoon bent om mij hierop te antwoorden)
Uiteindelijk is er een belangrijke pijler die hier niet wordt vermeld, nl. de verbondenheid tussen de heilige geschriften en het leergezag van de Kerk. De ongedeelde Kerk - en dus de orthodoxe, oud-oosterse en katholieke Kerken - heeft altijd geleerd dat men slechts in de waarheid van een geschrift kan geloven door de bijstand van de Kerk. Juist door de belofte van Jezus aan Zijn apostelen (Hij gaf hen immers de uitdrukkelijke belofte dat ze alles van Zijn leringen zich zouden herinneren door de bijstand van H. Geest) geloven dat de evangeliën de waarheid omvatten. Daarom zegt een van de grootste Latijnse kerkvaders dan ook terecht: "Ik zou het Evangelie niet geloven, als het gezag van de katholieke Kerk mij er niet toe aanzette".

Van de evangeliën is dat van Marcus het oudste. Of hij daarmee de eerste was, weten we niet daar er bijvoorbeeld in Mattheüs wordt verhaald dat er nog andere mensen hebben getracht Jezus' woorden en handelingen neer te schrijven.
Oud 31 december 2004, 13:56   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, mijn 'groen boekske' dateert van voor die datum. Bedankt voor de rechtzetting. Even een verderzetting : Katholieke Kerk of katholieke kerk?
Geen van de twee

katholieke Kerk, orthodoxe Kerk, protestantse Kerk = de christelijke gemeenschap met een katholieke, orthodoxe of protestantse belijdenis

katholieke kerk, orthodoxe kerk, protestantse kerk = het gebouw waarin die christelijke gemeenschappen bijeenkomen
Oud 31 december 2004, 13:58   #58
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uiteindelijk is er een belangrijke pijler die hier niet wordt vermeld, nl. de verbondenheid tussen de heilige geschriften en het leergezag van de Kerk. De ongedeelde Kerk - en dus de orthodoxe, oud-oosterse en katholieke Kerken - heeft altijd geleerd dat men slechts in de waarheid van een geschrift kan geloven door de bijstand van de Kerk. Juist door de belofte van Jezus aan Zijn apostelen (Hij gaf hen immers de uitdrukkelijke belofte dat ze alles van Zijn leringen zich zouden herinneren door de bijstand van H. Geest) geloven dat de evangeliën de waarheid omvatten. Daarom zegt een van de grootste Latijnse kerkvaders dan ook terecht: "Ik zou het Evangelie niet geloven, als het gezag van de katholieke Kerk mij er niet toe aanzette".

Van de evangeliën is dat van Marcus het oudste. Of hij daarmee de eerste was, weten we niet daar er bijvoorbeeld in Mattheüs wordt verhaald dat er nog andere mensen hebben getracht Jezus' woorden en handelingen neer te schrijven.
Kijk, dat is al een andere argumentatie dan deze die Jeshua gebruikt. Het zal mij niet van geloof doen veranderen het zal mij echter wel meer kennis bijbrengen over het geloof van anderen.
Oud 31 december 2004, 13:58   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En u gelooft dit onvoorwaardelijk?
Geloof neemt men aan, d.w.z. is een instemming van hart en verstand. Daartoe moet men eerst het geloof uitgelegd gekregen hebben. Dit is was een evangelist doet op een bepaald moment toen er een Ethiopische eunuch het geloof wil aannemen, maar er niets van begrijpt. Daarop legt de evangelist het evangelie aan hem uit.

Ik geloof dat de Kerk, als de behoedster van Gods waarheid, inderdaad mij de waarheid leert omtrent het bestaan van een bestraffende toestand/plaats voor wie zich niet aan Gods geboden hield.
Oud 31 december 2004, 13:59   #60
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Geen van de twee

katholieke Kerk, orthodoxe Kerk, protestantse Kerk = de christelijke gemeenschap met een katholieke, orthodoxe of protestantse belijdenis

katholieke kerk, orthodoxe kerk, protestantse kerk = het gebouw waarin die christelijke gemeenschappen bijeenkomen
Merci, die had ik verdiend. Even ter zijde, bent u katholiek? Of gewoon christen?

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be